اهمیت تولید محتوا در سئو

بسیاری از بازاریابان تولید محتوا و سئو را دو مقوله‌ی کاملاً جدا از هم می‌دانند. اما بر خلاف این تصور تولید محتوا و سئو بیش از آن‌چه فکرش را می‌کنید با هم ارتباط دارند و کار یکدیگر را تکمیل می‌کنند.
برای گرفتن رتبه‌ی خوب در موتورهای جست‌وجو به سئو نیاز داریم و پای ثابت سئو، محتوایی است که بهینه شده باشد. یعنی بدون وجود محتوا اصلا سئو معنایی ندارد. حالا با این مقدمه‌ی کوتاه می‌توانیم بحث اصلی را شروع و اهمیت تولید محتوا را در سئو بررسی کنیم.

سئو و تولید محتوا چه ارتباطی دارند؟

گوگل در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ راه‌اندازی شد. بعد در سال ۲۰۰۰ بود که بحث بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو مطرح شد و سئو به دنیا آمد. با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که سئو آن‌قدر جوان است که هر روز می‌شود درباره‌اش چیزهای جدیدی کشف کرد. این جوان پر شور و شر خیلی زود جای خود را در میان مردم باز کرد و اهمیتش را به رخ آدم‌ها کشید.
امروزه که بحث بازاریابی محتوایی بیش از هر زمان دیگری داغ است و تولید محتوا به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارها برای به دست آوردن بازارهای بومی و جهانی شناخته می‌شود، سئو یک بار دیگر نقل محافل شده.
حالا تأثیر این دو بر یکدیگر تأثیری غیر قابل انکار است؛ به‌طوری که وجود یکی بدون دیگری عملاً بی‌فایده و خالی از معناست. یک محتوای بهینه نشده به اندازه سئو بدون محتوا بی‌فایده است. بیایید این داستان را کنار بگذاریم و کمی جدی‌تر به موضوع نگاه کنیم.

تعریفی مختصر از محتوای بهینه شده

ترکیب دو مفهوم تولید محتوا و سئو ما را به یک عبارت بسیار مهم می‌رساند: محتوای بهینه شده.

  1. بهینه شده برای کجا؟ برای موتورهای جست‌وجو.
  2. چرا؟ که این موتورها محتوای ما را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کنند و آن را به خواننده نشان بدهند.
  3. برای چه؟ که بازدید از وب‌سایت‌مان را بالا ببریم و رتبه‌ی بهتری در موتورهای جست‌وجو به دست بیاوریم.

اما محتوای بهینه شده به چه معناست؟

محتوای بهینه شده محتوایی است که به راحتی توسط موتورهای جست‌وجو شناسایی می‌شود و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این محتوا ویژگی‌هایی دارد که آن را از محتواهای بهینه نشده متمایز می‌کند. اجازه بدهید نگاهی گذرا به ویژگی‌های محتوای بهینه شده بیندازیم.

  • محتوای بهینه شده کلمات کلیدی مورد نظر مخاطب را در خود جا داده.
  • محتوای بهینه شده باکیفیت و اصیل است.
  • محتوای بهینه شده صحیح نوشته شده است.
  • محتوای بهینه شده راهگشاست و به مخاطبانش راه حل‌های کاربردی نشان می‌دهد.
  • محتوای بهینه شده ماشینی نیست و برای موتورهای جست‌وجو نوشته نشده.
  • محتوای بهینه شده داستان‌گو و جذاب است. 

بیشتر محتوانویسان تازه‌کار فکر می‌کنند باید تمام تمرکز خود را بر بهینه کردن محتوا از نظر وجود کلمات کلیدی بگذارند. در حالی‌ که این تنها بخشی از فرایند سئو کردن یک متن است. سئو یعنی رعایت تمامی موارد بالا برای داشتن محتوایی که مخاطب آن را بپسندد.
اهمیت تولید محتوا سئویی

اهمیت تولید محتوا در سئو چیست؟

حالا که تاریخچه‌ی سئو و تعریف محتوای بهینه شده را مرور کردیم، می‌توانیم به مبحث اصلی بپردازیم؛ این‌که تولید محتوا چه اهمیتی برای سئوی سایت ما دارد؟

  1. اهمیت متن محتوا در سئو

اولین دلیل اهمیت تولید محتوا در سئو آن‌قدر ساده و بدیهی است که ممکن است با خواندن آن خنده‌تان بگیرد. بیایید به تعریف واژه‌ی سئو برگردیم: Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو. این یعنی سایت شما قرار است به کمک سئو رتبه‌ی بهتری را کسب کند. حالا فرض کنیم شما وب‌سایتی دارید که هیچ محتوایی در آن منتشر نشده. در این صورت سئو به چه کاری می‌آید؟ گوگل چه چیز را رتبه‌بندی کند؟

  1. اهمیت وجود کلمات کلیدی در سئو

وجود کلمات کلیدی یکی از اولین مواردی است که در بهینگی یک متن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بهبود رتبه‌بندی صفحه‌ها در موتورهای جست‌وجو مؤثر است. یکی از اهمیت‌های تولید محتوا همین است. محتوای ما باید از نظر وجود کلمات کلیدی مورد استفاده توسط کاربران غنی باشد.
استراتژی تولید محتوا در این مرحله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. یک استراتژی محتوایی مبتی بر کلمات کلیدی کاری می‌کند تا محتوای شما از این نظر بدون نقص باشد. تولیدکننده‌ی محتوا باید پیش از شروع کار لیستی از کلمات کلیدی را دراختیار داشته باشد تا بتواند با پراکنشی منطقی و صحیح آن‌ها را در متن خود بگنجاند.

  1. اهمیت کیفیت محتوا در سئو

اگر می‌خواهید سئوی خود را ارتقا دهید، اگر می‌خواهید به بیشترین میزان بهینگی برای موتورهای جست‌وجو دست پیدا کنید، چاره‌ای ندارید جز این‌که محتوای باکیفیت تولید کنید.
حتماً شما هم صفحه‌هایی را دیده‌اید که محتوای چندان باکیفیت و ارزشمندی ندارند اما ترافیک بالایی می‌گیرند و زیاد کلیک می‌خورند. فریب این اعداد و ارقام را نخورید. این‌ها با صرف هزینه‌های بسیار گزاف به دست آمده‌اند. این در حالی است که تولید محتوای باکیفیت به مراتب ارزان‌تر، هوشمندانه‌تر و جذاب‌تر است و نتیجه‌ی به مراتب بهتری را هم برای شما به همراه خواهد داشت.
یک محتوای باکیفیت می‌تواند کاری کند تا با صرف کمترین هزینه‌ها صفحات وب‌سایت شما به صدر رتبه‌های برتر گوگل راه پیدا کنند و به افزایش ترافیک ارگانیک شما منجر شود.

  1. اهمیت لینک‌سازی داخلی در سئو

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تولید محتوا که به بهبود سئوی شما کمک می‌کنند این است که محتوای خود را طوری بنویسید که بتوان درون آن پیوندهایی را به صفحات دیگر سایت داد.
برای مثال اگر قرار است محتوایی درباره‌ی سفر مشتری بنویسید، می‌توانید بخشی از آن را به حرکت مشتری در طول قیف بازاریابی اختصاص دهید. حالا فرض کنیم شما قبلاً مطلبی با عنوان قیف بازاریابی محتوایی نوشته و در سایت خود منتشر کرده‌اید. می‌توانید در این محتوای جدید لینکی ایجاد کنید که خواننده توسط آن به صفحه‌ی محتوای قیف بازاریابی هدایت شود.
لینک‌سازی داخلی یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سئوی سایت شماست اما این کار ممکن نیست مگر با داشتن یک استراتژی محتوایی مدون که شما را به نوشتن محتوایی وادار کند که بشود درون آن لینک‌سازی کرد.

  1. اهمیت لحن و صدای محتوا در سئو

متخصصان تولید و بازاریابی محتوا بارها به این نکته شاره کرده‌اند که محتوایی می‌تواند رتبه‌ی خوبی را در گوگل به دست آورد که مخاطب‌پسند باشد. داشتن لحن و صدای جذاب، دوستانه و انسانی یکی از مواردی است که به مخاطب‌پسند شدن محتوا کمک می‌کند.
فرض کنید صفحه‌ای را باز می‌کنید و مطلب آن را می‌خوانید. مطلب اطلاعات مفیدی دارد که احتمالاً به درد شما می‌خورد. اما آن‌قدر خشک و ماشینی نوشته شده که رغبت نمی‌کنید آن را تا انتها ادامه دهید.
هنگام تولید محتوا به این فکر کنید که محتوای شما باید مثل یک سخنران عمل کند؛ این یعنی وقتی مخاطب در برابر محتوای شما قرار می‌گیرد و شروع به خواندن آن می‌کند، باید احساس کند که یک انسان پشت این کلمات نشسته و با او حرف می‌زند. لحن وصدای جذاب و انسانی به محتوای شما کمک می‌کند تا مورد پسند مخاطب قرار بگیرد و در نتیجه به بهبود سئوی شما کمک کند.

کارخانه تولید محتوا یک محتوا در کنار شماست تا با تولید محتوای سئو شده، بهترین نتیجه را از بازاریابی محتوایی بگیرید.

منابع:

نوشتن دیدگاه