تولید محتوای تخصصی برای سایت

محتوا از نظر درونمایه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  1. محتوای عمومی
  2. محتوای تخصصی

محتوای عمومی محتوایی است که برای مخاطب عام تولید می‌شود. به‌طور کلی تمام مخاطبان شما می‌توانند در این دسته جا بگیرند.
اما محتوای تخصصی محتوایی است که برای قشری خاص، یعنی برای متخصصان تولید می‌شود.
متخصصان صنعت شما همکاران، پژوهشگران حوزه‌ی کاری شما و مشتری‌های جدی‌ هستند که در زمینه‌ی فعالیت شما دستی بر آتش دارند. بدیهی است که بخشی از استراتژی محتوایی هر شرکتی باید به تولید محتوا برای متخصصان آن حوزه اختصاص یابد تا نیازهای همه‌ی مخاطبان آن شرکت برآورده شود.
در ادامه می‌بینیم که محتوای تخصصی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کمکی به کسب‌وکار ما می‌کند.

محتوای تخصصی چه محتوایی است؟

محتوای تخصصی محتوایی است که به‌طور ویژه به موضوعی تخصصی می‌پردازد. بسته به این‌که حوزه‌ی تخصصی کاری شما چه باشد، محتوای تخصصی شما متفاوت خواهد بود. برای مثال محتوای تخصصی یک شرکت عرضه‌ی محصولات پزشکی با محتوای تخصصی یک ژورنال مد و فشن متفاوت است.
محتوای تخصصی هر رشته ریشه در علم آن دارد. برای تولید چنین محتوایی باید به زیر و زبر کار خود مسلط باشید و بدانید دقیقاً در صنعت شما چه می‌گذرد.
اخبار مربوط به حوزه‌ی فعالیت‌تان، قوانین و مقررات، پیشرفت‌های علمی و عملی در صنعت، تحقیق‌ها و پژوهش‌های علمی تخصصی، نوآوری‌‎های مربوط به حیطه‌ی تخصصی‌تان و ... همگی در این گروه جا می‌گیرند.

چگونه محتوای تخصصی تولید کنیم؟

تولید محتوای تخصصی برای سایت کاری چالش‌برانگیز است که باید طبق اصول قواعدی انجام شود. ما در ادامه چند نکته‌ی کلیدی برای تولید محتوای تخصصی را به شما آموزش می‌دهیم.

  • به‌روز باشید

شما به‌عنوان متخصصان یک رشته، باید در تمام جنبه‌های صنعت خود به روز باشید. تسلط و آگاهی از مهم‌ترین ویژگی‌های رهبران فکری است. این آگاهی محدود به یک بخش نیست. هیچ بخشی از کارتان نباید باشد که شما از آن سر درنیاورید یا درباره‌ی آن اطلاعات کافی نداشته باشید.
فرض کنیم شما تولیدکننده‌ی تجهیزات مکانیکی برای وسایل نقلیه‌ی سنگین هستید. از به‌روزترین دستاوردهای این صنعت گرفته تا آخرین تحقیقات علمی درباره‌ی مواد استفاده شده در قطعات، تا وضعیت عرضه و تقاضا در بازار، تا وضعیت رقبا و تا نیازهای مشتریان... همه و همه چیزهایی هستند که برای تولید محتوای تخصصی به آن‌ها نیاز دارید.
شما باید به قوانین و مقررات صنف خود، به پیشرفت‌های علمی و صنعتی حوزه‌ی کسب‌وکارتان، به روندهای قانونی، پتانسیل‌های بالقوه‌ی بازار و تهدیدها و فرصت‌های شغل‌تان مسلط باشد. هرچه بیشتر بدانید بیشتر شناخته می‌شوید.
به‌روز بودن اولین کلید تولید محتوای تخصصی و باارزشی است که مردم برای گرفتن پاسخ سوال‌های‌شان به آن رجوع کنند.

  • پویا بمانید

این را از یاد نبرید که سرعت تغییرات در صنایع مختلف بسیار زیاد است. این به این معنی است که نه تنها باید محتوای مورد علاقه‌ی مردم را تولید کنید، بلکه باید مطالب دیگران را هم بخوانید مبادا از قافله عقب باشید.
بهترین تولیدکنندگان محتوا آن‌هایی هستند که کنجکاوند و دنبال موضوعاتی می‌گردند که مخاطب دوست دارد درباره‌ی آن‌ها بداند. از یادگیری خجالت نکشید. گاهی بهترین معلمان ما سرسخت‌ترین رقیب‌های‌مان هستند. کنار هم گذاشتن اطلاعات مفیدی که از منابع مختلف به دست می‌آورید شما را به سلاح قدرتمند دانایی مجهز می‌کند.
فعال و پویا باشید و از دیگران هم بیاموزید تا بتوانید بهترین محتوا را به دست مخاطبان‌تان برسانید.

  • مخاطب را بشناسید

وقتی می‌گوییم مخاطب را بشناسید منظورمان این است که واقعاً او را بشناسید.
فرض کنیم شما مدیر یک مهدکودک هستید. در اولین مرحله شما مخاطب را شناسایی می‌کنید و مثلاً می‌گویید گروه مخاطبان هدف من والدینی هستند که بچه‌های ۳ تا ۶ ساله دارند. اما آیا این کافی است؟
شناسایی کردن با شناختن از زمین تا آسمان فرق می‌کند. شناسایی یعنی همین که شما بگویید فلان آدم‌ها مشتری‌های من هستند. اما شناختن یعنی چه؟ آیا نیازهای این والدین را می‌دانید؟ سختی‌ها و دردسرهای بزرگ کردن بچه را می‌دانید؟ این والدین چه نیازها و مشکلاتی دارند؟
شناختن یعنی خودتان را جای آن‌ها بگذارید. یعنی به قول انگلیسی‌ها کفش‌های آن‌ها را بپوشید و با آن راه بروید. این تنها راهی است که کمک می‌کند درکشان کنید و بتوانید بنا به نیازهای‌شان محتوا تولید کنید.
این نکته درباره‌ی محتوای تخصصی به مراتب حساس‌تر است. سعی کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید و به ریزترین و جزئی‌ترین نیازهای مخاطب فکر کنید. از کلی‌گویی و طرح مسائل کلی بپرهیزید. به یاد داشته باشید که قرار است محتوای تخصصی تولید کنید. پس جزئی‌نگر باشید و دست روی ریزه‌کاری‌ها بگذارید تا متمایز شوید.

  • دانش و مهارت‌های تولید محتوای خود را ارتقا دهید

دانستن درباره‌ی مسائل تخصصی واجب است اما کافی هم هست؟ مسلماً خیر!
تخصصی‌ترین و صحیح‌ترین محتواها را هم اگر نویسنده‌ای کارنابلد بنویسد نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت. به این نکته دقت کنید که نوشتن محتوای تخصصی کار هرکسی نیست. از آن‌جا که داشتن حداقل سطحی از دانش در آن زمینه‌ی تخصصی لازمه‌ی این کار است پس همه‌ی نویسندگان قادر به انجام آن نیستند.
این‌جا به ترکیبی از دانش تخصصی و مهارت‌های نویسندگی نیاز داریم که باید در کنار هم به تولید محتوای تخصصی کمک کنند.
حتی اگر نویسنده‌ای حرفه‌ای نیستید باید آن‌قدر تلاش کنید تا فاصله‌تان با نویسندگان حرفه‌ای کم شود و دیگر کسی متوجه تفاوت‌های‌تان نشود.
برای این‌که نویسنده‌ی بهتری شوید از کجا شروع کنید؟ اجتناب از تکرار اشتباهات رایج در نوشتن محتوا.

  • مثال بزنید

وقتی برای مخاطب مثال می‌زنید کاری می‌کنید تا او بهتر متوجه منظورتان شود. این یک اصل کلی در تولید محتواست. یعنی چه محتوای عمومی تولید کنید و چه تخصصی، مثال زدن از مواردی که در دنیای واقعی برای‌تان اتفاق افتاده کمک زیاد به درک بهتر مطلب می‌کند.
اما در تولید محتوای تخصصی این نکته بسیار حائذ اهمیت است. چرا؟
محتوای تخصصی محتوایی است که سرگرم‌کننده نیست، ویژگی‌های جذاب محتوای عمومی را ندارد و به‌خاطر تخصصی بودن درک آن هم سخت‌تر است. می‌بینید؟ این محتوا به شدت پتانسیل کسالت‌بار و ملال‌انگیز شدن دارد. پس سعی کنید مثال بزنید و مطالب را برای مخاطب قابل فهم کنید.
برای مثال اگر می‌خواهید مقاله‌ای درباره‌ی تفاوت دو نوع کود برای گیاهان آپارتمانی بنویسید، تنها به ذکر تفاوت‌ها نپردازید. مقاله را با مثال‌هایی عینی که تجربه کرده‌اید ترکیب کنید تا مقاله هم سندیت بیشتری پیدا کند و هم جذاب‌تر شود.

  • درباره‌ی خودتان حرف نزنید

محتوای تخصصی محتوایی است که بیشتر جنبه‌ی آموزشی یا اطلاع‌رسانی دارد. در این محتوا همه‌چیز حول محور پاسخ دادن به سوال مخاطب می‌چرخد. پس این محتوا اصلاً محل خوبی برای این نیست که از خودتان تعریف کنید. وقتی از خودتان حرف می‌زنید فرصت مانور دادن روی چیزهای مهم‌تر را از دست می‌دهید.
تواضع رمز موفقیت در تولید این محتوا است. درست است که محتوای تخصصی دانش، آگاهی و تخصص شما را نشان می‌دهد اما این اتفاق باید در اوج تواضع و بدون جاروجنجال بیفتد. لازم نیست مستقیماً به مخاطب چیزی بگویید. همین که شما محتوایی درجه یک و بی‌نقص در زمینه‌ی تخصص‌تان تولید می‌کنید به تنهایی نشان‌دهنده‌ی ویژگی‌های ممتاز شماست.

 

نتیجه‌گیری

این اصل را از یاد نبرید که محتوای وب‌سایت شما آینه‌ی تمام ‌نمای کسب‌وکار شماست. مخاطب هرچه را که بخواهد از شما بداند با مطالعه‌ی مطالب وب‌سایت‌تان به دست می‌آورد.
آیا شما در کارتان خبره هستید؟ آیا برند شما برندی دغدغه‌مند است که به آنچه در جهان صنعتش می‌گذرد اهمیت می‌دهد؟ آیا شرکت شما شرکتی پیشرو و دانش‌محور است؟ این‌ها همه در محتوای سایت شما انعکاس پیدا می‌کند.

تولید محتوای تخصصی به شما کمک می‌کند تا:

  • به تعداد دنبال‌کنندگان جدی، حرفه‌ای و متخصص‌تان اضافه کنید.
  • از رقبایی که در زمینه‌های تخصصی حرفی برای گفتن ندارند متمایز شوید.
  • در بازاریابی BTB (business-to-business) موفق‌تر عمل کنید.
  • به ‌عنوان رهبر فکری به محلی قابل اطمینان برای ارجاع تبدیل شوید.

منبع:

9 نکته برای تبدیل شدن به بهترین تولید کننده محتوا در صنعت خود

نوشتن دیدگاه