نویسنده فنی کیست؟ چطور می‌توانیم نویسنده ی فنی شویم؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که درمورد یک موضوع علمی، تکنیکی و پیچیده به سؤالی بر بخورید. مثلاً ناگهان در سیستم کامپیوتری‌تان خطایی را می‌بینید که پیش از این ندیده‌اید و نمی‌دانید باید با آن چه کار کنید. گاهی این مشکلات و سؤالات با یک جست‌وجوی ساده و انجام دستورالعمل‌هایی خاص برطرف می‌شوند. اما بعضی وقت‌ها مسئله آن‌قدر به‌لحاظ علمی یا فنی پیچیده است که هرکاری می‌کنید متوجه نمی‌شوید نویسنده چه گفته. شاید فکر کنید این مشکل شماست که فهم دقیقی از آن مسئله‌ی تکنیکی و دانش مربوط به آن ندارید، اما این‌طور نیست.
همه‌ی ما در برخی زمینه‌ها اطلاعات و تسلط زیادی داریم و در سایر زمینه‌ها نه. پس برای فهم مسائل فنی‌ای مانند آن‌چه مثال زدم باید راه حلی وجود داشته باشد؛ نه؟ بله. یک راه حل کاربردی و البته ضروری: نویسندگی فنی.
نویسنده‌ی فنی کسی است که کاری می‌کند تا آن مسئله‌ی بغرنج، علمی و تکنیکی برای من که هیچ دانشی درباره‌ی آن ندارم قابل فهم شود. خوب حالا با این مقدمه می‌توانیم کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم و ببینیم نویسنده‌ی فنی کیست و چطور می‌توانیم نویسنده‌ی فنی شویم.

نویسنده فنی به چه کسی گفته می‌شود؟

نویسنده‌ی فنی مسئول نوشتن محتواهای فنی، تخصصی و تکنیکی است؛ محتواهایی که هر نویسنده‌ای از عهده‌ی نوشتن آن‌ها برنمی‌آید چون دانش و سواد آن حوزه‌ی تخصصی را ندارد. بگذارید یک مثال بزنم. من کپی‌رایتر و تولیدکننده‌ی محتوای حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ هستم. این حیطه‌ی تخصصی را دوست دارم و آن را خوب بلدم. می‌توانم در زمینه‌های دیگری که دانش و تخصص خاصی نمی‌خواهد هم بنویسم. مثلاً می‌توانم برای آژانس‌های مهاجرتی یا فروشگاه‌ها هم تولید محتوا کنم. اما اگر یک شرکت کامپیوتری از من بخواهد محتوایی راجع‌به طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزار بنویسم چه؟ واضح است که این‌یکی کار من نیست. من حتی اصول ابتدایی برنامه‌نویسی را نمی‌دانم. پس چطور می‌توانم محتوایی فنی برای چنین موضوعی بنویسم؟
اما نویسنده‌ی فنی... نویسنده‌ی فنی کسی است که درباره‌ی حوزه یا حوزه‌های خاص، از دانش و تخصص کافی برخوردار است. این نویسنده باید محتواهای تخصصی آن حوزه را به زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبی مثل من بنویسد. یعنی نویسنده‌ی فنی باید فرض را بر این بگذارد که مخاطبش اصول ابتدایی آن موضوع را هم نمی‌داند. پس وظیفه‌ی نویسنده‌ی فنی این است که موضوعات پیچیده و تخصصی را به متنی ساده و قابل فهم برای مخاطب عام تبدیل کند.

نویسنده فنی به چه کسی گفته می‌شود؟

مهارت های لازم برای نویسندگی فنی

چه چیز باعث می‌شود شما بتوانید به‌عنوان یک نویسنده‌ی فنی خوب خودتان را به کارفرماها معرفی کنید؟ اگر می‌خواهید یک نویسنده‌ی فنی موفق باشید، باید بعضی مهارت‌ها را در خودتان پرورش دهید. بیایید نگاهی به مهم‌ترین مهارت‌های نویسندگان فنی بیندازیم:

  1. مهارت‌های نوشتن

خوب شما قرار است بنویسید. پس اولین شرط برای شروع کار داشتن مهارت‌های نویسندگی است. مسئله‌ی مهارت‌های نوشتن در مورد نویسندگی فنی بسیار مهم است. زیرا شما قرار است موضوعات بسیار پیچیده را برای مخاطب‌تان قابل فهم کنید. پس باید در نوشتن استاد باشید.

  1. مهارت‌های لازم برای کار کردن با ابزارهای نویسندگی

شما به‌عنوان یک نویسنده‌ی فنی باید طرز کار با ابزار نویسندگی را به خوبی بلد باشید. مجموعه‌ی آفیس، ابزارهای تحلیلی گوگل، ابزارهای گرافیکی و ... چیزهایی هستند که باید کار کردن با آن‌ها را از بر باشید تا بتوانید در این شغل موفق شوید.

  1. مهارت‌های تحقیق و جست‌وجوی حرفه‌ای

فکر نمی‌کنم این مورد به توضیح زیادی نیاز داشته باشد. شما قرار است درمورد موضوعات تخصصی بنویسید. پس لازم دارید به‌طور دقیق و حرفه‌ای درباره‌ی آن‌ها تحقیق کنید تا بتوانید اطلاعات و داده‌های موثقی را به دست آورید.

  1. کار گروهی

بیشتر آژانس‌های محتوایی کار نویسندگی فنی را به یک تیم از متخصصان می‌سپارند. شما باید بتوانید با افراد تیم خود به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنید و به‌صورت گروهی کار را پیش ببرید.

  1. قدرت تحلیل بالا

تحلیل یکی از ضروری‌ترین ابزارهای کار نویسندگان است. شما باید درباره‌ی موضوع محتوای خود تحلیل کنید تا بتوانید آن را به شکلی آسان و جذاب برای مخاطب بیان کنید.

  1. روان‌شناسی مخاطب

دانستن این‌که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه ویژگی‌های شخصیتی و روانی‌ای دارند به شما کمک می‌کند تا محتوا را به زبان آن‌ها بنویسید؛ به‌طوری که بیشترین ارتباط را با آن برقرار کنند.

آینده ی شغلی نویسندگان فنی

فکر می‌کنم جواب این سؤال را می‌شود با یک کلمه داد: درخشان!
نگاهی به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم بیندازید. دنیا با سرعتی سرسام‌آور در حال پیش رفتن به سمت تکنوولوژی‌های جدید است. هر روز یک اتفاق تازه، هر روز یک فناوری نوین، هر روز یک خبر تکان‌دهنده... در چنین دنیایی هیچ‌کس نمی‌تواند در همه‌ی زمینه‌ها متخصص باشد و اطلاعات کافی را به‌دست آورد. دقیقاً به همین دلیل در چنین دنیایی به نویسندگانی نیاز داریم که در یک زمینه‌ی خاص متخصص و متبحر باشند و بتوانند مسائل مربوط به آن را تحلیل و ارزیابی کرده و آن‌ها را به‌صورت محتواهای قابل فهم و ساده برای دیگران دربیاورند. حقیقت این است که همه می‌توانند درباره‌ی موضوعات عام بنویسند. اما نویسندگی فنی چه؟ آینده در دستان محتوانویسان فنی است.
مسئله ساده است. یک پزشک عمومی را با پزشک متخصص مقایسه کنید. پزشک عمومی می‌تواند درباره‌ی طیف گسترده‌ای از عارضه‌ها و بیماری‌ها اظهار نظر کند؛ اما به‌صورت سطحی. اما یک پزشک متخصص یک حوزه‌ی تخصصی را پیش می‌گیرد و تا بی‌نهایت در عمق آن فرو می‌رود. حالا بیایید حق ویزیت یک پزشک عمومی را با پزشک متخصص مقایسه کنید تا مسئله واضح‌تر شود. اصلاً چرا پزشکان عمومی بعد از اتمام دوره به فکر گرفتن تخصص می‌افتند؟
همین مثال ساده را به نویسندگان فنی تعمیم بدهید تا متوجه شوید که چرا می‌گویم آینده در دستان نویسندگان فنی است. نویسندگان فنی به دلیل داشتن تجربه و تخصص، می‌توانند کاری را انجام دهند که بیشتر افراد قادر به انجام آن نیستند. همین موضوع باعث می‌شود فرصت‌های شغلی بیشری برای‌شان مهیا شود و تبعاً دستمزد بالاتری هم داشته باشند.

آینده ی شغلی نویسندگان فنی

در کجا می توان برای نویسندگی فنی کار پیدا کرد؟

خب اگر شما مهارت‌های لازم برای نویسندگی فنی را دارید، احتمالاً به دنبال موقعیت‌های شغلی آن هم می‌گردید. این روزها شرکت‌ها، برندها و کارخانه‌های زیادی به دنبال جذب نیروهای متخصص در زمینه‌ی تولید محتوا هستند. به همین دلیل بد نیست اگر آگهی‌های کاریابی را به‌طور منظم و پیوسته زیر نظر داشته باشید که اگر موقعیتی پیش آمد، آن را از دست ندهید.
روش دیگر پیدا کردن شغل برای نویسندگی فنی، ارتباط گرفتن با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ است. بیشتر شرکت‌های که به دنبال جذب نویسندگان فنی هستند، از طریق این آژانس‌ها اقدام می‌کنند. پس اگر ارتباطات کافی را ندارید و نمی‌دانید چطور باید کار پیدا کنید، می‌توانید از طریق آژانس‌های بازاریابی اقدام کنید و به استخدام آن‌ها دربیایید. این شرکت‌ها پروژه‌های نویسندگی فنی را از شرکت‌های مربوطه دریافت می‌کنند و آن‌ها را به شما (نویسندگان) می‌سپارند.
روش دیگری هم وجود دارد که کمی زمان‌بر است. شما می‌توانید به‌عنوان فریلنسر تولید محتوا به‌صورت مستقل خود را به دیگران معرفی کنید. اما همان‌طور که گفتم چنین کاری کمی زمان‌بر است. یعنی شما در ابتدا باید ارتباطاتی را با افراد مؤثر در این حوزه برقرار کنید و خودتان را به مخاطبان معرفی کنید تا آن‌ها بدانند که شما در این زمینه تخصص دارید. برای شروع می‌توانید یک صفحه‌ی کاری در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و ... بسازید تا بتوانید ارتباطات کاری خود را پیرامون آن شکل دهید.

منابع:

نوشتن دیدگاه