محتوای سریالی

برندها و شرکت‌های مطرح در دنیا برای داشتن بهترین استراتژی بازاریابی محتوایی و رسیدن به اهداف تجاری، روش‌های مختلفی را در دستور کار تولید محتوای خود قرار می‌دهند. اما یکی از این روش‌ها برخلاف تأثیرگذاری بسیار زیادش، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد: محتوای سریالی.
محتوانویسان حرفه‌ای قادرند محتوای خود را طوری طراحی کنند که بتوان آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. این قسمت‌های کوچک و ادامه‌دار در بازه‌های زمانی منظم، درست مانند اپیزودهای یک سریال، منتشر می‌شوند. تولید محتوای سریالی روشی عالی برای مشتاق کردن مخاطب و همراه کردن او با برند است.
برای این که با محتوای سریالی بیشتر آشنا شوید این مطلب را دنبال کنید.

محتوای سریالی چیست؟

برای این که به تعریف محتوای سریالی بپردازیم، لازم است تفاوت محتوای سریالی را با سری محتوایی مشخص کنیم. یک سری محتوایی درواقع موضوعی است که در چند پست مورد بررسی قرار می‌گیرد. درحالی‌که محتوای سریالی دارای روایتی است که مانند نخ تسبیح، اپیزودهای مختلف را به هم وصل می‌کند.
هدف از تولید محتوای سریالی جلب توجه خواننده و بازگرداندن او با هربار به‌روزرسانی اپیزود جدید است. وقتی محتوا را مانند یک داستان بسازید جذابیت آن بیشتر می‌شود. چیزی که درمورد محتوای سریالی اهمیت ویژه دارد کیفیت روایی محتواست. بنابراین باید بتوانید خوب قصه‌گویی کنید.

تولید محتوای سریالی چه مزایایی دارد؟

  1. محتوای سریالی بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

محتوای سریالی ایده‌ی شما را به چهارچوبی تبدیل می‌کند که سریالی از محتواهای جذاب و خواندنی از دل آن بیرون می‌آید. همین امر باعث می‌شود خواننده با شما احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری داشته باشد و تعاملش با صفحات شما افزایش یابد. درنتیجه بهره‌وری مطالب شما هم زیادتر می‌شود.

  1. محتوای سریالی با همه‌ی انواع محتوا مطابقت دارد.

این یکی از بهترین مزایای محتوای سریالی است. فرقی نمی‌کند محتوای شما متنی باشد یا صوتی یا تصویری یا ویدئویی، هریک از این انواع محتوایی را می‌توان در قالب سریالی تولید کرد و با اضافه کردن عنصر روایتگری و قصه‌گویی، جذابیت آن را افزایش داد. شما می‌توانید مقاله‌های سریالی، اینفوگرافیک‌های سریالی، پادکست‌های سریالی و ویدئوهای سریالی درست کنید.

  1. محتوای سریالی ترافیک وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.

محتوای سریالی به شما این امکان را می‌دهد تا توجه مخاطب را در بیشترین حد خود درگیر کنید. درواقع شما با این کار توجه مخاطب را گروگان می‌گیرید تا مطمئن شوید که بار بعدی هم به سراغ شما خواه آمد. همین تضمین تداوم بازدید از وب‌سایت شما باعث می‌شود تا ترافیک وب‌سایت شما به‌طور تضمین‌شده بالا برود.

  1. محتوای سریالی باعث می‌شود تا بتوانید بهتر برنامه‌ریزی کنید.

وقتی مجموعه‌ای از قسمت‌های مختلف محتوای سریالی خود را دارید، می‌توانید به راحتی برنامه‌ریزی کنید که هر قسمت را در چه زمان و از چه طریقی منتشر کنید تا بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارد و بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

  1. محتوای سریالی درک مطلب را برای مخاطب آسان می‌کند.

اگر محتوای سریالی اصولی و درست تولید شود، باعث می‌شود تا مخاطبان شما در هر قسمت، بخشی از مطلب را درک کرده و آن را هضم کنند و بعد به سراغ مطلب بعدی بروند. همین درک آسان و افزایش سرعت یادگیری مخاطب را نسبت به شما علاقه‌مند می‌کند.

نکات قابل توجه در تولید محتوای سریالی

تولید محتوای باکیفیت رمز موفقیت هر استراتژی محتوایی است. بنابراین تولید محتوای سریالی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای این که محتوای سریالی جذاب و درگیر کننده‌ای داشته باشید قبل از هرچیز باید به کیفیت محتوای خود توجه کنید.
اما برای تولید محتوای باکیفیت سریالی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • موضوع محتوا

برای پیدا کردن بهترین و جذاب‌ترین موضوع‌ها خوب است به جست‌وجوی کلمات کلیدی بپردازید. اینگونه می‌توانید محبوب‌ترین موضوعات را از نظر مخاطبان پیدا کنید و درباره‌ی آن‌ها محتوا بسازید. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner استفاده کنید. مهم این است که دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان خود را پیدا کرده و براساس آن محتوای خود را تولید کنید.

  • مشکلات مخاطب

قبل از این که دست به کیبورد ببرید و محتوا را بنویسید به این فکر کنید که مخاطب شما در طول قسمت‌های این سریال محتوایی قرار است جواب چه سوال‌هایی را بگیرد و چه مشکلاتی را حل کند. مخاطب را به چشم قهرمان یک سریال تلوزیونی ببینید که قرار است در طول سریال با مسائل مختلف دست و پنجه نرم کند تا در نهایت به آن‌ها پیروز شود.
بنابراین لازم است پیش از هرچیزی به این فکر کنید که قهرمان شما چه مشکلاتی در رابطه با این موضوع دارد که باید بر آن‌ها غلبه کند.

  • عنوان‌ها و تصاویر

قسمت‌های مختلف یک محتوای سریالی باید از سایر محتواهای شما متمایز باشند. یعنی وقتی مخاطب وب‌سایت یا شبکه‌ی اجتماعی شما را باز می‌کند باید بتواند با یک نگاه بفهمد کدام‌یک از محتواهایی که می‌بیند اپیزودهای مختلف یک محتوای سریالی هستند و کدام‌یک محتواهایی مستقل‌اند.
با کمک عنوان‌ها و تصاویر مشابه و مرتبط با هم می‌توانید اپیزودهای یک سریال محتوایی را از سایر محتوای خود تفکیک کنید. حتی می‌توانید در ابتدای هر اپیزود به مخاطب یادآوری کنید که این محتوا ادامه‌ی چیزی است که در قسمت قبل خوانده است. تکنیک‌هایی از این دست به مخاطب شما کمک می‌کنند تا با دسترسی آسان و بی‌دردسر به هر قسمت تجربه‌ی راحت‌تری را در مواجهه با برند شما داشته باشد.

  • توجه به قیف بازاریابی

قسمت‌های مختلف یک محتوای سریالی باید طوری طراحی شوند که بتوانند مخاطب را طر طول قیف بازاریابی حرکت دهند. بنابراین باید توجه داشته باشید که محتوایی که در هر قسمت تولید می‌کنید باید جذابیت و کشش بیشتری از قسمت قبلی داشته باشد. زیرا هرچه می‌گذرد، قیف به قسمت‌های تنگ خود می‌رسد و حرکت مخاطب در آن با مشکل مواجه می‌شود.
قسمت‌های مختلف محتوای سریالی باید بر اساس موقعیت مخاطبان در قیف بازاریابی طراحی شوند تا مخاطب بر اساس جایگاه خود در قیف بتواند با آن‌ها همراه شود.

اهمیت تولید محتوای سریالی در چیست؟

بهترین و جذاب‌ترین سریالی که تا به حال دیده‌اید را به یاد بیاورید. وقتی به آن فکر می‌کنید احتمالاً می‌توانید بهترین قسمت‌های آن را به خاطر بیاورید، لحظاتی که با آن خندیده یا گریه کرده‌اید را تجسم کنید و حتی احتمالاً چندین بار بعد از آن دوباره و دوباره به سراغ آن رفته‌اید و آن سریال را از ابتدا تماشا کرده‌اید.
این‌ها همه ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند در مورد محتوای سریالی هم صدق کنند. یک محتوای سریالی خوب دقیقاً به همین دلایل در استراتژی محتوایی شما حائذ اهمیت است.
محتوای سریالی فرصتی برای ارتباط مؤثر و باکیفیت با کاربران در سطحی عمیق است. این محتوا با مشارکت دادن مخاطبان در یک تجربه‌ی هیجان‌انگیز، سرگرم‌کننده و جذاب کاری می‌کند تا مخاطب بیش از پیش نسبت به نام تجاری شما متعهد باشد.
محتوای سریالی به‌خاطر داشتن انعطاف و قدرت روایتگری و قصه‌گویی نسبت به محتواهای عادی مزیت ویژه‌ای دارد. چنین محتوایی درست مانند یک سریال جذاب مخاطب شما را از اولین قسمت با خود همراه می‌کند و در هر مرحله با بالا بردن سطح اشتیاق او، کاری می‌کند تا مخاطب تا به انتها یعنی تا آخرین قسمت آن، مشتاقانه با شما همراه شود.

منابع:

  1. محتوای سریالی چیست و چگونه می تواند برای من سودمند باشد؟
  2. محتوای سریالی برای پست های وبلاگ - استراتژی و مزایا
  3. محتوای سریالی: ویدئو ، پادکست ها و رسانه های اجتماعی
  4. محتوای سریال با پایان خوش: ایجاد مداوم محتوای مرتبط
نوشتن دیدگاه