برای تولید محتوا چکار باید کرد؟

برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده‌ی محتوای حرفه‌ای باید چه‌ کار کرد؟ چگونه کار کنیم تا در میان همکاران‌مان متمایز شویم؟ چطور می‌توانیم به الگویی برای سایر محتوا نویسان تبدیل شویم؟
ما برای رسیدن به این جایگاه به شما کمک می‌کنیم. این مطلب راهنمایی است که قبل از این که دست به کیبورد ببرید و شروع به تولید محتوا کنید به آن نیاز دارید.

چگونه یک تولیدکننده‌ی محتوای خوب باشیم؟

چه عضو تیم تولید محتوای یک شرکت بازاریابی محتوایی باشید چه یک فریلنسر که به صورت انفرادی کار می‌کند، با استفاده از برخی عادت‌ها و روش‌های امتحان شده می‌توانید در کارتان پیشرفت کنید.
ما تولیدکنندگان محتوا مطالب آموزشی و سرگرم‌کننده‌ی مختلفی را منطبق بر اهداف شرکت‌ها تولید می‌کنیم. این محتوا باید پاسخ‌گوی نیازهای مخاطبان باشد و به برند ما در مسیر رسیدن به اهداف تجاری‌اش کمک کند.
با این ‌حال لازم است یک نکته را یادآوری کنیم. تبدیل شدن به یک محتوانویس حرفه‌ای کاری نیست که بشود یک شبه انجام داد. باید مدام تمرین کنید، یاد بگیرید، مهارت‌های خود را زیاد کنید و با پشتکار مسیر را ادامه دهید.

چطور یک تولیدکننده محتوا خوب باشیم؟

۸ عادت جادویی تولیدکنندگان بزرگ محتوا

همان‌طور که بارها به آن اشاره کرده‌ایم، هیچ راه میان‌بری در مسیر حرفه‌ای وجود ندارد. باید کوشید و سخت کار کرد. با ‌این ‌حال استفاده از تجربیات افراد خبره و کارکشته همیشه سازنده است. با پرورش این ۸ عادت تولیدکنندگان مطرح محتوا در خود و تمرین آن‌ها می‌توانید در مسیر فعالیت حرفه‌ای تولید محتوا قدم بردارید.

  1. اخبار حوزه‌ی کاری خود را هرروز دنبال کنید.

تولید محتوای خوب نسبت مستقیمی با به‌روز بودن و آگاهی از اخبار روز دارد. باید دقیقا بدانید امروز در صنعت شما چه اتفاقی افتاده و عرضه و تقاضا به چه صورت است.
اینترنت را برای پیدا کردن اخبار و اطلاعیه‌ها زیر و رو کنید. یکی از ابزارهایی که این کار را برای شما آسان می‌کند، استفاده از سرویس‌های خبرخوان مانند Feedly است که به صورت روزانه اخبار مربوط به حوزه‌های انتخابی‌تان را برای شما ارسال می‌کند.
نکته‌ی مهم این است که به مطالعه و پیگیری اخبار عادت کرده و این را به بخشی از عادت‌های روزانه‌تان تبدیل کنید.

  1. به‌طور منظم بنویسید.

مهم‌ترین عادت یک نویسنده، عادت به نوشتن است. نوشتن ابزار کار شماست. عادت نداشتن نویسنده به نوشتن مثل عادت نداشتن مکانیک به استفاده از آچار است. محتوانویسان بزرگ می‌دانند که برای قوی کردن عضلات نویسندگی‌شان باید مدام بنویسند.
مهم نیست که چه می‌نویسید. خاطرات روزانه، دل‌نوشته، محتوا... هرچه می‌خواهد باشد. باید خودتان را به هر روز نوشتن عادت دهید. ذهن و قلم شما باید برای نوشتن مدام ورزیده شود و این کار ممکن نیست مگر با تمرین مداوم نوشتن.

  1. درباره‌ جامعه‌ی هدف خود به‌طور مداوم مطالعه کنید.

شاید پذیرفتن این مسئله برای همه آسان نباشد. اما این یک اصل حرفه‌ای است: ما همه تحت امر مخاطبان‌مان هستیم. ما کاری را می‌کنیم که آن‌ها می‌خواهند، چیزی می‌نویسیم که آن‌ها به آن احتیاج دارند و در کل شغل ما وابسته به وجود آن‌هاست.
بنابراین لازم است کسانی که این‌طور به آن‌ها وابسته‌ایم را بهتر بشناسیم و به‌طور دقیق مطالعه‌شان کنیم. تنها با بررسی دقیق مخاطبان است که می‌توانیم علایق، سلیقه‌ها و مشکلات‌شان را بفهمیم تا بتوانیم بهترین محتوا را برای‌شان تولید کنیم.
سومین عادت محتوانویسان بزرگ این است که لحظه‌ای از مخاطب‌های خود غافل نمی‌مانند و همواره مشغول مطالعه و تحقیق درباره‌ی آن‌ها هستند.

  1. سعی کنید لحن و صدای منحصر به ‌فرد خود را پیدا کنید.

بگذارید یک واقعیت را با شما در میان بگذاریم. شما تنها تولیدکننده‌ی محتوا نیستید. این شغل، حرفه‌ای پررقابت و پرطرفدار است که موفقیت در آن مستلزم داشتن ویژگی‌های خاصی است. یکی از این ویژگی‌ها ایجاد لحن و صدایی است که در این هیاهو قابل شنیدن و قابل تشخیص باشد.
خوانندگان یک بار روی لینک شما کلیک می‌کنند و وارد سایت شما می‌شوند. اما چه چیزی بازگشت آن‌ها به صفحه‌ی شما را تضمین می‌کند؟ چه چیزی باعث می‌شود تا آن‌ها به مخاطبان همیشگی شما تبدیل شوند؟ خواننده باید بتواند با لحن شما ارتباط برقرار کند. این لحن، شما را از دیگران متمایز می‌کند و به برند شما شخصیت می‌دهد.
محتوانویسان بزرگ همگی در نوشتن لحنی منحصربه‌فرد دارند که کسی نمی‌تواند شبیه‌شان باشد.

  1. در صورت لزوم محتوای تازه‌کارها را تصحیح کنید.

گای کاوازاکی، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز، می‌گوید: «شما باید بتوانید خود را به‌عنوان یک متخصص به دیگران معرفی کنید و با جهان تعامل داشته باشید.» به‌عنوان یک نویسنده باید بتوانید علاوه بر تولید محتوا با دیگر نویسندگان هم تعامل داشته باشید. چه تعاملی سازنده‌تر از آموزش؟
نویسندگان بزرگ از آموزش به دیگران و اصلاح کارهای آن‌ها دریغ نمی‌کنند. با نویسندگان دیگر در ارتباط باشید و از گفت‌وگو و در صورت لزوم از اصلاح اشتباهات آن‌ها خجالت نکشید. وقتی نویسنده‌ای ببیند که راهنمایی شما باعث بهتر شدن کارش شده از شما قدردانی می‌کند.

  1. از هر فرصتی برای ایجاد ارتباط استفاده کنید.

محتوانویسان موفق این را خوب می‌دانند که داشتن شبکه‌ای از روابط کاری برای پیشرفت در کارشان بسیار موثر است. باید با دیگران در ارتباط باشید و از نظرات و راهکارهای همکاران‌تان استفاده کنید. زمانی را به گشت‌وگذار در توئیتر، فیسبوک و لینکدین اختصاص دهید. ببینید در صنعت‌تان چه خبر است؟ رهبران فکری کسب‌وکار شما چه نظراتی دارند؟ خودتان را به آن‌ها معرفی کنید و شبکه‌ی ارتباطات حرفه‌ای‌تان را گسترده‌تر کنید.

  1. مسائل را تفسیر کرده و راه حل ارائه کنید.

یک محتوانویس خوب فقط به طرح مسئله نمی‌پردازد. این را فراموش نکنید که شما می‌نویسید تا مشکلی را حل کنید و باری را از دوش مخاطب بردارید.
می‌خواهید در ذهن مخاطب حک شوید؟ پس فقط به گفتن چیزهایی که می‌دانید اکتفا نکنید. توضیح دهید که چرا این مسئله مهم است. اتفاقات را تفسیر کنید و برای مسائل مختلف راه حل ارائه کنید.

  1. درباره‌ی همه‌چیز سوال کنید.

محتوانویسان بزرگ ذاتا کنجکاو هستند. آن‌ها خود را این‌گونه تربیت کرده‌اند که درباره‌ی همه‌چیز سوال کنند و همه‌چیز را به چالش بکشند. لورین تووهیل، رئیس بازاریابی گوگل می‌گوید: «باید کنجکاو باشید تا مشکلاتی که قابل حل است را شناسایی کنید و سپس به راه حل‌های جدید برسید.»
از وضع موجود سوال کنید و هرچیزی را در ذهن خود زیر سوال ببرید. محتوانویسان بزرگ همگی روحیه‌ی پرسشگری را در خود تقویت کرده‌اند و عادت دارند خود و دیگران را به چالش بکشند.

سخن نهایی برای چگونگی تولید محتوا

تولید محتوای باکیفیت و خوب به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شرکت‌ها، گاهی فشارهای زیادی را به نویسندگان تازه‌کار وارد می‌کند. اما این را بدانید که همه‌چیز حول محور عادت‌های ما می‌گردد؛ درست مثل رانندگی؛ تا وقتی مدام پشت فرمان ننشینید و نرانید، تا وقتی رانندگی برای‌تان تبدیل به عادت نشود راننده‌ی خوبی نمی‌شوید.
برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده‌ی موفق محتوا کافی است همین حالا دست به کار شوید و عادت‌های نویسندگان بزرگ را در خود پرورش دهید.

منبع:

9 عادت تولیدکنندگان محتوا بسیار موفق

نوشتن دیدگاه