داستان سرایی (Storytelling) چیست

داستان ها همیشه ابزاری قدرتمند برای سرگرمی، آموزش و آموزش ارزش های اخلاقی به مردم بوده اند. روزهایی که هیچ رسانه جمعی‌ای هم وجود نداشت، داستان ها از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. بعداً، انسان‌ها آن‌ها را نوشتند، تکثیر کردند و به راحتی برای اغلب افراد در دسترس بود. اکنون، در عصر اینترنت، زمان آن رسیده است که همه چیز را تغییر دهیم. دیگر دغدغه‌ی ما این نیست که یک رسانه چگونه می تواند به ما کمک کند تا داستان هایمان را منتقل کنیم. الان اوضاع برعکس شده است و باید بفهمیم چگونه داستان ها می توانند به ما کمک کنند تا از این رسانه جدید بیشترین بهره را ببریم. در این مطلب از سایت یک محتوا درباره داستان سرایی صحبت می کنیم و در این زمینه اطلاعاتی را به شما ارائه می دهیم.
جاناتان گوتشال (پژوهشگر آمریکایی در زمینه ادبیات و تکامل) داستان سرایی را به عنوان سلاح برنده هر کسب و کاری توصیف می کند. وی توضیح می دهد که چگونه داستان ها می توانند به عنوان اسب های تروا عمل کنند: «مخاطب داستان را می پذیرد زیرا برای یک انسان، یک داستان خوب همیشه یک هدیه به نظر می رسد.»

چرا باید از داستان سرایی استفاده کنیم؟

داستان در واقع فقط یک سیستم تحویل برای دستور کار فروشنده است. داستان یک ترفند برای مخفی کردن پیام اصلی کسب و کار و رخنه کردن به ذهن مخاطب است. بنابراین، بدیهی است که داستان ها ابزاری بسیار قدرتمند برای انتقال پیام هستند. قصه گفتن به ما کمک می کند تا افراد را درگیر خود کنیم و آن ها را به شنیدن و پذیرفتن سخنانمان وادار کنیم.

چرا باید از داستان سرایی استفاده کنیم

ویژگی های یک داستان سرایی خوب چیست؟

نویسنده برای برقراری ارتباط با افراد دیگر (در این حالت مخاطبان هدف) پیام خود را از طریق داستان منتقل می کند. هر داستان شامل یک قهرمان داستان به اضافه تعدادی شخصیت دیگر، یک طرح اصلی، برخی درگیری ها یا موانع، یک موضوع (یک ایده که در کل تکرار می شود) و یک قوس روایی است. به داستان های افسانه ای فکر کنید، داستان هایی جادویی که در کودکی تمام آن را باور می کردیم. تمام آن داستان ها این نکات را در بر می گرفتند و همیشه سعی می کردند به خواننده یا شنونده عبرت بدهند. بنابراین به طور خلاصه، یک داستان خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • قابل انتقال
  • درک آن آسان است
  • احساسی
  • قابل باور (باور کنید یک افسانه را هم می توان طوری تعریف کرد که قابل باور باشد).
  • مفید
  • الهام بخش
  • جامع
  • دارای راهکار و راه حل مشتری
  • به چالش کشنده ذهن مخاطب

نقل قولی از سایت معتبر National story telling network در رابطه با یک داستان خوب می گوید: «داستان سرایی یک شکل هنری باستانی و یک شکل ارزشمند از بیان انسان است. هنر تعاملی استفاده از کلمات و اعمال برای آشکار کردن عناصر و تصاویر یک داستان است در حالی که تخیل شنونده را تشویق می کند».

ویژگی های یک داستان سرایی خوب چیست

علم پشت داستان سرایی

داستان ها فقط برای زنده نگاه داشتن قوه تخیل ما نیستند. یک دلیل علمی پشت این کار است که ما آنقدر از داستان خوشمان می‌آید. شنیدن داستان باعث افزایش سطح اکسی توسین ( هورمونی که باعث ایجاد احساس عشق ، پیوند و رفاه می شود) در بدن شما می‌شود. اکسی توسین توسط لوب خلفی غده هیپوفیز آزاد می شود، ساختاری به اندازه یک نخود در مغز است و هنگام در آغوش کشیدن عزیزان، پیوندهای اجتماعی یا عاشق شدن تحریک می‌شود. در حقیقت، مغز ما سیمی است برای اتصال به داستان‌ها.

علم پشت داستان سرایی

بازاریاب ها از تبلیغات چه می خواهند؟

هدف یک بازاریاب از تبلیغات چیست؟ پیوندی محکم و رابطه‌ای دو طرفه با مشتریانش. و داستان سرایی قادر است این پیوند را برای آن ها ایجاد کند. در حقیقت 92 درصد از مصرف کنندگان تبلیغاتی را می خواهند که مانند داستان باشد. پس چرا قصه گویی برای بازاریابی مهم است؟ از داستان سرایی شفاهی در دوران ماقبل تاریخ گرفته تا داستان نویسی هیروگلیف در مصر باستان تا فیلم های امروزی ما، همه و همه، داستان ها همیشه جایگاه ویژه ای در زندگی ما داشته اند. وقتی جزئیات کافی و احساساتی واقعی در داستان وجود داشته باشد، شنونده یا خواننده می تواند به راحتی به یک داستان متصل شود و برندها می توانند با استفاده از این قضیه به مردم بفهمانند که چگونه محصولاتشان به زندگی آن ها ارزش اضافه می‌کند. در اینجا برخی از دلایل مهمی را که داستان نویسی یک ضرورت مطلق برای بازاریابی است را برای شما می‌آوریم:

  • این امر به ایجاد ارتباط عمیق تر و قوی تر با مخاطبان کمک می کند.
  • این کار یک عنصر انسانی به محتوای شما و در نتیجه، برند تجاری شما اضافه می کند.
  • داستان سرایی فراتر از تبلیغات است. این امر باعث می شود مردم خیلی راحت به برند شما اعتماد کنند.
  • به شما این امکان را می دهد که در این رسانه شلوغ، مشتری با محتوای شما درگیر شود.
  • داستان سرایی به شما کمک می کند محتواهای شما بهم متصل و مرتبط شود.
  • داستان ها به لذت بخش ترین دید تجاری شما کمک می کنند.
  • یک تجارت با یک داستان عالی قادر است به راحتی رقبای خود را شکست دهد.
  • داستان ها موفق ترین سلاح برای ایجاد وفاداری به برند هستند، این بدین معناست که مردم تمایل بیشتری دارند، محصول یا برند شما را از طریق بازاریابی دهان به دهان تبلیغ کنند، که این حرکت، بهترین راه برای محبوب شدن یک برند است.

داستان نویسان باهوش، بخش بازاریابی هدف جستجو را در نظر می گیرند. این تضمین می کند که داستان ها جالب و جذاب هستند و به آن ها کمک می کند تا حداکثر قابلیت مشاهده را در SERP ها داشته باشند.

بازاریاب ها از تبلیغات چه می خواهند

استفاده از این نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف یا مطالب سایت، کمک می‌کند که مخاطب با ما احساس راحتی بیشتری کند. هر چقدر که در این زمینه خلاقانه‌تر عمل کنیم و محتوای تولیدی ما جذاب‌تر باشد، خواننده بیشتر به سمت ما کشش پیدا می‌کند که نتیجه آن فروش بیشتر است. اگر قادر باشیم به شکل صحیح و اصولی از داستان سرایی بهره بگیریم، می‌توانیم از آن برای برقراری ارتباط بین خود و مخاطبانمان استفاده کنیم. داستان‌ها به ما کمک می‌کنند که مسائل پیچیده و سخت را به شکل آسان به مخاطب منتقل کنیم و کاری کنیم که همیشه ماندگار باشیم!

نوشتن دیدگاه