محتوای لینکدین و تأثیر آن در بازاریابی محتوا

چه به دنبال پیدا کردن شغل دلخواه در زمینه‌ی تخصص‌تان باشید چه بخواهید یک کسب‌وکار را شروع کنید لینکدین لازمه‌ی کار شماست. لینکدین شبکه‌ای حرفه‌ای برای ایجاد ارتباطات کاری، به‌اشتراک‌گذاشتن رزومه‌ها و تجربیات و پیدا کردن شغل است. صاحبان شرکت‌ها و برندها از این پلتفرم برای شناخته شدن بین همکاران و معرفی خود به دنیای تجارت استفاده می‌کنند.
در این مطلب به محتوای مناسب برای این پلتفرم و تأثیر آن بر فرایند بازاریابی برندها می‌پردازیم.

لینکدین چیست؟

لینکدین مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و بسیاری سرویس‌های دیگر، یک پلتفرم اجتماعی و از زیرمجموعه‌های شرکت مایکروسافت است؛ یک شبکه‌ی اجتماعی برای تجارت و کاربری حرفه‌ای. لینکدین در سال ۲۰۰۲ تأسیس و به سرعت به بستری برای ارتباط متخصصان حوزه‌های مختلف با هم تبدیل شد.
افزایش ارتباطات تجاری، بحث درباره‌ی ایده‌های تخصصی، پیدا کردن کار و ... از نتایجی است که به گفته‌ی مؤسسان لینکدین، آن را به بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای تبدیل کرده است.
لینکدین فیسبوک حرفه‌ای‌هاست. یعنی همان‌طور که فیسبوک بین بیشتر مردم محبوب و مورد استفاده است، لینکدین فضایی است برای ارتباطات حرفه‌ای. شما در فیسبوک، به افراد مختلف درخواست دوستی (friend request) می‌دهید. مشابه این مسئله در لینکدین از طریق اضافه کردن افراد به قسمتی به نام کانکشن (connections) اتفاق می‌افتد.
با داشتن یک حساب کاربری در لینکدین علاوه بر ایجاد ارتباطات گسترده می‌توانید تمامی تجارب و دستاوردهای حرفه‌ای خود را در قالب یک پروفایل منظم و سازمان‌یافته برای نمایش به دیگران نگهداری کنید.

تولید محتوای لینکدین

همان‌طور که اشاره کردیم لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی است؛ پلتفرمی که تمام کاربران آن، از صاحبان بزرگ‌ترین غول‌های تجاری گرفته تا مردم عادی، به‌صورت یکسان امکان برقراری ارتباط و تولید محتوا دارند. لینکدین بستری است که فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد تا با تولید محتوای مؤثر به تجارت‌شان رونق بدهند. بنابراین به‌عنوان صاحب یک برند یا بازریاب محتوایی باید بدانید که چگونه یک محتوای خوب برای انتشار در لینکدین تولید کنید.
ما در این راه به شما کمک می‌کنیم.

مخاطب‌های‌ خود را شناسایی کنید

ممکن است تعداد آدم‌هایی که شما را در لینکدین دنبال می‌کنند کم باشد، اما این اصلاً مهم نیست. حتی مدیرعامل‌های شرکت‌های بزرگ هم به‌طور میانگین چیزی حدود ۹۳۰ کانکشن دارند. پس در ابتدای کار مهم نیست برای چند نفر می‌نویسید. چیزی که در لینکدین مهم است افزایش تعداد آدم‌هایی است که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و صحبت کنید.
این نکته را فراموش نکنید که مخاطبان صفحه‌ی لینکدین شما لزوماً با مخاطب‌های سایت‌تان یکی نیستند. پس باید محتوای این دو با هم متفاوت باشند. شناسایی مخاطب‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای هرکدام محتوای ویژه‌ای تولید کنید.
به‌طور معمول مخاطب‌های لینکدین شما در یکی از این سه دسته جا می‌گیرند:
1. افراد متخصص در زمینه‌های مختلف
2. افراد متخصص در حوزه‌ی صنعت یا تجارت شما
3. مشتری‌های بالقوه

محتوای مناسب برای افراد متخصص در زمینه‌های مختلف

بیشتر محتواهای وایرال در لینکدین آن‌هایی هستند که مخاطب عام را هدف قرار می‌دهند. از آن‌جایی که این گروه طیف وسیعی از آدم‌ها را شامل می‌شود، محتوایی که برای آن تولید می‌کنید قابلیت بیشتری برای بحث، دیده شدن و اشتراک‌گذاری دارد.
مهم نیست حوزه‌ی تخصصی شما چیست. این نوع محتوا باید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد. تولید محتوای عمومی غالباً آسان است و بیشتر شامل مطالب کوتاه، آموزش‌ها و نکات کلی است.

محتوای مناسب برای افراد متخصص در حوزه‌ی صنعت یا تجارت شما

افراد متخصص با موقعیت مشابه شما به‌طور طبیعی به محتوای شما اهمیت می‌دهند؛ وقتی حوزه‌ی کاری شما یکی است دغدغه‌ها و مشکلات‌تان هم مشابه است.
تولید محتوای مرتبط با این گروه به شما کمک می‌کند تا از نظر و راهنمایی دیگر متخصصان رشته‌ی خود بهره‌مند شوید. درست است که این افراد به احتمال زیاد از شما خرید نمی‌کنند اما وجودشان در دایره‌ی ارتباطات شما ضروری است. تولید محتوای مناسب برای این قشر باعث می‌شود افراد متخصص بیشتری شما را بشناسند. گسترش دایره‌ی ارتباطات به معنای افزایش سودآوری در چشم‌انداز بلند مدت است.
انتشار مطالب تخصصی مفید و بحث‌برانگیز به شما کمک می‌کند به‌عنوان رهبر فکری در بین همکاران‌تان به چشم بیایید.

محتوای مناسب برای مشتریان بالقوه

مشتریان شما به دنبال افزایش سطح کیفیت زندگی و یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان هستند. بنابراین اگرچه مانند دو گروه قبلی دائماً پیگیر شما نیستند، اما وقتی راه حل‌ها در دست شما ببینند، به‌طرف‌تان خواهند آمد. محتوای مناسب این مخاطبان محتوایی است که به سؤالات اساسی‌شان پاسخ داده و به آن‌ها آموزش دهد.
این محتوا برای تبدیل کردن مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل ضروری است.

  • برای آدم‌ها بنویسید نه آدم آهنی‌ها

یادتان باشد که مخاطب‌های شما در هر دسته‌ای که باشند آدم‌اند؛ آدم‌هایی با عواطف و احساسات انسانی. برای برقراری ارتباط با آدم‌ها چه راهی بهتر از داستان گفتن وجود دارد؟ داستان شما چه درباره‌ی موفقیت‌های‌تان باشد چه درباره‌ی شکست‌هایی که از آن‌ها درس گرفته‌اید، احساس نزدیکی را در مخاطب برمی‌انگیزد و او را با شما همراه می‌کند.
درست است که لینکدین محل تجمع حرفه‌ای‌هاست. اما از کمی خودمانی شدن نترسید. داستان‌سرایی به نفع شماست.

  • تمرکزتان را روی قسمت‌هایی از لینکدین بگذارید که برای‌تان مفیدتر است

همان‌طور که قبلاً گفتیم لینکدین مانند فیسبوک است. این پلتفرم قسمت‌ها و امکانات متعددی دارد که هرکدام در زمینه‌هایی به کار شما می‌آیند.
لینکدین به شما امکان نوشتن مقاله‌هایی تا سقف ۱۳۰۰ کلمه، انتشار ویدئوهای شخصی یا ویدئوهای یوتیوب و هم‌چنین اشتراک‌گذاری تصاویر را می‌دهد.
قبل از شروع تولید محتوا به این فکر کنید که محتوای شما در کدام‌یک از این قالب‌ها بهتر جواب می‌دهد.

  • ارتباط برقرار کنید و با دیگران تعامل داشته باشید

در لینکدین تنها به‌اشتراک‌گذاشتن محتوا کافی نیست. مردم دوست دارند با آدم‌ها ر ارتباط باشند نه ربات‌هایی که در زمان‌های مشخص محتوایی را بارگزاری می‌کنند و می‌روند پی کارشان. یادتان باشد که یکی از اهداف اصلی لینکدین برقراری تعامل و ارتباط با دیگران است.
به لایک کردن بسنده نکنید. درست است که ضربه زدن روی یک صفحه‌ی هوشمند بسیار آسان‌تر از شروع یک مکالمه‌ی چالش‌برانگیز در بخش کامنت‌هاست؛ اما نتیجه‌ی این کجا و نتیجه‌ی آن کجا!

  • با دیگران همکاری کنید

بیایید یک قدم از مورد قبل، یعنی تعامل، فراتر برویم. می‌توانید علاوه بر لایک کردن و کامنت گذاشتن، با دنبال‌کنندگان‌تان همکاری کنید.
برای مثال می‌توانید فعالیت و خدمات خوب دیگران را تبلیغ کنید. یا مثلاً گاهی با مشارکت افراد دیگر محتوا تولید کنید. وقتی با دیگران همکاری می‌کنید، امکان دیده شدن خارج از دایره‌ی دنبال‌کنندگان‌تان فراهم می‌شود.
در لینکدین با دیگران همکاری کنید

محتوای لینکدین چه تأثیری در فرایند بازاریابی ما دارد؟

  • شناخته می‌شوید

برندسازی یکی از مهم‌ترین وظایف یک بازاریاب محتواست و شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین بسترها برای این کار. تولید محتوای باکیفیت در فضای تخصصی و حرفه‌ای لینکدین باعث هرچه بهتر دیده شدن نام تجاری شما و افزایش اعتبارتان می‌شود.

  • به منابع غنی تجاری و انسانی متصل می‌شوید

اتصال به شبکه‌ی منابع تجاری و انسانی برای موفقیت کسب‌وکار شما بسیار ضروری است. منظور از منابع فقط مشتری‌ها و همکاران نیستند؛ ارتباط با سایر شرکت‌هایی که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت می‌کنند هم لازم است. الهام گرفتن از استراژی‌های سایر شرکت‌ها، یاد گرفتن از نقاط قوت دیگران و اجتناب از تکرار کردن اشتباهات آن‌ها از مزایای این ارتباط است.

  • محصولات و خدمات جدیدتان را معرفی می‌کنید

طبق آمار منتشر شده از سوی وبلاگ فناوری بازاریابی، مخاطبان عموماً بنا به ۵ دلیل صفحات برندها را دنبال می‌کنند: تبلیغات و تخفیف‌ها، اطلاع از آخرین محصولات و خدمات، خدمات پس از فروش، محتوای سرگرم‌کننده، انعکاس دادن بازخورد به صاحبان برند.
پس داشتن یک صفحه‌ی فعال لینکدین مخاطب‌های جدی شما را با خود همراه می‌کند.

  • کسب‌وکارتان را رشد می‌دهید

مخاطبان حرفه‌ای درباره‌ی شما چه نظری دارند؟ بازخورد فعالیت‌های شما در فضای حرفه‌ای چه‌طور است؟ آیا لازم است محصول و خدمات‌تان را به‌روز کنید یا هنوز بازار خدمات قبلی شما داغ است؟
شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا درباره‌ی برنامه‌های تجاری آینده‌تان تصمیم بگیرید. فعالیت در لینکدین به شما امکان آنالیز نتایج کار و برنامه‌ریزی برای معاملات آینده را می‌دهد.

  • از رقبا متمایز می‌شوید

لینکدین جایی است که می‌توانید نشان بدهید چه‌قدر با رقیب‌های‌تان فرق دارید. اخبار شرکت‌تان را منتشر کنید، هویت برندتان را به دیگران نشان بدهید، آموزش بدهید و چشم‌اندازهای بلندپروازانه‌تان را به رخ رقبای‌تان بکشید.

  • استعدادهای کاری را شناسایی و استخدام می‌کنید

نمایه‌های لینکدین اطلاعات ارزشمندی را در مورد افرادی که دنبال کار می‌گردند نشان می‌دهد؛ اطلاعاتی مانند سوابق شغلی و تحصیلی، موفقیت‌ها، میزان تعهد و علاقه به کاری که انجام می‌دهند و ...
با جذب و استخدام این کارمندان شرکت شما از تخصص و انرژی آن‌ها بهره‌مند می‌شود.

  • رتبه‌تان را در موتورهای جست‌وجو بالاتر می‌برید

گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو صفحات و پست های لینکدین شرکت‌ها را در نتایج جست‌وجو نشان می‌دهند. بنابراین به‌روزرسانی لینکدین و بهینه سازی پست‌های آن با اصول سئو باعث بهبود عملکرد شما در نتایج جست‌وجو می‌شود. این مسئله مخصوصاً وقتی لینک‌های مربوط به سایت را در محتوای پست گنجانده باشید به افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان کمک به‌سزایی می‌کند.

 

منابع:

  1. لینکدین چیست و چگونه می توانم از آن استفاده کنم؟
  2. چگونه برند خود را با LinkedIn بسازیم
  3. 5 نکته قدرتمند برای ایجاد محتوای بهتر در LinkedIn
  4. معرفی LinkedIn
  5. 6 مزایای تجاری یک صفحه شرکت LinkedIn
نوشتن دیدگاه