محتوای قدرتمند چیست؟

با شیوع همه‌گیری کرونا، انزوا و قرنطینه اجباری، مصرف‌کننده مدرن بیش از هر زمان دیگری به اینترنت وابسته شده است. مصرف‌کننده سعی دارد نیازهای اصلی و روزمره خود را از طریق اینترنت برطرف کند، در نتیجه محتواهای تخصصی و حرفه‌ای که اطلاعات کسب و کار، خدمات و محصولات شما را بسیار دقیق و با لحنی مناسب و دوستانه به مخاطبان شما منتقل کنند بسیار اهمیت پیدا می‌کنند. شما از طریق محتوای قدرتمندی که در موتورهای جستجویی نظیر گوگل قابلیت سرچ داشته باشد می‌توانید کاربران اینترنت را به سمت سایت خود هدایت کنید و از آنها مشتریان وفادار بسازید.

محتوای قدرتمند

محتوای قدرتمند باید مشخصه‌های زیر را داشته باشد:

  • پاسخگویی به کاربر: محتوای قدرتمند کامل‌ترین و دقیق‌ترین پاسخ‌ها را به کاربر ارائه می‌دهد.
  • انتقال اطلاعات کسب و کار: محتوای قدرتمند کاملاً توضیح می‌دهد که محصولات و خدمات متناسب با نیاز آنها چیست و سایر نیازهای آنها را پیش‌بینی می‌کند.
  • آموزش محور: محتوای قدرتمند موضوع جدیدی را به کاربر آموزش می‌دهد.
  • سرگرم‌کننده: محتوای قدرتمند کاربر را سرگرم می‌کند و او را مجدد به سایت می‌کشاند.

محتوای قدرتمند   

۶ استاندارد در تولید محتوای قدرتمند

برای دستیابی به محتوای قدرتمندی که علاوه بر رفع نیازهای مخاطبان شما برای سئو نیز مناسب باشد باید چندین اصل را در تولید محتوا رعایت کنید.

  1. عنوان جذاب
    تحقیقات نشان می‌دهد از هر صد نفری که وارد سایت‌های مختلف می‌شوند فقط ۲۰ نفر به مطالعه مطالب و محتوای سایت‌ها ادامه می‌دهند و ۸۰ نفر باقی‌مانده فقط عنوان محتوا را می‌خوانند و از سایت خارج می‌شوند. عناوین قوی اطلاعات کلی ویژه‌ای را به مخاطب ارائه می‌دهند و جزئیات را در متن محتوا توضیح می‌دهند، به همین دلیل مخاطب برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موضوع مورد نظر کل محتوای قدرتمند را مطالعه می‌کند.
  2. مقدمه گیرا
    عنوان محتوای شما خواننده را مجبور می‌کند تا روی محتوای شما کلیک کند. اکنون باید آنها را ترغیب کنید که ادامه مطلب را بخوانند، یعنی پس از عنوان به سرعت به پاسخ کاربر پرداخته شود. براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام پذیرفته است، تنها ۵۸٪ از افرادی که مقدمه محتوا را مطالعه می‌کنند به خواندن متن ادامه می‌دهند و از این تعداد تنها ٪۱۷ خواندن محتوا را به پایان می‌رسانند. یک محتوای قدرتمند به راحتی می‌تواند مخاطب را به خود مجذوب کند.
  3. شناسایی مخاطب
    ممکن است یک مقدمه حرفه‌ای به شما کمک کند تا توجه خوانندگان خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید، اما در نظر داشته باشید که باید برای مخاطبان خاص خود به تولید محتوا بپردازید. یک محتوای قدرتمند بر روی مخاطبان ویژه و احتمالی شما تمرکز دارد و به پرسش‌های آنها پاسخ می‌دهد.
  4. محتوای متمرکز
    محتوای قدرتمند باید از عنوان تا نتیجه‌‌گیری یک ایده روشن و شفاف داشته باشد. پیروی از این روش می‌تواند به شما کمک کند تا استدلال‌های منطقی‌تری ایجاد کنید و مخاطب را نسبت به محصولات و خدمات خود آگاه کنید.
  5. درگیر کردن مخاطب
    تیتر اصلی شما هر چقدر هم جذاب باشد اگر محتوای اصلی نتواند مخاطب را به محض ورود در صفحه به سرعت درگیر کند، مخاطب محتوای شما را بی‌ارزش و گزافه گو طلقی می‌کند. مطالعاتی که در زمینه میزان درگیر شدن مخاطب با محتوای قدرتمند انجام پذیرفته است نشان می‌دهد که در محتوایی که دارای نمرات خوانایی بالاست و عملکرد بهتری نسبت به دیگر محتواهای غیرتخصصی دارد، جملات کوتاه و ساده‌سازی متن مشاهده نمی‌شود. به عبارت دیگر، نوشتن محتوای قدرتمند و جذاب با استفاده از زبانی امکان‌پذیر می‌شود که مخاطب خاص شما آن را درک کند. بنابراین، ساده سازی بیش از حد یا پیچیدگی بیش از حد برای انجام این کار تاثیر چندانی نخواهد داشت.
  6. بهره‌گیری از نمای کلی
    هنگامی که تحقیقات خود را انجام دادید و چیزی که مخاطبان از محتوای شما انتظار دارند را پیش ‌نویس کردید، نوبت به ایجاد یک طرح کلی می‌رسد. بهره‌گیری از یک طرح و نمای کلی به شما کمک می‌کند تا محتوای قدرتمندِ مفیدتر و البته با ساختار مناسب‌تری را بنویسید. برای رسیدن به این هدف فقط کافی‌ست سوالات مخاطب را از پیش شناسایی کنید و پاسخ‌های آنها را به ترتیب منطقی در محتوای قدرتمند خود بیان کنید.

۶ استاندارد در تولید محتوای قدرتمند   

چند نکته کاربردی دیگر برای نوشتن محتوای قدرتمند

نوشتن محتوای قدرتمند با تعریف و شناسایی مخاطبان شما شروع می‌شود. اگر نمی‌دانید برای چه افرادی می‌نویسید و چه چیزی را قرار است این افراد از شما بشنود، نمی‌توانید محتوای جذاب ایجاد کنید. بی‌شک می‌توانید به راحتی محتوای خوبی بنویسید، اما این محتوا احتمالاً منجر به فروش و کسب درآمد نمی‌شود، زیرا افراد مناسبی را هدف قرار نمی‌دهد.
هر بار که قصد داشتید یک محتوای قدرتمند تولید کنید به مخاطب خود توجه کنید، احتمال اینکه محتوای کاربردی‌تری ایجاد کنید وجود دارد.

نوشتن دیدگاه