محتوای زرد چیست؟ تیتر زرد در رسانه‌ها چگونه است؟

آیا تا به حال برای تان پیش آمده که در اتاق انتظار مطب پزشک منتظر باشید و عناوین صفحه اول مجلات روی میز را نگاه کنید؟ بسیاری از این تیترها به حدی عجیبند و طوری کنجکاوی شما را بر می انگیزند که شما را به خواندن ادامه مطلب وا می دارند.
این همان کاری است که بسیاری از تولید کنندگان محتوا حداقل برای برانگیختن حس کنجکاوی شما انجام می دهند. این نوع محتوا به محتوای زرد معروف است.

تاریخچه محتوای زرد

مدت ها قبل از رادیو، تلویزیون و اینترنت، روزنامه ها به عنوان وسیله ای برای انتقال اطلاعات به مخاطبان فعالیت می کردند. در اواخر قرن نوزدهم هنگامی که ناشران روزنامه رقیب برای پوشش دادن اخبار جنگ اسپانیا و آمریکا در سال 1898 برای فروش به رقابت پرداختند، به راهکاری برای پیروزی بر رقبا نیاز داشتند و این گونه بود که محتوای زرد از مجله ها آغاز شد و راه خود را به دیگر بسترهای محتوایی باز کرد.
محتوای زرد، سبکی اغراق آمیز در تولید محتوا است. نویسندگان چنین محتواهایی غالباً در مورد وقایع اغراق می کنند، گاهی اوقات واقعیت را جعل می کنند و اطلاعات را به گونه ای ارائه می دهند که مردم را به وجد بیاورد و باعث ایجاد علاقه برای دنبال کردن داستان شود، حتی اگر جزئیات داستان درست نباشد.

تاریخچه محتوای زرد

تولید محتوای زرد چگونه است؟

هر روزی که گوشی خود را باز می کنید، هزاران تیتر با عنوان های مختلف در رابطه با افشای فلان وزیر یا رازهای نگفته آدم های معروف را می بینید و وقتی باز می کنید می فهمید هیچ ربطی به تیتر نوشته شده ندارد و شما در تله نویسنده افتاده اید.
محتوای زرد فقط به دنیای بازیگران، خواننده ها، ورزشکاران و حواشی آن محدود نمی شود، این روزها در کسب و کارها نیز این نوع از محتوا دیده می شود. با توجه به علاقه مردم به دانستن مسائل خصوصی مربوط به دیگران، برندها از محتوای زرد استفاده می کنند تا بازدید خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهند.
محتوای زرد هم مانند هر محتوای دیگری، اصول خود را دارد. برای نوشتن این محتوا هم به حاشیه و بزرگنمایی نیاز است؛ فرقی نمی کند که در چه مورد باشد. شما برای این کار باید از یک تیتر بحث برانگیز و خاص استفاده کنید تا مخاطب را ناخودآگاه به سمت این محتوا بکشاند. در این طور مواقع یک عکس جنجالی و توجه برانگیز به این درگیری مخاطب کمک شایانی می کند.
استفاده از مسائل و اتفاقات روزمره و به اصطلاح موج سواری بر روی وقایع، به موفقیت و گرفتن بازدید توسط محتوای زرد به ما خیلی کمک می کند چون در این مواقع، احساسات افراد بر ای خواندن این مطالب آماده است و خودشان به دنبال خبر جدیدی هستند.
تولید محتوای زرد با توجه به هر جامعه متفاوت است؛ زیرا با توجه به فرهنگ و احساسات غالب بر آن جامعه، افراد به حوادث و اتفاقات متفاوتی واکنش می دهند. پس باید قبل از شروع به نوشتن، رفتار آن مردم را سنجید و بر اساس آن موجی ایجاد کرد یا بر روی موج حاکم، سوار شد و از آن استفاده کرد. اما به طور کلی مردم در هر کشوری با اخبارهای جنجالی در مورد سیاست، زندگی یک بازیگر یا ورزشکار، شایعه پراکنی ها واکنش آنی می دهند. البته در کنار این خبر باید از عواطف، عقاید مذهبی، فرهنگی و گرایش های سیاسی مردم هم استفاده کرد.

تولید محتوای زرد چگونه است؟  

زرد نویسی به چه صورت است؟

معمولا تولید کنندگان محتواهای زرد با نیت افزایش بازخورد، افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و دیده شدن این کار را می کنند. آن ها با توجه بک خبر مورد توجه مردم، به داستان سرایی می پردازند و به آن شاخ و برگ می دهند. حتی گاهی اوقات خبری هم وجود ندارد و آن ها خبر را هم خودشان ایجاد می کنند.
برای مثال شما یک محتوا از یک خبرگزاری یا پست اینستاگرامی را می بینید که در آن با فونت درشت نوشته است: «ازدواج لیلا حاتمی با یخچال خود!» قاعدتا هر کسی پس از خواندن این تیتر تعجب می کند و از آنجایی که این بازیگر، فردی بی حاشیه است، کنجکاو می شود تا مطلب را بخواند و از قضیه سر در بیاورد. اما پس از آنکه مطلب را می خوانید متوجه می شوید که مطلب در رابطه با نقش این بازیگر در یک پیام بازرگانی برای یک برند یخچال است و خبری از یک ازدواج نامتعارف نیست!
این اتفاق برای اخبار ورزشی یا هر چیز دیگری هم ممکن است اتفاق بیفتند. مثلا شما در یک جایی یک خبر از پیوستن یکی از بازیکنان محبوب فوتبال به تیم بزرگ آرسنال می بینید ولی وقتی ادامه مطلب را می خوانید می بینید که منظور یک تیم دیگر است که به همین نام است و فقط از تشابه اسمی یک تیم سطح پایین در اوکراین با تیم آرسنال انگلیس سوءاستفاده برای جلب توجه افراد استفاده کرده اند.
زرد نویسی در رسانه ها به سه قسمت مهم تقسیم می شود:

  • تیتر زرد
  • سوژه زرد
  • پیام زرد

زرد نویسی به چه صورت است؟  

انواع محتوای زرد

محتوای زرد با توجه به بستری که قرار است در آن منتشر شود و شناخت مخاطبان استفاده کننده از آن رسانه، متفاوت است. محتوای زرد می تواند اصلا متنی نداشته باشد و فقط یک محتوای بصری باشد یا بالعکس یا حتی تلفیقی از این دو. در قدیم در روزنامه ها و مجلات ( که رسانه های چاپی ما هستند.) از محتواهای زرد به خصوص متنی زیاد استفاده می شد.
برای تولید محتوای زرد در این نوع رسانه تمرکز اصلی بر روی تیتر انتخابی و پاراگراف اول یا به اصطلاح لید ورودی آن است. اما الان در شبکه های اجتماعی هم این نوع محتواها به وفور دیده می شود و بیشتر آن ها به صورت تصویری و ویدئویی هستند. زیرا سلیقه مخاطب ها در این بستر بیشتر به مشاهده محتواهای بصری است تا محتواهای متنی.

انواع محتوای زرد  

رسانه های زرد چگونه کار می کنند؟

تولید یک محتوای زرد اصلا کار سخت و پیچیده ای نیست. اتفاقا بسیار هم راحت است، شما در مورد چیزی که خودتان می خواهید صحبت می کنید ولی باید آن را حساب شده پیش ببرید. شما باید بر روی احساسات مخاطبان تمرکز کنید و با درست کردن حاشیه آن را نشانه بگیرید.
همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردم محتوای زرد به راحتی با یک خبر جنجالی و یک شایعه و انتشار آن در رسانه های مختلف ایجاد می شود و به کار خود ادامه می دهد. برای تولید یک محتوای زرد نیاز نیست در رابطه با خبر مورد نظر منصف باشید و واقع گرایانه عمل کنید. در واقع این کار اصلا با اصول نوشتن چنین محتوایی مغایرت دارد.

تیتر زرد در محتوا چگونه است؟

مهم ترین و حیاتی ترین بخش یک محتوای زرد، تیتر آن است. زیرا تمام بار جلب توجه مخاطبین و برانگیختن حس کنجکاوی آن ها به دوش اوست. برای ساخت یک تیتر زرد باید توجه کنیم که این ویژگی ها را با خود به همراه داشته باشد:

  • مهیج
  • جنجالی
  • اغراق آمیز
  • کنایه آمیز و راز آلود
  • احساساتی

تیتر زرد شما باید به گونه ای باشد که انگار می خواهد یک اتفاق یا راز مهم را لو بدهد. پس هرچه کوتاه تر و ساده تر باشد، بهتر است و افراد بیشتری را به تله می اندازد.

تیتر زرد در محتوا چگونه است؟

خبر زرد چیست؟

خبری که بر روی حواشی یک اتفاق یا یک فرد مشهور تمرکز دارد نه خود اتفاق یا فرد. این روزها این نوع خبر، جای خود را در دنیای کسب و کارها، سیاست، ادبیات و حتی اقتصاد نیز باز کرده است و چه آن را قبول داشته باشیم یا نه، طرفداران زیادی را دارد. البته این نوع خبر به دلیل حقیق نبودنش به مذاق نویسندگان، خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه ای خوش نمی آید و آن را اصلا قبول ندارند و غیر حرفه ای می دانند.

جذب مخاطب توسط مطلب زرد

انتخاب یک موضوع یا خبر با اهمیت بین مخاطبان و داشت سرعت عمل، درصد موفقیت محتوای زرد را به شدت بالا می برد. البته شما باید مبهم و رازآلود بودن در تیتر را فراموش نکنید تا محتوای شما نفوذ بیشتری در بین افراد پیدا کند. البته حواستان باشد این رازآلود بودن به حدی نباشد که مخاطب هیچ چیز از تیتر شما نفهمد و کلا قید آن را بزند.

جذب مخاطب توسط مطلب زرد

کلام آخر

این روزها بین هزاران خبر شاید به تعداد انگشت های دست، تیتر آن خبر با مطلبش همخوانی داشته باشد و یک محتوای حقیقی باشد. بقیه با راز موفقیت بهاره رهنما در لاغری شروع می کنند و به توضیح محصول خود می پردازند، در صورتی که نه هیچ ربطی به لاغری دارد نه به بهاره رهنما! این تیترها و محتواها را محتواهای زرد می گویند که با اهداف خاصی منتشر می شوند.
این محتواها هم مانند هر محتوای دیگری راه و روش خود را برای نوشتن دارند و ما سعی کردیم در این مطلب علاوه بر تعریف جزئی و دقیق این محتوا، به قواعد آن هم بپردازیم.

نوشتن دیدگاه

آیا محتوای زرد محتوای بدی است؟
محتوای زرد به خودی خود نه خوب است و نه بد. خوب یا بد بودن هر محتوایی به این بستگی دارد که چطور تولید شده باشد، چقدر در جذب مخاطب مؤثر باشد و چه هدفی را دنبال کند. بنابراین محتوای زرد هم می‌تواند خوب باشد و هم بد.
آیا تولید محتوای زرد به بهبود سئو کمک می‌کند؟
محتواهای زرد در زمان‌هایی خاص و در موقع هیجانات جامعه گاهی می‌توانند ورودی خوبی را برای سایت شما ایجاد کنند، اما نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان استراتژی طولانی‌مدت برای بهبود سئو استفاده کرد.