تولید محتوای ویدئویی

اگر هنوز بازاریابی ویدئویی را به ‌عنوان جزئی مهم در استراتژی بازاریابی‌تان وارد نکرده‌اید، وقت آن رسیده تا در روش‌تان تجدید نظر کنید. محبوبیت و اثر بخشی روش‌های بازاریابی سنتی روز به ‌روز رو به کاهش است و در عوض بازاریابی محتوایی بیش از هر زمان دیگری به یک ضرورت تجاری تبدیل شده. در این میان بازاریابی ویدئویی به دلیل جذابیت و محبوبیت بسیار میان کاربران دیجیتال از اهمیتی ویژه برخوردار است.
اگر تازه ‌وارد هستید و تجربه و مهارتی در این زمینه ندارید، جای نگرانی نیست. ما این‌جاییم تا در این راهنمای دقیق و مدون، چند و چون تولید محتوای ویدئویی را به شما آموزش دهیم.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

محتوای ویدئویی هر قالب محتوایی است که بخش عمده و اساس آن ویدئو باشد. ولاگ، گیف، انیمیشن، فیلم‌های زنده، توصیه‌نامه‌های ویدئویی، وبینارها و ... از انواع محتوای ویدئویی هستند.
انسان اساساً موجودی بصری است. پس تعجبی ندارد که ما آدم‌ها عاشق فیلم هستیم. روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون ساعت فیلم در فیسبوک و بیش از ۱ میلیارد ساعت فیلم در یوتیوب آمار شگفت‌انگیری است. همین آمار لزوم استفاده از ویدئو به‌ عنوان یک ابزار استراتژیک برای بازاریابی را تأیید می‌کند.
ویدئو مارکتینگ یعنی استفاده از محتوای ویدئویی در جهت برندسازی، افزایش بازدید سایت، افزایش مشارکت مشتری در شبکه‌های اجتماعی، افزایش فروش و ... به زبان ساده بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ استفاده از محتوای ویدئویی برای جلب نظر مخاطب و تبلیغ خدمات و محصولات شماست. بازاریابی ویدئویی فقط برای افزایش فروش نیست. هدف تجاری شما هرچه باشد، این استراتژی شما را در مسیر رسیدن به آن یاری می‌دهد.

 ویدئو مارکتینگ چیست؟

چرا باید از ویدئو مارکتینگ استفاده کنیم؟

شکی نیست که بازاریابی مبتنی بر تولید محتوای ویدئویی ابزاری جدید در جعبه ابزار بازاریابان محتوایی است. شاید جدید بودن این ابزار باعث شود هنوز در ارزشمندی آن شک داشته باشید. بسیاری از صاحبان مشاغل در جلسات مشاوره از ما می‌پرسند که آیا واقعاً ارزشش را دارد که این همه انرژی و وقت صرف ساخت ویدئو برای تبلیغ و بازاریابی کنیم؟ و جواب ما همیشه یک جمله است: بله ارزشش را دارد.
نه فقط به این دلیل که همه این کار را می‌کنند، بلکه به این خاطر که بازاریابی ویدئویی یکی از متنوع‌ترین و سودآورترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.

دلایل استفاده از ویدئو مارکتینگ

هنوز هم دنبال دلیل می‌گردید؟ این هم ۸ دلیل برای لزوم استفاده از محتوای ویدئویی.

۱. محتوای ویدئویی خرید و فروش را افزایش می‌دهد.

خیلی ساده است. ویدئو مارکتینگ منجر به افزایش درآمد می‌شود. ویدئوها نرخ تبدیل را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهند. از طرفی مطالعات نشان داده‌اند که ۷۴٪ از کاربرانی که فیلم معرفی یک محصول را تماشا کرده‌اند، آن محصول را خریده‌اند.
ممکن است این آمار کمی تعجب‌آور باشد اما اثبات آن هم کار چندان سختی نیست. به این فکر کنید که بینایی حس غالب ماست. بیشتر اطلاعاتی که به مغز ما منتقل می‌شود از طریق حس بینایی است. خوب اگر تصاویر می‌توانند این‌طور جدی باعث افزایش مشارکت و درگیری مخاطب شوند، حساب کنید چه کارهایی که از دست ویدئو برنمی‌آید.

۲. محتوای ویدئویی امکان بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.

درست است که ساخت فیلم کاری زمان‌بر و نسبتاً پرهزینه است، اما یک آمار هیجان‌انگیز دیگر: به گفته‌ی ۸۳٪ از صاحبان مشاغل، محتوای ویدئویی به‌طرز محسوسی امکان بازگشت سرمایه را فراهم می‌کند.
لازم نیست یک فیلم بی‌نقص و همه‌ چیز تمام در حد استانداردهای هالیوود بسازید. این محتوای فیلم شماست که اهمیت دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که کاربران ویدئوهایی را که در آن توضیح خدمات و محصولات به اندازه‌ی کافی نبوده کنار می‌گذارند اما به کیفیت فنی و خوش‌ساخت بودن آن چندان اهمیتی نمی‌دهند. بنابراین می‌شود گفت محتوای ویدئویی مانند پیتزا است؛ وقتی بد است هم هنوز خوب است.

۳. محتوای ویدئویی اعتمادسازی می‌کند.

این درست است که اعتماد به افزایش فروش منجر می‌شود اما اعتمادسازی به خودی خود هم یک هدف تجاری است. تمام مفهوم بازاریابی محتوایی بر مبنای اعتماد و ایجاد رابطه‌ی طولانی‌مدت با مشتری پایه‌ریزی شده. محتوای ویدئویی آتش احساست و هیجان را در مخاطب شعله‌ور کرده و اعتماد او را جلب می‌کند.
بسیار از مصرف‌کنندگان هنوز درمورد خرید آنلاین تردید دارند زیرا از کلاهبرداری‌های اینترنتی و تقلب می‌ترسند. بازاریابی ویدئویی این‌جا کمک زیادی می‌کند. زیرا باعث نزدیک شدن ارتباط شما و مخاطبان‌تان و افزایش اعتماد می‌شود. ۵۷٪ مشتریان گفته‌اند که فیلم‌ها باعث می‌شوند تا با خیال راحت‌تر خرید کنند.

۴. گوگل عاشق ویدئو است.

محتوای ویدئویی تعداد بازدیدکنندگان سایت شما را افزایش می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود تا در طولانی‌مدت گوگل بفهمد که شما محتوای خوبی تولید می‌کنید. از آن‌جا که گوگل صاحب یوتیوب هم هست، بارگذاری ویدئو در یوتیوب کمک قابل توجهی به افزایش رتبه‌بندی شما در گوگل می‌کند.
برای این منظور لازم است محتوای ویدئویی خود را برای یوتیوب بهینه کنید. عنوان‌ها و توضیحات جذاب بنویسید و لینک وب‌سایت‌تان را هم به آن اضافه کنید.

۵. محتوای ویدئویی برای کاربران تلفن‌های همراه جذاب است.

موبایل و ویدئو همیشه دو همراه جدایی‌ناپذیر هستند. ۹۰٪ کاربران تلفن‌های هوشمند از طریق موبایل خود ویدئو تماشا می‌کنند. طبق آمار گوگل، کاربران تلفن‌های همراه ۲ برابر بیشتر از کاربران تلوزیون و ۴/۱ برابر کاربران دسکتاپ هستند.
این میزان اقبال عمومی کاربران موبایل‌ها نسبت به محتوای ویدئویی یکی دیگر از دلایل لزوم ویدئو مارکتینگ است.

۶. بازاریابی ویدئویی بسیار کاربردی است.

آیا در حال عرضه‌ی محصولی جدید به بازار هستید؟ یک ویدئو آماده کنید و با دنبال‌کنندگان‌تان به اشتراک بگذارید تا بدانند نحوه‌ی کار دستگاه جدید شما به چه صورت است. برطبق آمار ۹۸٪ کاربران گفته‌اند که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی یک محصول دوست دارند ویدئوی آموزشی آن را تماشا کنند.
آیا سعی دارید یک مفهوم دشوار را توضیح دهید؟ انیمیشن بسازید. انیمیشن می‌تواند به مفاهیمی جان بدهد که هیچ محتوای دیگری قادر به آن نیست.
فرقی نمی‌کند ویدئو را به چه منظوری می‌سازید، محتوای ویدئویی محبوب است و می‌تواند در آسان شدن فهم همه‌چیز به مخاطب کمک کند.

۷. محتوای ویدئویی حتی کسل‌ترین مخاطبان را هم درگیر می‌کند.

ویدئو ابزاری فوق‌العاده برای یادگیری است؛ ابزاری که در عین کاربردی بودن، استفاده از آن هم بسیار آسان است. در زندگی پرمشغله‌ی امروزی گاهی فرصتی برای خواندن توصیف‌های طولانی محصولات نیست. مشتری مدرن می‌خواهد محصول را در عمل ببیند. محتوای ویدئویی یکی از قوی‌ترین نیروهای محرکه‌ی کاربران کسل امروزی برای پیگیری شماست.
بازاریابی محتوایی می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان، از فعال‌ترین تا تنبل‌ترین آن‌ها را جلب کند.

۸. ویدئو سهم قابل توجهی در افزایش اشتراک‌گذاری مطالب توسط مخاطب دارد.

مخاطب‌ها دوست دارند محتوای خوب را با دیگران به اشتراک بگذارند. محتوای ویدئویی به دلیل جذابیت و محبوبیت زیاد پتانسیل زیادی برای اشتراک‌گذاری دارد. با این حال باید به یاد داشته باشید که مردم چیزی را بازنشر می‌دهند که احساسات‌شان را برانگیخته باشد. پس برای دریافت بهترین بازخورد، ویدئوهای جذاب و سرگرم‌کننده بسازید و مخاطب را هیجان‌زده کنید.

محبوب‌ترین ویدئوهای بازاریابی کدامند؟

انواع محتوای ویدئویی 

حالا که با دلیل و مدرک ثابت کردیم که ویدئو مارکتینگ برای بازاریابی محتوایی هر شرکتی لازم و ضروری است، وقت آن رسیده تا با انواع آن آشنا شویم. انواع مختلفی از ویدئوها وجود دارند که با توجه به هدف شما از انتشار آن، می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوایی شما قرار بگیرند. بیایید ببینیم محبوب‌ترین ویدئوهای بازاریابی کدامند؟

  • دموی محصولات

با ساختن یک ویدئوی دمو می‌توانید محصول خود را به مخاطب معرفی کنید. مشتریانی که قصد خرید از شما را داشته باشند، پیش از ورود محصول به بازار از آن مطلع می‌شوند و برای خرید آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

  • فیلم‌های آموزشی

این فیلم‌ها به سوالات متداول درباره‌ی خدمات شما پاسخ می‌دهند. برای تهیه‌ی چنین محتوایی می‌توانید لیستی از سوالات احتمالی را تهیه کنید و تا حد ممکن به آن‌ها پاسخ دهید. این نوع از محتوا به مشتریان شما نشان می‌دهد که چه‌قدر به آن‌ها اهمیت می‌دهید و برای‌شان ارزش قائل هستید. در نتیجه آن‌ها هم بیش از پیش نسبت به شما احساس نزدیکی کرده و به شما اعتماد می‌کنند.

  • مصاحبه‌ها

افراد مهم صنعت خود را شناسایی کنید و از آن‌ها تقاضای قرار مصاحبه‌ی ویدئویی کنید. لیستی از سوال‌های مهم و غیرکلیشه‌ای که مخاطب دوست دارد جواب آن‌ها را از زبان مصاحبه‌شونده‌ی شما بشنود تهیه کنید و بپرسید. می‌توانید این مصاحبه را در یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر کنید. مصاحبه‌ها محتواهای پرطرفداری هستند که علاوه بر پتانسیل بازنشر زیاد، به افزایش اعتبار شما میان مخاطب‌ها و همکاران هم کمک می‌کنند.

  • وبینارها

وبینار همان سمینار است که به صورت آنلاین و از طریق اینترنت برگزار می‌شود. شما به عنوان میزبان وبینار، با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنید تا درباره‌ی موضوعاتی خاص بحث کنید، محصولات‌تان را به نمایش بگذارید، با کارشناسان صنعت خود گفت‌وگو کنید و به سوالات مخاطبان‌تان پاسخ دهید.

  • توصیه‌نامه‌ی ویدئویی و موردپژوهی

همه دوست دارند تجربه‌های موفقیت‌آمیز و داستان‌های تأثیرگذار را بشنوند. از مشتری‌های قدیمی‌تان بخواهید مقابل دوربین شما قرار بگیرند یا از خودشان فیلم تهیه کنند و از تجربه‌ی استفاده از خدمات و محصولات شما بگویند. این کار باعث می‌شود تا دیگرمخاطب‌های شما هم به شما اعتماد کنند و برای خرید کردن از شما ترغیب شوند.

  • ویدئوهای زنده

از رویدادهای مهم و فعالیت‌های جالب‌تان فیلم‌های زنده و پشت صحنه تهیه کنید. این ویدئوها باعث می‌شوند تا مخاطب با شما احساس صمیمیت کند. در ویدئوهای لایو زمانی را به گزارش مستقیم اوضاع و احوال خود و گپ‌وگفت با مخاطب اختصاص دهید.
در این نوع محتوا، اساس همه‌چیز ارتباط دوسویه با مخاطب است. پس مثلاً اگر در اینستاگرام لایو می‌گیرید، کامنت‌ها را نبندید و بگذارید بیننده‌ها نظر بدهند و سوال بپرسند.

  • کلام آخر در خصوص تولید محتوای ویدئویی

اگر می‌خواهید بازاریابی ویدئویی شما ثمربخش باشد و شما را به اهداف‌تان برساند، لازم است برای آن برنامه‌ریزی کنید و از آزمون و خطا نترسید. این را به یاد داشته باشید که هیچ معلمی بهتر از تجربیات شما نمی‌تواند راه و چاه بازاریابی ویدئویی را نشان‌تان دهد. پس پیش از شروع کار خوب فکر کنید، اولویت‌ها و اهداف تجاری‌تان را مشخص کنید، مخاطب و سلیقه‌ی غالب او را بشناسید و بر اساس آن دست به تولید محتوای ویدئویی بزنید.
به یاد داشته باشید که هیچ کاری در ابتدا آسان نیست پس توقع نداشته باشید بازاریابی ویدئویی مثل آب خوردن باشد. اما وقتی چم‌وخم آن را یاد گرفتید و به آن مسلط شدید، با دیدن نتایج آن خواهید فهمید که پیمودن تمام این مسیر پر فراز و نشیب به زحمتش می‌ارزیده.

منابع:

  1. بازاریابی ویدیویی
  2. بازاریابی ویدئویی چیست؟
  3. بازاریابی ویدیویی چیست؟
  4. 8 دلیل قدرتمند برای استفاده از بازاریابی ویدیویی
  5. بازاریابی ویدئویی چیست؟ مزایا ، چالش ها و بهترین روش ها برای یک کمپین موفق بازاریابی ویدیویی
  6. راهنمای کامل بازاریابی ویدیویی
نوشتن دیدگاه