انتخاب موضوع برای تولید محتوا | چگونه برای تولید محتوا موضوع انتخاب کنیم؟

اگر صاحب یا گرداننده‌ی یک وب سایت باشید، حتماً هنگام نوشتن مقاله برای بلاگ سایت‌تان با این چالش رو‌به‌رو شده‌اید که درباره‌ی چه موضوعی بنویسید و چگونه برای تولید محتوا، موضوع انتخاب کنید.
انتخاب موضوع برای تولید محتوا فرایندی است که نمی‌توان یک روزه آن را انجام داد. این کار نیازمند صرف زمان و تحقیق و بررسی‌های دقیق است. آن‌چه شما برای تولید محتوای بلاگ سایت به آن نیاز دارید، لیستی جامع از عناوین جذاب، پرتکرار و کاربردی است که به اساسی‌ترین سؤالات مخاطبان‌تان پاسخ دهد.
با ما در این مطلب از یک محتوا همراه باشید تا بهترین شیوه‌ی پیدا کردن موضوع و استخراج عنوان برای بلاگ را به شما آموزش دهیم؛ روشی که به کمک آن بتوانید مخاطب را در سایت‌تان نگه دارید و او را به خود علاقه‌مند کنید.

استخراج عنوان برای وبلاگ یک سایت چگونه انجام می شود

بسیاری از محتوانویسان یا افرادی که برای تولید محتوا موضوع پیدا می‌کنند، در تعریف و فهم دو واژه دچار سردرگمی می‌شوند. این دو واژه چه هستند؟

  • موضوع محتوا
  • عنوان محتوا

اجازه بدهید نگاهی دقیق‌تر به هریک از این دو عبارت بیندازیم تا بتوانیم بر اساس تعریف دقیق این دو، کار استخراج عنوان را به بهترین شکل شروع کنیم.

استخراج عنوان برای وبلاگ یک سایت چگونه انجام می شود 

موضوع محتوا:
اگرچه این دو عبارت ظاهراً معنای یکسانی دارند، اما در حقیقت با هم بسیار متفاوتند. موضوع محتوا که در زبان انگلیسی به آن Topic می‌گویند، یک مبحث کلی است که ممکن است بی‌شمار عنوان مجزا را برای محتواهای گوناگون در بر بگیرد.
برای مثال موضوعی مثل «سئو» را در نظر بگیرید. سئو یک مبحث کلی است که برای نوشتن محتوا درباره‌ی آن می‌شود چندین کتاب نوشت. بدیهی است که پرداختن به چنین مفهوم چندوجهی و پیچیده‌ای در قالب یک محتوای بلاگ کاری ناعاقلانه و البته غیرممکن است. مفاهیمی مثل سئو مانند تنه‌ی قطور درختی بزرگند که هزاران شاخه از آن سرزده است.

عنوان محتوا:
هر عنوانی که برای محتوای بلاگ در نظر می‌گیریم، یکی از آن هزاران شاخه‌ی درختی است که از تنه‌ی موضوع بیرون زده. بنابراین اگر بخواهیم درباره‌ی موضوع سئو عنوان استخراج کنیم، باید وارد جزئیات شویم. به عبارت دیگر برخلاف موضوع که یک ایده یا مفهوم کلی است، عنوان مفهومی به‌خصوص و جزئی است که در زبان انگلیسی به آن Working Titles یا Long Tail Keyword می‌گویند.
بنابراین وقتی می‌خواهیم برای بلاگ سایت، عنوان پیدا کنیم، باید به این دقت کنیم که عناوین ما ویژه، جزئی‌نگرانه و دربرگیرنده‌ی یک چالش، سؤال یا مبحث اختصاصی در حوزه‌ی موضوع کلی اولیه باشند.

بیایید یک مثال دیگر هم بزنیم و با خیال راحت به سراغ روش‌های استخراج عنوان برویم. این عبارت را در نظر بگیرید: پرورش فرزند سالم

فکر می‌کنید این عبارت یک موضوع باشد یا عنوان محتوای بلاگ؟ اگر عبارت «پرورش فرزند سالم» را با دقت بررسی کنیم، می‌بینیم که «سالم» بودن یک مفهوم کلی است که جنبه‌های بی‌شماری دارد. این همان تنه‌ی بزرگ درخت است که هزاران شاخه از کنار آن می‌رویند و مباحث تخصصی مجزایی را دربرمی‌گیرند. بنابراین «پرورش فرزند سالم» یک موضوع است که نمی‌تواند به هیچ سؤال مشخصی پاسخ بدهد.

یادتان نرود که کلی‌گویی در محتوا یکی از بدترین کارهایی است که می‌تواند مخاطب شما را برای همیشه از شما ناامید کند. پس برای این‌که به دام کلی‌گویی نیفتیم، باید به سراغ عنوانی دقیق‌تر، جزئی‌تر و تخصصی‌تر برویم. مثلاً:

«مهم‌ترین ویتامین‌هایی که کودک شما در سن 7 سالگی به آن نیاز دارد»

می‌بینید؟ حالا قرار است درباره‌ی یک مبحث تخصصی صحبت کنید که سؤالی مشخص را به‌طور دقیق پاسخ می‌دهد. با این مقدمه می‌توانیم به سراغ روش‌های استخراج عنوان برای موضوعی خاص برویم و ببینیم که چطور می‌توانیم برای بلاگ عنوان پیدا کنیم.

استخراج عنوان برای وبلاگ یک سایت چگونه انجام می شود 

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت

برای پیدا کردن عنوان اولین قدم این است که حوزه‌ی کاری‌تان را خوب بشناسید. این را بدانید که تولید و بازاریابی محتوا امکان‌پذیر نیست؛ مگر این‌که به کاری که می‌کنید تسلط داشته باشید. با توجه به اهمیت دانش و تسلط شما به حوزه‌ی مربوطه، لازم است تحقیقی همه‌جانبه را در آن حوزه‌ی به‌‌خصوص آغاز کنید.
فرض کنیم که قصد دارید برای بلاگ سایت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ عنوان استخراج کنید. همان‌طور که گفتیم، این کار یک فرایند چندمرحله‌ای است، اما لازم است بدانید که تمامی این مراحل در یک نقطه با هم اشتراک دارند: تحقیق کلمات کلیدی.
برگردیم به مثال‌مان. شما در ابتدا باید حوزه‌ی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ را خوب را بشناسید. باید بدانید که یک آژانس بازاریابی دیجیتالی در چه زمینه‌هایی فعالیت‌ می‌کند و چه خدماتی را ارائه می‌دهد. مثلاً شما در طول تحقیقاتی که می‌کنید، می‌بینید که یکی از اصلی‌ترین خدمات یک شرکت دیجیتال مارکتینگ، سئو است. و این اولین کلمه‌ی کلیدی‌ای است که در طول تحقیقات‌تان به آن رسیده‌اید. پس می‌بینید که تحقیق کلمات کلیدی رکنی اساسی است که از ابتدایی‌ترین مراحل استخراج یا پیدا کردن عنوان مطلب باید به آن دقت کنید.

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت 

حالا اگر آماده‌اید، مستقیم به سراغ شیوه‌ی استاندارد و اصولی استخراج عنوان برویم و مراحل آن را یک‌به‌یک بررسی کنیم.

  1. مرحله‌‌ی اول: درباره‌ی حوزه‌ی کاری سایت تحقیق کنید.

درباره‌ی این مرحله پیش‌تر مفصل صحبت کردیم. شما باید تمامی جوانب سایتی را که قصد دارید برای آن عنوان مطلب پیدا کنید، بسنجید و به دانش و آگاهی خوبی نسبت به آن شغل و خدمتی که ارائه می‌کند دست پیدا کنید. اولین نیاز شما این است ک بدانید سایتی که برایش کار می‌کنید دقیقاً چه می‌کند، چه خدمت یا محصولی را ارائه می‌دهد، چه مخاطبانی دارد، رقبایش چه کسانی هستند، بازار فروشش در شهر یا کشور مربوطه چطور است و ...

  1. مرحله‌ی دوم: مخاطبان هدف را بشناسید.

در این مرحله یکی از اساسی‌ترین کارها را دارید: تعیین پرسونای مخاطب. پرسونای مخاطب یک شخصیت کلی و نماینده‌ای از تک‌تک مخاطبان یک سایت است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. این ویژگی‌های شخصیتی، سلایق، علاقه‌مندی‌‌ها و روزمرگی‌های پرسونای مخاطب شماست که تعیین می‌کند این فرد از مراجعه به سایت شما چه هدفی دارد و به دنبال گرفتن پاسخ چه پرسش‌هایی است. مثلاً پر واضح است که تولید محتوا برای کودکان بسیار متفاوت از تولید محتوا برای نوجوان یا بزرگسال است و همین موضوع اهمیت درک مخاطب را بیش از پیش نشان می‌دهد.
کلمات کلیدی‌ای که در مرحله‌‌ی قبل به‌دست آوردید، در این مرحله اولین قفل‌ها را برای شما باز می‌کنند. برای مثال شما فهمیدید که یکی از مهم‌ترین خدمات شرکت دیجیتال مارکتینگ سئو است. حالا با آگاهی از این مسئله بررسی می‌کنید که مخاطبان چنین شرکتی به چند دسته تقسیم می‌شوند و هرکدام از این دسته‌ها از چه زاویه‌ای به موضوع «سئو» نگاه می‌کنند. حالا موضوع یا Topic سئو به چند زیرشاخه تفکیک می‌شود. اشتباه نکنید! شما هنوز تا پیدا کردن عنوان‌های اختصاصی و ویژه فاصله دارید، اما دارید قدم‌به‌قدم در مسیر درست حرکت می‌کنید.

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت 

مخاطبان یک آژانس بازاریابی دیجیتالی عمدتاً در دو دسته قرار می‌گیرند:

  • متخصصان، همکاران، کارجویان و افرادی که به این حوزه علاقه‌مند هستند.
  • صاحبان کسب‎وکارهایی که به این شرکت‌ها نیاز دارند یا به عبارتی: مشتریان شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ.

بدیهی است که مفهوم سئو برای هریک از این دو گروه کارکرد و تعریف ویژه‌ای دارد. بنابراین نیاز دارید که موضوع سئو را متناسب با نیازها و سؤالات هریک از این دو گروه به صورت مجزا بررسی کنید و کلمات کلیدی جزئی‌تری را به‌دست آورید.
حالا فرض کنیم که می‌خواهید برای متخصصان و فعالان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ درمورد موضوع سئو عنوان‌هایی را بسازید. خب افرادی که در این زمینه کار می‌کنند یا به آن علاقه دارند، حتماً باید مسائل تخصصی سئو را بدانند. بنابراین در این مرحله با توجه به پرسونای مخاطب، لنز دوربین‌تان را کمی زوم می‌کنید و سئوی تخصصی را جزئی‌نگرانه‌تر بررسی می‌کنید. برای مثال متوجه می‌شوید که سئو از دیدگاه یک متخصص به چند دسته‌ی سئو محتوا، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال طبقه‌بندی می‌شود. می‌بینید؟ حالا شما 4 کلیدواژه‌ی دیگر هم دارید که می‌توانید در هر کدام عمیق‌تر شوید و کلیدواژه‌‎های بیشتری را برای آن‌ها پیدا کنید. این مرحله تا جایی که به عنوان‌هایی تخصصی، جزئی و (عموماً) بلند برسید، ادامه پیدا می‌کند.

  1. مرحله‌ی سوم: آنالیز رقبا

در این مرحله لازم است رقیبانی را که در مرحله‌ی اول پیدا کرده‌اید، به دقت بررسی کنید. اگر در مرحله‌ی دوم دقیق باشید، لیستی از کلمات کلیدی مهم و عنوان‌های اولیه‌ای را به دست می‌‎آورید که می‌دانید مخاطب شما به دنبال آن‌هاست. حالا در این مرحله بعد از بررسی رقبا لیستی از کلمات کلیدی یا عنوان‌های رقبا هم دارید که می‌توانید با لیست خودتان مقایسه کنید.
باید ببینید که سایت‌های رقیب در حوزه‌ی کاری شما روی چه موضوعات، سوژه‌ها و عنوان‌هایی دست گذاشته‌اند و چطور مخاطب را به صفحه‌شان جلب می‌کنند. با مقایسه‌ی این دو لیست می‌توانید بفهمید که مسیر را تا چه اندازه درست آمده‌اید. کلمات کلیدی مهمی را که در لیست رقیب وجود دارند، اما در لیست شما نیستند، به لیست خودتان اضافه کنید و سعی کنید بفهمید رقیب در چه زمینه‌هایی ضعیف عمل کرده تا بتوانید از تکرار اشتباه‌های او جلوگیری کنید.

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت 

  1. مرحله‌ی چهارم: تکمیل کردن لیست، بررسی مجدد و ویرایش

گاهی موقع تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی خاصی متوجه می‌شوید که شیوه‌ی عنوان‌نویسی‌تان غلط است. برای مثال عنوانی که در نظر گرفته‌اید، آن‌طور که باید و شاید گویا نیست و سؤال یا نیاز مخاطب را به‌طور دقیق هدف نمی‌گیرد. مثلاً فرض می‌کنیم که یکی از عنوان‌های استخراجی شما این است: «آموزش سئو»
کمی که فکر کنید، می‌بینید که آموزش سئو بسیار کلی و هدفی دست‌نیافتنی است. شما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید در یک مقاله، سئو را آموزش دهید و مخاطب به محض ورود به سایت و خواندن مطلب شما این را می‌فهمد. در این‌جا چه باید کرد؟
ساده است. خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید او به دنبال چه چیزی است؟ مخاطب شما می‌خواهد سئو را یاد بگیرد و به دنبال راهی برای آن می‌گردد. پس یکی از گزینه‌های احتمالی شما برای جایگزینی می‌تواند این باشد: «چگونه سئو را یاد بگیریم؟»
حالا با این عنوان خوب، می‌توانید مراحل یادگیری سئو را به اختصار و در حد یک مقاله‌ی بلاگ توضیح دهید و برای هرکدام از این مراحل مطلب مجزا و جامعی را در نظر بگیرید. مهم این است که مخاطب با ورود به سایت و مطلب شما، جواب سؤالش را پیدا کند و بفهمد چطور می‌تواند سئو را یاد بگیرد و باید از کجا شروع کند.

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت 

چه عنوانی برای بلاگ سایت بهتر است؟

خب تبریک می‌گوییم. شما تا این‌جا لیستی جامع و دقیق دارید که بسیاری از سؤالات مخاطبان‌تان را به درستی هدف می‌گیرد و آن‌ها را جواب می‌دهد. حالا وقت آن رسیده تا عنوان‌ها را صورتبندی کنید. برای نوشتن عنوان از روی کلمات کلیدی چند راه وجود دارد:

  1. عنوان‌هایی که لیستی از چیزها را ارئه می‌کنند.

قالب لیست یکی از جذاب‌ترین قالب‌های عنوان‌نویسی است. به این عنوان‌ها دقت کنید:

  • لیست ابزارهای مورد نیاز سئوکاران در سال 2021
  • لیست فیلم‌های برنده‌ی اسکار 2019
  • لیست لوازم مورد نیاز قبل از رفتن به اتاق زایمان

همان‌طور که می‌بینید، این عنوان‌ها یک سؤال خاص را هدف قرار می‌دهند و به مخاطب قول می‌دهند که در یک لیست کامل به آن جواب دهند. این همان‌چیزی است که مخاطب شما را به کلیک کردن روی لینک سایت شما تشویق می‌کند.

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت 

  1. عنوان‌هایی که نحوه‌ی انجام کاری را توضیح می‌دهند.

این شکل عنوان‌نویسی برای زمان‌هایی مناسب است که می‌خواهید درباره‌ی مبحثی صحبت کنید که نیاز به توضیح مرحله به مرحله دارد. این عنوان‌ها عموماً با کلمه‌هایی مثل «چگونه» و «چطور» شروع می‌شوند. به عنوان‌‌های زیر دقت کنید:

  • چگونه رتبه سایتم را در الکسا ببینم؟
  • چطور باطری ساعتم را عوض کنم؟
  • چگونه اختلاف ساعت را محاسبه کنیم؟

عنوان‌هایی که در قالب پرسشی «چطور» و «چگونه» نوشته می‌شوند، سؤالاتی هستند که مخاطبان شما مستقیماً از گوگل می‌پرسند و پرداختن به آن‌ها به گوگل نشان می‌دهد که شما سایتی کاربردی دارید.

  1. عنوان‌هایی که پرسشی را مطرح می‌کنند

پرسیدن سؤال از مخاطب یکی از روش‌های هیجان‌انگیز عنوان‌نویسی است. مثلاً اگر می‌خواهید محتوایی درباره‌ی ابزارهای مورد نیاز سئوکاران بنویسید، یکی از روش‌ها این است که از مخاطب سؤال کنید. این عنوان‌ها را ببینید:

  • ابزارهای ضروری سئوکاران در سال 2021 را می‌شناسید؟
  • بهترین سرامیک برای کف سالن چیست؟
  • میلگرد دست‌دوم از کجا بخرم؟

این سؤال‌ها هم توجه مخاطب را جلب می‌کنند و هم به مخاطب اطمینان خاطر می‌دهند که جواب سؤال‌شان را خواهند داد. این لحن می‌تواند به اعتمادسازی برای مخاطب‌های سایت شما کمک شایانی کند.

روش استخراج عنوان برای بلاگ سایت 

  1. عنوان‌هایی که خطاها، اشتباهات و نحوه‌ی اصلاح آن‌ها را توضیح می‌دهند.

بازدارندگی و لحن هشداری این عنوان‌ها می‌تواند توجه مخاطب شما را به شدت جلب کند. برای مثال خوب است نگاهی به عنوان‌های زیر بیندازید:

  • رایج‌ترین اشتباهات تولید محتوا که نمی‌دانید
  • 3 اشتباهی که باعث می‌شود اینستاگرام شما را بلاک کند
  • بهینه‌سازی محتوای سایت؛ اصلاح لینک سازی اشتباه

چنین عنوان‌هایی به مخاطب شما قوت قلب می‌دهد که چاره‌ی حل اشتباهاتش در دست شماست. همین بازدارندگی اولیه و قوت‌قلب بعد از آن، اعتماد مخاطب را جلب و او را به سمت مطلب شما هدایت می‌کند.

  1. عنوان‌هایی که راهنمای جامع انجام کاری را به مخاطب ارائه می‌کنند.

وقتی خواننده‌ی شما نحوه‌ی انجام کاری پیچیده را نمی‌داند و آن را در گوگل جست‌وجو می‌کند، با کلمات اطمینان‌بخشی مثل «راهنمای جامع...»، «صفرتاصد...»، «آموزش قدم‌به‌قدم...» او را درگیر کنید. عنوان‌های زیر نمونه‌های خوبی از این شکل عنوان‌نویسی هستند:

  • راهنمای جامع قواعد نگارشی در محتوا
  • آموزش صفرتاصر نصب سرامیک کف + تصویر
  • آموزش قدم‌به‌قدم نصب ویندوز 10

چند ایده برای انتخاب موضوع محتوا

  • از وب‌سایت‌های رقبا ایده بگیرید.

گاهی برای پیدا کردن موضوع و ایده‌ی محتوا، کافی است فعالیت‌های رقبای‌تان را رصد کنید. برای این کار سه روش وجود دارد:
اول اینکه می‌توانید به طور روزانه و دقیق وب‌سایت رقبا را بررسی کنید و هربار ایده‌ی جذابی پیدا کردید، آن را به روش و زبان خودتان بار دیگر بنویسید.
روش دوم عضویت در خبرنامه‌ی رقبا است. به این ترتیب هربار که محتوایی جدید در سایت آن‌ها منتشر می‌شود، می‌توانید از آن باخبر شوید و الهام بگیرید.
روش بعدی استفاده از ابزارهایی است که امکان تجزیه و تحلیل محتوای رقبا و بررسی رتبه‌ی آن‌ها در موتورهای جست‌وجو را برای شما فراهم می‌کنند. با وارد کردن آدرس URL سایت رقبا در این ابزارها می‌توانید گزارش جست‌وجوی ارگانیک آن‌ها را مشاهده کنید. این گزارش نشان می‌دهد که کدام موضوعات در سایت رقیب‌های شما بازخورد بهتری در بین مخاطبان داشته‌اند.
مراقب باشید! هدف ما کپی کردن محتوای رقبا نیست. ما می‌خواهیم از ایده‌های آن‌ها الهام بگیریم تا محتوای منحصربه‌فرد خودمان را تولید کنیم.

  • از گوگل کمک بگیرید.

با وارد کردن یک عبارت ساده در گوگل می‌توانید بفهمید مخاطبان شما بیشتر به دنبال چه چیزهایی می‌گردند.
گوگل را باز کنید. حالا یک کلمه‌ی کلیدی مرتبط با کارتان را در نوار جست‌وجوی گوگل وارد کنید. برای مثال ما واژه‌ی «سئو» را در نوار گوگل وارد کردیم. همان‌طور که می‌بینید گوگل یک لیست پیشنهادی مطابق با عبارت جست‌وجوی ما نشان داد. این لیست پیشنهادی، درواقع موضوعاتی است که بیشترین میزان جست‌وجو توسط کاربران را داشته است. یکی از راه‌های انتخاب موضوع برای تولید محتوا استفاده از پیشنهادهای گوگل است.

 انتخاب موضوع با گوگل

گوگل علاوه بر لیست پیشنهادی اولیه امکان دیگری به نام «People also ask» یا «دیگران پرسیده‌اند» هم دارد. این قسمت که در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو می‌آید، پرتکرارترین پرسش‌هایی که در رابطه با موضوع مد نظر شما از گوگل سوال شده را به شما نشان می‌دهد. تصویر زیر رایج‌ترین سوالاتی را که کاربران درباره‌ی سئو از گوگل پرسیده‌اند، نشان می‌دهد.

 سوال دیگر کاربران

امکان بعدی گوگل، جست‌وجوهای مرتبط یا «Related Searches» است که در پایین صفحه‌ی نتایج آمده و موضوعات مرتبط با سرچ شما را نشان می‌دهد.

جستوجوی مرتبط در گوگل

  • از Google Trends استفاده کنید.

گوگل ترند ابزاری فوق‌العاده برای پیدا کردن موضوعات و ایده‌های تازه است که متأسفانه آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته. گوگل ترند به شما کمک می‌کند تا موضوع‌های پرطرفدار مرتبط به حوزه‌ی کاری‌تان را پیدا کنید.
به سایت Google Trends بروید و موضوع مورد نظرتان را تایپ کنید. ما عبارت SEO را جست‌وجو کردیم.

 گوگل ترندز

همان‌طور که می‌بینید برای بیشتر جست‌وجوها، گوگل دو گزینه را پیشنهاد می‌دهد. یکی جست‌وجوی عبارت در متن مقالات، و دیگری جست‌وجوی عنوان است. برای پیدا کردن بهترین ایده‌ها بهتر است از ترکیب جست‌وجوی هر دو استفاده کنید.

  • از یوتیوب کمک بگیرید.

آیا می‌دانید یوتیوب دومین موتور جست‌وجوگر محبوب در دنیاست؟ به دلیل ماهیت بصری یوتیوب، این سرویس مهم، برای تحقیق در مورد محتوا آن‌طور که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در حالی که یوتیوب می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را درباره‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی کاربران در اختیار شما قرار دهد.
فرایند پیدا کردن موضوع در یوتیوب مانند گوگل است. ابتدا به صفحه‌ی اصلی یوتیوب بروید و عنوان مورد نظر را در نوار جست‌وجو وارد کنید. حالا می‌توانید عناوین پیشنهادی یوتیوب را ببینید و از آن‌ها الهام بگیرید. تصویر زیر نتیجه‌ی جست‌وجوی عبارت «بازاریابی محتوا» توسط ماست. می‌بینید که یوتیوب هم مانند گوگل عمل می‌کند.

 محتوا با کمک یوتیوبهم‌چنین در قسمت نتایج جست‌وجو، براساس میزان بازدید هر ویدئو می‌توانید به میزان محبوبیت آن پی برده و محبوب‌ترین عناوین را پیدا کنید.

 پیدا کردن موضوع محتوا در یوتیوب

باز هم مانند گوگل، پایین‌تر که بروید ویدئوهایی را تحت عناوین جست‌وجوهای مرتبط و People also search for (دیگران جست‌وجو کرده‌اند) می‌بینید که می‌توانند در ایده دادن به شما کمک کنند.

 سوالات متدوال در یوتیوب

  • از ایده‌های قبلی‌تان استفاده کنید.

همیشه لازم نیست ایده‌های کاملاً جدید داشته باشید. گاهی کافی است مطالبی که در گذشته منتشر کرده‌اید را بررسی کنید. کدام‌یک از عناوین گذشته‌ی شما توانسته‌اند ترافیک خوبی برای سایت‌تان ایجاد کنند؟
این عنوان‌ها را پیدا کنید و مطلب را بسط دهید یا به روش دیگری دوباره بنویسید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا عنوان‌هایی که بهترین بازخورد را داشته‌اند پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

  • در گروه‌های فعال تلگرامی یا واتساپی مربوط به صنف خود حضور داشته باشید.

یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا حضور در جمع صاحب‌نظران حیطه‌ی کاری‌تان است. گروه‌ها را مدام رصد کنید تا ببینید درباره‌ی چه موضوعاتی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. سوال‌ها و جواب‌هایی که در این گروه‌های صنفی پیش می‌آیند غالباً دغدغه‌های مخاطبان یا همکاران شما هستند؛ دغدغه‌هایی که به شدت پتانسیل تبدیل شدن به یک محتوای خوب و قابل تأمل را دارند.

  • سایت‌ها و نشریات مرتبط با صنعت خود را دائماً پیگیری کنید.

مطبوعات و نشریات مطرح صنعت خود را پیدا کنید و آخرین اخبار، رویدادها و موضوعات را از طریق آن‌ها پیگیری کنید. این نشریات یکی از بهترین منابع برای انتخاب موضوع و نوشتن محتوای تازه است.

  • هشتگ‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

هشتگ‌ها در پیدا کردن موضوعات داغ روز و ترندهای خبری کمک زیادی به شما می‌کنند. با ردگیری هشتگ‌ها می‌توانید بفهمید بحث بر سر چه موضوعاتی داغ است و مخاطبان شما درباره‌ی چه چیزهایی حرف می‌زنند.

  • از مخاطبان‌تان سوال کنید.

چه کسی بهتر از مخاطب شما می‌تواند به شما بگوید که درباره‌ی چه موضوعاتی محتوا تولید کنید؟ یکی از بهترین روش‌های انتخاب موضوع، مخصوصاً وقت‌هایی که حسابی به بن‌بست رسیده‌اید و نمی‌دانید درباره‌ی چه حرف بزنید این است که از مخاطب‌ها بپرسید دوست دارند درباره‌ی چه چیزی بدانند؟
می‌توانید یک پست نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی‌تان ایجاد کنید و از آن‌ها بخواهید محتوای دل‌خواه‌شان را برای‌تان بنویسند.
این کار یک مزیت فوق‌العاده دارد. می‌پرسید چه؟
فرض کنیم تنها تعداد ۵۰ نفر از دنبال‌کنندگان شما در نظرسنجی شرکت کنند و موضوع مورد نظرشان را پیشنهاد دهند. به فرض این که نیمی از این تعداد هم نظراتی مشابه داشته باشند، این یعنی ۲۵ موضوع مجزا در اختیار شما قرار گرفته. شگفت‌انگیز نیست؟
اما این تنها مزیت نظرسنجی نیست. اتفاق مهم‌تری که می‌افتد این است که وقتی مخاطب را در تصمیم‌گیری‌های‌تان شریک می‌کنید، به او نشان می‌دهید که تا چه اندازه برایش ارزش و احترام قائلید. حالا وقتی محتوای دل‌خواه مخاطب را تولید کردید و مخاطب دید که نظرش برای شما مهم بوده، بیش از پیش شما را دوست خواهد داشت و با رغبت بیشتری دنبال‌تان خواهد کرد.
از مخاطب سوال بپرسید

رمز پیدا کردن موضوع محتوا چیست؟

در انتها لازم است یک راز مهم را با شما درمیان بگذاریم.
رمز پیدا کردن موضوع مناسب برای محتوا پرسش‌گر بودن است. به این فکر کنید که محتوای شما قرار است به نیازهای مخاطبان‌تان پاسخ دهد. خوب آن‌ها چه نیازهایی دارند؟ چه سوال‌هایی ذهن‌شان را مشغول می‌کند؟
می‌بینید؟ باید پرسش‌گر و جست‌وجوگر باشید تا بتوانید به ایده‌های خوبی برای تولید محتوا دست یابید. در غیر این صورت حتی اگر لیستی از پیش آماده شده هم داشته باشید نمی‌توانید بهترین و مناسب‌ترین موضوع را انتخاب کنید تا درباره‌اش بنویسید.

همان‌طور که در این مطلب دیدید، انتخاب موضوع برای تولید محتوا و شیوه‌ی عنوان‌نویسی کاری است که برای انجام آن به نحو احسن، به زمان، حوصله و تحقیق و بررسی همه‌جانبه نیاز دارید. حالا که اصول و قواعد پیدا کردن عنوان برای سایت را یاد گرفتید، وقت آن است که کار را شروع کنید. کارشناسان ما در یک محتوا هم در کنار شما هستند تا در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهام، پاسخ‌گوی شما باشند. پس اولین قدم را بردارید و با تمرین و تجربه، در این کار حرفه‌ای‌تر شوید. ضمنا اگر فکر می کنید که می توانید به عنوان نیروی تولید کننده محتوا با ما همکاری کنید، به صفحه استخدام کارآموز تولید محتوا بروید و سفر حرفه ای خود را با یک محتوا آغاز کنید.

نوشتن دیدگاه

بهترین راه انتخاب موضوع برای تولید محتوا چیست؟
روش های زیادی برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا وجود دارد، اما توصیۀ ما همیشه این است که اول با گوگل و پیشنهادهای آن شروع کنید و بعد به سراغ ابزارها بروید.
چرا انتخاب موضوع برای تولید محتوا اهمیت دارد؟
اهمیت انتخاب موضوع برای تولید محتوا در این است که موضوع محتوای شما اولین قدمی است که برای دریفت ورودی به سایت برمی‌دارید. به همین دلیل باید این کار را با نهایت دقت انجام دهید و نسبت به انتخاب موضوع محتوا وسواس به خرج دهید.