تولید محتوای تصویری

تولید محتوای تصویری از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی بازاریابی محتوایی هر شرکتی است. دلیل آن هم ساده است. انسان موجودی است که بیشترین ادراک را از طریق چشم‌ها و تصاویر دارد.
تصاویر نه تنها باعث می‌شوند تا محتوای نوشتاری شما خواندنی‌تر، قابل فهم‌تر و به‌ یاد ماندنی‌تر شود، بلکه چنین محتوایی می‌تواند به تنهایی و مستقل از هر نوع دیگری از محتوا به کار گرفته شود تا بدون نیاز به گفتن حتی یک کلمه، انبوهی از مفاهیم را با یک نگاه به مخاطب منتقل کند.
اینستاگرام به‌عنوان بصری‌ترین پلتفرم اجتماعی موجود و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، اثبات می‌کند که تصاویر چه نقش مهمی در دنیای روابط امروزی دارند.
آن‌چه در این مطلب می‌خوانید راهنمایی است که چیستی و اهمیت تولید محتوای تصویری را در فرایند تولید محتوا به شما نشان می‌دهد.

محتوای تصویری چیست؟

همان‌طور که از نامش پیداست، محتوای تصویری نوعی از محتواهای آنلاین است که اساس آن تصویر است. محتوای تصویری زیر شاخه‌های متعددی دارد که معمول‌ترین شکل‌های آن عکس‌ها، نمودارها، چارت‌ها و اینفوگرافیک‌ها هستند.

چرا تولید محتوای تصویری برای کسب‌وکار ما مهم است؟

تولید محتوای تصویری یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی بازاریابی در بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیاست. تقریباً هیچ شرکت مطرحی را نمی‌توانید پیدا کنید که از محتوای تصویری در بازاریابی خود استفاده نکند. اما دلیل اهمیت آن چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود تا تولید محتوای تصویری به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت‌ها و تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود؟

  • تولید محتوای تصویری به افزایش آگاهی و برندسازی کمک می‌کند.

آیا می‌خواهید مخاطبان‌تان نام تجاری شما را به یاد داشته باشند؟ یکی از مؤثرترین راه‌های برندسازی تولید محتوای تصویری است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، ۶۵٪ از افراد، یادگیری به صورت بصری را ترجیح می‌دهند. طبق گفته‌ی محققان این افراد با ضبط تصاویر در حافظه‌ی تصویری خود، فرایند به‌خاطرسپاری را برای خود تسریع و تسهیل می‌کنند و مطالبی را که با عنصری بصری همراه باشد، بهتر به یاد می‌آورند.
برای مثال می‌توانید لوگوی برند خود را روی تمام محصولاتی که روانه‌ی بازار می‌کنید بزنید، یا حتی آن را کنار محتواهای متنی‌تان بیاورید. کاری کنید تصویر برندتان در ذهن مشتریان هک شود.

  • تولید محتوای تصویری به افزایش ترافیک وب‌سایت شما کمک می‌کند.

طبیعی است که هرچه محتوای جذاب‌تری تولید کنید، ترافیک سایت‌تان بالاتر خواهد رفت. محتوای تصویری یک از شاخصه‌های سنجش جذابیت محتوای یک سایت است. یک اینفوگرافیک خوب و خوش‌ آب‌ و رنگ، یک عکس باکیفیت و زیبا یا یک نمودار گویا و جذاب باعث می‌شود تا مخاطب شما ارتباط بهتری با مطلب برقرار کند.
وقتی مخاطب با محتوای شما درگیر شود، وقتی میزان تعامل کاربران با سایت شما افزایش یابد، میزان بازدیدهای شما هم بالاتر خواهد رفت و ترافیک سایت افزایش خواهد یافت.
از طرفی محتوای تصویری را با تگ‌های مرتبط منتشر کنید، تصاویر شما در نتایج تصویری گوگل هم نشان داده خواهند شد و باز هم به ترافیک ارگانیک سایت شما کمک خواهند کرد.

  • تولید محتوای تصویری به جذب کردن مخاطب کمک می‌کند.

همان‌طور که در مورد قبلی به آن اشاره کردیم، اضافه شدن محتوای تصویری به محتوای نوشتاری باعث جذاب شدن محتوا و افزایش تعامل مخاطب می‌شود. یکی از بهترین روش‌های گنجاندن محتوای تصویری این است که متن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و در فواصل این قسمت‌ها تصاویر مرتبط را بگنجانید.
این کار باعث می‌شود تا هنگام مطالعه‌ی متن شما، با رسیدن به تصاویر، چشم مخاطب کمی استراحت کند و دچار کسالت نشود. براساس آمار منتشر شده از سوی BuzzSumo پست‌های فیسبوکی که تصویر داشته‌اند، ۳/۲ برابر بیشتر از پست‌های بدون تصویر بازخورد داشته‌اند. همچنین گنجاندن تصاویر مرتبط در توئیت‌ها منجر به افزایش ۱۵۰ درصدی بازدید و اشتراک‌گذاری آن‌ها شده است.

  • تولید محتوای تصویری به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند.

هدف نهایی ما از تولید محتوا این است که کاری کنیم مخاطبان ما به مشتریان ما تبدیل شوند و بابت خدمات و محصولات ما هزینه پرداخت کنند. حتماً می‌پرسید این چه ربطی به تولید محتوای تصویری دارد!؟
پاسخ ساده است. محتوای تصویری به دلیل جذابیت و گویایی یکی از عناصر مهم در مستندسازی و اعتمادسازی است. انتشار یک عکس واضح با کیفیت از محصول، انتشار یک اینفوگرافیک دقیق و باسلیقه که توضیح‌های جامعی درباره‌ی خدمات و محصولات شما می‌دهد و ... باعث می‌شود تا مخاطب به شما اعتماد کند و برای پرداخت هزینه به شما ترغیب شود.

 چرا تولید محتوای تصویری برای کسب‌وکار ما مهم است؟

چند نکته برای تولید بهترین محتوای تصویری

در این که محتوای تصویری محتوای جذابی است و مردم عاشقش هستند شکی نیست. اما چرا بعضی برندها و شرکت‌ها، بعضی از صفحه‌های اینستاگرامی و بعضی از صفحات وب‌سایت‌ها بازخورد بهتری از محتوای تصویری‌شان می‌گیرند؟ چرا آدم با دیدن بعضی از این محتواها میخکوب می‌شود و دوست دارد آن را با دیگران به اشتراک بگذارد؟
ما در این قسمت می‌خواهیم چندتا از مهم‌ترین رازهای این شرکت‌ها و صفحه‌ها را برای شما فاش کنیم.

  1. از قانون یک‌سوم استفاده کنید.

اگر محتوای تصویری شما عکس باشد و اگر بخواهید خودتان عکس مورد نظر را بگیرید، لازم است با اصول ابتدایی عکاسی آشنایی داشته باشید. یکی از این اصول، قانون یک‌سوم است.
قانون یک‌سوم به ترکیب چیدمان اشیا در عکس شما اشاره دارد. این قانون روشی ساده برای ایجاد تعادل در تصاویر شماست. طبق این قانون باید تصویر خود را به یک شبکه‌ای ۳×۳ تقسیم کنید و سعی کنید سوژه‌ها و اشیا در امتداد خطوط این شبکه‌ها‌ تراز باشند.
درست است که این فوت‌و‌فن‌ها برای مخاطبی که سررشته‌ای از عکاسی ندارد ملموس نیست، اما رعایت آن در زیبایی عکس تأثیر دارد و مخاطب ناخودآگاه متوجه آن می‌شود.

  1. یک فیلتر خوب پیدا کنید و آن را برای همه‌ی عکس‌های‌تان به‌کار ببرید.

چرا استفاده از فیلتر یکسان توصیه می‌شود؟ چون این کار باعث می‌شود تا تمام عکس‌های شما به هم بیایند. وقتی فیلتری یکسان را برای تمام عکس‌های یک مجموعه استفاده می‌کنید، حسی از تعادل، یک‌دستی و سازگاری را در بیننده برمی‌انگیزید.
یک فیلتر ثابت می‌تواند امضای تصاویر شما باشد و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی قابل شناسایی کند.

  1. برای برند خود یک پالت رنگ در نظر بگیرید.

به وب‌سایت‌ها و صفحه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین برندها سر بزنید. از طراحی سایت تا لوگوی شرکت تا عناصر بصری استفاده شده توسط این برندها را بررسی کنید.
بزرگ‌ترین مارک‌های تجاری برای عرضه‌ی بصری خود یک پالت رنگی مشخص دارند. تصویر زیر پالت رنگی شرکت مایکروسافت را نشان می‌دهد.

 پالت رنگی شرکت مایکروسافت  

 

مایکروسافت از این پالت رنگی در همه‌ی بخش‌های سایت و شبکه‌های اجتماعی‌اش استفاده کرده و آن را به هویت بصری خود تبدیل کرده است.

  1. اینفوگرافیک‌های مفید و جذاب بسازید.

گَرِت کوک، یکی از بهترین اینفوگرافیک‌ سازان امریکایی، در مقاله‌ای که برای هاروارد بیزنس ری‌ویو نوشته به چند نکته‌ی کلیدی برای ساختن اینفوگرافیک اشاره کرده. کوک معتقد است مهم‌ترین نکته در ساخت یک اینفوگرافیک این است که اینفوگرافیک شما بیشترین میزان اطلاعات را در ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبش برساند.
اینفوگرافیک‌های شلوغ و گیج‌کننده باعث سردرگمی بیننده می‌شوند و نمی‌توانند تأثیر خوبی بذارند. به نظر آقای کوک، بهترین اینفوگرافیک‌ها آن‌هایی هستند که ساده، رنگی، جذاب و کمی شوخ ‌طبعانه باشند.

 اینفوگرافیک‌های مفید و جذاب بسازید

در پایان به یاد داشته باشید

محتوای تصویری عنصری مهم در پیشرفت فرایندهای بازاریابی محتوایی است. درست است که محتوای نوشتاری خوراک اصلی روزانه‌ی ما کاربران فضای اینترنت است، اما همراه شدن محتوای تصویری با آن مانند اضافه کردن یک موتور جت به سیستم مکانیکی یک ماشین مسابقه است. تا ماشین را نکرده‌اید تأثیر آن معلوم نمی‌شود. کافی است استارت بزنید و پا را روی گاز بگذارید.

منابع:

  1. محتوای بصری
  2. راهنمای کامل محتوای بصری: علم ، ابزار و استراتژی ایجاد تصاویر عالی
  3. نحوه ایجاد محتوای بصری که ارزش هزار سهام را دارد
  4. چرا ارتباط بصری برای برند شما مهم است؟
نوشتن دیدگاه