رشته تولید محتوا چیست

رشته تولید محتوا، رشته‌ای تخصصی است که اصول انواع تولید محتوا را آموزش می‌دهد. این رشته به طور رسمی در بسیاری از آموزشگاه‌های آکادمیک در سراسر جهان تدریس می‌گردد. همچنین دوره‌های رسمی و غیر رسمی آنلاین برای یادگیری تولید محتوا وجود دارند. بهتر است قبل از هر چیز بدانید که رشته تولید محتوا با رشته بازاریابی محتوا تفاوت‌هایی دارند. هر دو رشته جز زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند و در بعضی موارد ممکن است هم‌پوشانی‌هایی داشته باشند.

در مقاله پیش رو می‌خواهیم به طور اختصاصی درباره رشته تولید محتوا صحبت کنیم. ببینیم با تحصیل یا تخصص در این رشته، چه مطالبی را یاد می‌گیرید؟ آیا این رشته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟ آیا دوره‌ها و گواهینامه‌های معتبر برای رشته تولید محتوا وجود دارند و... . با مطالعه این مطلب شما می‌توانید آگاهی دقیقی درباره رشته تولید محتوا به دست بیاورید.

آیا رشته تولید محتوا در دانشگاه تدریس می شود؟

امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر دنیا رشته تولید محتوا را تدریس می‌کنند یا دوره‌های رسمی برای آموزش آن برگزار می‌نمایند.

به تازگی رشته تولید محتوا در دانشگاه‌های ایران نیز تدریس می‌شود اما برای تبدیل شدن آن به یک رشته پرطرفدار، نیاز به زمان داریم. رشته تولید محتوا دیجیتال در ایران (در حال حاضر)، فقط تا مقطع کاردانی است و در دسته بندی رشته های کارشناسی قرار نمی‌گیرد. علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان باید دروس عمومی را نیز بخوانند. دانشگاه علمی کاربردی درباره رشته تولید محتوای دیجیتال توضیح رسمی ارائه کرده است: «دانش آموختگان این رشته، مهارت‌ها و توانمندی‌هایی همچون شناخت انواع محتوا، به کارگیری برنامه ها و زبان برنامه نویسی برای تولید محتوا، ویرایش، بازاریابی و استفاده مجدد از محتوا، جمع آوری و ذخیره اطلاعات برای ایجاد محتوای آموزنده و جذاب، انتشار محتوا و ردیابی محتوا پس از انتشار را کسب می‌کنند.»

رشته تولید محتوای دیجیتال در ایران و در دانشگاه علمی کاربردی، همان طور که ملاحظه کردید بیش از هر چیز بر اصول پایه‌ای تولید محتوای دیجیتال تکیه کرده است. اگر چارت درسی این رشته را در سایت رسمی دانشگاه علمی کاربردی مطالعه کنید متوجه می‌شوید دانشجویان رشته تولید محتوا، در طی دوره کاردانی با اصول اولیه تولید محتوا و رایج‌ترین پلتفرم‌های تولید محتوا آشنا می‌شوند. همچنین تعدادی از درس‌های تخصصی، بر اصول بازاریابی محتوا تمرکز کرده‌اند.

رشته تولید محتوا در دانشگاه‌های خارج از ایران، چارت درسی متفاوتی نسبت به دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌کنند. برای مثال رشته تولید محتوا در دانشگاه REGENT’S UNIVERSITY LONDON به شکل برنامه ۲ ساله و در ۶ ترم ارائه می‌گردد. از جمله درس‌های این دوره عبارتند از: برند سازی، طرح داستان، تاثیرگذاری محتوا، ارتباطات بازاریابی جهانی، کسب و کار محتوا، برنامه ریزی و معرفی محتوا و پروژه عملی. شایان ذکر است که پس از گذراندن دوره و اخذ نمرات قبولی، گواهینامه رسمی از این دانشگاه دریافت خواهید کرد.

از جمله سایر دانشگاه‌هایی که خارج از ایران، رشته تولید محتوا یا پیرامون آن را ارائه کرده‌اند می‌توانیم به دانشگاه University of South Australia  اشاره کنیم. در این دانشگاه برای اخذ مدرک دیپلم رشته تولید محتوا باید دوره‌های ۱۸ یا ۲۴ ماهه را بگذرانید. مدرک کارشناسی این رشته نیاز به شرکت در برنامه ۳۶ ماهه دارد.

رشته تولید محتوا در دانشگاه‌های بین‌المللی
شماره رشته مدرک یا مقطع تحصیلی دانشگاه
1 تولید محتوا (Content Creation) کارشناسی ارشد (MA) دانشگاه REGENT'S لندن
2 تولید محتوا برای رسانه (Content Creation for Media) Undergraduate دانشگاه استرالیای جنوبی (UNISA)
3 تولید محتوای دیجیتالی (Digital Content Creation) Certificate کالج ENSIGN

دوره ها و گواهینامه های دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا

دوره ها و گواهینامه های دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا تاثیر مثبتی در رزومه شما دارند. یعنی اگر قصد دارید به عنوان تولید کننده محتوا مشغول به کار شوید می‌توانید با ارائه دوره ها و گواهینامه هایی که در این زمینه به دست آورده‌اید، نظر کارفرمایان را جلب کنید. با این حال شایان ذکر است که مهارت در تولید محتوا نیازمند تجربه است. هر چقدر تعداد نمونه کارهای موفق‌تری داشته باشید می‌توانید به آینده شغلی خود در این فیلد کاری امیدوارتر باشید.

رشته تولید محتوا را می‌توانید در دانشگاه ها یا آموزشگاه های رسمی فرا بگیرید یا گواهینامه‌هایی از طریق شرکت در دوره‌های آنلاین به دست بیاورید. اما برای کسب تخصص و مهارت در دیجیتال مارکتینگ لازم است پروژه‌های واقعی انجام داده و همواره دانش خود را ارتقا دهید.

پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه جویی در هزینه‌های خود، پیش از ثبت نام در دوره‌های دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا، از معتبر بودن گواهینامه‌ها اطمینان حاصل نمایید. همچنین درباره مبحث‌هایی که قرار است تدریس شوند، تحقیق کنید. دوره‌های تولید محتوا، در صورتی که جدید و معتبر باشند می‌توانند نکات مفیدی به شما آموزش دهند.

بهترین دوره های تولید محتوا در دنیا

در این بخش از مطالب، می‌خواهیم تعدادی از بهترین دوره های تولید محتوا و بازاریابی محتوا در دنیا را نام ببریم. اغلب این دوره ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. در این لیست دوره‌های رایگان و غیر رایگان وجود دارند. می‌توانید این لیست را ملاحظه نمایید و دوره مورد نظر خود را برای تولید محتوا انتخاب کنید.

بهترین دوره های تولید محتوا در دنیا

شمارهعنوان دورهبرگزارکنندهتوضیحاتسرفصل‌هاهزینه دوره
1 دوره کامل بازاریابی محتوا Reliablesoft شامل درس‌های پایه تا پیشرفته

بررسی بازاریابی محتوا و مفهوم آن

119 دلار

طراحی استراتژی‌های موفق بازاریابی محتوا

ایجاد کمپین‌های موفق بازاریابی محتوا

تولید محتوا با رتبه‌های بالا در گوگل

تولید محتوا برای جذب مخاطب بیشتر

تولید محتوای سئو شده

2

استراتژی بازاریابی محتوا 

Coursera برای افراد مبتدی مناسب نیست.

اکوسیستم بازاریابی محتوا

49 یورو

تولید محتوا بر اساس استراتژی

طراحی استراتژی محتوا

مدیریت محتوا

3

کپی رایتینگ برای مبتدیان 

Skillshare چگونه محتوای جذاب برای سایت بنویسیم؟

نکات کپی رایتینگ

8/5 یورو اشتراک ماهانه سایت

انتخاب بهترین تیترها برای محتوا

پیش بینی رفتار کاربران

ارتباط موثر با مخاطبان

کپی رایتینگ رقابتی

تغییر یک متن کسالت بار به متن جذاب

4

اصول بازاریابی محتوا 

Linkedin Learning ۰ تا ۱۰۰ تولید محتوا موفق

تعریف بازاریابی محتوا

39/99 دلار اشتراک ماهانه

ایجاد بستر مناسب برای تولید محتوا

برنامه ریزی برای تولید محتوا

تولید محتوای خلاق

کیفیت سنجی محتوای تولید شده

5

بازاریابی پیشرفته محتوا

Udemy توسط بیش از ۷ هزار دانشجو بررسی شده و رتبه بالایی دارد.

اصول بازاریابی کلاسیک

19/99 دلار

ملزومات بازاریابی محتوا

خلق ایده برای تولید محتوا

کپی رایتینگ

انواع محتوا

فرمت‌های محتوا

سئو محتوا

تبلیغات برای محتوا

ایمیل مارکتینگ

کانال‌های خارجی بازاریابی

کیفیت سنجی محتوا

6     نینجا رایتینگ: ۴ سطح کپی رایتینگ      Udemy     آموزش گام به گام کپی رایتینگ
   

چگونگی ایجاد ساختار مناسب برای مستندات

139/99 دلار

نوشتن مقدمه‌های جذاب

بهترین روش‌های ایجاد پاراگراف

ایجاد فرم جذاب برای جملات

    7    گواهینامه بازاریابی محتوا        Hubspot  یکی از بهترین دوره‌های تولید و بازاریابی محتوا
     

قدرت طرح داستان

رایگان

خلق ایده‌های تولید محتوا

ایجاد بلاگ جذاب برای مخاطبان سایت

استفاده از بلاگ برای گرفتن رتبه‌های بالا در گوگل

طراحی استراتژی برای تولید محتوای ویدئویی

تجزیه و تحلیل محتوا

    8  معرفی کسب و کارها به کمک محتوا      Google Digital Garage  این دوره گواهینامه ندارد.   

چگونه در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرید

    رایگان

شبکه‌های اجتماعی را عمیقا درک کنید

از محتوای ویدئویی نهایت استفاده را ببرید

با بازاریابی محتوا شروع کنید

رشته تولید محتوا را با یک محتوا یاد بگیرید

در این مقاله تعدادی از بهترین دوره‌های آموزشی در زمینه تولید محتوا را نام بردیم. تمام این دوره‌ها به زبان انگلیسی هستند و برای استفاده از برخی باید مبلغی پرداخت کنید. پیشنهاد طلایی دیگری داریم: رشته تولید محتوا را با یک محتوا یاد بگیرید. به سایت یک محتوا مراجعه نمایید. در وب سایت یک محتوا با مطالعه بلاگ نکات بسیاری درباره تولید محتوا می‌آموزید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید در دوره‌های کارآموزی شرکت کرده و زیر نظر متخصصان مجرب، در رشته تولید محتوا پیشرفت کنید.

نوشتن دیدگاه