تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت

از آنجایی که به زودی وارد سال ۲۰۲۲ میلادی می‌شویم و بی‌شک سئو بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای بررسی تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت است. امروزه سئو احتمالا قدرتمندترین روش برای بازاریابی یک کسب و کار است. با توانایی دستیابی به مشتریان و مشتریان بالقوه بیشتر از قبل، قدرت سئو روزانه توسط شرکت‌های چندملیتی، فروشگاه‌های مادر و هر نوع شرکتی در این بین مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت نشان می‌دهد که سئو چقدر پیشرفت کرده است و نکاتی را در مورد چگونگی بهتر فکر کردن در مورد آن در سال ۲۰۲۲ و سال‌های آینده ارائه می‌دهد.

 

تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت

سئو در گذر زمان

سئو در سال 1991 ایجاد شد، یعنی زمانی که اولین وبسایت جهان راه اندازی شده است. با افزایش وبسایت‌ها در اینترنت، نیاز زیادی به ساختار استاندارد و دسترسی وجود داشت و اولین موتورهای جستجوی جهان ایجاد شدند. در سال 1993، Excite انقلابی در نحوه طبقه بندی اطلاعات ایجاد کرد و در سال 1994، آلتا ویستا، یاهو و دیگران به صحنه پیوستند. با این حال، در سال 1996، زمانی که سرگئی برین و لری پیج شروع به ساختن بزرگترین و شناخته شده‌ترین موتور جستجوی تاریخ کردند، سئو واقعاً شروع به کار کرد. BackRub که اولین موتور جستجو بود در نهیات به گوگل تبدیل شد و در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک دامنه به ثبت رسید. سئو در ابتدای مسیر خود از قوانین خاصی پیروی نمی‌کرد و افراد زیادی توانستند از طریق هک و استفاده از پیوندهای هرزنامه در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی کسب کنند. در نهایت گوگل شروع به کار بر روی به‌روزرسانی‌های الگوریتمی کرد که به محتوای باکیفیت و مرتبط پاداش می‌داد تا کاربران را با آنچه واقعاً می‌خواهند پیدا کنند مرتبط کند. از آن زمان تاکنون، در الگوریتم صدها تغییر ایجاد شده و سئو به سرعت تکامل یافته و بازاریابان را مجبور به کشف استراتژی‌های جایگزین کرده است. تاریخچه سئو به ما می‌آموزد که بهترین راه برای آماده شدن برای آینده سئو استفاده از تکنیک‌های بهینه سازی کاربردی و انتشار محتوایی است که ارزش واقعی برای بازدیدکنندگان شما داشته باشد.

سئو در گذر زمان

سئو از گذشته تا امروز چه تفاوت هایی کرده است؟

سئو از زمان آغاز به کار خود در اواسط دهه نود، قطعاً از نظر تکنیک‌ها و روش‌ها تغییر کرده است.

  • کلمات کلیدی: در سال‌های اولیه سئو، مدیران وبسایت‌ها اغلب صفحات وبسایت خود را با کلمات کلیدی پر می‌کردند تا رتبه بالاتری کسب کنند. آنها از تکنیک‌های پر کردن کلمات کلیدی کلاه سیاه مانند پنهان کردن آنها در متن نامرئی یا داخل کد وبسایت استفاده می‌کردند. گوگل در نهایت به این موضوع پی برد و الگوریتم خود را تغییر داد.
  • اهمیت کیفیت محتوا: همراه با تغییر در نحوه استفاده سئو از کلمات کلیدی، تغییری در نحوه نگارش محتوا ایجاد شد. در سال‌های گذشته، متخصصان سئو به جای کیفیت، روی کمیت محتوا تمرکز می‌کردند. آنها صفحات متعدد و غیر ضروری‌ای ایجاد می‌کردند که اغلب بد نوشته شده بودند، مملو از کلمات کلیدی و دارای محتوای تکراری بودند. برای مدتی وبسایت‌هایی که این کار را انجام می‌دادند علیرغم داشتن محتوای بی‌کیفیت برای کاربران خود، به راحتی توانستند براساس کلمات کلیدی مختلف رتبه بندی کنند. در نتیجه این کار، کاربران گوگل به صفحات مملو از محتوای بی‌کیفیت رو‌به‌رو می‌شدند. بنابراین، گوگل تصمیم گرفت که مطمئن شود کاربران را به سمت محتوای با کیفیت در سایت‌های معتبر هدایت می‌کند. از آن زمان، گوگل سایت‌هایی را که از قرار دادن کلمات کلیدی مناسب و طبیعی در محتوا استفاده می‌کنند، اولویت بندی می‌کند و به آنها پاداش می‌دهد.
  • تغییر اولویت بندی‌ها: در طول دهه گذشته، تغییر تمرکز سئو از دسکتاپ به ترافیک جستجوی گوشی‌های همراه هوشمند صورت گرفته است. با افزایش افرادی که از طریق تلفن‌های همراه خود وارد گوگل می‌شوند، این شرکت به سایت‌هایی که سازگار با موبایل هستند پاداش می‌دهد. این موضوع باعث شده است که وبسایت‌ها برای استفاده به وسیله گوشی‌های همراه سازگار شوند و باگ‌های احتمالی را بر طرف کنند.
  • لینک‌ سازی: ‌لینک‌ها نیز از ابزارهای کاربردی سئو به شمار می‌روند که از ابتدای کار سئو تاکنون دچار تغییرات قابل توجهی شده‌اند. با توجه به اینکه افراد زیادی برای افزایش رتبه بندی خود از لینک‌های جعلی استفاده می‌کردند، گوگل مانند سایر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، وب‌سایت‌هایی را که از لینک‌های جعلی و نامعتبر استفاده می‌کردند را جریمه، ممنوع یا از فهرست خود حذف می‌کرد. در حال حاضر، گوگل برای وبسایت‌هایی ارزش قائل است که از روش‌های استاندارد لینک به دست می‌آورند. استراتژی‌های رایج لینک سازی شامل پست‌های مهمان یا به دست آوردن بک لینک از وب سایت‌ها یا دایرکتوری‌های مرتبط و معتبر است.
  • تمرکز جدید بر سئوی محلی: یکی از بزرگترین تغییرات در سئو در چند سال اخیر حول محور جستجوی محلی می‌چرخد، زیرا جستجوهای محلی رایج‌تر و همچنین مشخص‌تر شده‌اند.

با تمرکز جدید بر جستجوی محلی، شرکت‌های محلی فرصت‌های بیشتری برای دستیابی به مخاطبان هدف خود دارند. به عنوان مثال، Google My Business به شرکت‌های محلی اجازه می‌دهد تا یک نمایه با هدف رتبه‌بندی در جستجوهای محلی ایجاد کنند. متخصصان سئو اکنون می‌توانند به وسیله کلمات و عبارات کلیدی خاص مکان و منطقه مورد نظر محتوای وبسایت را بهینه کنند که به صاحبان کسب ‌وکارها کمک می‌کند راحت‌تر به بازار هدف خود دسترسی پیدا کنند.

نوشتن دیدگاه