نکات مهم در تولید محتوا

امروز بیش از هر زمان دیگری این نقل قول بیل گیتس بر سر زبان‌ها افتاده: «محتوا پادشاه است.» تولید محتوا در همه‌چیز نقشی اساسی بازی می‌کند. از بازاریابی یک کسب‌وکار کوچک گرفته تا انتخابات ریاست جمهوری بزرگ‌ترین کشورها، همه‌چیز به تولید محتوا ربط دارد.
همین افزایش روزافزون اهمیت تولید محتوا باعث شده تا مردم مدام این سوال را بپرسند که محتوای خوب چه محتوایی است و چگونه می‌توان آن را تولید کرد. همه به دنبال این هستند تا نکات تولید محتوا را یاد بگیرند و از رقبای خود پیش بیفتند.
پاسخ این سوال‌ها نزد ماست.

به چه محتوایی محتوای باکیفیت می‌گویند؟

هنری فورد می‌گوید: «کیفیت یعنی حتی وقتی کسی به تو نظارت نمی‌کند کارت را درست انجام دهی.»
این نقل قول هنری فورد درباره‌ی همه‌چیز صدق می‌کند؛ مخصوصاً تولید محتوا. تولید محتوا فرایندی است که در آن ارتباطی دوسویه میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شکل می‌گیرد؛ ارتباطی مبتنی بر منافع دوطرفه که در آن هر یک از طرفین از دیگری سود می‌برد و به دیگری کمک می‌کند.
کیفیت در تولید محتوا حرف اول را می‌زند. محتوای باکیفیت محتوایی است که مخاطب را در رأس همه‌چیز بداند و بر مبنای تمایلات و نیازهای او ساخته شود. یک محتوای باکیفیت محتوایی است که دقیق و فکرشده تولید می‌شود و کم‌کاری و تقلب جایی در آن ندارد.
اما برای تولید محتوای باکیفیت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 محتوای با کیفیت

چند نکته‌ی طلایی در تولید محتوا

برای این که بهترین محتوا را تولید کنید و بازاریابی محتوایی خود را ارتقا دهید لازم است هنگام تولید محتوا دقیق و وسواسی باشید. لیست زیر به شما کمک می‌کند تا مهم‌ترین نکات تولید محتوا را بدانید و در فرایند تولید محتوای خود از آن‌ها استفاده کنید.

  • به ۳ سوال پاسخ دهید.

هر محتوایی که چیزی را به خواننده اضافه کند، محتوایی باکیفیت است. محتوای باکیفیت درک و دانش مخاطبش را به هر شکلی بالا می‌برد و به او کمک می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید محتوای باکیفیتی تولید کرده‌اید یا نه خود را جای مخاطب بگذارید و این سه سوال را بپرسید:

  1. آیا این موضوع به دغدغه‌های من مرتبط است؟
  2. آیا این محتوا چیز جدیدی را به من آموزش داد؟
  3. آیا این محتوا چیزی به من اضافه کرد؟
  • رقیب واقعی خود را بشناسید.

رقیب واقعی شما لَختی مشتریان و بی‌علاقگی آن‌ها به تولیدکنندگان جدید است.
طبق قانون اول نیوتون که به آن قانون اینرسی یا لَختی هم می‌گویند، اجسام دوست دارند حالت قبلی خود را حفظ کنند، بنابراین نسبت به تغییر وضعیت مقاومت نشان می‌دهند.
این قانون درباره‌ی مصرف‌کنندگان هم صادق است. یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین کارها در تولید محتوا این است که کاری کنید تا مصرف‌کنندگان وضعیت قبلی خود را رها کنند، نسبت به شما علاقه‌مند شوند و به شما گرایش پیدا کنند.
محتوای خوب و باکیفیت اینرسی مخاطبش را از بین می‌برد و او را به سمت خود جلب می‌کند.

  • سرگرم کنید و آموزش دهید.

یکی از کلیدی‌ترین نکات در تولید محتوا همراهی دو ویژگی است: سرگرم‌کنندگی و آموزشی بودن. محتوای خوب در عین آموزش داد به مخاطبانش آن‌ها را کسل نمی‌کند.
سرگرم‌کننده بودن محتوا به معنای مبتذل بودن یا کم‌اهمیت بودن آن نیست. بهترین معلم‌ها کسانی هستند که در عین سرزندگی و شوخ‌طبعی با روش‌های سرگرم‌کننده به شاگردان خود درس می‌دهند و آن‌ها را سر ذوق می‌آورند.

  • راست بگویید.

محتوای خوب صادقانه است. سعی کنید صریح و واضح حرف بزنید و با مخاطبان خود رو راست باشید. بدترین محتواها آن‌هایی هستند که وانمود می‌کنند می‌خواهند چیزی را به مخاطب بگویند اما در عمل کار دیگری می‌کنند.

  • تعادل موجود را به هم بزنید.

محتوای خوب محتوایی است که جریان‌سازی کند. بهترین محتواها آن‌هایی هستند که در لحظه‌ی انتشار، نظم و تعادل موجود را به هم می‌زنند و توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند.
تولیدکنندگان محتوا باید به دنبال لحظاتی بگردند که بهترین موقع برای بر هم زدن این تعادل باشد؛ لحظاتی که با محتوای خود به بازار شوک وارد کرده و موفقیت خود را تضمین کنند.

  • خودخواه نباشید.

چیزی که برای مخاطب مهم است تمایلات خودش است نه آن چیزهایی که شما می‌خواهید به او بدهید. محتوای باکیفیت مخاطب را محور قرار می‌دهد و از خودخواهی اجتناب می‌کند. محتوای خوب محتوایی است که چیزی را که مخاطب می‌خواهد به او می‌دهد.
به عبارت دیگر محتوای خوب مخاطب را معیار قرار می‌دهد و خواسته‌های خودش را در چهارچوب خواسته‌های او تعریف می‌کند.

  • منحصر به ‌فرد و قابل دسترسی باشید.

براساس آمار و تجربیات واقعی کاربران، محتوای باکیفیت محتوایی است که شبیه آن در هیچ‌کجا وجود نداشته باشد. منحصربه‌فرد بودن یکی از مهم‌ترین نکات در تولید محتواست. محتوای کپی شده و غیر اصیل نه تنها کمکی به پیشرفت شما نمی‌کند، بلکه باعث عقبگرد حرفه‌ای شما هم می‌شود.
یکی دیگر از نکات مهم تولید محتوا این است که دسترسی به آن برای مخاطب آسان باشد. مخاطب باید بتواند به راحتی محتوای شما را پیدا کند. در غیر این صورت حتی اگر بهترین محتوا را هم نوشته باشید، باز محتوای خوبی نیست.

  • از قالب‌های مختلف محتوایی استفاده کنید.

مخاطبان شما طیف وسعی از آدم‌ها با علایق مختلف هستد. یکی از کلیدی‌ترین نکات در تولید محتوا این است که برای سلیقه‌های مختلف، محتواهای مختلف تولید کنید.
بعضی از مخاطبان شما متن مقاله‌های مفصل را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر فیلم‌های آموزشی را دوست دارند. بعضی از مخاطبان شما مایلند محتوای صوتی و پادکست بشنوند و بعضی دیگر تصاویر و اینفوگرافیک‌ها را ترجیح می‌دهند.
مهم است که تمام سلیقه‌ها را پوشش دهید و محتوای خود را بر اساس نیاز و خواست همه‌ی مخاطبان خود تولید کنید.

  • تفکر کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشید.

محتوای خوب نه‌تنها امروز به درد مخاطبانش می‌خورد، بلکه تا سالیان سال هم حرفی برای گفتن دارد. هنگام تولید محتوا به این فکر کنید که آیا چیزی یک‌بارمصرف تولید می‌کنید یا محتوای شما در طول زمان ارزش و اهمیت خود را حفظ می‌کند؟
یکی از بهترین تمهیدهای موجود در تولید محتوا، تولید محتوای همیشه ‌سبز است. محتوایی که همیشه راهگشا باشد و در بند زمان نباشد.

  • مخاطبان خود را درگیر کنید.

محتوای باکیفیت محتوای درگیرکننده است. محتوایی که برای مخاطب جذاب باشد او را درگیر کرده و ذهن او را به خود مشغول می‌کند. یکی از روش‌های درگیر کردن مخاطب تولید محتوایی است که او را به مشارکت و اقدام تشویق کند.
برگزاری مسابقه و نظرسنجی، تولید محتواهای جذاب و سرگرم‌کننده و استفاده از تصاویر و ویدئوها نمونه‌هایی از تمهیدات مؤثر برای درگیر کردن مخاطب با محتوا هستند.

  • محتوای خود را آزمایش کنید.

هیچ‌کس بهتر از مخاطبان شما نمی‌تواند به شما بگوید که محتوایی که تولید کرده‌اید خوب است یا بد. یکی از روش‌های خوب آزمایش محتوا این است که قبل از انتشار عمومی، آن را با گروه کوچکی از مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و نظر و بازخورد آن‌ها بررسی کنید.
ممکن است در همین مرحله متوجه شوید که محتوا بر خلاف انتظارتان اصلا خوب نبوده ولازم است تغییراتی در آن ایجاد شود. یا برعکس! ممکن است بازخوردها آن‌قدر خوب باشند که تصور نمی‌کنید.

پیروی از این قواعد و نکات کوچک اما طلایی به شما کمک می‌کند تا با دید بهتری دست به تولید محتوا بزنید و کسب‌ و کار خود را توسعه دهید. شما هم می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و با اضافه کردن نکات بیشتر به این لیست، ما را همراهی کنید.

منابع:

  1. محتوای با کیفیت به چه معناست؟
  2. 12 قانون ساده برای بازاریابی محتوای موفق
  3. بیش از 35 تعریف برای محتوای باکیفیت
  4. محتوای با کیفیت بالا چیست؟
نوشتن دیدگاه