ایده‌ی تولید محتوا برای اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی است که روزانه میلیون‌ها نفر در جهان از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌ها و برندهای مختلف در سرتاسر دنیا استفاده از این پلتفرم را در استراتژی بازاریابی محتوایی‌شان قرار داده‌اند. این ازدحام جمعیت به این معنی است که تعداد محتواهایی که تولید می‌شوند هم همین‌قدر سرسام‌آور است.
تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که در چنین فضای شلوغ و پررقابتی که روزانه بیش از ۹۵ میلیون عکس و فیلم در آن به اشتراک گذاشته می‌شود چگونه می‌توانید توجه‌ها را به خودتان جلب کنید؟
کیفیت و تنوع محتوا دو عاملی است که نگاه مخاطب سخت‌گیر و مدرن قرن ۲۱ را به سمت شما برمی‌گرداند.
در این مطلب سعی کرده‌ایم بعضی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین ایده‌های اینستاگرامی را به شما معرفی کنیم.

۲۰ ایده‌ی جذاب برای تولید محتوا در اینستاگرام

وقتی اسم محتوای اینستاگرام می‌آید بیشتر بازاریاب‌ها و تولیدکننده‌های محتوا به پست‌ها و استوری‌های روزمره فکر می‌کنند. اما اینستاگرام دو قابلیت کاربردی دیگر هم دارد که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود: پخش زنده (Live) و IGTV.
هرکدام از این چهار قابلیت ویژگی‌های متنوع و جذابی دارند که می‌توانید در استراتژی بازاریابی محتوایی از آن‌ها استفاده کنید

1. پیشنهادهای شگفت‌انگیز، حراج و کد تخفیف

پیشنهادهای جذاب و هیجان‌انگیز کلید ورود به قلب دنبال‌کننده‌هاست.
برای مثال اگر صاحب یک برند پوشاک هستید می‌توانید به مناسبت شب یلدا بسته‌ای ویژه شامل بهترین اقلام فروشگاه‌تان (مثلاً پالتو، شلوار و دستکش) را با قیمتی کمتر از قیمت خرید تکی همین محصولات درنظر بگیرید و به دنبال‌کنندگان‌تان ارائه کنید.
یکی دیگر از کارهایی که مشتری را به هیجان می‌آورد امکان گرفتن تخفیف است. می‌توانید به مناسبت‌های مختلف مثلاً سالگرد تأسیس برندتان یا حتی بدون مناسبت و برای غافلگیر کردن مخاطب، کدهای تخفیف درنظر بگیرید و مشتری را سر ذوق بیاورید.

2. نقل قول‌ها

استفاده از نقل قول‌های افراد معروف در موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود شما خلاق، باهوش، بامزه، انگیزه‌بخش و صمیمی به‌نظر بیایید. نقل قول خوراک بسیار مفیدی برای تغذیه‌ی صفحه‌ی اینستاگرام شماست.
نقل قول از مارتین لوتر کینگ

3. مطالب آموزشی

فرقی نمی‌کند محتوا یک استوری ۱۵ ثانیه‌ای باشد یا یک ویدئوی ۱ دقیقه‌ای، یک پست چند اسلایدی باشد یا یک ویدئوی IGTV، مطالب آموزشی همیشه در اینستاگرام پرطرفدارند.
دستور پخت یک کیک خوشمزه، نحوه‌ی آبیاری صحیح یک گیاه، پاسخ یک پرسش مهم یا آموزش یک مطلب مفید... همه‌ی این‌ها اگر خوب و باکیفیت تولید شوند، میزان مشارکت مخاطب شما را بالا می‌برند.

4. پشت صحنه

در شبکه‌های اجتماعی همه‌چیز برمبنای واکنش دوطرفه و تعامل پایاپای است. پس خوب است گاهی حین انجام پروژه‌های مهم، دوربین‌تان را بردارید و مخاطب را از کاری که می‌کنید باخبر کنید.
«سلام. ما این‌جاییم؛ مشغول تدارکات برنامه‌ای که قولش رو داده بودیم. هوا قراره طوفانی شه و بچه‌ها دارن سعی می‌کنن کارها رو جلوتر از زمانبندی پیش ببرن.»
می‌بینید؟ وقتی مخاطب را تا این حد به خودتان نزدیک می‌کنید و اجازه می‌دهید در چنین لحظه‌هایی همراهی‌تان کند، نه‌تنها درباره‌ی برنامه‌های آینده‌تان اطلاع‌رسانی می‌کنید، بلکه احساس صمیمیت را هم در او برمی‌انگیزید.
محتوای پشت صحنه

5. مسابقه و جایزه

هیجان، هیجان، هیجان! باید کاری کنید مخاطب هیجان‌زده شود. همه‌ی ما برنده شدن را دوست داریم. گاهی در صفحه‌تان مسابقه‌هایی برگزار کنید و به برنده‌ها جایزه بدهید.
می‌توانید بعد از اهداء جوایز از برنده‌ها بخواهید با جایزه‌شان عکس بگیرند و با هشتگ نام‌تجاری شما آن را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب هم آن‌ها جایزه برده‌اند، هم شما به دیگران معرفی شده‌اید.

6. کلاژ تصاویر

یکی از ایده‌های زمان‌بر اما جذاب که به صفحه‌ی شما جلوه‌ی بصری جذابی می‌دهد این است که پست‌ها را مانند تکه‌های پازل از هم جدا کرده و به ترتیب منتشر کنید.
کلاژ تصاویر

7. ارائه‌ی محصولات با تصاویر خیره‌کننده و غیرمعمول

قول معروفی هست که می‌گوید: «نگو؛ نشان بده.» این نقل قول درباره‌ی کار شما هم صدق می‌کند. اگر قرار است محصول‌تان را به مخاطب عرضه کنید از روش‌های معمول یا عکس‌هایی که همه می‌توانند بگیرند استفاده نکنید.
گاهی لازم است کمی عجیب غریب شوید تا توجه‌ها به سمت شما کشیده شوند. استفاده از رنگ‌های متضاد و خیره‌کننده، فرا رفتن از مرزهای رایج و خلاقیت در این نوع از محتواهای اینستاگرامی حرف اول را می‌زند.

 ارائه‌ی محصولات با تصاویر خیره‌کننده و غیرمعمول

8. استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
این راحت‌ترین روش برای تولید محتواست. کاربران همیشه دوست دارند در کارها با شما مشارکت کنند. خوب است از دنبال‌کنندگان‌تان بخواهید از تجربه‌ی استفاده از محصولات شما فیلم وعکس بگیرند تا در صفحه‌تان منتشر کنید.

9. شمارش معکوس

وقتی در تدارک اتفاقی مهم هستید یا قرار است به‌زودی از یک محصول رونمایی کنید می‌توانید از شمارش معکوس استفاده کنید. شمارش معکوس باعث می‌شود مخاطب منتظر آن اتفاق یا محصول باشد و برایش لحظه‌شماری کند.

شمارش معکوس

10. مطالب بامزه

شوخ‌طبعی را فراموش نکنید. می‌توانید هرچیز بامزه‌ای را که در اینترنت پیدا کردید با ذکر منبع و رعایت کپی‌رایت پست کنید. یک راه دیگر هم این است که خودتان بامزه باشید و محتوای بامزه تولید کنید. اما مراقب باشید! شوخی‌های لوس و دست‌چندم به‌جای جذب مخاطب او را بیزار می‌کند.
وقتی می‌خواهید شوخی کنید اول خودتان را جای مخاطب بگذارید، بعد شوخی‌تان را با اطرافیان در میان بگذارید و نظرشان را بپرسید. خیلی وقت‌ها چیزی که به نظر ما خنده‌دار می‌آید برای دیگران بی‌مزه است.

11. بازنشر مطالب پلتفرم‌های دیگر

ممکن است مطلب مهمی را در پلتفرم‌های دیگرتان منتشر کرده باشید و احساس کنید مخاطب‌های اینستاگرام هم باید آن را ببینند. برای مثال اگر خبر افتتاح شعبه‌ی جدید رستوران‌تان را در حساب توئیتر رستوران منتشر کرده‌اید، می‌توانید از توئیت عکس بگیرید و در استوری اینستاگرام به اشتراک بگذارید.
این کار علاوه‌بر آگاه‌سازی مخاطب اینستاگرام باعث می‌شود کسانی که حساب توئیتر دارند اما شما را دنبال نکرده‌اند مشتاق شوند تا شما را در آن فضا هم دنبال کنند.

12. ترندها

وقتی می‌خواهید برای اینستاگرام محتوا تولید کنید حواستان باشد که چه مطالبی در دنیا داغ و خبرساز شده‌اند. چالش سطل آب یخ را یادتان می‌آید؟ یا جنبش گسترده‌ی اعتراضی علیه نژادپرستی بعد از کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس.
سوار شدن روی موج بعضی ترندهای انسانی هم کاری ارزشمند است و هم راه حلی برای افزایش ارتباط شما با مخاطب.

با توجه به ترندها محتوا تولید کنید

13. اخبار

ساده و در عین حال ضروری!
هر اتفاق مهمی که در حوزه‌ی فعالیت شما می‌افتد ارزش انتشار دارد. بسته به این‌که خبر تا چه اندازه مهم باشد، می‌توانید آن را در قالب پست، استوری و حتی IGTV کار کنید.

14. سوال و جواب

یکی از راه‌های خوب برقراری ارتباط با مخاطب فراهم کردن زمینه‌ی گفت‌وگو در قالب سوال و جواب است. می‌توانید زمانی را به طرح سوال مخاطب‌ها اختصاص دهید. طراحی یک پست و برقراری ارتباط با دنبال‌کنندگان در بخش کامنت‌ها یا استفاده از قابلیت سوال در استوری روش خوبی برای ارتباط مستقیم با مخاطب است.

15. تصاویر قبل و بعد

این نوع محتوا پویایی و میزان تأثیر شما را به مخاطب نشان می‌دهد. این تصاویر به دنبال‌کنندگان شما ثابت می‌کند که شما تا چه اندازه می‌توانید شرایط را تغییر دهید.
این تغییر می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. برای نمونه ممکن است یک جراح زیبایی عکس قبل و بعد از عمل بیمار را در صفحه‌ی اینستاگرامش منتشر کند. یا مثلاً ممکن است صاحب شرکتی تغییرات دفتر کارش را در طول زمان به مختطب نشان دهد.
محتوای تصاویر قبل و بعد

16. محتوای مناسبتی

به مناسبت‌های مختلف با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید. چهارشنبه‌سوری، سال نو، روزهای مهم تقویم مانند روز خبرنگار یا روز بزرگداشت حافظ... حتی می‌توانید تولد کارمندان‌تان را در صفحه‌ی اینستاگرام‌تان تبریک بگویید.
پست‌های مناسبتی باعث ایجاد صمیمیت بین شما و مخاطب می‌شود.

17. کمپین و چالش

اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید با راه انداختن یک کمپین یا چالش بین مخاطب‌های‌تان و دعوت از آن‌ها برای پیوستن به شما موجی از واکنش‌های مختلف را راه بیندازید. این موج کم‌کم به بیرون از دایره‌ی دنبال‌کنندگان شما سرایت می‌کند و باعث می‌شود افراد بیشتری شما را بشناسند.

یک نکته‌ی مهم: وقتی می‌خواهید چالشی راه بیندازید به عواقب آن خوب فکر کنید. مطمئن شوید که موجی که ایجاد می‌کنید تبدیل به سیلی خطرناک نشود که نتوان خسارت‌هایش را جبران کرد. بهتر است کمپین و چالش‌هایی درست کنید که در جهت اهداف انسانی و بشردوستانه باشند.

18. محتوای سریالی

برای این‌که بتوانید مخاطب را برای دنبال کردن خود مشتاق کنید باید به او انگیزه بدهید. تولید پست‌های سریالی که هربار بخشی از یک محتوا را پوشش می‌دهند و ادامه را برای دفعه‌ی بعد نگه می‌دارند می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

19. محتوای دغدغه‌مند

به مخاطب نشان بدهید که برای برند شما همه‌چیز پول نیست؛ ثابت کنید چیزهایی مهم‌تر از منفعت شخصی و پول سرلوحه‌ی کار شماست. محتواهایی که نشان از دغدغه‌های انسانی برند شما داشته باشند باعث می‌شوند مخاطب به شما اعتماد کند.
تولید محتواهایی در حمایت از حقوق بشر، حقوق حیوانات یا محتواهای مرتبط با حفظ محیط زیست از این نوع‌اند.
محتوای دغدغه‌مند

20. مصاحبه

آدم‌های مهم یا جالب را پیدا کرده و با آن‌ها مصاحبه کنید. مصاحبه از آن محتواهایی است که هم آموزنده است و هم سرگرم‌کننده. یعنی با یک تیر دو نشان می‌زنید. اعضای تیم شرکت، آدم‌های معروف حوزه‌ی کسب‌وکارتان، حتی خود مخاطب‌ها... همه‌ی این‌ها می‌توانند مقابل شما قرار بگیرند تا با آن‌ها مصاحبه شود.

 

کلام آخر:

بهترین ایده برای تولید محتوا اینستاگرام، ایده‌ای است که بیشترین مشارکت را به همراه داشته باشد و توجه‌ها را به نحو مثبتی به شما جلب کند. کسی جز شما نمی‌تواند معیار بهتر یا بدتر بودن را تعیین کند. ممکن است ایده‌ای که برای شما بهترین ایده است برای دیگری بدترین ایده باشد. پس معیار شمایید.
با مطالعه و بررسی دقیق، بهترین ایده‌ها را پیدا کنید و صفحه‌ی اینستاگرام‌تان را به بستری مفید و جذاب برای مخاطبان و محل پیشرفت برای خودتان تبدیل کنید.

 

منابع:

  1. 25 ایده تولید محتوای رسانه های اجتماعی برای بهبود استراتژی شما
  2. چه چیزی در اینستاگرام پست کنید: 15 ایده خلاقانه و جذاب
  3. 35 ایده محتوای اینستاگرام برای رفع بلوک های ذهنی
  4. 7 ایده پست اینستاگرام: محتواهایی قاتل که جواب می دهند!
نوشتن دیدگاه