امروزه با گسترش هوش مصنوعی، بسیاری افراد برای کسب اطلاعات یا انجام بعضی امور به این سرویس­ ها مراجعه می­کنند. سرویس­های هوش مصنوعی می­توانند در زمان کوتاه، محاسبات پیچیده را انجام داده و به زبان انسانی آن را ارائه کنند. یکی از پرطرفدارترین ابزارهای هوش مصنوعی، ChatGPT است. این سرویس که حالا نسخه­های جدیدتر و پیچیده تر خود را ارائه کرده، می­تواند بسیاری محاسبات و امور که برای افراد زمان­بر است، همچون ترجمه، تولید محتوا، برنامه­نویسی، حل مسائل، حسابداری و ده­­ها مورد دیگر را به سرعت به مخاطبان ارائه کند. اما یکی از نکاتی که باید دقت داشت، این است که کاربر برای گرفتن بهترین جواب باید نحوه سوال پرسیدن را بداند. در این نوشته نکاتی که کاربر باید هنگام استفاده از ابزار هوش مصنوعی، از جمله ابزار Chatgpt باید بداند و رعایت کند را بررسی می­کنم. پیش از ارائه مطلب، لازم به توضیح است آنچه در اینجا مطرح می­شود، ممکن است به مرور زمان و پیشرفت هوش مصنوعی در آینده، دستخوش تغییر شود.

مشخص کردن زبان صمیمی، رسمی یا عامیانه در ابتدای کار به هوش مصنوعی

ابزار ChatGPT می تواند 50 زبان مختلف را پشتیبانی کرده و در نسخه­های جدید تا 100 زبان نیز متوجه شود. با این حال، باید دقت داشت، از آنجایی که ابزارهای هوش مصنوعی همگی دارای سورس مشخصی هستند، این ابزار گاهی نمی تواند زبان عامیانه را تشخیص دهد. در واقع پاسخ آن به زبان عامیانه ممکن است بخاطر فهم اشتباه سوال، نامطلوب یا غیردقیق باشد.

اگر با زبان فارسی با Chatgpt صحبت می کنید، ترجیحا از زبان رسمی یا معیار استفاده کنید. لذا به این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ابزارهای هوش مصنوعی مکالمات پیچیده انسان مثل اصطلاحات، کنایه ها یا ضرب المثل ها را درک نمی کنند. پس بهتر است منظور خود را دوپهلو یا غیرمستقیم مطرح نکنید.
  • از استفاده از کلمات رکیک و بی ادبانه پرهیز کنید. هوش مصنوعی معمولا به جملاتی که حاوی بی احترامی باشد پاسخ مناسب یا دقیق نمی دهد.
  • درخواست­های مجرمانه و غیر اخلاقی نکنید. ابزار هوش مصنوعی chatgpt معمولا به درخواست های مجرمانه همچون نقض کپی رایت، آموزش تقلب، آموزش کلاهبرداری و جرم و حتی مواردی که ممکن است خشونت آمیز بوده یا نقض قوانین بین المللی است پاسخ مناسب ندهد. به طور مثال نمی این ابزار راه­های خودکشی، راه های قاچاق و راه های دانلود غیرقانونی را توصیه نکرده و معمولا پاسخ دقیق نمی دهد.

کلی گویی ممنوع، سوالات دقیق با جزئیات مشخص، دریافت پاسخ دقیق و مشخص

همانطور که انسان­ها برای پرسش­های کلی، معمولا جواب کلی مطرح می کنند، ابزارهای هوش مصنوعی نیز بخاطر محدودیت کاراکتر، معمولا سعی می کنند در مختصرترین شکل ممکن جواب­های مد نظر را ارائه کنند. به همین ترتیب، نکات زیر را هنگام پرسش یک مطلب یا درخواست برای انجام یک پروژه یا محاسبات در نظر بگیرید:

  • سوال شما هر چه دقیق تر و با پارامترهای بیشتر باشد، پاسخ دقیق تری دریافت خواهید کرد. مثلا پاسخ به این سوال که چند سیاره وجود دارد ممکن است دقیق نباشد، چراکه پارامترهای سوال کاملا مبهم است، مثلا چند سیاره در کدام منظومه؟ در کدام کهشکان یا دور کدام ستاره؟ بنابراین همواره سعی کنید پارامترهای بیشتری در سوال خود مطرح کنید.
  • اگر از ابزار هوش مصنوعی می خواهید کار خاصی انجام دهد، تا حد امکان سعی کنید مشخصات آن را به هوش مصنوعی بدهید. به طور مثال، اگر از Chatgpt می خواهید برای شما برنامه نویسی انجام دهد باید حتما زبان برنامه نویسی را برای آن مشخص کنید. در مثال دیگر، اگر می خواهید متنی را خلاصه کند، حتما تعداد پاراگراف یا تعداد کلمات مد نظر را به آن اعلام کنید.
  • ابزارهای هوش مصنوعی نیز گاهی ممکن است اشتباه کنند. برای پرهیز از اشتباه، کاربر باید همه جوانب را در نظر بگیرد. درواقع اگر درباره شخص یا چیزی سوالی می پرسید، این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکن است دو فرد هم نام یا دو چیز هم نام وجود داشته باشد. به طور مثال، اورانوس هم می تواند نام سیاره و هم نام الهه یونانی باشد.
  • همچنین اگر درباره موضوعی سوال می کنید که مدل ها یا سری های مختلف دارد، برای دریافت پاسخ دقیق تر باید آن را مشخص کنید، مثلا اگر صرفا درباره تزار سوال بپرسید، هوش مصنوعی نمی تواند تشخیص دهد کدام تزار روسیه مد نظر شماست، بلکه باید به اسم پرسیده شود. در مثال دیگر، اگر درباره گوشی ویژگی­های لپتاپ ایسوس سوال می کنید، بدون نام بردن از نوع و سری لپتاپ نمی توانید پاسخ مشخص و دقیق از ابزار هوش مصنوعی دریافت کنید.

 

 

نوشتن دیدگاه