آیا سئو تکنیکال هنوز کاربرد دارد؟

سئو تکنیکال سایت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که همواره باید به آن توجه شود. اگر چه در سال های اخیر بسیاری از افراد به دنبال بازاریابی محتوا بوده اند، اما لازم است بدانید که بدون داشتن سئو تکنیکال حرفه ای، سایت شما رتبه خوبی پیدا نخواهد کرد. در بحث سئو تکنیکال سایت که به آن سئو فنی نیز گفته می شود، مواردی چون سرعت وبسایت، امنیت وبسایت، کنترل دسترسی گوگل به صفحات سایت و دسترسی کاربران به سایت از طریق موبایل مدیریت می شود. به همین دلیل، سئو فنی تاثیر بسزایی بر نحوه برخورد کاربران با وبسایت مورد نظر خواهد داشت. وبسایتی که سرعت مناسب و امنیت بالایی داشته باشد نظر هر کاربری را به خود جلب می کند و بنابراین، گوگل نیز به آن وبسایت اهمیت خواهد داد.

سئو تکنیکال عمدتا با کدنویسی وبسایت در ارتباط است. یک وبسایت زمانی می تواند توسط خزنده های گوگل، بررسی و ایندکس شود که زیرساخت های فنی خوبی داشته باشد. در غیر این صورت، حتی اگر محتوای مناسبی نیز بر روی وبسایت وجود داشته باشد، باز هم احتمال دیده نشدن وبسایت وجود دارد. بنابراین، لازم است از زمان طراحی و ساخت پیکره وبسایت به سئو تکنیکال اهمیت داده شود. با ما در این مطلب از یک محتوا همراه باشید تا ببینیم جایگاه سئو تکنیکال در دنیای امروز چیست و این مبحث در طول زمان چه تغییراتی کرده است.

سئو تکنیکال در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟

به روزرسانی الگوریتم های گوگل باعث شده است تا قواعد مرتبط با سئو تکنیکال همواره در حال تغییر باشد. همچنین، گسترش استفاده از اینترنت و راه های ارتباط با آن باعث گردیده تا سئو تکنیکال در برخی شاخه ها اهمیت بیشتری پیدا کند. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره خواهیم کرد.

سئو تکنیکال در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟ 

ریسپانسیو بودن وبسایت

یکی از مهم ترین ویژگی های یک وبسایت، ریسپانسیو بودن آن است. این ویژگی به این معنا است که سایت بتواند بدون هیچ مشکلی بر روی گوشی موبایل و تبلت بارگذاری شود. علاوه بر بارگذاری صحیح، پیمایش صفحات تنها باید به صورت عمودی تنظیم شده باشد و تمامی المان ها به خوبی نمایش داده شوند.

تبدیل HTTP به HTTPS

با افزایش تعداد سایت های اینترنتی در شبکه جهانی وب، امنیت سایت ها توجه ویژه ای می طلبد. از این رو، از سال 2016، سایت های مختلف با فعالسازی SSL امنیت سایت خود را افزایش دادند. سایت هایی که از این قابلیت استفاده می کنند از HTTP به HTTPS تبدیل شدند و سئو تکنیکال بهتری دارند.

داده ساختار بندی شده

وجود یک ساختار داده منطقی و منظم (Structured Data) برای سایت کمک می کند تا گوگل بداند محتوای هر صفحه سایت شما دقیقا در چه حوزه ای قرار می گیرد. این مساله در نمایش Rich Snippets بسیار موثر است و تاثیر خوبی بر سئو تکنیکال سایت، دیده شدن محتوا و بالا رفتن رتبه سایت خواهد داشت.

عدم استفاده از محتوای تکراری یا کپی شده

محتوای سایت نباید تکراری یا از سایت های دیگر کپی شده باشد. مخصوصا اگر در وبسایت شما یک محتوا با url های مختلفی نمایش داده می شود. در چنین شرایطی باید از تکنیک های سئو تکنیکال استفاده کرده و به گوگل بفهمانید که این محتواها همگی یکسان هستند.

امروزه، با توجه به پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، الگوریتم های گوگل بسیار پیچیده تر و هوشمندتر شده اند. بنابراین، باید هر روز منتظر ایجاد تغییرات جدید در قواعد سئو فنی بود. البته ایجاد قابلیت های جدید بیش از آن که فرایند سئو تکنیکال را سخت تر نماید، به رتبه دهی منصفانه تر انواع وبسایت کمک خواهد کرد.

سئو تکنیکال در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟  

آیا با تمرکز صرف بر سئو فنی می توان به نتیجه رسید؟

در یک کلام باید گفت خیر. یک وبسایت حرفه ای زمانی می تواند نظر گوگل را جلب کند که بتواند به طور همزمان قواعد گوگل را رعایت کرده و نیاز کاربر را نیز رفع نماید. به همین دلیل، رعایت نکات مرتبط با سئوی تکنیکال سایت باید با تولید محتوای با کیفیت همراه شود.

در واقع، با اینکه سئو تکنیکال بر بارگذاری سایت، بهینه سازی سرعت وبسایت، حرکت بین صفحات وبسایت، ایندکس شدن سایت توسط گوگل و امثال آن تاثیر دارد، اما کافی نیست. یک وبسایت خوب باید بتواند به صورت ساختار بندی شده و منظم ایجاد گردد و سپس با استفاده از محتواهای با ارزش و کاربردی برای کاربر، خود را غنی سازد.

به بیان دیگر، یک محتوای با ارزش زمانی می تواند به کاربر نشان داده شود که توسط موتورهای جستجوی گوگل کراول (تجزیه و تحلیل) و ایندکس (نمایش داده شدن در صفحه نتایج گوگل) شده باشد. در غیر این صورت، کاربر نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند. از سوی دیگر، اگر ساختمان و پیکره وبسایت صحیح و کامل باشد ولی محتوای آن غنی نباشد، نباید انتظار دریافت امتیاز بالایی از سوی گوگل داشته باشیم.

در هر یک از موقعیت های یاد شده، حجم ترافیک وبسایت کاهش یافته و عملا به نتیجه نخواهیم رسید. بنابراین، سئو تکنیکال باید با سئو محتوا یا بازاریابی محتوای حرفه ای همراه شود تا نتیجه بخش باشد.

آیا با تمرکز صرف بر سئو فنی می توان به نتیجه رسید؟  

سئو تکنیکال در کنار سئو داخلی، سئو خارجی و تولید محتوای حرفه ای شما را به نتیجه ایده آل می رساند

یک وبسایت خوب مجموعه ای از صفحات با سئو تکنیکال دقیق، سئوی داخلی کامل، سئوی خارجی کاربردی و محتوای حرفه ای است. البته یک وبسایت نمی تواند تمامی ابعاد را به صورت کاملا بی عیب و نقص داشته باشد. با این حال، شرط رسیدن به یک وبسایت عالی، تلاش برای رعایت همه این موارد است. در ادامه به توضیح هر یک از این فاکتورها می پردازیم.

ضرورت سئو تکنیکال یا سئوی فنی وبسایت

سئو تکنیکال یا سئو فنی وبسایت بر تجربه کاربر در برخورد با وبسایت شما تاثیر بسزایی دارد. کاربری که بر روی لینک مربوط به سایت شما کلیک می کند، انتظار دارد به راحتی به محیط سایت وارد شود. همچنین، اگر این کاربر بخواهد در بین صفحات وبسایت شما گردش داشته باشد، لازم است بدون ایجاد مشکل به آن ها دسترسی پیدا کند.

این مساله در وبسایت های فروشگاهی به شدت اهمیت پیدا خواهد کرد. چرا که کاربر قصد دارد در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را درباره محصولات مختلف به دست آورده و خرید خود را انجام دهد. بنابراین، در صورت بروز هر گونه اختلال در انتقال و گردش بین صفحات و یا باز شدن صفحه خرید، ممکن است کاربر از خرید صرف نظر نماید. به این ترتیب، نباید انتظار داشته باشید که سایت شما رتبه بالایی به دست آورد.

ضرورت سئو تکنیکال 

ضرورت انجام سئو موبایل

امروزه نیاز به دسترسی به صفحات اینترنت از طریق گوشی تلفن همراه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. بنابراین، لازم است ساختار وبسایت به گونه ای طراحی شده باشد که بر روی موبایل نیز بارگذاری گردد. در غیر این صورت، بخش زیادی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهد داد. گوگل نیز امتیاز بالایی به این گونه سایت ها نمی دهد. ناگفته نماند که ریسپانسیو بودن وبسایت برای موبایل، زیر مجموعه سئو تکنیکال محسوب می شود.

ضرورت تولید محتوای حرفه ای

نکته دیگر به تولید محتوای حرفه ای و با ارزش مربوط است. وبسایتی که سئو تکنیکال خوبی دارد، اگر نتواند محتوای مناسبی را در اختیار کاربر قرار دهد، رتبه خود را نزد گوگل از دست خواهد داد. بنابراین، باید در کنار سئو تکنیکال وبسایت به محتوای سایت نیز دقت کرد.

محتوای یک سایت تنها به صورت نوشتاری نیست. انواع ویدئو، فایل صوتی و عکس های جذاب می توانند به عنوان محتوای حرفه ای در یک وبسایت به کار گرفته شوند. زیرا کاربری که مشکل بینایی دارد و از طریق صفحه خوان به وبسایت شما مراجعه می کند، از فایل صوتی وبسایت شما بیشتر از محتوای نوشتاری و ویدئویی بهره مند می گردد.

سئو تکنیکال در کنار سئو داخلی، سئو خارجی و تولید محتوای حرفه ای شما را به نتیجه ایده آل می رساند 

ضرورت سئوی خارجی

سئوی خارجی نیز برای رتبه دهی گوگل اهمیت دارد. برای مثال، اگر محتوای شما از طرف یک وبسایت معتبر دیگر تایید شده و بک لینک دریافت کند، کاربر و گوگل راحت تر به آن اعتماد خواهند کرد. زیرا محتوایی از سوی یک سایت معتبر معرفی می شود که محبوبیت کافی و ارزش بازدید را داشته باشد.

ضرورت سئوی داخلی

انتخاب یک عنوان مناسب، url استاندارد، متاتگ های کاربردی، توضیحات متا، توضیحات جایگزین عکس ها (alt) و مواردی از این قبیل جزو سئوی داخلی صفحه های سایت محسوب می شوند. توجه به این موارد بر کیفیت تجربه کاربر اثرگذار است. برای مثال، اگر به هر دلیلی، عکس های روی صفحه بارگذاری نشوند، توضیحات جایگزین آن به کاربر کمک می کند که مفهوم عکس را دریافت کند. همچنین، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان تصاویر باعث می شود تا گوگل آن ها را در تصاویر خود نیز نمایش دهد.

نوشتن دیدگاه