سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

گوشی‌های هوشمند امروزه نقش اساسی در زندگی ما ایفا می کنند. این شرایط موجب می شود در مبحث دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی سایت یا سئو برای موبایل از اهمیت بالایی برخوردار باشد. با توجه به اینکه امروزه بخش زیادی از مردم، مدت زمان بیشتری را برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود صرف می کنند، بهینه سازی سایت برای این لوازم دیجیتال نسبت به کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ها، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با توجه به این شرایط، مدیران وب سایت ها و دیجیتال مارکترها از استراتژی های مختلف برای بهینه سازی و سئو سایت خود بهره خواهند برد. این شرایط کمک می‌کند تا بتوانند نتایج بهتری در زمینه دیجیتال مارکتینگ به دست بیاورند.
این که سئو موبایل چیست، چرا سئو موبایل مهم است و الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها و تعیین جایگاه در موبایل چگونه عمل می کنند، را می توانید با مطالعه این مطلب به خوبی درک کنید.

سئو موبایل چیست؟

سئو موبایل یا بهینه سازی وب سایت برای گوشی‌های هوشمند به فرآیندی گفته می‌شود که با طی کردن آن، یک سایت می تواند برای به دست آوردن جایگاه مناسب در رتبه بندی وب سایت ها در نتایج موتورهای جستجوگر آن را طی کند. سئو و بهینه سازی وب سایت برای موبایل به مدیران وب سایت ها این امکان را می دهد که بتوانند برای افزایش بازدید ارگانیک سایت خود و در نتیجه رونق کسب و کار، از راهکاری مطمئن بهره ببرند. با وجود اینکه امروزه موتورهای جستجوی مختلفی توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند ولی بدون تردید گوگل به عنوان محبوب ترین و مهمترین موتور جستجو، حجم زیادی از جستجوهای کاربران را به خود اختصاص دهد.
طبق بررسی‌های صورت گرفته، امروزه بیش از ۹۵ درصد جستجوهایی که کاربران در فضای وب انجام می دهند به وسیله موتور جستجوگر گوگل انجام می شود.

سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

چرا سئو موبایل مهم است؟

دلایل مختلفی وجود دارند که به شما اهمیت سوو موبایل را نشان خواهند داد. اگر به گذشته برگردیم و در دهه قبل، جستجوی کاربران در فضای وب را مورد بررسی قرار دهیم، بدون شک حجم زیادی از آنها از طریق کامپیوترهای رومیزی صورت می گرفت. چند سال بعد از آن، لپ تاپ ها توانستند وارد این عرصه شده و جایگاه مناسبی بین کاربران پیدا کنند. با این حال جالب است بدانید امروزه حجم زیادی از جستجوها در فضای وب با استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. در حال حاضر بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بیش از ۵۸% جستجوهای کاربران در این فضا به وسیله موبایل صورت می‌گیرد. این روند با شیب تند صعودی همراه شده است و هم اکنون به صورت روزانه می توانید استفاده افراد در نقاط مختلف جهان از گوشی‌های هوشمند را مشاهده کنید. با توجه به اینکه آینده جستجو بدون تردید به موبایل تعلق دارد، مدیران وب سایت ها به دنبال راهکارهایی برای سئو سایت خود و بهینه سازی آن برای موبایل هستند. گوگل نیز تمام این شرایط را در نظر گرفته و تمرکز الگوریتم های هوشمند خود را بیش از پیش بر روی موبایل قرار داده است.
اگر به عنوان یک فعال در زمینه سئو و بهینه سازی سایت مشغول به کار هستید، یا یک کسب و کاری نوین بر بستر اینترنت ایجاد کرده‌اید، باید بتوانید با بازدیدکنندگان و کاربران به منظور رونق بیزینس، تعامل کافی داشته باشید. به همین علت باید محتواهای خود را به بهترین شکل برای آن ها بهینه کنید. یک سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو در تجربه کاربری می تواند نتایج مثبتی ایجاد کند. گوگل با درک این شرایط، عملکرد شما را نیز مورد پسند قرار می‌دهد و در رتبه بندی سایت ها، این مورد را به خوبی مدنظر قرار خواهد داد.

سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

منظور از Mobile First Index چیست؟

همانگونه که عنوان شد الگوریتم های متعددی توسط گوگل به منظور بررسی شرایط وب‌ سایت‌ها و رتبه بندی آنها مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از آنها می‌توانند جنبه خاصی از عملکرد سایت را مورد بررسی قرار دهند. یکی از الگوریتم های مهم و اساسی که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها، حساسیت بالایی بر روی آن دارد، الگوریتم موبایل Mobile_First Index است. در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که چنانچه کاربر با استفاده از دسکتاپ و موبایل جستجوی خود را در گوگل انجام می‌داد، نتایجی که در معرض دید آنها قرار می گرفت بسته به مدل دستگاه، انتخاب می شد. یعنی اگر برای جستجو در گوگل از طریق موبایل این عمل صورت میگرفت، نتایج ارسال شده از طرف موتور جستجو، متناسب با دستگاه مورد استفاده برای کاربران قابل دیدن بود. با این حال به روزرسانی جدید گوگل و الگوریتم های به کار رفته در آن شرایط را کاملا تغییر داده است. الگوریتم Mobile_First Index طراحی شده است که نسخه موبایلی یک وب سایت را به عنوان شاخص اول و نقطه آغازین برای شاخص بندی در نظر گیرد. این شرایط یعنی نسخه موبایلی یک وب سایت در رتبه بندی سایت، نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. با توجه به اینکه بخش زیادی از جستجوهای کاربران در فضای وب از طریق گوشی‌های هوشمند صورت می پذیرد، این الگوریتم می‌تواند نقشی تعیین کننده در رتبه بندی سایت ها ایفا کند.
اگر توجه کرده باشید، بخش زیادی از وب سایت هایی که به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو طراحی نشده اند و اصول کاربردی را برای راه اندازی سایت در نظر نگرفته اند، هنگام بازدید از مطالب آن ها با شرایطی متفاوت مواجه خواهید شد. به همین علت الگوریتم Mobile_First Index کمک می کند تا کاربران بتوانند پس از جستجو در فضای وب، کیفیت بسیار بالایی از سایت های مورد نظر مشاهده کنند. این موضوع به خوبی می تواند اهمیت واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن وب سایت ها را برای شما نمایش دهد. سایت هایی که به صورت اصولی طراحی نشده اند و یا از طراحی قدیمی کماکان برخوردار هستند، نمی‌توانند خود را با صفحه نمایش های مختلف واکنش گرا نشان دهند. این شرایط در مبحث Mobile_First Index به صورت ناگهانی، ضربه‌ای اساسی به آنان وارد خواهد کرد.

سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

آیا Mobile_First Index تغییری بزرگ در نحوه رتبه بندی سایت ها از سوی گوگل است؟

برای یافتن پاسخ این سوال باید شرایط مختلفی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر شما وب سایت خود را در گذشته توانسته اید برای موبایل بهینه سازی کنید، پس از گذر از این الگوریتم، تغییر چندانی در رتبه بندی مشاهده نخواهید کرد. در واقع مهمترین هدف از طراحی الگوریتم موبایل ایندکس، کسب رضایت کاربران از وبگردی با استفاده از موبایل محسوب می شود. گوگل به شدت قصد دارد که تنها ایندکس را گوشی‌های هوشمند در نظر گیرد. با وجود این که پیش از این شاخص اصلی برای رده بندی کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار می گرفت، با طراحی این الگوریتم نسخه موبایلی هر وب سایت بیش از پیش مورد توجه گوگل قرار گرفته است. در واقع می توان بیان کرد که راه‌اندازی الگوریتم موبایل ایندکس توانست رویه را به صورت کاملا اختصاصی تغییر دهد.
اگر بخواهیم تاثیر این الگوریتم را در نتایج جستجو گوگل مشاهده کنیم، باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشیم. به عنوان مثال اگر سایت شما بتواند به خوبی در تلفن‌های هوشمند بارگیری شود و سرعت لود صفحات آن مناسب باشد، با استفاده از این الگوریتم می توانید جایگاه خود را در رتبه بندی ارتقا دهید. علاوه بر این این الگوریتم به بهترین شکل با بررسی تجربه کاربری یا UX می تواند برای رتبه بندی وب سایت ها شرایط مختلفی را در نظر گیرد. با بهبود تجربه کاربری و لینک سازی مناسب وب سایت، با ساختاری استاندارد، به خوبی می توانید با خیالی آسوده از بررسی‌های این الگوریتم گذر کنید. اگر هر کدام از شرایط بالا در وب سایت شما رعایت نشود، به احتمال فراوان هنگام رتبه ‌بندی در گوگل با افت مواجه خواهید شد.

سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

چطور نسخه موبایل سایت را بهینه سازی کنیم

تکنولوژی به کار رفته در موبایل ها به گونه ای است که کاربر به راحتی می تواند در هر شرایطی، اطلاعات مورد نظر را از طریق وب سایت ها دریافت کند. به همین علت باید بتوانید با بهینه سازی نسخه موبایل سایت، شرایط خود را در موتور جستجو بهبود ببخشید. راهکارهای مختلفی برای این که نسخه موبایل سایت را بهینه سازی کنید پیش روی شما قرار خواهند گرفت. در نخستین گام و قبل از هر عملی باید با بررسی وب سایت خود در گوشی‌های هوشمند بتوانید ایرادات احتمالی را شناسایی کنید و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید. بدون تردید نداشتن نسخه موبایل سایت و ریسپانسیو نبودن آن به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات می‌تواند در مسیر شما برای بهبود کسب و کار قرار گیرد. فاکتورهای مختلفی را برای طی کردن این پروژه می توانید در نظر داشته باشید.

تست سرعت سایت در موبایل

در رتبه بندی گوگل، فاکتورهای فراوانی در نظر گرفته می شوند. بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها، سرعت بارگذاری سایت به شمار می رود. با این حال بسیاری از کاربران و دیجیتال مارکترها به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا گوگل به سرعت سایت در گوشی‌های هوشمند نیز اهمیت می‌دهد یا خیر؟
پاسخ این سوال بدون تردید یک کلمه است: بله؛
گوگل با توجه به حساسیت بالایی که برای ریسپانسیو بودن سایت ها نشان می دهد، توصیه می کند که باید وب سایت ها به گونه ای بهینه سازی شوند که کاربر بتواند در کمتر از یک ثانیه، بارگذاری کامل صفحات را مشاهده کند. به همین علت مدیران وب سایت ها از روش های مختلفی برای تست سرعت سایت در موبایل می توانند استفاده کنند. یکی از این روش ها بهره گیری از ابزار pageSpeed Insights است. این ابزار به خوبی می ‌تواند پیشنهادات لازم را برای بهینه سازی سایت ارائه دهد. نصب افزونه amp نیز به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. در کنار این مورد برای تست بارگیری سایت در گوشی های هوشمند می توانید از GTMetrix بهره ببرید. این روش برای دستگاه های اندرویدی کاربرد مناسبی دارد. فراموش نکنید امروزه برای واکنش گرا یا ریسپانسیو کردن سایت باید حداقل زمان بارگیری وب سایت را متناسب با سرعت 3G یا 3G در نظر داشته باشید.

سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

خوانایی مطالب در موبایل

بدون تردید یکی از مهمترین مواردی که کاربران هنگام مراجعه به وب سایت از طریق گوشی‌های هوشمند در نظر می گیرند، بررسی کیفیت مطالب و خوانایی‌ مناسب آنها است. اگر کاربر به محض ورود و مشاهده وب سایت شما نتواند با نظم و خوانایی مطالب مواجه شود، احتمالا در کمترین زمان تصمیم به ترک وبسایت خواهد گرفت. در طرف مقابل گاهی اوقات کاربران با مراجعه به یک وب سایت با شرایطی مواجه می شوند که می توانند خوانایی بالای از مطالب مشاهده کنند. استفاده از تصاویر در مکان مناسب و انتخاب فونت کاربردی برای ارائه محتوا به خوبی می تواند رضایت کاربر را جذب کند. برای بهبود شرایط خود در این زمینه باید از پاراگراف های کوتاه بهره ببرید. علاوه بر این انتخاب حداقل سایز ۱۴ برای فونت مطالب و عدم بهره گیری از رنگ های نامتوازن از مهمترین نکات در این زمینه عنوان می شوند.

استفاده از متا تگ Veiwport Content

برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت کمک فراوانی می توانید از تگ Veiwport دریافت کنید. این تگ به خوبی می‌تواند مدیران وب سایت را یاری کند تا در انواع موبایل ها بتوانند نحوه نمایش سایت خود را تحت کنترل داشته باشند. در واقع با بهره گیری از این تگ می توانید عرض صفحه را به بهترین شکل برای صفحه نمایش موبایل تنظیم کنید. این شرایط کمک می‌کند تا نمایش بهتری از وب سایت خود بر روی گوشی‌های هوشمند به کاربران ارائه دهید. اگر از این تکنیک در سایت خود بهره نگیرید، ممکن است هنگام باز کردن صفحات وب سایت توسط کاربر، اشکال مختلفی دریافت کند.

بهینه سازی تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری یا User Experience اشاره به نحوه تعامل کاربر با محصول خواهد داشت. به همین علت مدیران وب سایت ها برای بهینه سازی تجربه کاربری، حساسیت بالایی به خرج می دهند. فراموش نکنید برای ارتقاء وب سایت خود و بهینه سازی تجربه کاربری باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال به کاربردن تصاویر در اندازه های مناسب با صفحه نمایش های گوشی از مهمترین نکات در این زمینه می تواند عنوان شود. اگر کاربر هنگام ورود به سایت با تصاویری بسیار بزرگ مواجه شود، نمی تواند به پاسخی مناسب در مدت زمان کوتاه دست پیدا کند. به همین لحظه سعی کنید با سایز مناسب، تصاویر شاخص سایت را در معرض دید کاربران قرار دهید.
یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که برای بهینه سازی تجربه کاربری مد نظر قرار خواهد گرفت، استفاده از دکمه های اشتراک گذاری مطالب خواهد بود. با توجه به اینکه امروزه بخش زیادی از کاربران مدت زمان طولانی در شبکه های مجازی مشغول هستند، اشتراک گذاری مطالب را در این شبکه ها به شدت مد نظر قرار خواهند داد.

سئو موبایل چیست؛ راهنمای جامع Mobile Seo در سال 2022

الگوریتم های گوگل برای تعیین جایگاه در موبایل

گوگل برای تعیین جایگاه در موبایل از چن الگوریتم استفاده می کند. هر کدام از آنها عملا برای رتبه بندی نتایج با استانداردهای خاصی وب‌سایت‌ها را در نظر خواهند گرفت.
رونمایی گوگل در سال ۲۰۱۵ از الگوریتم Mobile_Friendly نشان داد که این موتور جستجو حساسیت بالایی برای این زمینه در نظر گرفته است. بسیاری از کاربران این الگوریتم را با نام Mobilegeddon می شناسند. پس از ارائه این الگوریتم عملا تفاوت های فراوانی در نتایج موبایل و دسکتاپ مشاهده شد.
الگوریتم دیگر که پیشتر عنوان کردیم، با نام Mobile First index معیارهای مختلفی را برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرد.
اگر مشغول به فعالیت در دیجیتال مارکتینگ هستید، باید بتوانید وب سایت خود را برای موبایل، بهینه سازی کنید. تیم فعال در مجموعه یک محتوا متشکل از چندین متخصص سئو می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

نوشتن دیدگاه