برچسب گذاری محتوا و نقش آن در استراتژی محتوا

با رشد و تکامل محیط‌های ابری و افزایش روزافزون گسترش و کاربرد این محیط ‌ها و با ظهور هر روزه‌ی سرویس‌های ابری در سرتاسر جهان، مطرح شدن و دیده شدن برندها و بهبود رتبه‌بندی در گوگل کار دشواری به نظر می‌رسد.
با این وجود این کار غیر ممکن نیست و هم‌چنان می‌توان در این فضای پررقابت پیروز شد. این کار با برچسب‌گذاری ممکن است. برای این که بدانید برچسب‌گذاری چیست و چه نقشی در استراتژی محتوا دارد، این مطلب را دنبال کنید.

برچسب‌ گذاری چیست؟

با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی واژه‌ی برچسب و کاربرد آن برای عموم مردم اندکی قابل درک‌تر شد. برچسب‌ها یا تگ‌ها در فضای مجازی به یکی از پرکاربردترین امکانات تبدیل شدند و خیلی زود کارکرد خود را بین مردم تثبیت کردند. امروزه استفاده از انواع تگ‌ها یا برچسب‌ها (مثلاً هشتگ زدن) در اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و ... کاری روتین و معمول است.
اما برچسب‌گذاری در رابطه با بازاریابی محتوایی به کلیه‌ی کلمات کلیدی‌ای که در سراسر یک صفحه وب استفاده می‌شوند اشاره دارد. برچسب‌گذاری یکی از استراتژی‌های سئو است که به موتورهای جست‌وجو این امکان را می‌دهد تا سایت‌ها را براساس محتوای صفحات وب رتبه‌بندی کنند. این کار باعث می‌شود تا فرایند جست‌وجو برای کابران راحت‌تر باشد.
وب‌سایتی که به‌خوبی برچسب‌گذاری شده باشد هم در گوگل و هم به‌صورت داخلی و از درون خود سایت به راحتی قابل جست‌وجو است.

انواع برچسب‌گذاری

برچسب‌گذاری اصطلاحی کلی است که در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از برچسب‌ها وجود دارند:

  1. تگ‌های گوگل آنالیتیکس
  2. متا تگ‌ها
  3. تگ‌های وبلاگی
  4. هشتگ‌ها
  5. تگ‌های تصاویر

برچسب‌گذاری یا تگ کردن راهی است برای شناسایی محتوا در فضای دیجیتال. این محتوا می‌تواند یک متن، تصویر یا هر چیز دیگری باشد.
برای مثال هشتگ‌ها محتوای کوچکی را در شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌کنند. در اینستاگرام با استفاده از یک هشتگ می‌توان پست‌های مرتبط با آن را جست‌وجو کرد.
برچسب‌گذاری به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول سئوی وب‌سایت‌ها روشی کارآمد برای بهبود رتبه‌بندی در گوگل است. مثلاً متا تگ‌ها برچسب‌هایی هستند که بر اساس کلمات کلیدی محتوای یک صفحه را برای جست‌وجو بهینه می‌کنند. تگ‌ها باعث می‌شوند تا قبل از کلیلک روی لینک یک صفحه در گوگل، مخاطب بداند در آن صفحه چه چیزی را خواهد دید.

انواع برچسب گذاری

برچسب‌گذاری و بازاریابی محتوایی

در مبحث بازاریابی محتوایی برچسب‌گذاری بیشتر بر روی متا تگ‌ها یعنی برچسب‌گذاری مقالات وب‌سایت‌ها تأکید دارد. از آن‌جایی که بازاریابی محتوایی بر اصول استفاده‌ی درست از کلمات کلیدی بنا شده، اولین و مؤثرترین گام این است که در کل مطلب از کلمات کلیدی استفاده کنیم.
این کار جست‌وجوی محتوا را چه در موتورهای جست‌وجو و چه در درون یک وب‌سایت آسان‌تر می‌کند. برای این منظور رعایت دو نکته‌ی کلیدی هنگام برچسب‌گذاری ضروری است.

  • برچسب‌های مناسب انتخاب کنید.
  • برچسب‌ها را در جای درست استفاده کنید.

خوب بیایید ببینیم چرا هر کدام از این دو نکته اهمیت دارند.

  1. برچسب‌های مناسب انتخاب کنید.

برچسب مناسب چه برچسبی است؟ جواب این سوال قطعی نیست. کلمات کلیدی یا تگ‌هایی که استفاده می‌کنید باید ترکیبی از کلمات کلیدی ساده و پیچیده باشند. تگ‌های ساده برای آسان شدن جست‌وجوی داخلی و تگ‌های پیچیده برای سئو کردن متن مناسب‌ترند.
برای مثال اگر کار شما طراحی و دوخت لباس عروس باشد، می‌توانید از دو تگ «لباس عروس» و «لباس عروس توری دنباله‌دار» استفاده کنید. همان‌طور که می‌بینید تگ اول تگی ساده و مناسب برای سرچ داخلی و تگ دوم تگی پیچیده و مناسب برای سئوی متن است.

  1. برچسب‌ها را در جای درست استفاده کنید.

تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی روشی مناسب برای اطمینان از انتخاب برچسب‌های مناسب برای یک محتوا است. اما علاوه بر کلمات صحیح، باید بدانیم این کلمات را در کجا استفاده کنیم. برای مثال استفاده از کلمات کلیدی در عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها و متن محتوا ضرروی است.
تگ‌ها باید به‌طور یکنواخت در سراسر متن محتوا قرار داده شوند. همچنین باید توجه کنید از یک تگ مشابه بیش از یک بار در یک متن استفاده نکنید. یکی دیگر از نکات مهم برچسب‌گذاری تراکم تگ‌هاست. استفاده‌ی بیش از حد از یک تگ، خواندن متن را برای خواننده ناخوشایند می‌کند. بهترین تراکم برای یک کلیدواژه چیزی حدود یک تا دو درصد است.

بهترین روش برچسب‌گذاری چیست؟

هرچند برچسب‌گذاری روشی مؤثر و ضروری در سئو است اما اگر برچسب‌های ما تصادفی و بدون توجه گذاشته شوند نتیجه‌ی مورد نظر را به همراه نخواهند داشت. کسی دوست ندارد وقت خود را صرف الک کردن محتوای ما و درک برچسب‌های تصادفی آن کند.
با این حساب بهترین روش برای برچسب‌گذاری صحیح و هدفمند چیست؟ ما به شما می‌گوییم.

  • از برچسب‌هایی استفاده کنید که با موضوع محتوا بسیار مرتبط باشند.

هر برچسب باید گویای موضوع محتوای خود باشد. برای این منظور از خود سوال کنید که موضوع محتوای شما چیست؟ این محتوا درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کند؟
اکنون می‌توانید برچسبی را که به بهترین شکل گویای موضوع شماست انتخاب کنید.

  • بین تگ‌های تخصصی و عمومی تعادل برقرار کنید.

کلید داشتن یک تگ خوب این است که آن‌قدر عمومی باشد که بتواند در چندین قسمت از محتوا اعمال شود، اما در عین حال آن‌قدر تخصصی باشد که در هرکجای متن نتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

  • برچسب‌های موجود خود را بررسی کنید.

از آن‌جا که برچسب‌گذاری به معنای دسته‌بندی محتوای شما برای سهولت دسترسی و تجزیه و تحلیل است، خوب است به بررسی مداوم برچسب‌های خود عادت کنید. این بررسی نه فقط برای رفع خطاها یا غلط‌های رایج در برچسب‌گذاری، که برای این است که ببینید آیا تگی بوده که در گذشته استفاده کرده باشید و حالا در محتوای جدید بخواهید چیزی را جایگزین آن کنید.
برای مثال اگر در گذشته از تگ «مد پایدار» استفاده کرده‌اید، برای محتوای جدید می‌توانید از تگ «مد دوستدار محیط زیست» استفاده کنید.

  • هنگام استفاده از تگ‌ها به کاربردی بودن و آورده‌ی نهایی آن‌ها فکر کنید.

به این فکر کنید که آیا این تگ واقعا کلمه‌ای کلیدی است که کاربران به دنبال آن باشند؟ اگر تگی که استفاده می‌کنید چیزی نیست که طرفدار زیادی داشته باشد و ترافیک قابل قبولی برای شما ایجاد کند، بهتر است آن را حذف و با تگ دیگری جایگزین کنید.
برای پیدا کردن بهترین تگ‌ها می‌توانید به جست‌وجوی کلمات کلیدی بپردازید و ببینید کاربران به دنبال چه کلیدواژه‌هایی هستند و از همان کلیدواژه‌ها به عنوان تگ استفاده کنید.

چرا به برچسب‌گذاری نیاز داریم؟

برچسب‌گذاری وسیله‌ای برای طبقه‌بندی محتوا از لحاظ ساختاری، فهرست‌بندی و نهایتاً اطمینان از مفید بودن آن است. در ادامه به مهم‌ترین مزایای برچسب‌گذاری و علت لزوم استفاده از آن در استراتژی تولید محتوا اشاره می‌کنیم:

  • برچسب‌گذاری به آسان شدن نگهداری و بایگانی محتوای موجود و محتواهای آینده کمک می‌کند.
  • نرخ تبدیل و ترافیک وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.
  • به بهبود سئوی متن شما کمک می‌کند.
  • برچسب‌گذاری به شما کمک می‌کند تا ترجیحات مخاطبان خود را به‌صورت داده‌های ابری ذخیره و بایگانی کنید.
  • قابلیت جست‌وجوی محتوای شما را بهبود می‌دهد.

منابع:

  1. چه کسی، چرایی، چگونگی و کجایی برچسب گذاری محتوا برای شخصی سازی محتوا
  2. چگونه برچسب ها برای تولیدکنندگان محتوا ارزش افزوده بوجود می آورند (6 روش مناسب برای استفاده از تگ)
  3. برچسب گذاری - توضیح کوتاه مفهوم تگ
نوشتن دیدگاه