استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

 تفاوت بین داشتن و نداشتن استراتژی برای تولید محتوا در اینستاگرام، مانند تفاوت بین صفحه‌های اینستاگرامی است که بعضی‌ به محلی برای افزایش درآمد تبدیل شده‌اند و بعضی دیگر تنها روزانه چند لایک می‌گیرند.
تدوین یک استراتژی محتوایی برای اینستاگرام به هیچ وجه کار دشواری نیست اما نتایج آن در تحول کسب‌وکارها غیر قابل انکار است. ما امروز قصد داریم تا نحوه‌ی تدوین یک استراتژی مؤثر برای تولید محتوا در اینستاگرام را به شما آموزش دهیم.

چرا به استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام نیاز داریم؟

استفاده از اینستاگرام به ‌عنوان محلی برای افزایش تعداد مخاطبان و کسب درآمد بیشتر تکنیکی است که همه‌ی بازاریابان محتوایی آن را توصیه می‌کنند. برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً اینستاگرام به یک استراتژی قدرتمند نیاز داریم تا مطابق آن پیش برویم و به اهداف‌مان برسیم. اما دلیل آن چیست؟
تلاش برای رقابت در اینستاگرام بدون داشتن برنامه و استراتژی مشخص، می‌تواند نتایج منفی به همراه داشته باشد. متخصصان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ استفاده از استراتژی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را به ۶ دلیل مهم توصیه می‌کنند.

  • حضور مؤثر و هدفمند در اینستاگرام
  • صرفه‌جویی در زمان
  • اطمینان از محقق شدن اهداف تجاری
  • تأثیر بهتر و بیشتر روی مخاطبان
  • بروز خلاقیت و امکان تولید بهترین محتوا
  • پیشی گرفتن از رقبا

چرا به استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام نیاز داریم؟

مراحل تدوین استراتژی تولید محتوای اینستاگرام

حالا که اهمیت، داشتن یک استراتژی مؤثر تولید محتوای اینستاگرام را ثابت کردیم، وقت آن است تا با طی کردن مراحل زیر بهترین استراتژی را تدوین کرده و اینستاگرام را به پلتفرمی برای رونق کسب‌وکارمان تبدیل کنیم.

  1. اهداف خود را مشخص کنید.

اولین قدم در تدوین استراتژی تولید محتوای اینستاگرام تعیین اهداف کلان تجاری و فاکتورهای رسیدن به آن‌هاست. هدف‌های شما عواملی هستند که باعث می‌شوند بتوانید مطمئن‌تر گام بردارید و متمرکزتر عمل کنید. در ادامه چند نمونه از هدف‌هایی را که ممکن است از ایجاد یک صفحه‌ی اینستاگرام داشته باشیم، مثال می‌زنیم.

  • برندسازی
  • تبدیل مخاطبان رهگذر به مشتریان ثابت
  • افزایش درآمد
  • آموزش ...

این‌ها تنها چند نمونه از اهداف تجاری هستند. این لیست بنا به چشم‌انداز و دیدگاه تجاری شما ممکن است تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند.
هم‌چنین می‌توانید اهداف خود را دقیق‌تر و با اعداد و ارقام تعیین کنید تا بدانید دقیقاً قرار است به چیزی برسید. برای مثال:

  • افزایش ۵۵درصدی مخاطبان صفحه تا پایان سال
  • افزایش ۲۳درصدی فروش محصول تا پایان سال
  • تمرکز بر پست‌های آموزشی به منظور آگاهی‌رسانی به مخاطب
  • ...

وقتی بدانید برای چه منظوری از اینستاگرام استفاده می‌کنید، احتمال موفقیت‌تان را بالاتر می‌برید.

  1. مخاطب خود را بشناسید و معلوم کنید برند شما چه سبکی از زندگی را ترویج می‌کند.

پیش از این که به تولید محتوا برای اینستاگرام خود بپردازید لازم است تصویر روشنی از دنبال‌کنندگان صفحه‌ی خود و سبک زندگی‌ای که ترویج می‌کنید، داشته باشید.

  • آیا برند شما یک سبک زندگی مینیمال را تبلیغ می‌کند یا سبک‌های لوکس را ترجیح می‌دهد؟
  • آیا قرار است ماجراجوها و کسانی که به دور دنیا سفر می‌کنند را مخاطب قرار دهید؟
  • آیا مخاطبان شما افرادی هستند که دوست دارند آخر هفته‌ها بار و بندیل‌شان را ببندند و به سفر بروند، یا کارمندانی که ترجیح می‌دهند تعطیلات را در خانه و کنار خانواده استراحت کنند؟

یکی از مهم‌ترین قدم‌های تدوین استراتژی محتوای اینستاگرام این است که سبک منحصر به ‌فرد خودتان را بر اساس ویژگی‌های فردی مخاطبان خود انتخاب کنید.
اینستاگرامرهای بزرگ برای کار خود یک قانون طلایی دارند: «مردم چیزی که شما می‌فروشید را نمی‌خرند. آن‌ها کسی را می‌خرند که بعد از خرید از شما به آن تبدیل می‌شوند.»

  1. برای تولید محتوای اینستاگرام خود برنامه‌ریزی کنید.

گام بعدی برای تدوین استراتژی تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی ایجاد یک تقویم محتوایی دقیق است. برای این کار می‌توانید از تقویم‌های کاغذی یا ابزارهای الکترونیکی استفاده کنید. حتی می‌توانید تقویم محتوایی خودتان را به صورت دستی در اکسل یا هر برنامه‌ی دیگری ایجاد کنید.
تقویم محتوایی شامل یک برنامه‌ی دقیق زمان‌بندی است که به شما نشان می‌دهد چه محتوایی را در چه تاریخی و به چه صورتی در اینستاگرام‌تان منتشر کنید. تقویم محتوایی باعث می‌شود کارها را طبق نظم و زمان‌بندی دقیق پیش ببرید و در مواقع حساس دچار سردرگمی نشوید.

  1. پروفایل اینستاگرام‌تان را بهینه کنید.

این که صفحه‌ی اینستاگرام شما بهینه باشد یا نه فاکتور بسیار مهمی است. منظور از بهینه بودن صفحه چیست؟

  • حساب کاربری‌تان را به حساب تجاری یا Business account تغییر دهید.

اینستاگرام برای حساب‌های کاربری تجاری امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته تا به کمک آن به میزان مشارکت مخاطبان، بازدیدها و به‌طور کلی به عملکر خودشان نظارت کنند. این امکانات برای حساب‌های شخصی غیر فعال هستند.

  • یک تصویر پروفایل مناسب انتخاب کنید.

تصویر پروفایل شما معرف شماست. بهتر است از عناصر بصری کلیدی برند خود مانند رنگ غالب برند یا لوگو در این تصویر استفاده کنید تا همه بتوانند شما را تشخیص دهند و بهتر بشناسند.

  • بیوگرافی صفحه را درست و اصولی بنویسید.

بیوگرافی صفحه‌ی شما در واقع خلاصه‌ای از هویت شماست. بهتر است از نوشتن بیوهای طولانی خودداری کنید تا مخاطب بتواند با یک نگاه آن را بخواند.
استفاده از هشتگ مرتبط با فعالیت تجاری هم در بیوی اینستاگرام توصیه می‌شود.
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در بیوگرافی سایت شما باشد، لینکی است که مخاطبان را به سایت شما هدایت کند.

  1. ایده‌های مختلفی که برای تولید محتوای اینستاگرام دارید را وارد برنامه کنید.

یکی از لازمه‌های داشتن یک صفحه‌ی اینستاگرام پویا و کارامد استفاده از همه‌ی امکانات و ایده‌های موجود در تولید محتواست. زمانی را به ایده‌پردازی درباره‌ی موضوعاتی اختصاص دهید که می‌خواهید به آن‌ها بپردازید.
صفحه‌ی اینستاگرام شما باید مجموعه‌ای از محتواهای مختلف مانند پست‌های آموزشی، معرفی محصولات، تقدیرنامه‌ها، پشت صحنه‌ها، نقل قول‌ها مصاحبه‌ها و ... باشد. ما پیش از این در مقاله‌ای مفصل به بهترین ایده‌های تولید محتوای اینستاگرام پرداخته‌ایم. می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  1. برای گذاشتن پست و استوری در اینستاگرام، روتین مشخصی داشته باشید.

هیچ‌چیز برای یک حساب اینستاگرام بدتر از این نیست که محتوای خوبی داشته باشد اما به‌طور نامنظم فعالیت کند. صفحه‌ای که برای مدتی طولانی غیرفعال باشد و به‌روز نشود، مخاطبانش را از دست می‌دهد. تداوم و ایجاد روتین یکی از اصل‌های مهم تولید محتوای اینستاگرام است. مهم است مخاطبان خود را عادت دهید که هر روز یا هرچندروز یک‌بار رأس ساعتی خاص منتظر پست‌ها و استوری‌های شما باشند.
وقتی مخاطب را به حضور خودتان در ساعات خاصی از روز عادت بدهید باعث می‌شود تا آن‌ها برای دیدن شما لحظه‌ شماری کنند. این کار از طرف دیگر، خوش‌قولی و نظم شما را نشان می‌دهد و در ناخودآگاه، اعتماد مخاطب را به شما جلب می‌کند.
پس لازم است به صورت درست و دقیق فکر کنید و براساس آمادگی خودتان و زمان‌های فراغت کاربران‌تان، ساعت‌های گذاشتن پست و استوری را مشخص کنید و به آن‌ها پایبند باشید.

  1. همیشه پیشنهاد جذاب و هیجان‌انگیزی برای مخاطب خود داشته باشید.

برندهای موفق در صحنه‌ی اینستاگرام همیشه چیزهای هیجان‌انگیزی برای مخاطب خود در چنته دارند. می‌توانید حراج‌های فصلی با تخفیف‌های خوبی را تدارک ببینید و در صفحه‌ی خود اعلام کنید یا فستیوال و جشن‌های سرگرم‌کننده برگزار کنید.
در برنامه‌ی محتوایی شما باید همیشه جایی برای این پیشنهادهای هیجان‌انگیز باشد.
پیشنهاد ما اضافه کردن روزهای مهم تقویم به تقویم محتوایی است تا برای هرکدام برنامه‌ی خاصی در نظر بگیرید.
مثلاً می‌توانید برای روز اول اکتبر که روز جهانی قهوه است فستیوالی برگزار کنید یا لوگو یا تم خود را به این مناسبت تغییر دهید. می‌توانید در صفحه‌تان مسابقه‌ای برگزار کنید و به برنده‌های مسابقه، قهوه هدیه بدهید... کارهای متنوعی هست که باعث می‌شود صفحه‌ی شما در زمان‌های مختلف تغییری اساسی کند و مخاطب را سر ذوق بیاورد.

منابع:

  1. 5 مرحله برای ایجاد استراتژی کامل محتوای اینستاگرام
  2. بهترین استراتژی بازاریابی اینستاگرام که رقبای شما را از بین می برد
  3. 6 دلیل که چرا به یک استراتژی رسانه اجتماعی نیاز دارید
  4. استراتژی بازاریابی اینستاگرام: نحوه ساختن بهترین استراتژی
  5. ایجاد استراتژی محتوای اینستاگرام
نوشتن دیدگاه