پلان تولید محتوا؛ نقشه راه تولید محتوا برای سایت

برنامه‌ریزی و توسعه‌ی محتوای وب‌سایت شما می‌تواند کاری دشوار باشد. فرقی نمی‌کند محتوای وب‌سایت شما سه صفحه باشد یا صد صفحه؛ تصمیم‌گیری درباره‌ی محتوای سایت برای موفقیت آن بسیار مهم است.
محتوای شما شامل متن، تصاویر، گیف، ویدئو و ... باید تحت برنامه‌ریزی و نقشه‌ی راهی درست نوشته شود. پلان تولید محتوا تضمین می‌کند که شما محتوای مناسبی را برای مخاطبان خود تولید کرده‌اید. اما پلان یا نقشه‌ی راه تولید محتوا چیست؟

پلان تولید محتوا به چه معناست؟

پلان یا نقشه‌ی راه تولید محتوا شامل تمامی اطلاعات و ابزارهایی است که برای تولید محتوا به آن نیاز دارید. تمامی اقداماتی که در فرایند تولید و انتشار محتوا می‌کنید؛ از تحقیقات سئو گرفته تا آنالیز محتوا، وبلاگ‌نویسی، تولید انواع محتوای صوتی، تصویری ویدئویی، متنی و ... به‌طور کل استراتژی محتوایی شما در پلان محتوا گنجانده می‌شوند. پلان محتوایی شما باید با اهداف تجاری و بودجه‌ی شما مطابقت داشته باشد.
حتی خوش‌ساخت‌ترین استراتژی‌های محتوایی هم بدون داشتن یک برنامه و نقشه‌ی راه مشخص و شفاف، عملی نمی‌شوند و محکوم به فنا هستند.
دلیل ناکامی بسیاری از کسب‌وکارها هم همین است: نداشتن پلان و نقشه‌ی راه تولید محتوا.

تفاوت پلان محتوا و استراتژی محتوا در چیست؟

برای بسیاری از افراد این یک سوال اساسی است که آیا پلان محتوا با استراتژی محتوا تفاوتی دارد؟ جواب این سوال واضح است. بله. پلان و استراتژی با هم متفاوت‌اند و این تصور که این‌ها دو مفهوم یکسان هستند، تصوری غلط است.
پلان محتوا زمینه‌ی آن‌چه را که باید در استراتژی محتوایی خود بگنجانید، فراهم می‌کند. پس هر استراتژی محتوا باید در چهارچوب یک نقشه‌ی راه و پلان دقیق اجرا شود.

 تفاوت پلان محتوا و استراتژی محتوا

مهم‌ترین نکات طراحی نقشه‌ی راه محتوا برای سایت

اطمینان یافتن از کیفیت و درستی محتوا یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای نویسندگان وب‌سایت‌هاست. داشتن یک پلان یا نقشه‌ی راه برای تولید محتوای وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا در این مسیر به‌درستی گام بردارید. برای این که بتوانید پلانی اصولی طراحی کنید باید به این نکات توجه کنید:

  1. محتوای فعلی خود را ارزیابی کنید.

اولین کار در هنگام طراحی نقشه‌ی راه وب‌سایت این است که محتوای فعلی خود را ارزیابی کنید. اگر هم اولین بار است که می‌خواهید وب‌سایتی را راه‌اندازی کنید، باید به دنبال مطالب پرشور و هیجان بگردید تا محتوای خود را بسازید.
فرض می‌کنیم شما سایتی دارید و مطالبی را از پیش در آن منتشر کرده‌اید. برای ارزیابی محتوای موجود، اولین کار این است که این سه سوال را از خودتان بپرسید:

  • آیا مطالب موجود درست و دقیق است؟
  • آیا چیزی را از قلم انداخته‌ام؟
  • آیا محتوای من برای خوانندگان مفید است؟

بررسی درست بودن محتوای موجود به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید هیچ‌چیز در وب‌سایت شما مخاطب را دچار مشکل نمی‌کند. پس از این ارزیابی نوبت به این می‌رسد که گام بعدی را بردارید.

  1. مخاطب هدف را تعیین کنید.

قبل از تصمیم‌گیری درباره‌ی محتوای جدید، باید بدانید که محتوا را برای چه کسانی تولید می‌کنید و مخاطبان شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند. درک این که مخاطب صحبت‌های شما چه کسی است به شما کمک می‌کند تا پلان محتوایی خود را با دقت و بینش اصولی‌تری طراحی کنید. این کار همچنین باعث می‌شود تا بر اساس نیاز و تمایل مخاطبان خود، متوجه شوید که تولید چه محتوایی برای وب‌سایت شما ضروری است.

  1. نقشه‌ی راه سایت را طراحی کنید.

اگر ایجاد یک وب‌سایت را با ساخت خانه مقایسه کنید، نقشه‌ی راه سایت شما مانند طرحی است که معمار بر اساس آن خانه می‌سازد. بدون چنین نقشه‌ای ممکن است خانه‌ای بسازید که حمام نداشته باشد.
در این مرحله باید اطلاعات موجود را سازمان‌دهی کنید و بستر اجرای استراتژی محتوایی خود را فراهم کنید. نقشه‌ی راه یا پلان به شما می‌گوید که استراتژی موجود را از چه طریقی پیش ببرید و طبق چه اصول و نظم و ترتیبی کار کنید.
بعد از دسته‌بندی و سازمان‌دهی اطلاعات باید اولویت‌های استراتژیک خود را تعیین کنید تا کار را طبق آن پیش ببرید.

  1. با دیگران همکاری کنید.

حتی اگر به تنهایی کسب‌وکار خود را می‌گردانید، باید بدانید که در فرایند تولید محتوا، ویرایش و انتشار آن نیاز به افرادی دارید که به شما کمک کنند. این افراد خارج از فضای کاری شما به فرایند برنامه‌ریزی و پلان محتوایی شما نظارت می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا محتوایی دقیق و بی‌اشکال تولید کنید. تکثر آراء چیزی است که در هر برنامه‌ی درست بازاریابی محتوایی به آن نیاز دارید.

  1. به‌جای تلاش برای فروش، از قصه‌گویی استفاده کنید.

ممکن است فکر کنید داشتن وب‌سایت برای شما فرصتی است که تلاش کنید محصولات خود را بفروشید. درست است. وب‌سایت یکی از بسترهایی است که کسب‌وکارها برای فروش محصولات خود در آن استفاده می‌کنند. اما این را فراموش نکنید که تمام تلاش شما نباید معطوف به فروش باشد.
یکی از مراحل طراحی پلان محتوایی این است که قصه‌گویی را وارد کار خود کنید و سعی کنید فروش را به‌صورت غیر مستقیم و به دنبال قصه‌گویی وارد استراتژی بازاریابی محتوایی خود نمایید.
به‌جای آن که از مزایای بی‌شمار خود بنویسید، سعی کنید شواهد عینی و تجربیات واقعی را ارائه کنید. و فراموش نکنید که باید از زبانی استفاده کنید که برای مخاطبان شما قابل فهم و ملموس باشد.
این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل نقشه‌ی راه سایت شماست که خودبه‌خود به افزایش فروش هم منجر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه‌ی این بحث، مطلب «قصه‌گویی در محتوا» را مطالعه کنید.

  1. برای آدم‌ها بنویسید؛ نه موتورهای جست‌وجو

محتوانویسان گاهی فکر می‌کنند به دلیل اهمیت سئو و لزوم دیده شدن محتوا در موتورهای جست‌وجو باید به صورت افراطی به سئو پایبند باشند و محتوا را برای موتورهای جست‌وجو بنویسند.
این را فراموش نکنید که معیار موتورهای جست‌وجو برای رتبه‌بندی، مفید بودن یک محتوا از نظر مخاطب است. پس نباید در استفاده از اصول سئو آن‌قدر افراط کنید که محتوا برای مخاطب سخت‌خوان شود.
اشتباه نکنید! منظور ما این نیست که سئو را نادیده بگیرید. سئو یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتواست که جای ثابتی هم در پلان محتوایی هر وب‌سایتی دارد. آن‌چه ما با آن مخالفیم، افراط در پایبندی به سئو و ماشینی شدن محتواست. مهم است که محتوا را طوری بنویسید که برای خواننده مفید باشد و نظر او را جلب کند. اگر مخاطب محتوای شما را بپسندد، گوگل هم آن را می‌پسندد.

  1. مخاطب را به بازخورد و اقدام در برابر محتوا تشویق کنید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در پلان محتوایی انجام می‌دهند این است که بلافاصله پس از انتشار محتوا از مخاطب می‌خواهند که نسبت آن واکنش نشان دهد.
از آن‌ها بخواهید با شما تماس بگیرند و نظرات‌شان را با شما در میان بگذارند. امکانات ارتباط مشتریان با خودتان را فراهم کنید و کاری کنید نسبت به واکنش نشان دادن به شما تشویق و ترغیب شوند.

  1. برای خودتان ضرب‌الاجل تعیین کنید.

هیچ چیز مانند نظم نمی‌تواند موفقیت یک کسب‌وکار را در فرایندهای تجاری تضمین کند. بدون وجود نظم در روال کاری و زمانبندی، اعضای تیم دچار سردرگمی می‌شوند و استراتژی محتوایی شما به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسد.
از جمله کارهایی که برای ایجاد و حفظ این نظم باید انجام دهید این است که برای تولید و تحویل محتوای خود ددلاین یا ضرب‌الاجل تعیین کنید. هیچ نقشه‌ی راه و پلانی بدون ضرب‌الاجل کامل نمی‌شود. انجام دادن کارها در زمان معین و پایبندی به تقویم محتوایی یکی از مهم‌ترین مراحل استراتژی محتوایی است.
تعیین ددلاین یا ضرب‌الاجل از جمله کارهایی است که پایبندی به تقویم محتوایی را برای شما آسان می‌کند و باعث می‌شود هر محتوا را در زمان معین و در موعد مقرر آماده کنید و به دست مخاطب برسانید.

منابع:

  1. 8 قدم برای نوشتن پلان محتوا
  2. 9 مرحله برای پلان محتوای وب سایت
  3. چطور یک پلان محتوا تهیه کنم؟
نوشتن دیدگاه