سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

متخصصین بهینه سازی سایت و سئو کاران حرفه ای، برای راه اندازی یک وب سایت تمام ویژگی ها و جوانب را در نظر می‌گیرند. این شرایط موجب می‌شود برای سئو، موارد موثر را بیش از حد در نظر گرفته و برای آنها وسواس زیادی به خرج دهند. با اعلام گوگل در سال ۲۰۱۲ مبنی بر تاثیر سرعت سایت برای رتبه بندی نتایج، حساسیت نسبت به این فاکتور به میزان قابل توجهی افزایش یافت. هر چند که در مدیریت یک سایت و هنگامی که سئو کاران قصد ارتقای جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو را دارند اهمیت بیشتری به فاکتورهای دیگر مانند لینک ورودی و تگ‌های html می‌دهند، ولی پس از به روزرسانی الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۳ و تغییرات سئو مشخص شد به منظور کسب رضایت کاربران، گوگل قصد دارد توجه بیشتری به این فاکتور بدهد. به همین علت سئو کاران و دیجیتال مارکترها پس از تولید محتوای مفید و کاربردی از فاکتور سرعت سایت نیز به عنوان یک راهکار برای ارتقاء جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو استفاده می کنند.
در طرف مقابل کاربران نیز به همراه محتوای کاربردی و هدفمند، سرعت سایت را به عنوان مهمترین مولفه برای میزان رضایت خود از وب سایت ها مد نظر قرار می دهند.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

چرا سرعت سایت در سئو اهمیت دارد؟

همانگونه که عنوان کردیم، به روزرسانی الگوریتم های گوگل مخصوصا الگوریتم های پاندا و پنگوئن در چند سال اخیر موجب شده که مسیر سئو با تفاوت هایی نسبت به گذشته همراه شود. با توجه به اینکه بکارگیری بک لینک و استفاده از راهکارهای دیگر می تواند کاری با ریسک بالا و پرهزینه باشد، بسیاری از سئو کاران ترجیح می‌دهند که بر روی فاکتورهای دیگر نگاه خود را معطوف کنند. در این بین توجه به صحبت های مدیر ارشد مبارزه با اسپم گوگل یعنی مت کاتز می تواند ما را به این نکته هدایت کند که هدف اصلی از سئو و بهینه سازی سایت، افزایش رضایت کاربران و بهبود تجربه جستجوی آنان به شمار می رود.
در این میان با توجه به اینکه محتوا نویسان و سئو کاران به دنبال جلب رضایت کاربران هستند، پس از تولید محتوای مفید، با کیفیت، یونیک و اثرگذار، می توانند با افزایش سرعت سایت تا حد قابل توجهی رضایت آنها را جلب نمایند.
همانگونه که می‌دانید در راه اندازی سایت، مدیران و سئو کاران هدفی جز افزایش بازدید و مخاطب نخواهند داشت. به همین علت بخش زیادی از نگاه خود را به استفاده صحیح از کلمات کلیدی، نقشه سایت و لینک ورودی معطوف می کنند.
سئو به عنوان یک علم گسترده موجب می شود که بتوانید در موتورهای جستجو جایگاه مناسبی پیدا کنید. به همین علت با بیشتر دیده شدن توسط کاربران، در هدف خود یعنی افزایش بازدید کننده موفق خواهید شد. صاحبان وب سایت ها و افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند، به خوبی درک کرده اند که افزایش سرعت سایت می تواند به عنوان یک فاکتور مهم در بهبود تجربه کاربری نقش خود را ایفا کند.
هر چند که بسیاری از متخصصین سئو از راهکارهای دیگر برای افزایش بازدید کننده استفاده می‌کنند و سرعت سایت را فاکتوری با اهمیت پایین می‌دانند ولی مشاورین مارکتینگ و برندینگ اهمیت بالایی برای این مولفه قائل هستند. به همین علت در راستای افزایش فروش و جذب بازدید کننده تاکید می‌کنند که باید سرعت سایت به میزان قابل توجهی بهبود یابد. از این رو از جمله مزایای بهبود سرعت سایت می توان گزینه های زیر را عنوان کرد.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

تاثیر سرعت سایت در جذب بازدید کننده

هنگامی که کاربر به دنبال پاسخ نیازهای خود است، کلمات کلیدی مد نظر را در موتورهای جستجو سرچ می کند. در مقابل آن ها و در صفحه اول، نتایج بهترین سایت ها نمایش داده می شود. حال کاربر اقدام به باز کردن برخی از این سایت ها خواهد کرد. مطابق با انتظار آنها باید سرعت لود شدن سایت بالا باشد. چنانچه سایت باز شده با سرعت لود پایین همراه باشد، کاربر در سریعترین زمان اقدام به ترک آن خواهد کرد. به همین علت می توان فاکتور سرعت را به عنوان یک گزینه مهم برای افزایش بازدید کننده در نظر گرفت. مدت زمان موثر برای بارگذاری صفحه طبق اعلام مدیران ارشد گوگل نباید بیش از ۴ ثانیه طول بکشد.

تاثیر سرعت سایت بر جایگاه نتایج گوگل

همانگونه که مشخص شد، پایین بودن سرعت بارگذاری سایت موجب ناراحتی کاربران می شود. این شرایط همراه با خروج سریع آن ها از سایت مورد نظر خواهد شد. با توجه به اینکه زمان ماندگاری و بازدید در صفحات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، رنکینگ سایت مورد نظر نیز به همان اندازه با افت مواجه می شود. بنابراین به صراحت اعلام می کنیم که برای افزایش رتبه سایت، بالا بودن سرعت بارگذاری می تواند تاثیر مستقیمی داشته باشد.

تاثیر سرعت سایت در تبلیغات

اگر از طریق اینترنت به دنبال کسب درآمد هستید، ابزارهای مختلفی پیش روی شما قرار دارند. تبلیغات پولی به عنوان یکی از بهترین روش ها در این زمینه شناخته می شود. با توجه به اینکه برای کارفرمای تبلیغات پولی، پارامترهایی مانند سرعت سایت از اهمیت بالایی برخوردار هستند، باید بتوانید در این زمینه به خوبی عمل کنید و سرعت سایت را به حد نصاب لازم ارتقا دهید. جالب است بدانید که فیسبوک نیز با تغییر الگوریتم های خود در سال ۲۰۱۷، بهبود تجربه کاربری را به عنوان اولویت نخست خود معرفی کرد. این شرایط باعث شد که در این شبکه اجتماعی فاکتور افزایش سرعت به میزان قابل توجهی مد نظر قرار گیرد. با توجه به این، هر اندازه بتوانید سرعت سایت را بهبود بخشید در عملکرد کلی سایت به خصوص تجربه کاربری موفق تر خواهید بود. فیس‌بوک به صراحت اعلام کرده که تغییراتی که در الگوریتم های خود ایجاد کرده است، با هدف بهبود تجربه کاربری و تغییر در سرعت سایت صورت گرفته است. به همین علت وب سایت هایی که از سرعت بالاتری برخوردار باشند را برای نمایش تبلیغات در اولویت قرار می دهد.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

تاثیر سرعت سایت در ایندکس شدن صفحات و رتبه سایت چیست؟

گوگل به دنبال آن است که پس از کشف یک صفحه وب سایت بتواند محتوای آن را به خوبی درک کند. این فرآیند را ایندکس کردن سایت می‌نامند. الگوریتم های هوشمند گوگل به خوبی می توانند صفحه را تجزیه و تحلیل کنند. این الگوریتم ها تمام محتوای موجود، ویدیوها و تصاویر را فهرست بندی خواهند کرد. به همین علت در فهرست گوگل اطلاعاتی که ذخیره می‌شوند به عنوان یک پایگاه داده عظیم مرور خواهند شد.
بسیاری از مدیران وب سایت ها پس از بارگذاری محتواهای جدید در سایت متوجه می‌شوند که مطالب آنها برای ایندکس شدن، مدت زمان طولانی منتظر مانده اند. اتفاقی که ممکن است از کندی سرعت ایندکس سایت برگرفته باشد.
تمام مواردی که تاکنون بیان کرده ایم بیانگر این است که پایین بودن سرعت سایت ضربه مهلکی به کسب و کار شما خواهد زد. این مشکل می‌تواند با نارضایتی کاربران همراه شود و خروج سریع آن ها از وب سایت را به دنبال داشته باشد.
اگر الگوریتم های گوگل را بپذیرید و نرخ خروج را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر داشته باشید، به این نتیجه خواهید رسید که در نتایج گوگل، سرعت سایت تأثیر فراوانی خواهد گذاشت.
ربات های گوگل به هنگام ایندکس صفحات، سرعت سایت را یک فاکتور مهم در نظر خواهند گرفت. گوگل برای ایندکس صفحات و بررسی محتوای ارائه شده، زمان مشخصی را به هر سایت اختصاص می دهد. به همین علت باید با افزایش سرعت سایت بتوانید پس از بررسی صفحات توسط ربات های گوگل آنها را مجاب کنید که عملکرد مناسبی در این زمینه داشته‌اید. عدم دسترسی گوگل در مدت زمان طولانی به صفحات داخلی سایت، موجب آسیب جدی به رتبه بندی در نتایج گوگل می شود.
هر اندازه گستره کاری شما بیشتر باشد و فعالیت خود را به صورت تخصصی تر در اینترنت انجام دهید، بهبود سرعت سایت برای ایندکس صفحات از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. با توجه به اینکه سایت‌های بزرگ از صفحات بالایی برخوردار هستند و به صورت روزانه محتوای خود را به‌روزرسانی می‌کنند، باید با ایجاد شرایط مناسب بتوانند ربات های گوگل را ترغیب کنند که در سریعترین زمان پس از بررسی محتوای ارائه شده، آنها را ایندکس کنند.
مسئله ایندکس شدن صفحات به حدی اهمیت دارد که در بخش وبمستر گوگل یک جایگاه اختصاصی برای بازدید از صفحات ایندکس شده و بررسی آنها در روز ایجاد شده است.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

ابزار سنجش سرعت سایت چیست؟

اگر به دنبال بررسی سرعت سایت خود هستید، می توانید از ابزارهای مناسب و رایگانی که در بستر اینترنت وجود دارند بهره ببرید. این ابزارها با کیفیت بسیار بالا، امکانات فوق العاده ای در اختیار شما قرار می دهند. به عنوان مثال علاوه بر اینکه می توانید سرعت سایت خود را با استفاده از آنها بسنجید، به واسطه پیشنهادهای مناسبی که دریافت می کنید، برای بهبود سرعت سایت نیز می توانید اقدامات لازم را انجام دهید.
اگر به دنبال یک ابزار رایگان برای سنجش سرعت سایت هستید، بدون تردید GTMetrix به عنوان نخستین گزینه پیش روی شما قرار خواهد گرفت. کارکرد این ابزار برای سنجش سرعت سایت به حدی آسان است که بدون نیاز به آموزش های لازم، به راحتی می توانید از روش های مختلف برای بررسی سرعت سایت بهره ببرید. فراموش نکنید GTMetrix به کاربر این امکان را می دهد که با ایجاد یک حساب کاربری رایگان بتواند به بخش ‌های مختلف این ابزار دسترسی داشته باشد.
اگر قصد استفاده از ابزار دیگر برای سنجش سرعت سایت را دارید، توصیه ما به شما بهره‌گیری از ابزار Pingdom خواهد بود. به مانند ابزار جی تی متریکس، استفاده از این ابزار نیز به راحتی توسط کاربر صورت می پذیرد. این ابزار که به عنوان یکی از ابزارهای رایگان و کاربردی در اینترنت شناخته می شود، می تواند بر اساس نیاز شما اطلاعات کافی در مورد زمان لود، تعداد درخواست ها و حجم کلی وب سایت را ارائه دهد. پس از آنالیز صفحات سایت، ابزار Pingdom با ارائه متوسط سرعت بارگذاری سایت به مدیران وب سایت اطلاعات مورد نظر را می دهد تا بتوانند برای ارتقاء سرعت سایت، اقدامات لازم را انجام دهند.
ابزارهای دیگری نیز در این مورد می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال ابزار PageSpeed Insights و ابزار WebPage Test از جمله گزینه های محبوب دیگر در این زمینه توسط مدیران وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت

حال که به خوبی با تاثیر سرعت سایت بر جذب بازدید کننده آشنا شده اید، باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش سرعت باشید. امروزه روش‌های مختلفی برای بهبود سرعت بارگذاری صفحات پیشنهاد می شود. با این حال برخی از این راهکارها تأثیرگذاری کمتری در مقایسه با راهکارهای استاندارد خواهند داشت. برخی از این روش ها باید به صورت اساسی توسط شما طی شوند. با این حال گزینه های زیر به عنوان موثرترین راهکارها معمولا مورد توجه قرار می‌گیرند.

انتخاب هاست و دامنه مناسب

نخستین گزینه‌ای که برای بهبود سرعت سایت به آن توجه می‌شود، انتخاب هاست و دامنه مناسب خواهد بود. این بحث که به عنوان یک بحث فنی شناخته می‌شود، توسط وبمسترها به خوبی درک شده است. هنگامی که قصد انتخاب و خرید هاست و دامنه سایت را دارید، علاوه بر انتخاب صحیح شرکت سرویس دهنده باید بتوانید نوع هاست، نوع سرور و خدمات دیگر را نیز با بالاترین کیفیت برگزینید. برای خرید هاست گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. به عنوان مثال هاست های اشتراکی با سرعت کم ممکن است تمام زحمات شما را برای ارتقاء کسب و کار بر باد دهند. هاست اختصاصی با سرعت بالاتر در مقایسه با هاست اشتراکی به افزایش سرعت سایت کمک فراوان خواهد نمود.

فشرده سازی فایل ها

برای بهینه سازی سایت و ارتقاء سرعت آن می توانید با فشرده سازی فایل ها گامی بلند بردارید. فایل های جاوا اسکریپت، HTML و CSS را می توانید با فشرده سازی، با حجم کم بر روی وب سایت منتشر کنید. این شرایط موجب می‌شود که پهنای باند کمتری را مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید که برای فشرده سازی فایل باید تکنیک های ویژه را مورد استفاده قرار داده و از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

استفاده از کش (Cache)

سیستم کش می تواند در زمان های خاص، وب سایت را ثبت کند و به هنگام نیاز کاربران آنها را نمایش دهد. این راهکار به عنوان گزینه موثر کمک می کند پس از باز کردن سایت توسط کاربر، برای ورودهای بعدی نیاز به بارگذاری مجدد ارتقاء سرعت سایت خواهند شد.

بهینه سازی تصاویر

یکی دیگر از موثرترین راهکارها برای افزایش سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر خواهد بود. تصاویر را می توانید با حجم کم و با کیفیت مناسب بر روی سایت منتشر کنید. این شرایط موجب می‌شود که زمان بارگذاری و لود صفحه به میزان قابل توجهی کاهش یابد. فراموش نکنید که برای کم کردن حجم تصاویر باید از تکنیک های کاربردی استفاده کنید. طبق بررسی‌های صورت گرفته کاهش حجم تصاویر و بهینه سازی آن ها می تواند تا دو برابر، سرعت سایت را افزایش دهد.

سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو

قالب سایت

انتخاب قالب موجب می‌شود که ساختار و شکل سایت را به شکلی خاص به نمایش بگذارید. امروزه برخی از قالب هایی که ارائه می‌شوند به واسطه حجم بالایی که دارند و از قابلیت های گرافیکی بیش از حدی برخوردار هستند، سرعت لود شدن صفحات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. به عنوان مثال قالب های پر حرکت و انیمیشنی با توجه به اینکه حجم زیادی را اشغال می کنند، در سرعت سایت تأثیر فراوان خواهند داشت. به همین علت سعی کنید برای انتخاب قالب سایت، گزینه ای کاربردی را انتخاب کنید.

حذف افزونه های غیر ضروری

با پیشرفته شدن ابزارهای آنلاین، به شکل گسترده شاهد استفاده وب سایت ها از پلاگین و افزونه ها هستیم. هر پلاگین برای اجرا شدن نیاز به ارسال و دریافت اطلاعات مختلف خواهد داشت. هر اندازه منابع مورد استفاده بیشتر باشند، سرعت لود صفحات نیز کاهش خواهد یافت. به همین علت سعی کنید از نصب پلاگین های غیرکاربردی و اضافی بر روی سایت خود اجتناب کنید. فراموش نکنید امروزه پلاگین هایی که ارزش بالایی ندارند علاوه بر کاهش سرعت بارگذاری صفحات، ممکن است به لحاظ امنیتی نیز برای شما خطرساز باشند.
برای جلب رضایت کاربران و افزایش بازدید کننده باید اهمیت زیادی به سرعت بارگذاری سایت بدهید. مجموعه یک محتوا در این زمینه می‌تواند با راهکارهای استاندارد و اصولی به بهترین شکل شما را به اهداف خود برساند.

نوشتن دیدگاه