تاثیر نیم فاصله در سئو؛ آیا گوگل نیم فاصله را درک می کند؟

نیم فاصله؛ عبارتی که امروزه بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه فعالان در عرصه تولید محتوا و کاربران سایت ها قرار گرفته است. اگر چه وجود نیم فاصله جزئی لاینفک از دستور زبان فارسی است اما؛ شاید در زمان های نه چندان دور که استفاده از فضای مجازی و درج محتوا به اندازه فعلی گسترش نیافته بود، درج فاصله و یا نیم فاصله نیز دغدغه ای برای نویسندگان محسوب نمی شد. در عصر حاضر رقابت در فضای مجازی بسیار فزونی یافته و مخاطبان به مطالعه متون درج شده در سایت هایی که اصول و قواعد نگارش را مد نظر قرار داده و به لحاظ خوانایی قوی تر هستند، تمایل بیشتری نشان می دهند.
درج نیم فاصله در متون باعث ساماندهی ظاهری آن شده و خواندن مطلب را برای مخاطب تسهیل می نماید. در بسیاری از مواقع کاربران در هنگام مطالعه مقالات، به دلیل رعایت نشدن اصول نگارشی دچار مشکل می شوند و ناچار به مکث بر روی یک عبارت و خواندن دوباره آن می شوند. در صورتیکه بکار گیری درست نیم فاصله این مسئله را به خوبی مرتفع خواهد نمود.
نکته ای که استفاده از نیم فاصله را در هاله ای از ابهام قرار می دهد، موتورها و ربات های جستجوگر گوگل هستند. چرا که اکثر کاربران در حین درج عبارت مورد نظر خودشان برای جستجوی مطلب خاص، از نیم فاصله استفاده نمی کنند. در نتیجه امکان عدم نمایش متن های مرتبط به کاربر وجود خواهد داشت که این امر از لحاظ سئو و بهینه سازی غلط و نادرست ارزیابی می گردد.
امروزه در پی رشد چشمگیر و به روز رسانی های مستمر موتورهای جستجوگر گوگل، الگوریتم های مورد استفاده آن نیز بسیار هوشمند تر از گذشته شده است. ربات های گوگل به راحتی زبان هایی که در نوشتار آنها هیچ فاصله ای وجود ندارد را درک می کنند و مشکلی از جهت فهم مطالب درج شده به زبان هایی نظیر تایلندی و ژاپنی ندارند. با کمی تامل مشخص می شود که نوشتارهای فارسی نیز از این امر مستثنی نیستند. لذا نیازی به دغدغه مندی در این رابطه در میان قشر وابسته وجود نخواهد داشت.

تاثیر نیم فاصله در سئو؛ آیا گوگل نیم فاصله را درک می کند؟

آیا ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟

پاسخ این سوال مثبت است و همانطور که توضیح داده شد، الگوریتم های گوگل قادر به درک زبان های با رسم الخط بدون فاصله هستند و فهم عبارات فارسی که در نوشتن آنها از نیم فاصله استفاده شده است به آسانی توسط ربات ها صورت می پذیرد. البته در درج نیم فاصله نکات ویژه ای باید لحاظ گردد تا مشکلی از جهت پیدا شدن مطلب توسط موتورهای جستجوگر در زمان مورد نیاز به وجود نیاید.

آیا استفاده از نیم فاصله بر سئو تاثیرگذار است؟

بکار گیری نیم فاصله به خودی خود بر سئو تاثیر منفی نمی گذارد و حتی در مواقعی که این امر در جهت فهم بهتر مطلب برای کاربر باشد، خود گوگل استفاده از آن را توصیه می شود. اما چنانچه اکثر قریب به اتفاق کاربران در زمان سرچ، عبارات خود را بدون نیم فاصله درج نمایند، استفاده از این مولفه می تواند آسیب رسان باشد. چرا که محتوای مورد نظر که در نگارش آن به درستی از نیم فاصله استفاده شده است، در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود.
برای رهایی از دست این معضل، بهترین کار استفاده از هر دو حالت عبارت مورد نظر در متن است. یعنی در بخش هایی از متن از عبارت با نیم فاصله استفاده شود و در سایر قسمت ها، عبارت با بهره گیری از فاصله کامل نوشته شود. توصیه کارشناسان خبره این است که کلمات کلیدی و تیترها بدون استفاده از نیم فاصله نگارش شوند.

تاثیر نیم فاصله در سئو؛ آیا گوگل نیم فاصله را درک می کند؟

در چه مواقعی از نیم فاصله استفاده نکنیم؟

همان طور که در بخش های قبل تشریح گردید، استفاده اصولی و درست از نیم فاصله می تواند علاوه بر رضایت کاربران، جایگاه سایت را نیز در نزد موتورهای جستجو ارتقاء دهد. چرا که هدف اصلی از نوشتن محتوا، ارائه مطالبی ارزشمند از دیدگاه مخاطب است. بازه زمانی که هر کاربر در رابطه با یک متن و سایت صرف می کند، وابسته به میزان رضایت وی از سایت و مطالب درج شده در آن می باشد. چنانچه در نگارش متون یک سایت از اصول نگارشی به دقت بهره گیری شود، حس احترام و ارزشمندی به کاربر القاء می گردد. در نتیجه مخاطب زمان کافی برای مطالعه مطلب در نظر خواهد گرفت که این امر تاثیر مثبت زیادی بر روی سئو سایت برجای خواهد گذاشت.


تاثیر نیم فاصله در سئو؛ آیا گوگل نیم فاصله را درک می کند؟

نکته قابل تامل در رابطه با نیم فاصله این است که قواعدی هر چند مختصر و ساده، باید در مورد آن ها مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال استفاده از نیم فاصله در تیترها و کلمات کلیدی و مشتقات آن، اشتباهی است که باعث دور شدن از هدف می شود. چرا که کاربران در زمان جستجو عبارت مورد نظر خویش را با فاصله می نویسند و نه نیم فاصله.
هر چند درج نیم فاصله باعث آراستگی متن می گردد اما رعایت این مسئله در مورد کلمات و عبارت هایی که نیازی به این کار ندارند، تنها موجب اتلاف زمان و انرژی فرد می گردد. به عنوان مثال کلمات یا عباراتی که با حرف دال خاتمه می یابند، نیازی به نیم فاصله ندارند چرا که در هر صورت شکل ظاهری کلمات در هر دو صورت مشابه خواهد بود.
استفاده از نیم فاصله در زمانی که باعث ثقیل شدن کلمه و عبارت می شود نیز نادرست خواهد بود. به عنوان مثال عبارت "دادوستد" خوانایی سخت تری نسبت به "داد و ستد" دارد. هر چند که از نظر اصول نگارش و دستور زبان، شکل اول عبارت صحیح می باشد اما؛ به جهت راحتی مخاطب بکار گیری شکل نادرست ارجحیت خواهد داشت.
بهترین کار در رعایت قاعده نیم فاصله برای اینکه نه سیخ بسوزد و نه کباب؛ استفاده از آن در حد اعتدال و صرفا در مورد فعل ها، صفت ها، جمع ها و افزودن ای، ام و ی به آخر کلمات می باشد. در این حالت علاوه بر اینکه متن شکیل و زیبا می شود، مشکلی نیز از بابت خوانایی برای متن به وجود نخواهد آمد. در نتیجه تمام اهداف مورد نظر به خوبی محقق خواهند شد.

نوشتن دیدگاه