سوالات مصاحبه استخدام تولید کننده محتوا

شما به‌عنوان یک کارفرما باید نهایت تلاش‌تان را بکنید تا بهترین افراد را برای موقعیت‌های شغلی کسب‌وکارتان انتخاب کنید. فکر می‌کنم دیگر نیازی به تأکید مؤکد ندارد که کارشناس تولید محتوا یکی از مهم‌ترین نیروهایی است که باید با نهایت دقت انتخاب و استخدام کنید تا فرایند بازاریابی محتوایی شما را در جهتی درست و ایده‌آل پیش ببرد.
اما در جلسه‌ی مصاحبه‌ی استخدام کارآموز تولید محتوا یا کارشناس تولید محتوا چه سؤالاتی را باید بپرسید؟ چطور می‌توانید بهترین فرد را برای این موقعیت شغلی حساس انتخاب کنید؟ من در این مطلب به شما می‌گویم که در این جلسه چه سؤالاتی را بپرسید، چگونه پاسخ‌های مراجع خود را تحلیل کنید و چگونه مناسب‌ترین فرد را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

اهمیت مصاحبه‌ی دقیق با متقاضی کارشناس تولید محتوا در چیست؟

می‌دانم که هنوز بسیاری از شما هستید که آن‌طور که باید و شاید این شغل را جدی نگرفته‌اید. بسیاری از صاحبان مشاغل تولید محتوا را به چشم یک بار اضافه یا شاید یک ویترین برای تجارت‌شان می‌بینند. در حالی‌ که تولید و بازاریابی محتوا یکی از ضروری‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است که آینده‌ی تجاری آن را مشخص می‌کند. چنین کارفرمایانی طبیعتاً توجهی به فرایند استخدام کارشناس تولید محتوای خود ندارند و ترجیح می‌دهند افراد کارنابلد و بی‌تجربه‌ای را استخدام کنند که با کمترین حقوق برای‌شان کار کنند. نتیجه‌ی چنین انتخابی پیش از شروع کار مشخص است: شکست.
اما اگر شما هم مثل همه‌ی مدیران خوش‌فکر دنیا تولید محتوا را ضرورتی انکارناپذیر می‌دانید، باید قبل از این‌که در اتاق‌تان باز و کارجو وارد شود، بدانید که می‌خواهید چه کسی را استخدام کنید و قرار است چه سؤالاتی را از او بپرسید.
یک لیست از پیش آماده شده از سؤالات استخدامی به شما کمک می‌کند تا به‌جای فکر کردن به این‌که چه بپرسید، تمرکز خود را بر تحلیل و بررسی فردی که برای استخدام آمده بگذارید. چنین مصاحبه‌ی اصولی و دقیقی باعث می‌شود تا بتوانید بهترین گزینه را برای موقعیت شغلی خود انتخاب کنید.

ده نمونه از انواع سوالات مصاحبه استخدامی تولیدکننده محتوا

خوب فرض کنیم شما در دفتر کارتان نشسته‌اید و قرار است اولین متقاضی را ملاقات کنید. این لیست به شما کمک می‌کند تا مصاحبه‌ای حرفه‌ای را با او داشته باشید و فرایند انتخاب را برای خودتان راحت‌تر کنید.

  1. چقدر در این زمینه تجربه داری؟ با چه شرکت‌هایی کار کرده‌ای؟

نمی‌خواهم بگویم تازه‌کارها را استخدام نکنید. به‌هرحال همه‌ی ما زمانی تازه‌کار بوده‌ایم و کسی به ما اعتماد و استخدام‌مان کرده. دلیل پرسیدن این سؤال چیز دیگری است. جواب این سؤال دو حالت دارد:

  • یا کارجوی شما پیش از این با شرکت‌ها و برندهای دیگری کار کرده و تسلط و مهارت لازم را برای تولید محتوا دارد.
  • یا این‌که بی‌تجربه است و بنا به هر دلیلی تصمیم گرفته وارد این حوزه شود.

در حالت اول که تکلیف روشن است. شما با فردی با سابقه مواجه هستید که انتخاب را برای‌تان راحت می‌کند. اما در حالت دوم... این کارجو ممکن است پتانسیل‌های زیادی داشته باشد و با کمی آموزش بتواند مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد و به شما و کسب‌وکارتان هم کمک کند. این پتانسیل‌های آزاد نشده را دست‌کم نگیرید و سعی کنید استعدادهای پنهان را کشف کنید.

  1. ممکن است چند نمونه از کارهایت را به ما نشان بدهی؟

اگر کارجوی شما پیش از این در این زمینه فعالیت کرده باشد، می‌توانید نمونه‌کارهایش را ببینید تا بتوانید تحلیل درستی از تسلط و توان اجرایی او داشته باشید. از کارجو بخواهید نمونه‌ی تولید محتواهایش را برای شما بیاورد تا با شیوه‌ی کلی کار، سبک نوشتن، زبان، لحن و استراتژی کلی او به‌عنوان یک نویسنده آشنا شوید.

  1. به نظرت به چه محتوایی محتوای خوب و باکیفیت می‌گویند؟

جواب این سؤال یکی از تعیین‌کننده‌ترین بخش‌های مصاحبه‌ی شماست. این‌که یک نویسنده چه تعریفی از محتوای باکیفیت دارد، نشان می‌دهد که تا چه اندازه به اهمیت این کار پی برده و چقدر می‌تواند به در این فرایند به ارتقاء کسب‌وکار شما کمک کند. پیشنهاد می‌کنم پیش از پرسیدن این سؤال ابتدا خودتان در این زمینه اطلاعات کافی را به دست آورید. برای مثال باید بدانید که یک محتوای باکیفیت محتوایی اصیل، غیر کپی و حاوی اطلاعات ارزشمند است که به بهبود کیفت زندگی مخاطب کمک کند و در عین حال به زبان و در حد دانش و سواد او نوشته شده باشد.

  1. چگونه مخاطب هدفت را پیدا می‌کنی و چه روشی را برای نوشتن برای او در پیش می‌گیری؟

یک نویسنده‌ی خوب باید در این مرحله به شما بگوید که پیش از شروع کار درمورد مخاطبان شما تحقیق و پرسونای او را تعریف می‌کند. اگر نویسنده‌ای نتواند به این سؤال جوابی دقیق بدهد یعنی ابتدایی‌ترین اصول محتوانویسی را نمی‌داند.

  1. چقدر مطالعه می‌کنی؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نویسنده‌ی خوب مطالعه‌ی مستمر است. هیچ نویسنده‌ای بدون مطالعه و خواندن پی‌درپی نمی‌تواند نویسنده‌ی خوبی باشد. این را مطمئن باشید که اگر کسی خوب نخواند، نمی‌تواند خوب بنویسد.

  1. کدام سایت‌های مربوط به حوزه‌ی تولید محتوا را دنبال می‌کنی؟

تولیدکنندگان محتوا باید روزانه بخشی از زمان خود را به خواندن مطالب مرتبط با این حوزه اختصاص دهند. منابع خارجی معتبری مثل CopyBlogger، HubSpot، Digitalmarketing Institute و ... سایت‌هایی هستند که هر محتوانویس خوبی باید آن‌ها را به‌طور مستمر مطالعه کند.

  1. برای بهبود مهارت‌های نویسندگی‌ات چه کارهایی می‌کنی؟

هر نویسنده‌ای علاوه بر خواندن و نوشتن باید روی بهبود مهارت‌های نگارشی و ویرایشی‌اش هم تمرکز کند و سعی کند هر روز از روز قبل بهتر باشد.

  1. برای بهینه کردن محتوا از لحاظ اصول سئوی متن چه راهکارهایی داری؟

درست است که نویسنده‌ی محتوا لزوما نباید سئو هم بداند، اما نوشتن محتوایی که از لحاظ کلمات کلیدی و ساختار محتوایی غنی باشد یک شرط ضروری است. تولیدکننده‌ی محتوا باید بداند گوگل چه متنی را به عنوان محتوای باکیفیت تشخیص می‌دهد تا بتواند مطابق با آن برای شما تولید محتوا کند.

  1. تا چه حد به زبان انگلیسی تسلط داری؟

یکی از لازمه‌های کار تولید محتوا در منزل تسلط به زبان‌های خارجی است. نویسنده‌ای که زبان انگلیسی را خوب بداند، می‌تواند محتوای شما را بر اساس منابع معتبر خارجی بنویسد و به شما این اطمینان را بدهد که اطلاعات به‌روز و ارزشمندی را در محتوای شما می‌گنجاند.

  1. به کدامیک از ابزارهای تولید محتوا تسلط داری؟

تولیدکننده‌ی محتوا باید با ابزارهای مهمی مثل مجموعه‌ی آفیس، ابزارهای گرافیکی و ابزارهای جست‌وجو آشنا باشد. در این میان مجموعه‌ی آفیس مهم‌ترین ابزار کار نویسنده است. حالا اگر کارجوی شما کار با ابزار گرافیکی مختلف را بلد باشد که دیگر نورعلی‌نور است.
سوالات مصاحبه با تولید کننده محتوا

خوب این هم ده سؤال مهم که برای استخدام کارشناس تولید محتوا لازم دارید. البته که این لیست کامل نیست و شما می‌توانید با توجه به نیاز و توقعات‌تان از تولیدکننده‌ی محتوا، لیست سؤالات استخدامی‌تان را گسترش دهید و کارشناس تولید محتوای‌تان را با دقت و وسواس بیشتری انتخاب کنید.

منابع:

نوشتن دیدگاه