تبلیغ محتوا (Content Promotion) چیست؟

امروزه یکی از مشکلات بزرگ بازاریابان محتوا این است که محتوای‌شان آن‌طور که باید و شاید دیده نمی‌شود. اگر نگاهی به آمار انتشار روزانه‌ی مطالب در سطح وب بیندازید می‌بینید که احتمال دیده شدن یک محتوا در میان انبوه مطالبی که منتشر می‌شوند واقعاً کم است. بنابراین چاره چیست؟
برخی از بزرگ‌ترین محتوانویسان دیجیتالی توصیه می‌کنند که همان‌قدر که برای نوشتن زمان می‌گذارید، بخشی از وقت خود را به تبلیغ محتوای خود نیز اختصاص دهید. موفق‌ترین تولیدکنندگان محتوا آن‌هایی هستند که محتوای خود را در معرض دید دیگران قرار می‌دهند تا به این وسیله بیش از پیش دیده شوند. بازاریابان محتوایی به این کار تبلیغ محتوا یا (Content Promotion) می‌گویند. برای این‌که با این استراتژی مهم بیشتر آشنا شوید سازوکار آن را بدانید، این مطلب را دنبال کنید.

تعریف تبلیغ محتوا (Content Promotion)

در دنیای بازاریابی امروز تولید محتوای باکیفیت به تنهایی کافی نیست. یکی از مهم‌ترین وظایف بازاریابان محتوا این است که محتوای تولید شده را به بهترین نحو به دیگران نشان دهند.
تبلیغ محتوا فرایند توزیع محتواهای تولید شده از طریق کانال‌های پولی و ارگانیک است. این به این معناست که کار شما بعد از انتشار محتوا از طریق پلتفرم‌های خودتان به اتمام نمی‌رسد. بعد از این‌که محتوای‌تان را در وب‌سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی یا هر پلتفرم دیگری منتشر کردید نوبت این می‌رسد که آن را از طرق دیگر در معرض دید مخاطبان قرار دهید.
تبلیغ کردن محتوا روش‌های مختلفی دارد. برای مثال می‌توانید از تبلیغات «پرداخت به ازای هر کلیک»، «اینفلوئنسر مارکتینگ»، «ایمیل مارکتینگ» یا «شبکه‌های اجتماعی» استفاده کنید. با کمک هریک از روش‌هایی که گفته شد، می‌توانید محتوای خود را به افراد بیشتری نشان دهید.
یکی از مهم‌ترین نکات درباره‌ی تبلیغ محتوا این است که این استراتژی یک رویکرد چند کاناله است. یعنی وقتی می‌خواهید محتوای خود را تبلیغ کنید باید از چند کانال همزمان برای این کار استفاده کنید. به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ باید به طور همزمان برای جلب نظر مخاطب استفاده شوند. برای این کار می‌توانید خبرنامه‌ی خود را در شبکه‌ی اجتماعی‌تان تبلیغ کنید و مشترکان را تشویق کنید تا شما را از طرق مختلف دنبال کنند.
تبلیغ محتوا

بهترین استراتژی‌ها برای تبلیغ محتوا

متخصصان دیجیتال مارکتینگ روش‌های زیادی را برای تبلیغ محتوا پیشنهاد می‌کنند. ما در این بخش مهم‌ترین و مؤثرترین این روش‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  1. برای تبلیغ محتوا روی ویدئو حساب ویژه باز کنید.

امروزه اهمیت محتوای ویدئویی بر کسی پوشیده نیست. وقتی بدانید که یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی محبوب در دنیاست احتمالاً دیگر نیازی به توضیح بیشتر هم نیست. حالا همه‌ی شرکت‌ها و برندهای مطرح در سرتاسر دنیا اهمیت محتوای ویدئویی را دریافته و آن را در استراتژی بازاریابی محتوایی خود ادغام کرده‌اند.
بنابراین لازم است هنگامی که به تبلیغ محتوا فکر می‌کنید، محتوای ویدئویی را همواره در نظر داشته باشید زیرا این محتوایی است که هواداران زیادی دارد و می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سمت شما جذب کند.

  1. از عنوان‌های خلاقانه و هیجان‌انگیز استفاده کنید.

این نکته را در ذهن داشته باشید که وقتی محتوایی را تبلیغ می‌کنید، آن را به دست کسانی می‌رسانید که شما را نمی‌شناسند و احتمالا قرار است برای اولین بار با شما مواجه شوند. خوب فکر می‌کنید چه چیزی ممکن است این افراد را نسبت به برند شما مشتاق کند؟ چه اتفاقی باید بیفتد تا این غریبه‌ها دل‌شان بخواهد به وب‌سایت شما بیاییند و محتوای تبلیغ شده را بخوانند؟
اولین چیزی که مخاطب در مواجهه با محتوای شما می‌بیند عنوان آن است. پس لازم است هنگام نوشتن محتوا به عنوانی که برای آن برمی‌گزینید دقت کنید. عنوان محتوای شما باید خلاقانه، جذاب و متفاوت باشد. در این صورت مخاطب ترغیب می‌شود ببیند شما چه حرفی برای گفتن دارید. در نتیجه تبلیغ محتوای شما مؤثر واقع می‌شود و شما را به هدف‌تان می‌رساند.

  1. از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها در بازاریابی امروز استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ برای تبلیغ محتواست. اینفلوئنسرها افرادی هستند که به علت داشتن مخاطبان زیاد، می‌توانند بر تصمیمات افراد بسیاری تأثیر بگذارند. وقتی این افراد محتوای شما را تبلیغ می‌کنند درواقع از اعتبار خود برای مطرح کردن نام تجاری شما استفاده می‌کنند و باعث می‌شوند مخاطبان‌شان به سمت شما جلب شوند.

  1. در بحث‌های تخصصی حرفه‌ی خود مشارکت کنید.

شبکه‌های اجتماعی تخصصی مانند لینکدین مکانی عالی برای تبادل نظر افراد اهل فن هستند. شما باید به طور جدی در بحث‌های تخصصی پیرامون حوزه‌ی کاری خود مشارکت کنید و نظر بدهید. وقتی میزان مشارکت شما در این بحث‌ها بالا برود، افراد زیادی نام شما را به خاطر می‌آورند. حالا می‌توانید از این بستر برای تبلیغ محتوای خود استفاده کنید.
برای مثال می‌توانید ادعای خود را درباره‌ی یک موضوع تخصصی با ارسال لینک یکی از مطالبتان اثبات کنید. همین که افرادی شما را بشناسند و روی حرف‌تان حساب کنند باعث می‌شود بخواهند به لینکی که فرستاده‌اید سر بزنند و از آن دیدن کنند. اگر محتوای موحود در آن صفحه برای آن‌ها جذاب باشد، این افراد به مخاطبان شما تبدیل می‌شوند و حتی ممکن است مطالب شما را به دیگران توصیه کنند.
بنابراین سعی کنید فعال و صاحب‌نظر باشید تا بتوانید توجهات بیشتری را به سمت نام تجاری خود جلب کنید.
بهترین استراتژی‌ها برای تبلیغ محتوا

چرا تبلیغ محتوا برای ارتقای سئو ضروری است؟

اگرچه تولید محتوا برای جذب مخاطبان ضروری است اما اگر برندی مخاطبان زیادی نداشته باشد چه؟ آیا تولید محتوا به تنهایی می‌تواند مخاطبان این برند را افزایش دهد؟ همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم تولید محتوا لازم است اما کافی نه! متخصصان تولید محتوا معتقدند که با نگاهی به عوامل رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو می‌توانیم با قطعیت بگوییم که تبلیغ محتوا برای سئو ضروری است.
در ادامه به مهم‌ترین دلایل اهمیت تبلیغ محتوا و تأثیر آن بر سئو می‌پردازیم.

  • دیده می‌شوید.

تبلیغ محتوا به معنای قرار دادن محتوای ارزشمند شما در مقابل چشمان مخاطبان درست است. تبلیغ محتوا کاری می‌کند تا شما بهتر دیده شوید و بتوانید از طریق محتوای خود با دیگران تعامل داشته باشید.

  • لینک می‌گیرید.

وقتی محتوای شما از طریق پلتفرم‌های دیگر تبلیغ می‌شود، لینک‌هایی دریافت می‌کنید. این لینک‌ها به شدت ارزشمندند چون به طور واقعی مخاطبان را به صفحه‌ی شما هدایت می‌کنند.

  • رتبه‌ی بهتری به دست می‌آورید.

مطالعات نشان داده‌اند که تبلیغ محتوا تأثیر به‌سزایی در بهبود رتبه‌بندی شما در موتورهای جست و و جو و به‌ویژه گوگل دارد. وقتی بازدید سایت شما بیشتر شود، قطعاً گوگل محتوای شما را به عنوان محتوای ارزشمند شناسایی می‌کند و در نتیجه رتبه‌ی شما ارتقا می‌یابد.

  • ترافیک و نرخ تبدیل افزایش می‌یابد.

افزایش رتبه‌بندی شما در گوگل به افزایش ترافیک وب‌سایت شما منجر می‌شود. این افزایش ترافیک هم به نوبه‌ی خود تأثیر به‌سزایی در افزایش نرخ تبدیل شما خواهد داشت.

  • محتوای شما توسط مخاطبان بیشتری بازنشر می‌شود.

وقتی ترافیک و نرخ تبدیل شما افزایش یابد، یعنی مخاطبان بیشتری نسبت به شما علاقه‌مند شده‌اند و دوست دارند با برند شما وارد تعامل شوند. همین امر باعث می‌شود این افراد بخواهند محتوای شما را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارند.
به این ترتیب مخاطبان و مشتریان جدید، خود به تبلیغ‌کنندگان برند شما تبدیل می‌شوند و کمک می‌کنند تا شما بیش از قبل دیده شوید.

همان‌طور که می‌بینید تمام این عوامل مثل حلقه‌های زنجیر به هم وصل هستند و بر هم تأثیر مستقیم دارند. بنابراین حالا با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که تبلیغ محتوا برای بهبود سئو و در نتیجه برای پیشرفت کسب‌وکارها لازم و ضروری است.

منابع:

  1. تبلیغ محتوا
  2. تبلیغ محتوا
  3. 5 استراتژی ارتقا محتوا برای ایجاد ترافیک بیشتر با نوشتن کمتر
  4. راهنمایی نهایی برای ارتقا محتوا
نوشتن دیدگاه