جمع آوری محتوا (Content aggregation) چیست؟

جمع‌آوری محتوا یکی از جنبه‌های متعدد بازاریابی محتواست که فرصت‌های جالب توجهی را برای صاحبان مشاغل فراهم می‌کند. این روش امروزه به تجارتی عظیم تبدیل شده؛ تجارتی که بسیاری از شرکت‌ها مدل تجاری خود را بر اساس آن بنا کرده‌اند.
تصور کنید می‌خواهید به سفر بروید؛ سفری به یکی از کشورهای امریکای جنوبی که اطلاعات چندانی درباره‌ی آن ندارید. گوگل را باز می‌کنید و اسم کشور مورد نظر را در آن جست‌وجو می‌کنید. حالا فرض کنید گوگل سایتی را به شما نشان می‌دهد که همه‌چیز را درباره‌ی سفر به این کشور در خود دارد. بله. جمع‌آوری محتوا در چنین شرایطی به داد شما می‌رسد.
حالا که با کلیت موضوع آشنا شدید، بیایید ببینیم جمع‌آوری محتوا یا Content aggregation چیست و برای کسب‌وکارها چه حاصلی دارد.

جمع آوری محتوا به چه معناست؟

گاهی دسترسی به برخی اطلاعات مرتبط به یک موضوع که به صورت پراکنده در سطح وب وجود دارند کاری دشوار است. در چنین شرایطی جمع‌آوری محتوا به کاربران کمک می‌کند تا همه‌ی اطلاعات موجود را در یک صفحه و به صورت یک‌جا ببینند و از آن‌ها استفاده کنند.
جمع‌آوری محتوا چیزی نیست جز گردآوری اطلاعات درمورد هر موضوعی. این اطلاعات براساس یک یا چند کلیدواژه از منابع مختلف گردآوری شده و از طریق یک پلتفرم (وبلاگ یا وب‌سایت) منتشر می‌شوند.
نکته‌ی قابل توجه در این تعریف این است که نباید آن را با سرقت ادبی اشتباه گرفت. درست است که در جمع‌آوری محتوا مطالب از منابع مختلف گردآوری می‌شوند اما این کار با رعایت حقوق مؤلف و لینک دادن به منبع انجام می‌گیرد.

گردآورنده‌ی محتوا چیست؟

گردآورنده‌ی محتوا سایتی است که محتوا را از منابع مختلف پیدا می‌کند و در مکانی قرار می‌دهد که به راحتی قابل مشاهده و در دسترس باشد. این سایت‌ها مطالب خود را از چند منبع مانند اخبار یا وبلاگ‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این مطالب می‌توانند خبری، علمی، آموزشی، سرگرم‌کننده یا هر نوع دیگری از محتوا باشند.
سایت‌های گردآورنده‌ی محتوا مطالب موجود در منابع مختلف را (از سایت‌های خبری گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و ...) جمع‌آوری و بازنشر می‌کنند تا مخاطبان بتوانند مطالب موجود در این منابع پراکنده را یک‌جا و از طریق یک پلتفرم ببینند.
جمع‌آوری اطلاعات در این سایت‌ها عموماً به صورت خودکار و از طریق فیدهای RSS انجام می‌شود.
یکی از معروف‌ترین سایت‌های گردآورنده‌ی محتوا سایت Rotten Tomatoes است. این سایت که در حوزه‌ی سینما و نقد فیلم فعالیت می‌کند، تمامی نظرات، نقدها، ری‌ویوها و مطالب مرتبط با فیلم‌ها را که در سایت‌های مختلف وجود دارند، در وب‌سایت خود جمع‌آوری می‌کند و در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد.
همان‌طور که گفتیم این سایت‌ها باید حقوق مؤلف را رعایت کنند و به این نکته توجه داشته باشند که هیچ مطلبی را بدون پیوند دادن به منبع اصلی منتشر نکنند.

مهم ترین انواع سایت های گردآورنده محتوا

سایت‌های گردآورنده‌ی محتوا انوع مختلفی دارند که ۲ نوع آن بیش از همه مورد توجه بازاریابان است:

  1. بلاگ‌خوان‌ها
  2. خبرخوان‌ها

بلاگ‌خوان‌ها:

این نوع از گردآورنده‌ها سایت‌هایی هستند که محتوا را از بلاگ‌های مختلف مثلاً از سایت‌های تحت پوشش وردپرس جمع‌آوری می‌کنند.
این گردآورنده‌ها می‌توانند مطالب را به صورت متمرکز یا غیر متمرکز منتشر کنند. یعنی ممکن است شما سایت گردآورنده‌ای را پیدا کنید که فقط بر موضوعی خاص تمرکز دارد؛ مثل Rotten Tomatoes که بر تولیدات سینمایی تمرکز می‌کند، یا سایت‌هایی که موضوعات مختلفی را (از فرهنگ عامه گرفته تا سیاست، تا سفر، اخبار و ...) پوشش می‌دهند.
لیست زیر معروف‌ترین بلاگ‌خوان‌ها را به شما نشان می‌دهد:

  • Popurls

این سایت یکی از محبوب‌ترین گردآورندگان محتواست که مطالب خود را از سایت‌هایی مانند Reddit، Huffington Post، The Verge, Google، Wired و یوتیوب به دست می‌آورد.
با این‌که نمی‌توانید محتوای خود را در این سایت به اشتراک بگذارید، اما این گردآورنده منبع خوبی برای وقت‌هایی است که می‌خواهید مطالب مرتبط با یک موضوع را سرچ کنید.

  • Alltop

Alltop مطالبی با موضوعات مختلف جمع‌آوری می‌کند. کاربران می‌توانند موضوعات مورد علاقه‌ی خود را جست‌وجو کنند و محبوب‌ترین محتواهای مرتبط با موضوع مورد نظر را بخوانند. این سایت یکی از پلتفرم‌های محبوب برای بازاریابان است که می‌توانند سایت خود را در آن ثبت کنند تا محتواهای آن‌ها برای کاربران Alltop به نمایش درآید.

  • Flipboard

این یکی از محبوب‌ترین سایت‌های گردآورنده‌ی محتواست که به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای مورد نظر را براساس سلیقه‌شان ببینند. Flipboard از علایق شما برای جمع‌آوری اطلاعات و نمایش آن‌ها به شما استفاده می‌کند.
کاربر در Flipboard می‌تواند قطعه‌ای از محتوا را پیش از ورود به منبع اصلی برای نمونه بخواند.

خبرخوان‌ها:

درست مانند بلاگ‌خوان‌ها، این سایت‌ها هم به جمع‌آوری محتوا کمک می‌کنند با این تفاوت که خبرخوان‌ها همان‌طور که از نام‌شان پیداست تمرکز خود را بر سایت‌های خبری می‌گذارند.
در این قسمت بعضی از مهم‌ترین خبرخوان‌ها را نام می‌بریم:

  • Google News

کاربران با استفاده از Google News می‌توانند به جای جست‌وجو در گوگل، اخبار مهم را از این طریق و به صورت یک‌جا بخوانند. این خبرخوان اخبار را بر اساس سابقه‌ی جست‌وجو، موقعیت جغرافیایی و سایر عوامل جمع‌آوری می‌کند و در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

  • Pocket

این خبرخوان به این دلیل قابل توجه است که می‌توانیم محتواها را درون آن علامت‌گذاری و ذخیره کنیم تا بعداً بخوانیم. Pocket همچنین به کاربر اجازه می‌دهد تا با ثبت علاقه‌مندی‌ها، محتواها را به صورت شخصی‌سازی شده دریافت کند.

  • Feedly

فیدلی یکی از محبوب‌ترین خبرخوان‌هاست که مخاطبان کمک می‌کند خبرخوان اختصاصی خود را ایجاد کنند تا تحت هجمه‌ی اطلاعاتی اخبار نامرتبط قرار نگیرند. با ثبت سایت‌های خبری دلخواه و بخش‌های مرتبط با علاقه‌مندی‌های خود در فیدلی، می‌توانید مرتبط‌ترین اخبار مربوط به حوزه‌های مختلف را به صورت منظم و یک‌جا بخوانید.

  • Reddit

این خبرخوان عمدتاً برای جمع‌آوری اخبار اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب Reddit وجود انجمنی است که می‌توان در آن گفت‌وگو کرد و مطالب مختلف را به بحث گذاشت.
جمع اوری محتوا در بلاگ

جمع‌آوری محتوا چگونه به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

بازاریابان از طریق جمع‌آوری محتوا مطالب شما را در انواع پلتفرم‌ها منتشر می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا دسترسی کاربران به شما افزایش یابد و مخاطبان بتوانند از طریق پلتفرم‌های بیشتری شما را پیدا کنند. همین امر سبب می‌شود تا تعداد افرادی که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند و در نتیجه ترافیک شما افزایش یابد.
یکی از مهم‌ترین مزایای جمع‌آوری محتوا کمک به برندسازی است. جمع‌آوری محتوا باعث می‌شود تا نام تجاری شما بیشتر شنیده و دیده شود. به همین دلیل بازاریابان محتوایی از این روش در استراتژی‌های برندسازی خود استفاده می‌کنند تا برند خود را هرچه بیشتر و بهتر به دیگران معرفی کنند.
علاوه بر این جمع‌آوری محتوا به شما این امکان را می‌دهد که با جامعه‌ی کاری خود وارد رابطه شوید. وقی مطلب شما از طریق یکی از سایت‌های گردآورنده‌ی تخصصی منتشر می‌شود، افراد زیادی که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت می‌کند شما را می‌بینند. این کار علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان، ارتباطات حرفه‌ای شما را هم گسترش می‌دهد.

منابع:

  1. راهنمای بازاریابان برای جمع آوری محتوا در سال 2020
  2. راهنمای جمع آوری محتوا با بهترین ابزارها و مزایا
  3. گردآورنده محتوا: چیست؟ چگونه محتوا را مانند یک حرفه ای جمع کنیم؟
  4. جمع آوری محتوا - وب سایت ها و ابزارهای جمع آوری
نوشتن دیدگاه