محتوای طولانی یا کوتاه؟ ایده‌آل چیست؟

وقتی از محتوای باکیفیت اسم می‌بریم، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در ذهن‌مان ردیف می‌شوند تا محتوای باکیفیت را توصیف کنیم. از اصالت محتوا گرفته تا ساختارمند بودن آن تا ارائه‌ی اطلاعات مفید و ... اما یکی از پرتکرارترین سؤال‌هایی که نویسندگان تازه‌کار می‌پرسند این است که محتوای باکیفیت چه حجمی از کلمات را شامل می‌شود؟ محتوای طولانی برای بلاگ بهتر است یا محتوای کوتاه؟
من امروز قصد دارم تا در این مطلب به این سؤال‌ها پاسخ دهم. پس بیایید شروع کنیم.

انواع محتوا از لحاظ تعداد کلمه

محتواها از لحاظ تعداد کلمات انواع متفاوتی دارند. بسیار از کارشناسان بر این باورند که محتواهای کوتاه برای خوانندگان ناشکیبا و عجول قرن ۲۱ مناسب‌تر هستند اما عده‌ای دیگر با استناد به دلایل محکمی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازم، بر این باورند که محتوای بلند برای بلاگ شما کارایی بیشتری دارد.
اما قبل از پرداختن به این موضوع و بررسی ادعای این دو گروه، خوب است انواع محتوا را از لحاظ تعداد کلمه بررسی کنیم:

  • ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه

این‌ها پست‌های بسیار کوتاهی هستند که برای آغاز یک بحث گروهی میان مخاطبان کاربرد دارند. برای مثال اگر بخواهید بحثی را حول محور تورم آغاز کنید، لازم نیست یک مقاله‌ی مفصل بنویسید. یک مطلب کوتاه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه‌ای برای زدن جرقه‌ی بحث بین کاربران کافی است.

  • ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه

برخی معتقدند که این مطالب را می‌توان به‌عنوان حداقل تعداد کلمات برای پست وبلاگ درنظر گرفت. اما راستش را بخواهید یک مطلب با ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه مطلب آموزشی نیست. برای این‌که بتوانید چیزی را به مخاطبان‌تان آموزش بدهید، لازم است مفصل‌تر برایش بنویسید. در یک محتوای آموزشی ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه‌ای یا اطلاعات ناقص ارائه می‌شوند یا این‌که مطلب آن‌قدر کلی و فاقد جزئیات می‌شود که عملا جنبه‌ی آموزشی ندارد.

  • ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه

بالاخره رسیدیم به پست‌های آموزشی. این مطالب برای ایجاد ترافیک ارگانیک، برندسازی و ایجاد بستر مناسب برای سئوی سایت بسیار مناسبند.

  • ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰

بسته به این‌که مخاطبان شما چه کسانی باشند، این محتوا می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش نرخ تبدیل آن‌ها داشته باشد. اگر محتوای شما باکیفیت و ارزشمند باشد، این تعداد از کلمه می‌تواند ترافیک ارگانیک قابل توجهی را به سمت صفحات وب شما هدایت و مخاطبان را نسبت به خرید کردن از شما ترغیب کند.

  • ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰

گوگل عاشق این مقاله‌هاست. بنابراین اگر دوست دارید رتبه‌ی خوبی را در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به دست آورید و نرخ تبدیل و ترافیک‌تان بیش از پیش بالاتر برود، محتواهایی با این تعداد کلمه را در دستور کار خود قرار دهید.

محتوای بلند یا طولانی چیست؟

محتوای بلند به محتوایی گفته می‌شود که حجم زیادی از اطلاعات را به‌طور عمیق و موشکافانه در اختیار مخاطب قرار دهد. درواقع محتوای بلند صرفاً به‌واسطه‌ی تعداد کلماتش بلند نامیده نمی‌شود. بلکه عناصر عمق و حجم اطلاعات هم بسیار مهمند. اما به هر حال نمی‌توانیم از تأثیر تعداد کلمات غافل شویم. محتوای بلند چیزی حدود حداقل ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه دارد.
محتوای بلند محتوایی است که زمان قابل توجهی صرف تولید آن شده. برای نوشتن چنین محتوایی باید به‌طور جدی و دقیق تحقیق کنید، باید بسیار درباره‌ی آن فکر و آن را از جوانب مختلف بررسی کنید و در نهایت باید با دقتی ویژه آن را بنویسید.

محتوای بلند یا طولانی چیست؟

چرا مطالب طولانی مهم است؟

اگر از بازاریاب‌های محتوایی بزرگ سوال کنید به شما می‌گویند که محتوای بلند باید یکی از مهم‌ترین ارکان سایت‌ شما باشد. چرا؟ به یک دلیل ساده. محتوای بلند برای سئوی سایت واجب است. بیایید فرض کنیم شما محتواهای باکیفیت اما کوتاهی را به‌طور منظم در سایت خود بارگذاری می‌کنید. با یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که این محتواها ترافیک ارگانیک خوبی را هم برای شما ایجاد کرده‌اند و نرخ کلیک صفحات شما مناسب است. اما در طول بررسی سئوی سایت خود به یک مشکل برمی‌خورید:
مخاطب زمان زیادی را در سایت شما صرف نمی‌کند. این یعنی نرخ تعامل کاربر با سایت شما کم است. دلیل تأکید بازاریابان محتوایی بر تولید محتوای بلند همین است. محتوای بلند باعث می‌شود تا مخاطب زمان بیشتری را در صفحات شما صرف کند و تعال بیشتری را با شما برقرار کند.
یکی دیگر از دلایل اهمیت محتوای طولانی تأثیر آن در SERP یا صفحه‌ی نتایج برتر موتورهای جست‌وجو است. محتوای طولانی به شما کمک می‌کند تا در نتایج برتر گوگل دیده شوید.
اما از همه مهم‌تر... محتوای بلند نه تنها به چشم موتورهای جست‌وجو می‌آید، بلکه مخاطبان هم آن‌ها را بیشتر دوست دارند. دلیل این تمایل هم واضح است. محتوای طولانی این حس را به مخاطب القا می‌کند که زمان، انرژی و تخصص بیشتری صرف نوشتن آن شده. به همین دلیل از دید او چنین محتوایی ارزشمندتر است و صلاحیت بهتر دیده شدن را دارد.

محتوا برای SEO چقدر باید باشد؟

کارشناسان مختلف نظریات متفاوتی را در رابطه با پاسخ این سوال ارائه می‌کنند. اما ما یک چیز را به‌طور مشخص می‌دانیم: محتوای طولانی برای سئو بهتر است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط ترویس مک‌نایت -متخصص و بازاریاب محتوا- بر روی بیش از ۵۰ پست برتر از لحاظ سئو، کوتاه‌ترین پست موفق در گوگل ۶۶۷ کلمه و بلندترین آن ۵۰۶۵ کلمه داشته است.
اختلاف تعداد کلمه‌های این دو پست را ببینید! چیزی حدود ۴۴۰۰ کلمه. خوب این نتیجه به این معناست که دست ما برای نوشتن محتوای ایده‌آل از لحاظ سئو آن‌قدرها هم بسته نیست. براساس این گزارش محتوای مناسب سئو باید به‌طور میانگین ۲۵۰۰ کلمه داشته باشد. پس ثابت شد که نوشتن محتوای بلند برای سئوی سایت ضروری است. اما این اعداد و ارقام نباید شما را بترسانند. نگران نباشید. قرار نیست همه‌ی محتواهای شما تا این اندازه طولانی باشند. همان‌طور که دیدید بازه‌ی محتوای مناسب برای سئو بسیار گسترده است و محتوای شما در هر جایی از این طیف گسترده، می‌تواند از لحاظ سئو بهینه و ایده‌آل باشد.

طول پست وبلاگ ایده آل

طول ایده‌آل پست وبلاگ به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نوع محتوا و هدف شما از تولید آن محتواست. براساس گزارش HubSpot پست‌های مختلفی که در یک وبلاگ منتشر می‌شوند به منظورهای متفاوتی تولید شده‌اند. به همین علت طول این پست‌ها باید نسبت به یکدیگر متفاوت باشد.
با این حساب نمی‌توانیم یک نسخه‌ی واحد را برای تمام پست‌های وبلاگی‌مان بپیچیم و براساس آن پیش برویم. برای مثال طول پست‌هایی که به منظور افزایش نرخ تبدیل نوشته می‌شوند باید بیشتر باشند (چیزی حدود ۲۵۰۰ کلمه). درحالی‌که طول پست ایده‌آل برای مطالبی که به قصد افزایش ترافیک ارگانیک نوشته می‌شوند، کمتر است (بین ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ کلمه).
همان‌طور که اشاره کردم یکی از عوامل تعیین کننده‌ی طول محتوا، نوع آن مطلب است. برای مثال محتوای ستونی یا پیلارکانتنت، محتوایی بلند است که مرکز و کانون تمرکز تعداد زیادی از محتواهای دیگر است. چنین محتوایی باید طولانی باشد زیرا قرار است زیرمجموعه‌های زیادی از آن انشعاب بگیرند و توضیح داده شوند.
یا مثلا محتوایی که قرار است دستورالعمل اجرایی کاری را به‌طور گام‌به‌گام به مخاطب توضیح بدهد، نمی‌تواند کوتاه باشد. زیرا در این صورت مخاطب برای فهم محتوا دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.

منابع:

  1. طول محتوای ایده آل SEO
  2. محتوای بلند یا کوتاه: کدام یک برای کسب و کار شما بهترین است؟
  3. محتوا کوتاه در مقایسه با محتوای بلند فرم (از کدام یک استفاده می کنم و چه زمانی؟)
  4. پست های وبلاگ در سال 2021 چقدر باید طولانی باشد؟
  5. تعداد کلمات ایده آل برای سئو در سال 2021 چیست؟
  6. اندازه پست های وبلاگ در سال 2021 چقدر باید باشد؟
نوشتن دیدگاه