چگونه تولید محتوا کنیم ؟ 10 نکته کلیدی برای تولید محتوا

نوشتن محتوای خوب یک انتخاب است؛ اما انتخابی حیاتی که مسیر آینده‌ی تجاری شما را تعیین می‌کند. می‌توانید با تولید محتوایی خوب راه برندسازی و رونق اقتصادی را برای خودتان هموار کنید یا این که با تولید محتوای ضعیف، تمام زحمت‌های سال‌ها فعالیت را هدر دهید.
تولید محتوای اورجینال و باکیفیت باعث می‌شود صفحات شما در نتایج برتر گوگل نمایش داده شوند و هرروز مخاطبان بیشتری به سایت شما هدایت شوند. این جایزه‌ای است که گوگل به سایت‌های پویا و مفید می‌دهد.
مهم نیست هدف شما از تولید محتوا چه باشد، مهم این است که کاری که می‌کنید را به بهترین نحو انجام دهید. ما این‌جاییم تا در این مسیر به شما کمک کنیم. این مطلب 10 نکته‌ی کلیدی برای تولید محتوای جذاب و باکیفیت را به شما آموزش می‌دهد.

10 نکته‌ی‌ کلیدی برای تولید محتوا

تولید محتوا تلفیقی از کار هنری و منطقی است. بنابراین نمی‌توان مانند یک مسئله‌ی فیزیک به آن نگاه کرد و توقع داشت با یک فرمول همیشگی به جواب صحیح برسد. با این حال اکثر کارشناسان معتقدند رعایت این اصول به شما کمک می‌کند تا به تولید محتوای جذاب و باکیفیت نزدیک‌تر شوید.

1. محتوای اصیل تولید کنید

همان‌طور که اشاره کردیم، گوگل به سایت‌هایی که محتوای اصیل و غیرکپی تولید می‌کنند پاداش می‌دهد. چه پاداشی؟ افزایش تعداد بازدیدکنندگان و به تبع آن افزایش ترافیک ارگانیک.
اما منظور از محتوای اصیل چیست؟ محتوای اصیل محتوایی است که در همه‌ی ابعاد خود اصالت داشته باشد. از عنوان محتوا گرفته تا نحوه‌ی ارائه، تا لحن مطلب و صورت‌بندی کلی و ... محتوای شما باید یگانه و اصیل باشد.
کپی کردن محتوای دیگران و تکرار مکررات ساده‌ترین راه است اما مطمئن باشید حتی اگر گوگل هم برای محتواهای کپی شده و بی‌کیفیت جریمه‌ای درنظر نمی‌گرفت، مخاطب‌های شما آن‌قدر باهوش هستند که با دیدن محتوای بی‌کیفیت به برند کپی‌کار پشت کنند و به دنبال یک برند با اصالت بگردند.

2. از تیترهای جذاب استفاده کنید

یک عنوان خوب باعث می‌شود توجه خواننده به متن شما جلب شود. طبق آمار منتشر شده از سوی وب‌سایت دیجیتال مارکتینگ copyblogger ۸۰٪ کاربران اینترنت عنوان مطالب را می‌خوانند و تنها ۲۰٪ آن‌ها مطلب را ادامه می‌دهند. همین آمار نشان‌دهنده‌ی اهمیت عنوان جذاب برای مطالب را نشان می‌دهد.
عنوان مطلب شما باید کوبنده، جذاب و کنجکاوی برانگیز باشد تا مخاطب را به خواندن ادامه‌ی مطلب ترغیب کند.

3. محتوایی بنویسید که در زندگی واقعی قابل اجرا باشد

محتوای خوب محتوایی است که پا از حد تئوری فراتر بگذارد و به خواننده یاد بدهد چه‌طور از مطالب آن محتوا در زندگی واقعی استفاده کند.
نوشتن محتوایی که به خواننده راه و چاه را نشان دهد نشانه‌ی ارزش و احترامی است که برای مخاطب‌تان قائلید. این را فراموش نکنید که احترام، احترام می‌آورد. وقتی شما به خواننده احترام می‌گذارید او هم حساب ویژه‌ای روی شما باز می‌کند.
هنگام نوشتن محتوا به این فکر کنید که چه پیشنهادهایی می‌توانید به خوانندگان بدهید تا بتوانند اطلاعات محتوای شما را در زندگی به کار بگیرند و کیفیت کار و زندگی‌شان را بالاتر ببرند.

4. محتوایی تولید کنید که پاسخ‌گوی سوال‌های مخاطبان باشد

چرا کاربران از موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند؟ جواب ساده است. برای این‌که پاسخ پرسش‌های‌شان را پیدا کنند. پس خواننده‌ای که از طریق گوگل به سایت شما هدایت شده به دنبال پیدا کردن جواب مسئله‌ای است که در نوار جست‌وجوی گوگل تایپ کرده بود.
طبیعی است که اگر محتوای شما پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای کاربران نداشته باشد، آن‌ها صفحه‌ی شما را ترک می‌کند و به سراغ صفحه‌های دیگر می‌روند.
اما آیا پاسخ دادن صرف به سوال‌های کاربران کافی است؟ خیر! مخاطبان شما دوست دارند سریع جواب‌شان را بگیرند. بنابراین سعی کنید در صورتبندی محتوای خود به این نکته توجه کنید که منظور کلی مطلب شما باید با یک نگاه اجمالی برای خواننده معلوم شود.

5. از صحت اطلاعات و منابع محتوای خود اطمینان حاصل کنید

فرض کنیم شما محتوایی را برای وب‌سایت‌تان تولید کرده‌اید و هزاران نفر آن را دیده و به اشتراک گذاشته‌اند. حالا فرض کنیم بعضی از اطلاعاتی که در مطلب شما آمده نادرست باشند. می‌توانید تصور کنید این میزان بازدید از یک مطلب نادرست تا چه اندازه می‌تواند به اعتبار شما آسیب بزند؟
فراموش نکنید محتوای شما بازتاب‌دهنده‌ی دانش، سواد و قابل اعتماد بودن شماست. محتوای غلط از آن‌چه فکر می‌کنید خطرناک‌تر است.
پیش از تولید محتوا از صحت و سقم اطلاعات و منابع خود مطمئن شوید. منابع متعدد را مطالعه کنید و چیزی را با خوانندگان‌تان به اشتراک بگذارید که از درستی آن اطمینان دارید.

6. محتوای سوال برانگیز و درگیرکننده تولید کنید

حتماً شما هم با مطالبی مواجه شده‌اید که هزاران کامنت دریافت کرده و بحث‌های زیادی را به راه انداخته‌اند. فکر می‌کنید دلیل چه باشد؟
ساده است. این‌ها مطالبی هستند که توانسته‌اند مخاطب را با خود درگیر کرده و موجی از هیجان ایجاد کنند. برای نوشتن محتوای جذاب راه‌های زیادی وجود دارد اما در اصل همه‌چیز به شناخت شما از مخاطب برمی‌گردد؛ این‌که تشخیص بدهید چه چیزی برای مخاطب شما جذاب است و می‌تواند او را هیجان‌زده کند.
یکی از راه‌های معمول برای تولید محتوای درگیرکننده استفاده از تکنیک پایان باز است. تکنیک پایان باز یعنی مطلب را جوری تمام کنید که مخاطب با سوال‌هایی در ذهن تنها بماند.
اشتباه نکنید! منظور اصلاً این نیست که سوال‌های خواننده را بی‌جواب بگذارید. اتفاقاً هنر شما در این است که در عین جواب دادن به سوال‌های مخاطب، مسائل جدیدی را در ذهن او به‌وجود بیاورید. به این ترتیب خواننده مطلب شما را به پایان می‌رساند و جواب سوالاتش را می‌گیرد اما ماجرا برایش تمام نمی‌شود.
این‌جاست که مخاطبان شروع به اظهار نظر می‌کنند و بحث و گفت‌وگو درباره‌ی محتوای شما تازه شروع می‌شود.

محتوای سوال برانگیز و درگیرکننده تولید کنید

7. محتوای ترکیبی تولید کنید

بهتر است محتوای شما به فراخور موضوع و هدفی که دارد، از مجموعه‌ای از عناصر نوشتاری و دیداری تشکیل شده باشد. می‌دانیم که حافظه‌ی تصویری انسان نقش به‌سزایی در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب دارد. بنابراین استفاده از المان‌های تصویری در محتوا به مخاطبان شما کمک می‌کند تا مطلب را بهتر متوجه شوند و به خاطر بسپارند.
محتوای ویدئویی، عکس و اینفوگرافیک را چاشنی محتوای متنی کنید تا تأثیر آن چندبرابر شود.

8. مختصر و مفید بنویسید

عصر ما عصر پرمشغلگی و بی‌حوصلگی است. بنابراین هرچه بتوانید مطالب مفیدتری را در متن‌های کوتاه‌تری بگنجانید، احتمال همراه شدن مخاطب با خود را بالا برده‌اید.
مراقب باشید از آن‌طرف بام نیفتید. مبادا کیفیت محتوا را فدای کوتاه شدن آن کنید و ناقص و نامفهوم بنویسید! این دو کلمه را با هم آویزه‌ی گوش کنید: مختصر و مفید.

9. جست‌وجوی کلمات کلیدی را فراموش نکنید

استفاده از کلمات کلیدی در متن و بهینه کردن محتوا با اصول سئو یکی از لازمه‌های تولید محتوا است. کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند بدانید مردم بیشتر به چه موضوعاتی علاقه نشان می‌دهند و دنبال چه چیزهایی می‌گردند.
جست‌وجوی کلمات کلیدی چه در پیدا کردن عنوان مناسب برای محتوا و چه در نحوه‌ی صورت‌بندی و گزینش کلمات برای استفاده در متن محتوا به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در موتورهای جست‌وجو داشته باشید.

10. لحن منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنید

انسان‌ها هرکدام صدای منحصربه‌فرد خودشان را دارند. با این حال از بین تمام آن‌ها تنها صدای عده‌ای خاص در ذهن دیگران ثبت می‌شود: گویندگان خوش‌صدا، خواننده‌های موفق و صاحب‌سبک، آدم‌هایی که طرز ادای کلمات‌شان با بقیه متفاوت است...
در تولید محتوا هم چنین چیزی وجود دارد. محتوایی که منتشر می‌کنید صدای برند شماست. صدای برند شما باید منحصربه‌فرد و در عین حال قابل تشخیص باشد. در این صورت است حتی اگر محتوای شما جایی بدون ذکر منبع منتشر شد، همه می‌فهمند که این لحن و صدای شماست و دوباره به سمت شما برمی‌گردند.

 

منابع:

  1. نه ماده برای تولید محتوای بسیار خوب 
  2. 7 تاکتیک برای نوشتن محتوای با کیفیت که مخاطبان شما آن را دوست خواهند داشت
  3. 7 نکته آسان برای نوشتن محتوای موثر
نوشتن دیدگاه