کپی رایتینگ چیست؛ کار کپی رایتر چیست؟

چه بخواهید کپی‌رایتینگ را به عنوان شغل جدیدتان انتخاب کنید و چه آن را به چشم کاری جنبی و برای افزایش درآمد ببینید، قبل از هر چیزی لازم است با کپی رایتینگ به عنوان یک حرفه آشنا شوید و بدانید کپی رایترها چه کار می‌کنند.
کپی رایتینگ یعنی نوشتن پیامی متقاعدکننده که افراد را به اقدام وا می‌دارد. اما چگونه پیامی؟ چه اقداماتی از سوی مخاطب مورد انتظار است؟
ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا این شغل را به طور کامل بشناسید و بتوانید درباره‌ی آن به راحتی تصمیم بگیرید.

کپی رایتینگ به چه معناست؟

قبل از شروع بحث لازم است تفاوت بین دو کلمه‌ی مشابه که به زبان فارسی وارد شده را تبیین کنیم: کپی رایت و کپی رایتینگ. بسیاری از افراد این دو کلمه را با هم اشتباه می‌گیرند. کلمه‌ی اول به معنای رعایت حقوق مؤلفان یک اثر هنگام بازنشر (Copyright) و دیگری نوشتن محتوا (Copywriting) است. آن‌چه در بحث امروز مد نظر ماست نوع دوم است.
کپی رایتینگ (Copywriting) به معنای نوشتن پیام‌های متقاعدکننده‌ی تبلیغاتی است. این متن باید بتواند خواننده‌اش را به مشارکت و اقدام در قبال آن ترغیب کند؛ اقداماتی مانند کلیک، خرید و ...
در زبان انگلیسی به متن این محتواها کپی می‌گویند. بنابراین فرایند نوشتن این متن‌ها کپی رایتینگ نام گرفته.
متن‌های کپی یا همان متن‌هایی که به منظور اهداف تبلیغاتی نوشته شده‌اند، در همه‌جا حضور دارند. ممکن است کاتالوگی را پیدا کنید که زیر برف‌پاک‌کن ماشین‌تان گذاشته باشند یا پوسترهایی که به در و دیوار شهر می‌زنند یا صفحه‌ی تبلیغات مجله‌ها و روزنامه‌ها و هزاران مورد دیگر.
اما کپی رایتینگ محدود به مطالب چاپی نیست. بسیاری از چیزهایی که در فضای اینترنت می‌خوانید کپی رایتینگ است. انواع مختلفی از متون کپی رایتینگ وجود دارد. این متن می‌تواند متن یک وب‌سایت باشد یا یک توئیت چند کاراکتری یا متن فیلمنامه‌ی یک تبلیغ ویدئویی.

به چه کسی کپی رایتر می‌گویند؟

کپی رایتر یک نویسنده‌ی حرفه‌ای است؛ نویسنده‌ای که متن‌هایی با هدف تبلیغاتی می‌نویسد و کاری می‌کند تا مخاطب نسبت به آن واکنشی نشان دهد.
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند نوشتن یک استعداد ذاتی است که انسان با آن متولد می‌شود. یا این که هیچ مهارتی برای نوشتن وجود ندارد و هر کس می‌تواند آن را انجام دهد. بگذارید همین ابتدا خیال خودمان را راحت کنیم. این‌ها همه تصوراتی غلط و بی‌اساسند.
کپی رایترهای حرفه‌ای نویسنده‌هایی هستند که مهارت نوشتن را آموخته و آن را در خود پرورش داده‌اند. هیچ کس از هنگام تولد نویسنده نیست. بنابراین اگر می‌خواهید کپی رایتر شوید باید این را بدانید که حتی اگر قریحه‌ی خوبی در نوشتن دارید، این کافی نیست. تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای نیازمند سال‌ها تلاش مداوم و بهبود مهارت‌های نویسندگی است.
وظیفه‌ی اصلی کپی رایتر رساندن صدای برند به گوش مردم است. کپی رایتر لحن و صدای منحصربه‌فردی را برای برندش ایجاد می‌کند و از این طریق هویتی مستقل و تعریف شده برای آن می‌سازد. به این ترتیب ارتباطی میان نام تجاری و مخاطب پدید می‌آید که منجر به واکنش مخاطب و تعامل او با برند می‌شود.
گاهی به کپی رایتر‌ها نویسندگان تجاری هم می‌گویند. زیرا هدف نهایی این افراد افزایش فروش شرکت مورد نظر است. به همین دلیل این نویسندگان عموماً دستمزد بالاتری نسبت به نویسندگان دیگر دارند.

 به چه کسی کپی رایتر می‌گویند؟

کپی رایترها چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای این که بتوانید در این کار موفق شوید لازم است ویژگی‌هایی را در خود تقویت کنید.

  1. انتقادپذیری

به عنوان یک نویسنده که با طیف گسترده‌ای از افراد سر و کار دارید، زمان‌های زیادی در زندگی حرفه‌ای‌تان پیش می‌آید که از شما انتقاد می‌شود. گاهی این انتقادها اصولی و درست‌اند و گاهی اصلاً منصفانه نیستند.
باید روحیه‌ی انتقادپذیری بالایی داشته باشید تا بتوانید انتقادها را بشنوید و از آن‌ها در راستای بهبود کارتان استفاده کنید.

  1. خلاقیت

چه چیزی در فرایند نوشتن یک پیام مهم تبلیغاتی از خلاقیت مهم‌تر است؟ خلاقیت رکن کار شماست. کپی رایترها همیشه در معرض خطر یکنواختی و کپی‌کاری هستند. بنابراین باید خلاق باشید تا در هر شرایطی بتوانید محتوای منحصربه‌فرد، خلاقانه و جذابی را تولید کنید.

  1. تسلط به زبان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کپی رایتر خوب این است. کپی رایترهای حرفه‌ای به زبانی که به آن می‌نویسند تسلط کامل دارند. تنها با تسلط به زبان و داشتن توانایی بالای نگارش است که یک نویسنده می‌تواند با نوشتن یک متن ساده نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند.
تسلط به دستور زبان، لحن، سبک و فنون نگارش متن مهارت‌هایی اساسی برای نوشتن یک محتوای خوب است.

  1. تسلط به حداقل یک زبان خارجی

این مورد به خصوص در مورد نویسندگان غیر انگلیسی زبان صدق می‌کند. نویسنده‌ی خوب باید حداقل به یک زبان خارجی مثلاً انگلیسی مسلط باشد. زیرا برای کپی رایتنیگ لازم است منابع مختلفی را بخوانید و دانش خود را هر روز بیشتر کنید.
تسلط به زبان‌های دیگر به معنای امکان دسترسی به منابع بسیار متنوعی است که در این فرایند کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

انواع کپی رایتینگ

همان‌طور که قبلاً به صورت گذرا به آن اشاره کردیم، کپی رایتینگ انواع و شکل‌های مختلفی دارد. در این قسمت به مهم‌ترین انواع آن می‌پردازیم.

  • تبلیغات چاپی (مانند بروشور، کاتالوگ، تراکت، بیلبورد و ...)
  • مطالب تبلیغاتی برای وب‌سایت‌ها
  • پست‌های وبلاگی
  • گزاراش سالانه‌ی شرکت
  • متن‌های تخصصی
  • متن سخنرانی‌ها
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی و ...

کپی رایتینگ و تولید محتوا چه تفاوت‌هایی دارند؟

بسیاری از افراد تفاوت این دو شغل را نمی‌دانند. در بسیاری از شرکت‌ها فعالیت‌های مربوط به هردو این شغل‌ها را یک نفر انجام می‌دهد اما به هر حال این دو در عین همپوشانی وظایف، از جهاتی با هم تفاوت دارند.

  1. طول متن

یکی از اولین تفاوت‌های کپی رایتینگ و تولید محتوا طول متن است. تخصص کپی رایترها نوشتن متن‌های کوتاهی است که بلافاصله توجه‌ها را به خود جلب کنند.اما تولیدکنندگان محتوا متن‌های بلندتری را با هدف افزایش مشارکت مخاطب می‌نویسند. این متن‌ها محتواهایی تحقیق شده و مفصل هستند که باعث می‌شوند مشتری دیدگاه دقیق‌تری نسبت به برند پیدا کند.

  1. هدف متن

دومین تفاوت این دو نوع متن هدف آن‌هاست. کپی رایترها متن را به یک دلیل ساده می‌نویسند: افزایش فروش. در حالی که تولیدکنندگان محتوا اهداف مختلفی از نوشتن محتوای خود دارند؛ اهدافی مانند آموزش دادن به مخاطب، سرگرم کردن او، برندسازی، افزایش مشارکت، گسترش ارتباطات و ...
به طور مختصر می‌توان گفت که تولیدکنندگان محتوا در خلال متن‌های تحقیق‌شده و بلند در جهت رسیدن به اهداف بلندمدت برندها تلاش می‌کنند، در حالی که کپی رایترها با کمترین مصالح و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهداف کوتاه‌مدت را نشانه می‌گیرند.

  1. علت وجودی

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، تولید محتوا به منظور بازاریابی انجام می‌شود اما علت وجودی کپی رایتینگ برندینگ است. هر چه در کپی رایتینگ تولید می‌شود برای این منظور است که مشتری برند را بشناسد و توجهش به او جلب شود.
اگرچه تولید محتوا و کپی رایتینگ هر دو در این مورد به کار می‌آیند اما کپی رایتینگ این بخش را به صورت ویژه و تخصصی پوشش می‌دهد.

منابع:

  1. تولید کننده محتوا و کپی رایتر: مشابه هستند یا متفاوت؟
  2. کپی رایتر چیست؟
  3. کپی رایتینگ چیست؟
  4. کپی رایتینگ چیست؟
نوشتن دیدگاه