چه محتوایی تولید کنیم؟ 15 ایده برای تولید محتوا

تا حالا عبارت فلج قلم به گوش‌تان خورده؟ فلج قلم اصطلاحی رایج بین نویسندگان است؛ عارضه‌ای که در آن انگار چیزی سد راه ذهن نویسنده می‌شود و نمی‌گذارد چیزی بنویسد. این‌طور وقت‌ها نویسنده هرچه هم تلاش کند نمی‌تواند چیزی برای نوشتن پیدا کند؛ درست مثل این که فلج شده باشد.
یک نویسنده‌ی عادی می‌تواند در دوران فلج قلم کار را کنار بگذارد و مدتی چیزی ننویسد. اما نویسندگان محتوا چه؟ تولیدکنندگان محتوا زمانی برای هدر دادن ندارند.
حتی اگر دچار فلج قلم هم نشده باشید گاهی پیش می‌آید که از ایده‌های تکراری خسته شوید و از خود بپرسید «چه محتوایی تولید کنم؟» چنین وقت‌هایی وجود لیستی از ایده‌های مختلف برای نویسندگان محتوا نجات‌بخش است.
امروز می‌خواهیم این لیست نجات‌بخش را برای شما درست کنیم و ۱۵ تا از بهترین ایده‌های‌مان برای تولید محتوا را با شما به اشتراک بگذاریم.

15 ایده برای تولید محتوا

اجازه بدهید قبل از شروع، به دو نکته‌ی مهم اشاره کنیم.
این را به یاد داشته باشید که همه‌ی ایده‌ها برای همه‌ی کسب‌وکارها جواب نمی‌دهند. پس قبل از شروع تولید محتوا ایده را خوب سبک سنگین کنید تا از کارایی آن برای اهداف تجاری‌تان مطمئن شوید.
نکته‌ی مهم بعدی این است که از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید. گاهی ایده‌های خلاقانه‌ی خوبی به ذهن ما می‌رسد که صرفاً به‌خاطر ترس از ریسک کردن آن‌ها را کنار می‌گذاریم. احتیاط و بررسی دقیق و موشکافانه پیش از انجام کار خوب والبته ضروری است. اما هیچ‌وقت نگذارید ترس از ریسک کرن جلوی بروز خلاقیت‌تان را بگیرد.
خوب حالا می‌توانیم سراغ ایده‌ها برویم.

۱. محتوای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها بیشتر از دیگر انواع محتوا به اشتراک گذاشته می‌شوند، بیشتر دیده می‌شوند و محبوب‌ترند. اینفوگرافیک روشی قدرتمند برای انتقال اطلاعات شما در قالب بصری است. مطالعات نشان داد‌اند که اینفوگرافیک ها سه برابر بیشتر از سایر مطالب در شبکه های اجتماعی لایک و به اشتراک گذاشته می‌شوند. این محتوا به شدت پتانسیل تبدیل شدن به محتوای ویروسی را دارد.
اینفوگرافیک تقریباً برای هر موضوعی جواب می‌دهد. پس برای افزایش جذابیت بصری و آسان کردن مطالعه‌ی محتواهای نوشتاری‌تان اطلاعات ضروری را در قالب اینفوگرافیک ارائه کنید.

۲. محتوای میم‌ (Memes)

حتماً میم‌ها را دیده‌اید. تصویرنوشته‌هایی بامزه که پیامی طنز را به مخاطب منتقل می‌کنند. شوخ‌طبعی یکی از ویژگی‌هایی است که ما تولیدکنندگان محتوا برای جذب مخاطب به آن نیاز داریم. میم‌ها به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار هستند و ظرف مدت کوتاهی وایرال می‌شوند.

تولید محتوای میم

۳. محتوای ویدئویی

جهان محتواهای ویدئویی جهانی بی‌کران است. تا حدی که می‌توان برای آن مطلبی مفصل و مجزا نوشت. مهم نیست موضوع محتوای شما چه باشد. یک فیلم ویدئویی می‌تواند به راحتی موضوع مد نظر شما را به جذاب‌ترین شکل ممکن صورت‌بندی کند.
فیلم‌های ویدئویی‌تان را می‌توانید در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و آپارات بارگذاری کنید تا در اختیار مخاطبان قرار بگیرند.

۴. راهنماها

راهنماها محتواهایی دقیق و نسبتاً طولانی هستند؛ بخشی از خوراک اصلی وب‌سایت شما که می‌تواند بسیار محبوب باشد. پست‌های راهنما پست‌هایی هستند که در آن به توضیح یک مسئله‌ی مهم برای مخاطب می‌پردازیم. برای مثال راهنمای عملی استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا راهنمای مرحله به مرحله‌ی نصب یک دستگاه تلوزیون نمونه‌هایی از پست‌های راهنما هستند.
بهتر است در این پست‌ها از ترکیب محتوای متنی، تصویری و حتی ویدئویی استفاده کنید تا فرایند آموزش برای مخاطب راحت‌تر شود.

۵. نقد کتاب

نقد یا ری‌ویوی کتاب مباحثه‌ای ساده است درباره‌ی کتاب‌هایی که خوانده‌اید. فرض کنیم به تازگی کتابی تأثیرگذار در حوزه‌ی کسب‌وکارتان خوانده‌اید. مطالب بسیار زیادی در این کتاب وجود داشته که دوست دارید با مخاطب‌های‌تان درمیان بگذارید. در چنین شرایطی یک ری‌ویوی خوب باعث می‌شود تا نگاهی گذرا به کتاب داشته باشید، آن را به دنبال‌کنندگان‌تان معرفی کنید و نقد و نظر خود درباره‌ی کتاب را هم با مخاطبان‌تان درمیان بگذارید.

۶. نظرات

همیشه دسته‌ای از مخاطب‌ها وجود دارند که به دنبال چنین محتواهایی می‌گردند؛ مشتری‌هایی که برای اطمینان از خرید خود نیازمند تأیید دیگر مشتریان هستند. با ایجاد چنین بستری برای مخاطبان به آن‌ها اجازه می‌دهید تا به بحث و بررسی درباره‌ی محصولات شما بپردازند و از شما تعریف کنند.
شکل دیگری از این محتوا هم وجود دارد که قرار نیست در آن درباره‌ی محصولات و خدمات شما بحث شود. این‌جا شما باید شروع کننده‌ی بحث باشید. می‌توانید درباره‌ی موضوع خاصی اظهار نظر کنید و از مخاطبان بخواهید آن‌ها هم نظرشان را بگویند.

۷. بررسی محصولات

مانند بررسی کتاب، بررسی محصول هم باعث می‌شود به‌عنوان فردی صاحب‌نظر به دیگران معرفی شوید. محصولات مرتبط با حوزه‌ی تجارت‌تان را امتحان کرده و درباره‌شان مطلب تهیه کنید. برای مثال اگر فروشگاه موبایل دارید می‌توانید به روزترین گوشی‌های همراه را بررسی کرده و پست‌های بررسی و مقایسه درست کنید.
مادامی که این محصولات در بازار مشتری‌هایی داشته باشند، این پست‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی بازخورد خوبی خواهد داشت و ترافیک قابل توجهی را هم برای سایت شما ایجاد می‌کنند.

۸. پست‌های آموزشی

از معروف‌ترین شکل‌های محتوای آموزشی آن‌هایی هستند که چگونگی انجام کاری را به مخاطب یاد می‌دهند. همین حالا کلمه‌ی «چگونه» را در نوار جست‌وجوی گوگل تایپ کنید تا متوجه محبوبیت این کلیدواژه بین کاربران شوید.
می‌توانید محتوای مورد نظرتان را در قالب یک مسئله طرح کنید و چگونگی حل کردن آن را به مخاطب یاد بدهید.

۹. لیست‌ها

لیست‌ها هیچ‌وقت کهنه و از رده خارج نمی‌شوند. همین مطلبی که حالا مشغول خواندنش هستید شکلی از لیست است. ما ۱۵ تا از بهترین ایده‌های تولید محتوا را برای شما لیست کرده‌ایم و با چاشنی کمی توضیح در اختیارتان گذاشته‌ایم.
موضوعاتی که قابلیت تبدیل شدن به لیست دارند را به این صورت بنویسید. لیست‌ها به خاطر این که دسترسی مخاطب را به جزئیات آسان‌تر می‌کنند بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند.

۱۰. مصاحبه با متخصصان

اگر متخصصان صنعت‌تان را می‌شناسید و به آن‌ها دسترسی دارید، چرا از دانش و نفوذشان استفاده نمی‌کنید؟
یک مصاحبه‌ی ویدئویی، صوتی یا حتی متن پیاده‌سازی شده‌ی یک مصاحبه به‌عنوان پست وب‌سایت، قطعاً بازدید سایت‌تان را زیاد می‌کند. شک نکنید مخاطب مصاحبه با آدم‌های معروف را دوست دارد اما لازم است در طراحی سوال‌ها دقت کنید و سعی کنید به دام سوالات کلیشه‌ای نیفتید.

مصاحبه با متخصصان

۱۱. کتاب‌های الکترونیکی

کتاب الکترونیکی محتوایی مفصل است که معمولاً در قالب PDF عرضه می‌شود. این کتاب‌ها به‌صورت رایگان یا در ازای دریافت مبالغی در دسترسی مخاطب قرار می‌گیرند. اگر کتابی را به‌صورت چاپی منتشر کرده‌اید یا اگر جزوه‌ی آموزشی خوبی دارید که فکر می‌کنید برای خوانندگان مفیداست، می‌توانید آن را به صورت کتاب الکترونیکی دربیاورید و با مخاطب‌های‌تان به اشتراک بگذارید.
در دنیای پرمشغله‌ی امروز که کمترکسی کتاب کاغذی دست می‌گیرد اما همه‌ی آدم‌ها یک تلفن همراه هوشمند دارند، تولید چنین محتوایی به محبوبیت شما کمک به‌سزایی می‌کند.

۱۲. مورد پژوهی

یک محتوای مورد پژوهی می‌تواند به کاربران توضیح دهد که محصولات شما چه هستند و به چه صورت می‌توانند به مشتری کمک کنند. مورد پژوهی‌ها به مخاطب می‌گویند «این کاری است که ما می‌کنیم، نحوه‌ی انجام آن این است و این نتیجه‌ها را هم به دست می‌آوریم.»
برای تولید یک محتوای مورد پژوهی خوب در ابتدا خلاصه‌ای از مبحث مورد بررسی را آماده کنید. سپس چالش‌هایی که باید بر آن‌ها غلبه کنید یا مشکلاتی که در رابطه با این موضوع داشته‌اید را توضیح دهید. در مرحله‌ی بعد نوبت به توضیح درباره‌ی راه حل‌های پیشنهادی برای مقابله با این مشکلات می‌رسد. راه حل را گام به گام برای مخاطب توضیح دهید و مطمئن شوید آن را به خوبی فهمیده. در آخر نتیجه‌گیری کرده و بحث را تمام کنید.

۱۳. اخبار و اطلاعیه‌ها

چه اتفاقاتی در شرکت شما می‌افتد که برای مخاطب جالب توجه باشد؟ اگر در روال کاری خود متوجه تغییرات جالبی شدید که به نظر برای خواننده هم جذاب بودند، با مخاطبان‌تان به اشتراک بگذارید.
اخیراً دفتر کارتان را تغییر نداده‌اید؟ شعبه‌ی جدیدی افتتاح نکرده‌اید؟ در هیچ نمایشگاه یا جشنواره‌ای تقدیرنامه یا یا تندیسی دریافت نکرده‌اید؟ این‌ها همه اخباری هستند که می‌توانید با مخاطبان‌تان به اشتراک بگذارید.
برای مثال اگر بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان را تغییر داده‌اید و با افزایش ترافیک مواجه شده‌اید می‌توانید تجربه‌تان را در اختیار کسانی قرار دهید که به آن نیاز دارند.

اخبار و اطلاعیه‌ها

۱۴. محتوای مناسبتی

خوب است به مناسبت‌های مختلف با دنبال‌کنندگان‌تان ارتباط برقرار کنید. مثلاً اگر صاحب یک شرکت تولیدکننده‌ی نرم‌افزار هستید چرا محتوایی را به طور ویژه به روز مهندس اختصاص ندهید؟
می‌توانید مناسبت‌های مهم را در تقویم محتوایی‌تان علامت بزنید تا پیش از رسیدن هرکدام برای آن‌ها محتوای مورد نظر را تولید کنید.
پست‌های مناسبتی باعث می‌شوند سایت شما از حالت مکانیکی و ماشینی دربیاید و در نتیجه مخاطب نسبت به شما احساس صمیمیت و نزدیکی پیدا کند.

۱۵. محتوای مهمان

تا به حال به این فکر کرده‌اید که از متخصصانی خارج از شرکت و کسب‌وکار خود بخواهید برای‌تان محتوا تولید کنند؟ این یک روش تعاملی فوق‌العاده میان برندهای مختلف است. از متخصصان شرکت‌های دیگر دعوت کنید تا مقالاتی برای انتشار در سایت شما بنویسند.
از این که پلتفرم خود را در اختیار رقیب قرار دهید نترسید. این کار برای هر دو شما خوب است. دعوت از دیگر متخصصان نه تنها باعث تحکیم روابط میان شرکت‌ها و بهره‌مندی از دانش و تجربه‌ی دیگران می‌شود، بلکه به افزایش بازدیدهای شما هم کمک می‌کند.
به این فکر کنید که نویسنده‌ی مهمان شما روابط و دنبال‌کنندگانی دارد؛ آدم‌هایی که او را همه‌جا دنبال می‌کنند. وقتی این افراد برای خواندن مطالب نویسنده‌ی موردعلاقه‌شان وارد سایت شما شوند، می‌توانید آن‌ها را جذب کنید و امیدوار باشید از این به بعد شما را هم دنبال کنند.

منابع:

  1. 95 ایده بازاریابی محتوای خلاق (با جزئیات ، مثال ها و لینک ها)
  2. 15 ایده تولید محتوا که می توانید برای بدست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر استفاده کنید
  3. 88 ایده ایجاد محتوا برای پست ها ، تصاویر یا فیلم های بهتر در وبلاگ
  4. 17 نوع محتوایی که باعث ایجاد بازدید بیشتر از سایت می شود
نوشتن دیدگاه

چرا مهم است که چه محتوایی تولید کنیم؟
پاسخ ساده است. ما محتوا را برای مخاطبان تولید می کنیم و این مخاطبان ما هستند که تعیین می‌کنند چه محتوایی را در چه پلتفرمی ترجیح می‌دهند. به همین دلیل باید به نوع محتوا و شیوۀ ارائه آن توجه ویژه داشته باشیم.
آیا یک محتوا درباره این‌که چه محتوایی تولید کنیم هم مشاوره می‌دهد؟
بله. کارشناسان پشتیبانی ما در همۀ زمینه‌های تولید و بازاریابی محتوا همراه شما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره مندرج در سایت تماس بگیرید.