اصول تولید محتوای شبکه های اجتماعی چیست؟

روزهایی که شبکه‌های اجتماعی پدیده‌ای تازه بودند گذشته. شبکه‌های اجتماعی امروزه به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های انتشار محتوا در سرنوشت کسب‌وکارها نقشی اساسی دارند.
ما به‌عنوان صاحبان تجارت‌ها، تولیدکنندگان محتوا یا بازاریابان حرفه‌ای باید از هر فرصتی که پیش روی‌مان قرار می‌گیرد استفاده کنیم تا نام تجاری‌مان را به بهترین شکل به جهان معرفی کنیم و به اهداف‌مان برسیم. تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی یکی از همین فرصت‌های بی‌نظیر است.
مخاطبان ما زمانی از روز را به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند و ما نمی‌خواهیم بگذاریم حتی یک لحظه ما را فراموش کنند. پس بهتر است هرچه سریع‌تر کار را شروع کنیم و اصول تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی را یاد بگیریم.

چرا تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

هرچه کسب‌وکار شما ارتباط و تعامل بیشتری با مخاطب داشته باشد، روابط شما مستحکم‌تر خواهد شد. اما مستحکم کردن این ارتباط چیزی فراتر از ارسال خبرنامه و مطلع کردن مخاطب از اخبار روزانه است.
مخاطب امروزی دوست دارد با شما تعاملی انسانی و بر پایه‌ی احساسات داشته باشد. شبکه‌های اجتماعی مکانی ایده‌آل برای شکل دادن چنین ارتباط مستحکمی است.
از طریق این ارتباط دوستانه است که مخاطبان به شما علاقه‌مند می‌شوند و برای پیوستن به خانواده‌ی شما اشتیاق نشان می‌دهند.
اگر مشتریان نتوانند شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، اگر نتوانند شما را به صورت آنلاین پیدا کنند، اگر نتوانند سوالات‌شان را مستقیماً از شما بپرسند، درباره‌ی محصولات و خدمات شما نظر بدهند و اگر نتوانند صدای شما را بشنوند، به سراغ رقیب‌های‌تان می‌روند.

ویژگی‌های یک محتوای خوب برای شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تولید محتوای خوب و باکیفیت از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان محتوا است. این مسئله به‌ویژه وقتی می‌خواهیم برای شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید کنیم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مدام در حال تغییر و تحول هستند و سازگاری با آن‌ها برای تولید محتوای خوب کاری چالش‌برانگیز است.
ما در ادامه ۴ ویژگی مهم یک محتوای خوب شبکه‌های اجتماعی را برای شما توضیح می‌دهیم.

  1. محتوایی برای شبکه های اجتماعی خوب است که سرگرم کننده باشد.

محتوا قبل از هر چیزی باید بتواند توجه مخاطب را جلب کند. کافی است شلوغی و ازدحام پلتفرم‌های اجتماعی را در نظر بگیرید تا متوجه شوید دیده شدن و مورد استقبال قرار گرفتن یک محتوا در این فضای شلوغ و پررقابت تا چه اندازه دشوار است.
سرگرم‌کننده بودن یکی از آن ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار بگیرد.

  1. محتوای خوب جاه‌طلبانه است.

محتوای خوب محتوایی است که اشتیاق مخاطب را برانگیزد. محتوای خوب کاری می‌کند تا مشتریان در راستای رسیدن به اهداف شما قدم بردارند. تعریف هدف برای هر نام تجاری متفاوت است. پس نمی‌توان برای تمام برندها یک نسخه‌ی واحد پیچید و گفت اگر از این فرمول تبعیت کنید، محتوایی جاه‌طلبانه خواهید داشت.
تنها یک توصیه وجود دارد: مخاطب را هیجان‌زده کنید و اشتیاق او را برانگیزید.

  1. محتوای خوب مخاطب را به فعالیت وا می‌دارد.

سرگرم‌کننده و جاه‌طلبانه بودن شروط لازم یک محتوای خوب هستند اما کافی نیستند. محتوای خوب فراتر از این که برای مخاطبش جالب باشد و اشتیاق او را برانگیزد، باید بتواند او را به حرکت و اقدام وادارد.
اقدام به عضویت در خبرنامه، اقدام به بازنشر مطلب و نهایتاً اقدام به خرید. باید کاری کنید تا مخاطب نتواند به راحتی از شما بگذرد. محتوای خوب کاری می‌کند تا مخاطب در قبال آن فعالیتی داشته باشد.

  1. محتوای خوب مخاطبانش را وارد بازی می‌کند.

وفاداری نسبت به برندها در دنیای امروز در گرو این است که مخاطب احساس کند جایی در کسب‌وکار شما دارد. مخاطب باید احساس کند عضوی از خانواده‌ی شماست و نقشی حیاتی در هدایت و راهبری برند شما دارد.
تا جایی که می‌توانید مشارکت مخاطب را در شبکه‌های اجتماعی‌تان بالا ببرید. این مشارکت می‌تواند برگزاری یک نظرسنجی باشد یا دعوت از مخاطب‌ها برای استفاده از هشتگی خاص یا هر اقدام دیگری که مخاطب را با شما وارد کنش و واکنش کند.

 محتوای خوب مخاطبانش را وارد بازی می‌کند.

روش ها و اصول تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

حالا که با ویژگی‌های یک محتوای خوب در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم، وقت آن است تا اصول تولید چنین محتوایی را هم یاد بگیریم.

  1. محتوای باکیفیت تولید کنید.

به‌نظر می‌آید این بدیهی‌ترین اصل در تولید محتوا باشد. درست است. اما باور کنید همین اصل بدیهی بیشتر از هر اصل دیگری فراموش می‌شود.
این را فراموش نکنید: هیچ میان‌بری وجود ندارد. محتوایی که به اشتراک می‌گذارید همیشه باید باکیفیت باشد. نمی‌توان روی موضوع‌های سطحی تمرکز کرد و آن‌طور که باید و شاید برای کار انرژی و زمان نگذاشت و توقع نتیجه گرفتن داشت.
تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی نیازمند صرف انرژی و زمانی قابل توجه است بنابراین لازم است با آن حرفه‌ای برخورد کنید و کیفیت را اولویت قرار دهید.

  1. نگویید، نشان بدهید.

تا به حال برای‌تان پیش آمده که یک پست اینستاگرام را نخوانده رد کنید چون کپشن خیلی طولانی و مفصلی دارد؟ حتماً پیش آمده. چرا این اتفاق می‌افتد؟
کاربران شبکه‌های اجتماعی آن‌قدر دغدغه‌های مختلف دارند و آن‌قدر بی‌حوصله هستند که وقتی برای خواندن متن‌های طولانی ندارند. پس چاره چیست؟ پیشنهاد ما یک قانون سه کلمه‌ای جادویی است: نگویید، نشان دهید.
سعی کنید از تصاویر و اینفوگرافیک‌هایی استفاده کنید که بخش بزرگی از بار انتقال پیام را به دوش بکشند و شما را از شر نوشتن کپشن‌های طولانی خلاص کنند.

  1. از عکس‌های آماده استفاده نکنید.

هیچ‌گاه تأثیر اصالت را در جذب مخاطب دست کم نگیرید. عکس‌های آماده‌ای که در اینترنت برای عموم قابل دسترس هستند آن‌طور که باید بازخورد نمی‌گیرند.
خلاقیت مهم‌ترین سلاح یک تولیدکننده‌ی محتواست. تحقیقات نشان داده‌اند که میزان مشارکت کاربران در قبال عکس‌های واقعی ۳۵٪ بیشتر از عکس‌های آماده است.

  1. درباره‌ی موضوعات داغ و ترندها محتوا تولید کنید.

به‌روز ماندن و استفاده از موضوعات داغ روز یکی از الزامات کار بازاریابی محتوایی است. باید از آخرین اخبار صنعت خود مطلع باشید و از آن برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
تولید محتوا از ترندها در شبکه‌های اجتماعی نقشی اساسی در دیده شدن و بازنشر مطالب شما دارد.

  1. از اینفلوئنسرها و بلاگرها کمک بگیرید.

یکی از راه‌های بالا بردن میزان بازدید در شبکه‌های اجتماعی، وصل شدن به شبکه‌ی دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها و بلاگرهاست. از اینفلوئنسرها نقل قول بیاورید و در پست‌های خود تگشان کنید. حتی می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید تا در ازای دریافت مبلغی شما را تبلیغ کرده و به دنبال‌کنندگان‌شان معرفی کنند.

  1. از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید.

استفاده‌ی هوشمندانه از هشتگ‌ها شما را در معرض دید طیف بسیار گسترده‌ای از مخاطبان قرار می‌دهد. استفاده از هشتگ یکی از آن کارهایی است که نیازمند آزمون و خطاست. لازم است چندین بار از هشتگ‌های مختلف استفاده کنید و بازخورد آن را در صفحات اجتماعی خود بسنجید تا بتوانید بفهمید کدام هشتگ‌ها برای کسب‌وکار شما مناسب‌ترند یا این که چه تعداد هشتگ برای افزایش بازدید از پست شما کافی است.

  1. با مخاطب وارد تعامل و ارتباط دوطرفه شوید.

شبکه‌های اجتماعی بستری برای ارتباط اجتماعی میان آدم‌هاست. پس لازم است برای تداوم این ارتباط کوشید و آن را تقویت کرد.
برای این منظور می‌توانید مسابقه برگزار کنید، نظرسنجی کنید، بازی‌ها و چالش‌های سرگرم‌کننده راه بیندازید و خلاصه کاری کنید تا مخاطب بیشترین ارتباط و تعامل را با شما داشته باشد.

  1. نسبت به نیازهای مخاطبان خود بی‌تفاوت نباشید.

مخاطب وقتی شما را دنبال کرده و به شما اعتماد می‌کند که بداند شما به خواسته‌هایش اهمیت می‌دهید. او باید بداند همان چیزهایی برای شما مهم است که او به آن‌ها اهمیت می‌دهد.
زمانی را به بررسی نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود اختصاص دهید و محتوای متناسب با آن نیازها و خواسته‌ها را تولید کنید. برای این کار حتی می‌توانید از خود مخاطبان‌تان هم کمک بگیرید.
ازشان بپرسید دوست دارند چه چیزهایی بدانند یا اخیراً چه مسائلی ذهن‌شان را به خود مشغول کرده. لیستی از پاسخ‌های دنبال‌کنندگان‌تان تهیه کنید و برای هرکدام محتوای مناسبی تولید کنید.

کلام آخر در خصوص تولید محتوای شبکه های اجتماعی 

اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، لینکدین، پینترست و ... بخشی از زندگی روزمره‌ی مشتریان و مخاطبان ما را تشکیل می‌دهند. جایگاه ما در این بخش مهم از زندگی مشتریان‌مان کجاست؟ با رعایت این اصول و برنامه‌ریزی دقیق برای تولید محتوای مناسب شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم جایگاه خود را تثبیت کرده و شبکه‌های اجتماعی را به محلی برای توسعه‌ی کسب‌وکارمان تبدیل کنیم.

منابع :

  1. نحوه ایجاد محتوای جذاب رسانه های اجتماعی: 12 نکته برای بدست آوردن نتیجه
  2. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  3. یک راهنمای کوتاه برای ایجاد محتوا رسانه های اجتماعی
  4. راهنمای شما برای ایجاد محتوای رسانه های اجتماعی که به فروش می رسد
  5. 12 نکته برای ایجاد محتوای قابل اشتراک در رسانه های اجتماعی
  6. بازاریابی شبکه های اجتماعی: 5 ویژگی محتوای خوب رسانه های اجتماعی
نوشتن دیدگاه