نوشتن محتوای جذاب برای موضوعات تکراری و نخ نما را با این 8 روش یاد بگیرید

پیدا کردن موضوعات تازه و جذاب یکی از دغدغه‌های بزرگ بازاریاب‌های دیجیتالی است؛ موضوعاتی که کسی روی آن‌ها کار نکرده باشد یا حداقل کمتر درباره‌شان نوشته شده باشد.
اما بیایید با حقیقت کنار بیاییم. شما به‌عنوان بازاریاب یا نویسنده‌ی محتوا قرار است به‌طور منظم و روزانه موضوعاتی را پیدا کنید و درباره‌شان بنویسید. این یعنی حداقل روزی یک محتوا. اگر قرار باشد هر روز درباره‌ی موضوعات تازه بنویسید یعنی باید هر روز یک موضوع کاملاً جدید را درباره‌ی حوزه‌ی تخصصی‌تان پیدا کنید. این اصلاً امکان ندارد.
دنیا با سرعت سرسام‌آوری به سمت پیشرفت و به‌روزشدن پیش می‌رود اما مگر هرچندوقت‌یک‌بار اتفاقی می‌افتد که آن‌قدر نو باشد که هیچ‌کس درباره‌ی آن حرفی نزده باشد؟ پس چاره چیست؟ وقتی همه‌ی موضوع‌ها و ایده‌هایی که وجود دارند تکراری و نخ‌نما هستند، چطور می‌توانیم محتوایی را تولید کنیم که مخاطب بخواهد آن را بخواند؟
خوب رسیدیم به بخش هیجان‌انگیز ماجرا. این‌جا همان‌جایی است که ما نویسنده‌ها باید کنترل اوضاع را در دست بگیریم و استعداد و تسلط خودمان را به رخ دیگران بکشیم. بله شاید چیزی بیش از ۹۰٪ ایده‌هایی که برای تولید محتوا وجود دارند تکراری هستند، اما ما قرار است کاری کنیم تا این محتوا آن‌قدر جذاب شود که تکراری بودن موضوع آن اصلاً به چشم نیاید.
من می‌خواهم در این مطلب یادتان بدهم که چطور یک موضوع تکراری و نخ‌نما را به محتوایی جذاب تبدیل کنید. آماده‌اید؟

به چه محتوایی جذاب می‌گویند؟

می‌دانم که کلمه‌ی «جذاب» از آن مفهوم‌های کلی است که هرکس آن را با استانداردهای خودش تعریف می‌کند. درست است؛ جذابیت سلیقه‌ای است. اما خودتان را با این سؤال‌ها منحرف نکنید. هر محتوا مخاطب هدف خودش را دارد. پس اگر من دارم برای شمایی که در حوزه‌ی دیجیتال‌مارکتینگ فعالیت می‌کنید می‌نویسم، برایم مهم نیست که مثلاً متخصصان هواوفضا درباره‌ی محتوایم چه فکری می‌کنند. اصلاً نه لزومی دارد که همه را راضی نگه دارید و نه ممکن است. محتوای جذاب محتوایی است که مخاطبان هدف شما آن را جذاب ببینند.
پس اگر قرار است محتوای جذابی بنویسید، قبل از هرچیز باید مخاطبان‌تان را شناسایی کنید.

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • چه موضوعاتی برای‌شان جذاب‌تر است؟
  • با چه لحنی باید با آن‌ها صحبت کرد؟
  • سؤالات و مشکلات‌شان چیست؟
  • چه درگیری‌های فکری و مادی‌ای دارند؟
  • در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی فعال‌ترند؟

وقتی مخاطب‌تان را کاملاً بررسی کردید و پرسونای او را ساختید، می‌توانید به زبان خودش با او حرف بزنید و محتوای جذاب را مطابق با معیار و استاندارد او تولید کنید.
محتوای جذاب بنویسید

8 روش برای تولید محتوای جذاب از موضوعات تکراری و نخ‌نما

خوب تکلیف‌مان با محتوای جذاب روشن شد. اما چطور باید این محتوا را نوشت؟ چطور می‌توانیم محتوایی بنویسیم که حواس مخاطب را از موضوع تکراری آن پرت کند و او را وسوسه کند که مطلب را تا انتها و البته با لذت بخواند؟
این ۸ روش تکنیک‌های طلایی‌ای هستند که بزرگ‌ترین متخصصان بازاریابی محتوایی آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند و من هم برای نوشتن محتواهایم ازشان استفاده می‌کنم. بیایید شروع کنیم.

  1. با ذوق واشتیاق بنویسید.

درست است که موضوع محتوای شما به احتمال بسیار زیاد تکراری است و قبلاً خیلی‌ها درباره‌ی آن نوشته‌اند، اما اگر آن را دوست داشته باشید، می‌توانید طوری درباره‌اش بنویسید که مخاطبان‌تان هم دوستش بدارند.
اصلاً موضوعی تکراری‌تر از «عشق» سراغ دارید؟ اما ببینید چند قرن است که همه‌ی نویسنده‌های دنیا دارند درباره‌ی عشق می‌نویسند و هنوز این همه آدم در دنیا کتاب‌های‌شان را می‌خرند و از خواندن آن‌ها سیر نمی‌شوند. نوشتن محتوا هم درست مثل همین است. با علاقه کار کنید و این علاقه را در متن محتوا به خواننده نشان دهید. از کلمه‌هایی با بار مثبت استفاده کنید و اشتیاق‌تان را در تک‌تک کلمه‌ها بریزید.
این قانون طلایی را فراموش نکنید که اشتیاقْ واگیردار است. پس با شور و شوق بنویسید و به خودتان یاد بدهید که هیچ محتوایی کسل‌کننده نیست؛ مگر این‌که نویسنده‌اش آن را کسل‌کننده نوشته باشد.

  1. زاویه‌دیدتان را نسبت به موضوعات تغییر دهید.

اگر همه‌ی آدم‌ها هواپیما را از روی زمین و از زیرش می‌بینند، شما این کار را نکنید. چشم‌های‌تان را ببندید و هواپیما را از بالا تصور کنید. تخیلْ یکی از قدرتمندترین سلاح‌های ما نویسنده‌هاست. بگذارید خیال‌تان پرواز کند و موضوع‌ها را از زاویه‌هایی ببیند که دیگران ندیده‌اند.
یک دیدگاه تازه، یک زاویه‌دید جدید و یک رویکرد نو نسبت به موضوعی قدیمی همیشه توجه مردم را جلب می‌کند و باعث می‌شود شما از دیگران متمایز شوید.

  1. گرم و صمیمی باشید.

یادتان نرود که تولید محتوا با نوشتن مقاله‌ی آکادمیک متفاوت است. نویسنده‌ی محتوا مثل کسی است که در یک جمع دوستانه می‌خواهد حرف بزند. پس خشک و رسمی نباشید و با لحنی دوستانه بنویسید. بگذارید مخاطب احساس کند که دوستی قدیمی برایش حرف می‌زند نه یک معلم عصاقورت‌داده.
وقتی محتوای‌تان را با چنین لحنی بنویسید مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با آن می‌کند و ارتباط بهتری میان‌تان شکل می‌گیرد.

  1. منفعل نباشید؛ نظر بدهید و مثال بزنید.

محوانویسی و کپی‌رایتینگْ هنر قانع کردن است. ما نویسنده‌ها باید مخاطبان‌مان را قانع کنیم که متن‌مان ارزش وقت گذاشتن دارد. باید مخاطب را قانع کنیم که افرادی متخصص هستیم که کارمان را بلدیم و می‌دانیم داریم چه می‌گوییم. پس باید کاری کنیم که مخاطب باورمان کند و به ما ایمان بیاورد.
وقتی در محتوای‌تان شروع به نظریه‌پردازی و اظهار نظر می‌کنید، مخاطب احساس می‌کند که با فردی صاحب‌فکر طرف است؛ نه نویسنده‌ای که صرفاً چیزی را از جایی کپی کرده و با کمی تغییر آن را بیان می‌کند. فرقی نمی‌کند درباره‌ی چه چیزی می‌نویسید. محتوا میدان جولان شماست. پس نظر بدهید، فعال باشید و از تجربیات‌تان مثال بیاورید.

 منفعل نباشید؛ نظر بدهید و مثال بزنید.

  1. از به کار بردن عبارت‌های تکراری بترسید!

موضوع محتوای شما تکراری است. این عیبی ندارد. اما از تکرار کردن جمله‌ها و عبارت‌های دیگران واقعاً بترسید. تقلید کردن سم کار ما نویسنده‌هاست. اگر کسی بخواهد چیزهای کاملاً تکراری بخواند، چرا سراغ ما بیاید؟ دنیای بازاریابی محتوایی میدان رقابت برای به‌دست آوردن توجه مخاطب است. پس خلاق باشید و از روی دست دیگران ننویسید.

  1. از تصاویر جذاب و جدید استفاده کنید.

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود محتوای شما از دیگران جذاب‌تر باشد، استفاده از تصاویر و اینفوگرافیک‌های جدید است. در این یک مورد اصلاً کوتاه نیایید. چه خودتان طراحی گرافیکی محتوا را بر عهده دارید و چه با یک گرافیست کار می‌کنید، از گذاشتن تصاویر پرتکرار پرهیز کنید.
تصاویر گرافیکی جذاب و تازه باعث می‌شوند تا چشم مخاطب با جذابیت بصری درگیر شود و موضوع تکراری کمتر به چشم بیاید.

  1. شوخی کنید و مخاطب را بخندانید.

شوخی معجزه می‌کند. آدم‌های شلوغ و پرمشغله‌ی قرن بیست‌ویکم که روزمرگی از سروکول زندگی‌شان بالا می‌رود، منتظر کوچک‌ترین فرصت هستند تا کمی از فضای خسته‌کننده‌ی اطراف‌شان فاصله بگیرند و روحیه‌شان را عوض کنند. گاهی لازم است کاری کنید تا نفس مخاطب از خنده بند بیایید.
مثل یک رفیق خوش‌مشرب و بامزه باشید که مجلس بدون او سوت‌وکور است. با مخاطب‌تان شوخی و زبان محتوا را با طنز شیرین و جذاب کنید.

  1. داستان‌سرایی کنید.

محتوای ما علاوه بر حل کردن مشکلات مخاطب باید بتواند او را سرگرم هم بکند. قصه‌گویی یکی از بهترین روش‌ها برای سرگرم کردن مخاطب است. داستان‌ها باعث می‌شوند تا آدم گذر زمان را متوجه نشود. محتوا را با لحنی روایتگرانه بنویسید. داستان‌های شما می‌توانند چیزهایی باشند که در زندگی واقعی تجربه کرده‌اید یا حتی داستان‌های غیرواقعی که به شما کمک می‌کنند تا موضوع را بهتر و بیشتر در ذهن مخاطب جا بیندازید.

منابع:

نوشتن دیدگاه