قرارداد تولید محتوا | نمونه قرارداد تولید محتوا برای سایت

اگر برای توسعه کسب و کار خود به تولید محتوا نیاز دارید، برای استخدام نیروی تولید محتوا، باید قرارداد دقیقی ببندید که وظایف شما و وظایف تولید کننده محتوا را تعیین کند. حتی اگر به عنوان تولید کننده محتوا مشغول به کار هستید و قصد دارید پروژه‌هایی برای کارفرمایان انجام دهید، باید قرارداد مناسبی تنظیم کنید تا در بندهای مشخص، حقوق شما و حقوق کارفرما به صورت کتبی تنظیم و امضا گردد. در مطلب پیش رو، می‌خواهیم نمونه قرارداد تولید محتوا که با الهام از قرارداد یک محتوا نوشته شده، در اختیار شما قرار دهیم تا تمام نکات برای تنظیم چنین قرارداد‌هایی را بدانید و بر اساس اخلاق حرفه‌ای، کارها را پیش ببرید.

چه کسانی به قرارداد تولید محتوا نیاز دارند؟

همان طور که در مقدمه گفتیم کارفرمایان و نیروهای تولید محتوا، به قرارداد تولید محتوا نیاز دارند. معمولا قراردادهای کاری دارای دو طرف هستند، ماده‌ای به عنوان محصول یا خدمات وجود دارد و مبلغی در برابر آن پرداخت می‌گردد. پس تولید محتوا نوعی از خدمات است که توسط تولید کننده محتوا اجرا می‌شود. کارفرما نیاز به این خدمات نیاز دارد و در مقابل آن، مبلغی پرداخت می‌نماید.

قرارداد تولید محتوا تنظیم می‌گردد تا کمیت و کیفیت محتوای مورد نظر کارفرما را تعیین کند، وظایف تولید کننده محتوا را مشخص نماید، مدت زمان مورد نیاز برای انجام پروژه را تصویب کرده و تعرفه را قید کند. بنابراین تنظیم قرارداد تولید محتوا می تواند برای هر دو طرف آن، مفید واقع شود.

تفاوتی ندارد در قرارداد تولید محتوا شما کدام طرف هستید. لازم است از حقوق خود اطلاع داشته باشید و بر اساس توانایی‌های خود یا شرکت، مفاد قرارداد را تنظیم کنید. چنانچه طرف قرارداد شخص حقیقی باشد، آزادی عمل بیشتری برای تعیین بندهای قرارداد دارد اما وقتی طرف قرارداد، شخص حقوقی است نماینده آن باید تمام منافع شرکت را در نظر گرفته و پس از مشورت با بخش‌های مربوطه، برای تنظیم یا تغییر قرارداد تولید محتوا اقدام نماید.

توصیه می‌کنیم پیش از تنظیم هر نوع قرارداد تولید محتوا، در این زمینه تحقیق و مطالعه کرده و حقوق خود را بررسی نمایید. چنانچه قرار است پروژه‌های بزرگی انجام دهید یا پروژه‌های بزرگ را به دست نیروهای تولید محتوا بسپارید حتما پیش از تنظیم و عقد قرارداد تولید محتوا با مشاوره حقوقی یا وکیل، مشورت نمایید یا به طور کلی امور تنظیم و عقد قرارداد را به وکیل بسپارید.

نحوه تنظیم قرارداد تولید محتوا

هر قرارداد مفاد ثابتی مانند مشخصات کارفرما و نیروی استخدامی، مدت قرارداد، نوع خدمات یا محصولات، مبلغ و... دارد. با توجه به موضوع قرارداد می‌توان سایر موارد را نیز به آن اضافه کرد. از آنجایی که هر پروژه تولید محتوا دارای ویژگی‌های خاصی بوده، لازم است در تنظیم قرارداد تولید محتوا، جزییات مهم را قید نمود. در این بخش مهم‌ترین مفاد تنظیم قرارداد تولید محتوا را نام می‌بریم.

  • طرفین قرارداد: در ماده طرفین قرارداد، مشخصات دقیق طرفین قرارداد ذکر می‌شود. طرفین می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند.
  • مدت قرارداد: مدت قرارداد تاریخ ابقای قرارداد را تعیین می‌کند. با رسیدن سقف زمانی قرارداد، انقضای آن به پایان می‌رسد و طرفین از تعهد آزاد می‌شوند.
  • موضوع قرارداد: موضوع قرارداد یکی از مهم ترین مفاد است که هدف عقد قرارداد را نشان می‌دهد.
  • مبلغ قرارداد: در قرارداد تولید محتوا، مبلغی برای پرداخت به تولید کننده محتوا تعیین می‌شود. این بند می‌تواند به صورت تعرفه‌ای یا به صورت پروژه‌ای تعیین شود.
  • تعهدات طرفین: در قرارداد تولید محتوا برای سایت یا هر بخش دیگر، تعهدات طرفین اهمیت ویژه‌ای دارد. در تعهدات طرفین مواردی مانند کمیت و کیفیت وظایف تولید کننده محتوا مشخص می‌شود. همچنین مشخص می‌شود کارفرما چه تعهداتی در برابر انجام وظایف تولید کننده محتوا داشته و چه منابعی را باید در اختیار او قرار دهد. در هنگام تولید محتوا، تا جایی که ممکن است جزییات تعهدات طرفین را قید نمایید تا قرارداد شفافیت بیشتری داشته باشد. شفافیت قرارداد در انجام دقیق‌تر وظایف توسط طرفین موثر است. همچنین اگر بین طرفین قرارداد در آینده اختلافاتی به وجود بیاید، می‌توانید به لطف بندهای دقیقی که قید کرده‌اید، اقدامات قانونی سودمندتری انجام دهید.
  • شرایط عمومی: شرایط عمومی قرارداد تولید محتوا شامل مواردی مانند وظایف طرفین، محل انجام پروژه، آغاز و پایان پروژه و... هستند.
  • شرایط فسخ: تقریبا هر قرارداد قانونی می‌تواند دارای شرایط فسخ باشد. قرارداد تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست. طرفین باید درباره شرایط فسخ مذاکره کنند و پس از توافق، موارد مورد نظر خود را در این بخش قید نمایند. اگر وضعیتی به وجود آمد که شرط یا شرایط فسخ برقرار شد، هر یک از طرفین می‌توانند همکاری را قطع نمایند. هنگام تنظیم شرایط فسخ دقت کنید و جزییات دقیق را قید نمایید.
  • مواردی که در این بخش برای تنظیم قرارداد محتوا ذکر کردیم جز مفاد ضروری قرارداد بودند. شما می‌توانید بر اساس صلاح دید یا توصیه‌های مشاوران حقوقی، بندهای دیگری نیز به این قرارداد اضافه کنید. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اصل قرارداد، توافق طرفین است. بنابراین بهتر است جزییات عمومی و خصوصی قرارداد را به خوبی بررسی نمایید و در صورت عدم توافق در حتی یک بند، با کارفرما یا مجری پروژه مذاکره کنید. در واقع طرفین هر قرارداد باید پیش از عقد آن، توافق‌های اصلی و فرعی را انجام دهند و سپس به تعهدات خود پایبند باشد.

نمونه قرارداد تولید محتوا پروژه‌ای و نکاتی که باید درمورد آن بدانید + دانلود

قرارداد تولید محتوا پروژه‌ای بسته به فرم و قالب محتوا و وظایف تولید کننده محتوا تنظیم می‌شود. محتوا می‌تواند در قالب متن، عکس، نمودار، اینفوگرافی، صوت، ویدیو، محتوای چند رسانه‌ ای و... باشد. بنابراین کارفرمایان و تولید کنندگان محتوا باید با توجه به فرم محتوا، بندهای دقیق‌تری برای تعیین تعهدات و وظایف داشته باشند.

تولید محتوای متنی را بر حسب توافق کارفرما و تولید کننده محتوا تنظیم می کنند. برای مثال تولید محتوای متنی بر اساس تعداد کلمات، تولید محتوای متنی بر اساس تعداد مقالات و... . تولید محتوای تصویری اگر به صورت عکاسی از سوژه‌های واقعی باشد، قرارداد بر اساس تعداد عکس‌ها تنظیم می‌شود و با توجه به رزومه و سابقه عکاس، تعرفه‌ای تعیین می‌گردد. برای تولید محتوای تصویری و صوتی نیز می‌توان بر اساس مدت زمان آن تصمیم گرفت.

علاوه بر مواردی که گفتیم توجه داشته باشید که مدت قرارداد و شرح وظایف طرفین مانند زمان تحویل پروژه، تاریخ‌های پرداخت و... را مشخص کنید. نمونه‌ای قرارداد تولید محتوا برای سایت را در ادامه مشاهده کنید (باید با توجه به مذاکرات طرفین، بندهای دیگری به این نمونه اضافه شود). اگر درباره شرایط استخدام کارشناس تولید محتوا چیزی نمی دانید در یک محتوا مطلب مفیدی در این باره شرح داده شده است.

 دانلود نمونه قرارداد تولید محتوا

نوشتن دیدگاه