تولید محتوای طنز

همه شوخی‌های بامزه و هوشمندانه را دوست دارند. ما آدم‌ها دوست داریم سرگرم شویم و اوقات‌مان را، حتی اوقات جدی، آموزشی و کاری‌مان را به نحوی به چاشنی طنز آمیخته کنیم.

اما وقتی در بحث تولید محتوا صحبت از شوخی می‌شود، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا هنوز تردید دارند. آیا طنازی در این زمینه جواب می‌دهد؟ آیا شوخی کردن در تولید محتوا از جدیت مطلب ما کم نمی‌کند و باعث نمی‌شود مخاطب، ما و پیام‌مان را جدی نگیرد؟
جواب این سوال‌ها ساده است. همه چیز به شما و شوخی‌های‌تان بستگی دارد. طنز یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که متخصصان تولید محتوا همواره استفاده از آن را به محتوانویسان جوان و تازه‌کار توصیه می‌کنند. یک محتوای طنز خوب و جذاب باعث می‌شود تا مخاطب ارتباط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری با شما برقرار کند. با این حال ریسک افتادن به دام شوخی‌های لوس و بی‌مزه را نباید دست‌کم گرفت. اجازه بدهید وارد جزئیات شویم و تولید محتوای طنز را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم.

محتوای طنز و جایگاه آن در قیف بازاریابی محتوایی

حقیقت این است که تولید محتوای طنز کار چندان آسانی نیست. محتوای طنز روی مرز باریک جذب و دفع مخاطب حرکت می‌کند. یعنی فاصله‌ی بین این‌که مخاطب‌ها عاشق شما شوند یا این‌که از شما خوش‌شان نیاید به اندازه‌ی یک شوخی کوچک است. شوخی کردن و طنازی باید آن‌قدر با دقت، ظرافت و هوشمندانه اتفاق بیفتد که محتوا روی این مرز باریک نلغزد و مخاطب را دلزده نکند.
یکی از موارد مهمی که هنگام تولید محتوای طنز باید به آن توجه کرد سفر مخاطب است. قیف بازاریابی محتوایی را به یاد بیاورید. اگر این قیف را مطابق طبقه‌بندی معمول به سه بخش بالا، میانه و پایین تقسیم‌ کنیم، دانستن این‌که مخاطب در کدام قسمت از قیف قرار دارد به ما کمک می‌کند تا محتوای طنز بهتری را متناسب با آن قسمت از قیف تولید کنیم. اجازه بدهید هریک از قسمت‌های قیف بازاریابی را به طور مجزا برای محتوای طنز بررسی کنیم.

  • بالای قیف: بیشترین میزان شوخی و طنز

بالای قیف قسمتی است که تولیدکننده‌ی محتوا باید تمام تلاشش را بکند تا مخاطب را به خود جلب کند. این قسمت از قیف طیف وسیعی از مخاطبان احتمالی را در خود جای می‌دهد که منتظر جرقه‌ای از ما هستند تا به سمت‌مان کشیده شوند. طنز در محتوای مربوط به این قسمت حکم طلا را دارد.
طبق نظر بسیاری از کارشناسان محتوای این قسمت باید تا حد زیادی سرگرم‌کننده باشد تا مخاطب نسبت به آن مشتاق شود. محتوای طنز در این قسمت از قیف بازاریابی محتوایی مخاطب را عاشق شما می‌کند.

  • میانه‌ی قیف: طنز + ارزش

میانه‌ی قیف جایی است که مخاطب با ما و محتوای‌مان درگیر است. او در این مرحله در کشاکش تصمیم‌گیری برای انتخاب ما به عنوان برند مورد علاقه‌اش است. طنز در این قسمت هنوز هم جواب می‌دهد. با این‌حال برخلاف بالای قیف نباید تمام تمرکزمان را روی شوخ‌طبعی بگذاریم. باید کاری کنیم تا مخاطب در عین این‌که نسبت به شوخی‌های ما علاقه‌مند شده، جدیت و حرفه‌ای‌گری ما را هم ببیند.
محتوای این قسمت را با مقدمه‌ای مفید و جذاب شروع کنید. طنز در این مقدمه باید زیر سایه‌ی ارزش محتوا قرار بگیرد و طوری باشد که به محتوای شما شخصیت بدهد. این محتوا کاری می‌کند تا مخاطب به ارزش برند شما پی ببرد، از شما یاد بگیرد، شما را به‌عنوان برندی دغدغه‌مند و کاربلد بشناسد و در عین حال سرگرم شود و احساس خستگی و ملال نکند.

  • پایین قیف: شوخی را در سطح متعادل نگه دارید.

قسمت پایینی قیف جایی است که مخاطب در حال گرفتن آخرین تصمیم‌هاست تا به مشتری ما تبدیل شود. محتوای این قسمت باید طوری باشد که مخاطب را از درستی انتخابش مطمئن کند.
این محتوا بیشتر بر جنبه‌های اعتمادسازی تأکید دارد. بااین‌حال نباید ناگهان لحنی جدی به خود بگیرید. شوخی را در سطحی منطقی و متعادل نگه دارید اما عمده تمرکزتان را روی اعتمادسازی و هل دادن مخاطب به سمت تصمیم نهایی (یعنی خرید از شما) بگذارید.

محتوای طنز

چند نکته‌ی طلایی در رابطه با تولید محتوای طنز

همان‌طور که گفتیم تولید محتوای طنز کمی با ریسک همراه است. برای این‌که مطمئن باشید شوخی‌های شما مناسب هستند و پتانسیل جذب مخاطب را دارند لازم است این کار را با نهایت دقت انجام دهید. جای نگرانی نیست. ما هم پیشنهادهایی داریم که به شما کمک می‌کنند تا محتوای طنز بهتری تولید کنید.

  1. مخاطب را بشناسید.

وقتی می‌خواهید با کسی شوخی کنید باید اول او را بشناسید. آیا شوخی شما او را می‌خنداند یا برای او توهین به حساب می‌آید؟ آیا این فرد اصلاً شوخی شما را درک می‌کند؟ موضوعی که درباره‌ی آن شوخی می‌کنید در ذهن این شخص چگونه تعریف شده؟
در ابتدا لازم است درباره‌ی مخاطب خود تحقیق کنید تا محتوای طنز را متناسب با پرسونای او بنویسید.

  1. طنز در شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید.

شبکه‌های اجتماعی بهترین پبلفرم برای شوخی کردن هستند. این شبکه‌ها بسترهایی هستند که مردم در آن گرد هم می‌آیند تا اجتماعی مجازی را بسازند. ناگفته پیداست که شوخی در بستر یک جامعه عنصری ضروری است که باعث می‌شود اعضای آن جامعه به هم نزدیک‌تر شوند.

  1. لحن صمیمانه و غیر رسمی داشته باشید.

داشتن یک لحن صمیمانه و غیر رسمی باعث می‌شود تا شوخی‌های شما بیشتر به دل بنشینند و واقعی‌تر به نظر بیایند. یکی از راهکارهای خوب برای جذاب‌تر کردن محتوای طنز این است که از لحنی گفت‌وگومانند استفاده کنید؛ مثل این‌که مقابل مخاطب‌تان نشسته‌اید و چشم در چشم با او حرف می‌زنید. این کار به محتوای شما کمک می‌کند تا صدایی انسانی داشته باشد.

  1. داستان‌سرایی کنید.

محتوای طنز خوب محتوایی است که در خلال تعریف کردن یک داستان جذاب طنز خود را به مخاطب منتقل کند. یک داستان بامزه برای مخاطب‌تان تعریف کنید و کاری کنید تا او در خلال این داستان نسبت به شما مشتاق و علاقه‌مند شود.

  1. از محتوای تصویری طنز غافل نشوید.

تصاویر بامزه، ویدئوها، گیف‌ها و میم‌های خنده‌دار جادو می‌کنند. حافظه‌ی تصویری مخاطبان‌تان را هم با محتوای طنز درگیر کنید تا تأثیر شوخی‌های‌تان چندبرابر شود و مخاطب بیش از پیش با محتوای طنز شما ارتباط برقرار کند.
شوخی‌های بصری باعث می‌شوند تا مخاطب برای دیدن شوخی بعدی شما لحظه‌شماری کند و هرروز منتظر محتوای جدیدی از سمت شما باشد.

تولید محتوای طنز

شوخی و طنز چه نقشی در جذب مخاطب دارد؟

فرض کنید در یک جلسه‌ی سخنرانی یا کنفرانس نشسته‌اید. سخنران پشت تریبون می‌رود و شروع به صحبت درباره‌ی موضوع مورد نظر می‌کند. اما آن‌قدر خشک و جدی است که کم‌کم سررشته‌ی بحث را گم می‌کنید و دقیقه به دقیقه بیشتر در صندلی خود فرو می‌روید. حتی احتمال دارد بعد از مدتی خواب‌تان بگیرد و دیگر نتوانید بحث را دنبال کنید.
در مقابل سخنرانی را در ذهن بیاورید که با هیجان برای شما حرف می‌زند، شوخی‌های خوب و مرتبط با بحث می‌کند و درکل طنز در کلامش مشهود است. این سخنران نمی‌گذارد حتی برای لحظه‌ای سررشته‌ی کلام را گم کنید و کاری می‌کند تا برای پی گرفتن بحث مشتاق شوید.
بیایید همین مثال را به تولید محتوا تعمیم دهیم. شوخی کردن و استفاده از طنز کلامی روشی قدرتمند است که محتوای شما را در میان محتواهای دیگر برجسته می‌کند. محتوای طنز کاری می‌کند تا مخاطب زودتر با شما ارتباط برقرار کند، دچار کسالت نشود و مانند سخنرانی عمل کند که نمی‌گذارد مخاطبش نسبت به او بی‌اشتیاق شود.
تأثیر طنز درواقع تأثیری علمی است. شوخی کردن و خندیدن باعث ترشح هورمون‌های شادی در مغز انسان می‌شود. همین هورمون‌ها باعث بهبود فعالیت‌های مغزی می‌شوند و کاری می‌کنند تا بازدهی ذهن مخاطب به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.
تولید محتوای طنز باعث می‌شود تا ذهن مخاطب نسبت به نام تجاری شما فعال‌تر شود و درنتیجه ارتباط عاطفی عمیقی با شما برقرار کند.

منابع:

نوشتن دیدگاه