محتوای همیشه‌سبز | محتوای سبز چیست؟

محتوای همیشه‌سبز محتوایی است که با گذشت زمان تازگی و کاربردی بودنش را از دست نمی‌دهد. این دسته از محتواها به‌ علت اهمیت موضوع و جامعیت بالا‌ی‌شان کهنه نمی‌شوند، همیشه کلیک می‌خورند و بازدید سایت شما را افزایش خواهند داد.
در این مطلب محتوای همیشه‌سبز را به‌طور دقیق تعریف می‌کنیم و با اهمیت آن آشنا می‌شویم.

محتوای همیشه‌سبز چیست؟

گیاهان همیشه ‌سبزی مثل سرو و کاج را تصور کنید. ویژگی مشترک این گیاهان این است که در فصل‌های سرد، خشک نمی‌شوند و همیشه سبز و باطراوت‌اند. حالا بیایید با همین دید به‌ سراغ محتوای همیشه‌ سبز برویم.
محتوای همیشه‌سبز (Evergreen Content) که گاهی به ‌اختصار آن را محتوای سبز هم می‌نامند، محتوایی است که تاریخ انقضا ندارد. این دسته از محتواها مانند گیاهان همیشه‌سبز، در گذر زمان تازگی و جذابیت خود را از دست نمی‌دهند و همیشه خواننده‌ی خود را دارند.
محتوای همیشه‌سبز حول موضوعاتی می‌گردد که فارغ از اتفاقات و اخبار روز دنیا، همیشه برای مخاطب تازه است و اهمیت دارد.
اگر به‌طور کلی هر محتوا را به دو بخش عنوان محتوا و متن محتوا تقسیم کنیم، باید درنظر داشته باشیم که ویژگی سبز بودن باید برای هردو قسمت صدق کند.

عناوین سبز

عنوان سبز تیتری است که همیشه درحال جست‌وجو شدن است؛ عنوانی که هنوز مسئله و دغدغه‌ی آدم‌های زیادی در دنیاست.
موضوعاتی مثل حقایق علمی، اتفاقات تاریخی مهم، چراها و چگونه‌های روزمره‌ی زندگی در این دسته قرار می‌گیرند. بیاید به چند عنوان همیشه‌سبز نگاهی کنیم:

• چه‌گونه خواب‌مان را تنظیم کنیم؟

فرقی نمی‌کند در چه زمانی زندگی می‌کنید. این یک مسئله‌ی همیشگی است که همه تجربه کرده‌اند. گاهی خواب‌تان به‌هم می‌خورد و دنبال راه حل درمان آن می‌گردید.

• ویژگی قهوه‌ی خوب چیست؟

تاریخچه‌ی قهوه را نگاه کنید. این محصولی است که از قدیم‌الایام بخشی از زندگی بشر بوده. پس جست‌وجو برای پی‌بردن به ویژگی‌های یک قهوه‌ی خوب از آن چیزهایی است که تاریخ انقضا ندارد.

• دلیل قرمز بودن خون چیست؟

قرمزی خون یک حقیقت علمی است. علم کهنه نمی‌شود و همیشه افرادی هستند که به‌دنبال علت حقایق علمی بگردند.

 تفاوت محتوای همیشه سبز و محتواهای دیگر

 

محتوای غیر سبز

همان‌طور که دیدید عنوان‌های یادشده عنوان‌هایی هستند که همیشه مورد سوال قرار می‌گیرند و گذر زمان تأثیری در تازگی و مورد استقبال بودن‌شان ندارد. حالا بگذارید چندنمونه عنوان غیرسبز را بررسی کنیم:

• گزارش وضعیت آب‌وهوا

آب‌وهوا یک وضعیت گذراست که هرلحظه با لحظه‌ی بعد می‌تواند متفاوت باشد.

• قانون منع ورود ایرانیان به امریکا

این قانون در سال ۲۰۱۷ توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصویب شد؛ اتفاقی که یک‌بار افتاده و تمام شده.

• لباس‌های مخصوص جشن هالووین

هالووین جزو مراسم سالانه‌ای است که تنها یک‌بار در سال اتفاق می‌افتد و در سایر روزهای سال احتمال جست‌وجوی آن وجود ندارد یا بسیار کم است.

چرا باید از محتوای همیشه‌سبز استفاده کنیم؟

عموماً با علنی شدن یک خبر داغ، تمامی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و وبلاگ‌ها آن اتفاق یا خبر را پوشش می‌دهند. این مسئله بازدید این سایت‌ها را به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
اما توجه داشته باشید این یک اتفاق موقت است. خبرهای داغ همیشه داغ نمی‌مانند. تنها چندروز کافی است تا همه خبر را بشنوند و دیگر برای کسی اهمیتی نداشته باشد. بعد از آن دیگر خبر به‌اصطلاح بیات می‌شود و احتمالاً بازدیدی نخواهد داشت. یک مثال بزنیم:
فینال جام جهانی فوتبال، سال ۲۰۱۸، فرانسه - کرواسی
فرانسه با نتیجه‌ی ۴ بر ۲ برنده‌ی این بازی شد و جام قهرمانی را بالای سر برد.
فکر می‌کنید این رویداد مهم و خبرساز جهانی تا چندروز به ترافیک سایت‌هایی که خبر را کار کردند کمک کرد؟ نهایتاً یک هفته. بعد از آن، خبر دیگر آن ارزش اولیه را نداشت و اهمیتش را از دست داد.

مزایای استفاده از محتوای همیشه ‌سبز

  • کمتر کار می‌برد

محتوای همیشه‌سبز یک‌بار نوشته می‌شود و برای مدت‌ها می‌ماند.

  • ترافیک روزانه‌ی منظمی برای سایت شما ایجاد می‌کند

درست است که انتشار اخبار روز، خوراک اصلی سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های آنلاین است، اما اگر شما یک سرویس خبری نیستید، بهتر است تمرکزتان را بر تولید محتوای سبز بگذارید. گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها محتواهای تاریخ‌گذشته را کنار می‌گذارد. درحالی‌که محتوای سبز چندین سال پس از انتشار هم به ترافیک و رنکینگ سایت شما کمک می‌کند.

  • باعث ایجاد بیشترین میزان ترافیک با کمترین میزان محتوا می‌شود

از آن‌جا که طول عمر مطالب تاریخ‌دار کوتاه است، باید مطالب بیشتری تولید کنید تا نتایج مشابه محتوای سبز را به‌دست بیاورید. پس صرفه با تولید محتوای سبز است.

مزایای استفاده از محتوای همیشه‌سبز
چگونه محتوای همیشه‌سبز بنویسیم؟

برای نوشتن محتوای همیشه‌سبز این دو مرحله را باید طی کنید.

  1. عنوان‌های سبز را پیدا کنید
  2. محتوای سبز را تولید کنید

عنوان‌های سبز را چه‌طور پیدا کنیم؟

برای این‌که عنوان‌های سبز را پیدا کنید کافی است تا دور عنوان‌های داغ خبری، ترندها و مسائل تاریخ‌دار را خط بکشید. به‌جای آن دنبال عنوان‌هایی بگردید که پاسخ‌گوی نیازهای اساسی آدم‌هاست.
برای این‌کار چند راهکار وجود دارد:
1. کلمات کلیدی را جست‌وجو کنید
در ابتدا باید درباره‌ی چند عنوان که مایلید در موردشان بنویسید، با تیم تولید محتوای‌تان هم‌فکری کنید. بعد از آن می‌توانید این عنوان‌ها را به ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی بدهید. این ابزارها به شما نشان می‌دهند که عنوان مورد نظر شما چه‌قدر مورد استقبال و جست‌وجو قرار گرفته.
این ابزارها هم‌چنین پیشنهادهای مرتبط دیگری با عنوان شما ارائه می‌کنند که ممکن است به‌کارتان بیاید.
کار دیگری که ممکن است بخواهید امتحان کنید، بررسی ترافیک صفحات برتر است. با استفاده از ابزارهای سنجش ترافیک، می‌توانید ببینید که بیشترین بازدید از چه سایت‌ها و عنوان‌هایی بوده است.
این عنوان‌ها احتمالاً عنوان‌های همیشه‌سبزند.
2. میزان استقبال عنوان در طول زمان را بررسی کنید
ممکن است یک کلمه‌ی کلیدی تنها در زمان خاصی مورد استقبال زیادی قرار گرفته باشد. این مورد باید مورد بررسی قرار بگیرد. به کمک ابزارهایی مانند Google Trends می‌توانید میزان استقبال از عنوانی که انتخاب کرده‌اید را در طول بازه‌های زمانی بررسی کنید.
اگر عنوان مورد نظر شما در زمان‌های خاصی ترند شده و در دیگر زمان‌ها محبوبیت نداشته، قطعاً عنوان همیشه‌سبز نیست.
به تفاوت تداوم استقبال از دونمونه‌ی زیر دقت کنید.
جست‌جوی عنوان «لباس‌های هالووین» (به‌عنوان یک عنوان غیر سبز)

محتوای غیر سبز

جست‌وجوی عنوان «چگونه لاغر شویم؟» (به‌عنوان یک عنوان سبز)

محتوای سبز

محتوای سبز را تولید کنید

حالا کلمات کلیدی و عنوان مورد نیاز را دراختیار دارید، وقت آن رسیده تا یک محتوای همیشه‌سبز بنویسید.
برای نوشتن محتوای همیشه‌سبزی که ترافیک سایت شما را تضمین کند به این موارد دقت کنید:
• باکیفیت بنویسید و مثل دیگران نباشید
مطلب شما باید مفید، سرگرم‌کننده، قابل فهم، پاسخ‌گوی نیاز مخاطب و به‌لحاظ بصری زیبا باشد.
• از اشاره و ارجاع به مسائل تاریخ مصرف‌دار بپرهیزید
بعضی تولیدکنندگان محتوا برای جلب نظر مخاطب از مسائل ترند روز در مقاله‌های‌شان استفاده می‌کنند. برای مثال ممکن است نویسنده مقاله‌ای با یک عنوان همیشه‌سبز بنویسد اما برای ایجاد حس‌آمیزی و برانگیختن کنجکاوی مخاطب در متن مقاله به مسائلی مانند فیلم‌ها و سریال‌های روز یا اخبار داغ اشاره کند.
این مورد از چشم موتورهای جست‌وجو پنهان نمی‌ماند. از آن‌جایی که این مسائل تاریخ مصرف دارند و بعداز مدتی جذابیت‌شان را از دست می‌دهند، باعث می‌شوند تا با گذر زمان میزان بازدید مقاله پایین بیاید و از جمع صفحات برتر گوگل حذف شود.
• از به‌کار بردن کلماتی که گویای تاریخ مشخصی هستند بپرهیزید
کلماتی مانند امسال، پارسال، دیروز، دوماه پیش و ... به متن شما تاریخ مصرف داده و از جامعیت آن کم می‌کنند.

محتوای سبز تولید کنید
در آخر لازم است اضافه کنیم که درست است که محتوای همیشه‌سبز یک‌بار تولید می‌شود و تا مدت‌ها باقی می‌ماند، اما قرار نیست محتوا‌تان را رها کنید و بگذارید بین مطالب دیگر خاک بخورد.
• هر از گاهی مطلب را به ‌لحاظ ایجاد ترافیک و رنکینگ کنترل کنید.
از رقبای‌تان غافل نمانید. ممکن است رقبا مطلب مشابهی با کیفیت بهتر منتشر کرده باشند. در نتیجه لازم است به‌طور منظم بازخورد محتوایتان را کنترل کنید.
• مطلب‌ تان را به‌روز کنید
به این دقت کنید که سال آینده نگرش، اطلاعات و رویکرد شما نسبت به مسائل با امروز بسیار متفاوت خواهد بود. پس اگر امسال محتوای سبزی تولید کردید رهایش نکنید. هرازگاهی مطلب را با نگرش جدیدتان بازنویسی کنید و به‌روز بمانید.

نوشتن دیدگاه