تولید محتوا درباره صنایع غذایی

صنایع غذایی یکی از صنعت‌های مهم و پول‌ساز است که تأثیر زیادی در تحول جهان ما و ایجاد عادت‌های غذایی و سبک زندگی برای آدم‌ها داشته. صاحبان کارخانه‌های مواد خوراکی، شرکت‌های صنایع غذایی و رستوران‌ها همواره در تلاشند تا بیشترین تأثیر را بر مشتریان خود بگذارند و فروش خود را بالاتر ببرند.

در صنایع غذایی هم مانند صنایع دیگر تولید محتوا روشی بسیار مؤثر برای رساندن صدای خود به دیگران است. اما سوال اصلی این است که چگونه باید برای این صنعت تولید محتوا کنیم؟ آن‌قدرها سخت نیست. بیایید ببینیم نوشتن برای صنایع غذایی چگونه است و چه تکنیک‌هایی دارد.

چگونه برای صنایع غذایی تولید محتوا کنیم؟

رقابت در بازار تولید و عرضه‌ی مواد غذایی بسیار تنگاتنگ است. بازاریابی‌های آنلاین برای غذاها و نوشیدنی‌ها به‌قدری زیاد شده که گاهی مخاطب در میان انبوه این تبلیغات سردرگم می‌شود.
تمام پروسه‌ی تولید محتوا برای صنایع غذایی در یک اصل کلی خلاصه می‌شود. چه اصلی؟ همان قوانینی که برای پخت غذا در آشپزخانه‌ها حاکم هستند، درباره‌ی تولید محتوای شما هم صدق می‌کنند: تجربه، تخصص و سلیقه.
محتوای شما باید مانند بشقاب غذایی بی‌نظیر اشتهای مخاطب را تحریک کند، به ذائقه‌ی او خوش بیاید و او را برای تمام کردن بشقاب ترغیب کند. بیایید کمی درباره‌ی دنیای خوراکی‌ها تخیل کنیم. این‌ها را تصور کنید:

  1. عطر پلوی زعفرانی و خورشت قرمه‌سبزی که روی اجاق گاز در حال قل‌قل کردن است.
  2. برش پیتزایی که بر می‌دارید و پنیر روی آن با دست‌تان بالا می‌آید و کشیده می‌شود.
  3. طعم کیک شکلاتی که همراه قهوه‌تان می‌خورید.

دهان‌تان آب افتاد؛ نه؟ نکته دقیقاً همین‌جاست.
وقتی با موضوعی مثل مواد غذایی سروکار دارید؛ موضوعی که مستقیماً با یکی از قوی‌ترین حواس پنج‌گانه‌ی انسان (احساس چشایی) در ارتباط است، باید بتوانید این حس را در او تحریک کنید. باید کاری کنید تا خاطرات مخاطب از طعم‌ها و مزه‌ها زنده شود و پرزهای چشایی او به کار بیفتند. باید بتوانید طوری روی این احساس دست بگذارید که بذاق دهان مخاطب‌تان را پر کند.

تولید محتوا برای غذا

تکنیک‌های تولید محتوا برای صنایع غذایی

تولیدکنندگان محتوا در حوزه‌ی صنایع غذایی باید بتوانند طیف وسیعی از انواع محتوا را بر اساس نیازهای مخاطبان‌شان تولید و منتشر کنند. بگذارید نگاهی به انواع محتوا و مهم‌ترین تکنیک‌های تولید آن برای صنایع غذایی بیندازیم.

  1. محتوای علمی و تا حدی تخصصی تولید کنید.

گاهی مخاطبان شما متخصصان حوزه‌ی صنایع غذایی هستند؛ کسانی که این رشته را به‌طور جدی دنبال می‌کنند. برای این‌که بتوانید این مخاطبان را در جبهه‌ی خود نگه دارید، باید بتوانید محتواهای مناسب این گروه را تولید کنید. محتوای تخصصی و علمی علاوه بر جلب نظر و رفع نیاز مخاطبان حرفه‌ای این حوزه، به آموزش مخاطب عام و افزایش آگاهی او هم کمک می‌کند.
در این محتواها از حقایق علمی اثبات شده استفاده کنید. همه‌چیز در چنین محتوایی باید ثابت شده، منطقی و صحیح باشد. مثلاً اگر مدعی تولید محصولات بدون پالم هستید، می‌توانید عوارض مصرف روغن پالم‌ را به‌صورت یک پست آموزشی با سند و مدرک در وب‌سایت خود منتشر کنید و در آخر به این اشاره کنید که محصولات شما فاقد پالم هستند.
به این ترتیب هم از طریق محتوای خود به مخاطب عام آموزش داده‌اید و هم توجه مخاطب متخصص را با ارائه‌ی نظریات علمی و داده‌های معتبر و قابل اندازه‌گیری جلب کرده‌اید.

  1. به جزئیات محصولات و ریشه‌های برند خود بپردازید.

درباره‌ی محصولات‌تان حرف بزنید. مخاطب دوست دارد بداند محصولات شما از چه چیزهایی تشکیل شده و سرمنشاء پیدایش آن کجاست. فرض کنیم شما محصولات غذایی ارگانیک و بدون نگه‌دارنده تولید می‌کنید.
خوب چه چیز بهتر از این؟ چرا مخاطب را در جریان جزئیات قرار نمی‌دهید؟ چرا تصویر مزرعه‌ی زیبای برنج خود را با مخاطب به اشتراک نمی‌گذارید؟ چرا نمی‌گذارید مخاطب بداند مرباهای شما محصول بهترین باغ‌های میوه هستند که با وسواس و دقت آبیاری شده‌اند و برای تغذیه‌ی درختان آن از کودهای شیمیایی استفاده نشده؟
می‌بینید؟ به اصل و ریشه‌ی خود برگردید و درباره‌ی سرمنشاء محصولات‌تان بنویسید. اجازه دهید مخاطب در مسیر سفر محصولات با شما همراه شود و همه‌چیز را از نزدیک ببیند.

  1. داستان‌سرایی کنید.

بازاریابی آنلاین چیزی بیشتر از ارائه‌ی یک سری اطلاعات مفید و حل مشکلات مخاطب است. شما باید بتوانید مخاطب را میخکوب کنید. بوی پلوی زعفرانی و کش آمدن پنیر از روی پیتزا را یادتان هست؟ باید کاری کنید تا توجه مخاطب در بالاترین حد خود به شما جلب شود.
داستان‌سرایی و استفاده از حواس پنج‌گانه‌ی مخاطب برای نوشتن محتوای مرتبط با صنایع غذایی ضروری است. وقتی می‌خواهید نظر مخاطب این حوزه را جلب کنید باید داستان‌های هیجان‌انگیز و خوشمزه تعریف کنید.
این را به یاد داشته باشید که در این صنعت یکی از قوی‌ترین حواس پنج‌گانه‌ی مخاطبان شما درگیر است. احساس چشایی از بدو تولد نوزاد با او همراه بوده. به گنجینه‌ی خاطرات چشایی یک انسان در طول عمرش فکر کنید. یک داستان خوب می‌تواند تمام این خاطرات را برای او زنده کند و او را به سمت شما بکشاند.

  1. پست‌هایی با محتوای دستورپخت غذاهای جدید و پرطرفدار درست کنید.

خاص باشید. چه غذاهای جذاب و هیجان‌انگیزی را می‌توانید با مواد غذایی تولیدی شرکت‌تان درست کنید؟ یکی از انواع محتوایی که در این حوزه باید تولید کنید دستور پخت غذاهای مختلف است. زیرا ما آدم‌ها عاشق غذا خوردن هستیم و دوست داریم خوشمزه‌ترین‌ها را امتحان کنیم.
یک منوی جذاب از انواع غذاهایی که مخاطب می‌تواند با محصولات شما درست کند، آماده کنید. قول می‌دهیم بازخورد آن متعجب‌تان کند.

  1. از محتوای بصری غافل نمانید.

وقتی عکس یک پیتزای خوش‌رنگ‌وآب، یک ته‌دیگ برشته و طلایی یا یک ظرف سالاد رنگارنگ و تازه را منتشر می‌کنید، کاری می‌کنید تا تمام آن بوها و مزه‌ها در ذهن مخاطب تداعی شوند. وقتی ویدئویی از درست کردن یک سالاد جذاب منتشر می‌کنید، وقتی مخاطب صدای خرد شدن مواد ترد و تازه را زیر چاقوی شما می‌شنود...
هیجان‌انگیز است؛ نه؟ همین احساس را به مخاطبان‌تان بدهید تا عاشق شما بشوند.

  1. به محتوای تولید شده توسط کاربر توجه کنید.

صنایع غذایی یکی از آن حوزه‌هایی است که UGC یا محتوای تولیدشده توسط کاربر در آن بسیار مؤثر است. پیشنهاد ما این است که پیش از ادامه دادن این متن، نگاهی به مطلب محتوای تولید شده توسط کاربر بیندازید تا دیدگاه دقیق‌تر و درست‌تری نسبت به این مقوله‌ی مهم در بازاریابی محتوایی داشته باشید.
از مخاطبان خود بخواهید محصولات خوراکی شما را مصرف کنند و درباره‌ی آن بنویسند. کمپین‌های خلاقانه‌ای را راه بیندازید و کاری کنید تا مخاطب دست به تولید محتوا درباره‌ی محصولات شما بزند.
وقتی مخاطبی محصول شما را برای پختن یک وعده غذای خوشمزه استفاده و در پست اینستاگرامی‌اش به آن اشاره کند، افراد بیشتری به شما اعتماد و احتمالاً از شما خرید می‌کنند.

کلام آخر در خصوص تولید محتوا برای صنایع غذایی 

همان‌طور که گفتیم و دیدید، تولید محتوا برای صنایع غذایی مانند آماده کردن یک وعده غذای لذیذ برای مشتری است؛ همان‌قدر ساده و همان‌قدر دشوار.
خود را به جای مخاطب بگذارید و ببینید آیا محتوای شما می‌تواند نیازهای او را برطرف کند؟ آیا دهان‌تان با تصویری که انتخاب کرده‌اید آب می‌افتد؟ آیا اطلاعات مفید و کاربردی را به مخاطب می‌دهید؟ آیا این بشقاب غذا (این محتوا) آن‌قدر خوش آب و رنگ و هیجان‌انگیز هست که مخاطب را از خوردن غذاهای (محتواهای) دیگر منصرف کند و پای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما بنشاند؟
اگر این‌طور است به خودتان افتخار کنید و بدانید که آینده‌ی روشنی در این زمینه دارید؛ چه به عنوان یک محتوانویس حوزه‌ی صنایع غذایی و چه به عنوان برندی موفق در این صنعت.

منابع:

نوشتن دیدگاه