محتوای حماسی چیست؟ 7 نکته برای تولید محتوای حماسی

برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک، کسب رتبه‌‎ی بهتر در گوگل و برای افزایش فروش و رونق کسب‌وکار باید بازاریابی محتوا را در دستور کار خود قرار دهیم و به طور مداوم محتوای باکیفیت تولید کنیم اما در شرایطی که عرصه‌ی رقابت در بازاریابی محتوا تا این اندازه تنگاتنگ است، محتوای خوب کافی نیست. باید فراتر از خوب برویم و زندگی مخاطبان‌مان را دگرگون کنیم؛ باید دست به تولید محتوای حماسی بزنیم.
محتوای حماسی محتوایی است که دنیای مخاطب را تکان می‌هد، به آن‌ها امید می‌بخشد و کاری می‌کند تا بیش از پیش به ما اعتماد کنند.
با ما در کارخانه تولید محتوا یک محتوا همراه باشید ببینیم به چه محتوایی محتوای حماسی می‌گویند و چه ترفندهایی برای تولید آن وجود دارد.

به چه محتوایی حماسی می‌گویند؟

محتوای حماسی محتوایی است که باعث می‌شود تا مخاطب اگر آب در دستش است زمین بگذارد و آن محتوا را بخواند، ببیند، به اشتراک بگذارد و درباره‌ی آن نظر بدهد.
محتوای حماسی محتوایی است که علاوه بر داشتن تمام ویژگی‌های محتوای باکیفیت، بسیار جذاب، الهام‌بخش و زیبا نوشته شده و مخاطبش را میخکوب می‌کند. محتوای حماسی به معنای واقعی به درد مخاطبش می‌خورد و مشکل او را به ساده‌ترین شکل ممکن حل می‌کند. اما در عین حال این محتوا آن‌قدر جذاب و خواندنی است که مخاطب نمی‌تواند آن را کنار بگذارد؛ درست مثل رمانی جذاب که از ابتدا شما را با خود همراه می‌کند و نمی‌گذارد یک لحظه کتاب را زمین بگذارید.

محتوای حماسی چه مزایایی برای بازاریابی محتوایی ما دارد؟

حتماً ضرب‌المثل «مشک آن است که خود ببوید» را شنیده‌اید. محتوای حماسی هم همین‌طور است. نیازی نیست آن را جار بزنید و به همه ثابت کنید که محتوای حماسی تولید کرده‌اید. مخاطب محتوای شما را می‌خواند و حماسی بودن یا نبودن آن را تشخیص می‌دهد.
اما این محتوا چه سودی برای کسب‌وکارها دارد؟

  • محتوای حماسی بسیار مورد توجه است.

وقتی محتوایی تولید می‌کنید که در هیچ جای دیگری قابل دسترس نیست، مورد توجه قرار می‌گیرید. به این ترتیب مردم به دنبال شما می‌گردند و شما را جست‌وجو می‌کنند. محتوای حماسی شما را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد و کاری می‌کند تا مخاطب خود به صورت داوطلبانه آن را به اشتراک بگذارد.

  • محتوای حماسی مخاطبان را نسبت به شما وفادار می‌کند.

مردم پایبندی به مارک‌های تجاری را دوست دارند. این افراد ترجیح می‌دهند به جای این‌که مدام دنبال برندهای جدید بگردند، مشتریان ثابت یک برند مشخص باشند و مایحتاج خود را از آن تهیه کنند. برند شما هویت شماست. محتوای حماسی این هویت را برای شما می‌سازد و کاری می‌کند تا مخاطب و مشتری به شما علاقه‌مند و پایبند شود.
بر اساس تعریف ویکی پدیا وفاداری به مارک در گرو احساسات مخاطب و مشتری است. این‌جاست که محتوای حماسی وارد عمل می‌شود و با برانگیختن احساسات مخاطبان، آن‌ها را در جبهه‌ی شما نگه می‌دارد.

  • محتوای حماسی باعث اقتدار شما می‌شود.

فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای مشغول به کار هستید و چه خدمات و محصولاتی ارائه می‌کنید. محتوای حماسی شما را به یک رهبر قدرتمند و مقتدر در صنعت‌تان تبدیل می‌کند.

  • محتوای حماسی ترافیک شما را افزایش می‌دهد.

طبیعی است که وقتی محتوایی شگفت‌انگیز و جذاب تولید می‌کنید، افراد بیشتری آن را می‌بینند و به اشتراک می‌گذارند. این محتوا خودبه‌خود بیشتر از محتواهای معمولی شما مورد استقبال قرار می‌گیرد و بنابراین ترافیک شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

  • محتوای حماسی پتانسیل وایرال شدن دارد.

وقتی محتوایی مخاطبش را میخکوب کرده و کاری می‌کند تا مردم داوطلبانه آن را به اشتراک بگذارند، می‌تواند به سرعت وایرال شده و نقل همه‌ی محافل شود. محتوای وایرال یا ویروسی محتوایی است که در زمانی کوتاه مثل بمب سروصدا می‌کند و افراد زیادی برای پیگیری آن فضای وب را زیر و رو می‌کنند.
مزایای محتوای حماسی

۷ نکته برای تولید محتوای حماسی

مهم‌ترین نکته در محتوای حماسی مفید بودن محتوا در عین جذابیت آن است. برای این که بتوانید چنین کیفیتی را در محتوای خود به وجود بیاورید به این نکات دقت کنید:

  1. یک موضوع مهم و مرتبط پیدا کنید.

وقتی می‌گوییم محتوای حماسی باید مفید باشد منظور این است که چنین محتوایی باید موضوعی قابل بحث و مهم داشته باشد؛ موضوعی که مخاطب به دنبال آن بگردد و مشکلش را با آن حل کند.
بنابراین لازم است در انتخاب موضوع دقت کنید و درباره‌ی چیزی محتوا بنویسید که بخش اعظم مخاطبان شما به آن نیاز داشته باشند.

  1. جذاب‌ترین نوع محتوا را برای موضوع خود در نظر بگیرید.

یکی دیگر از نکاتی که حتما باید به آن توجه کنید این است که موضوع مورد نظر شما در قالب چه نوع محتوایی جذاب‌تر و کاربردی‌تر می‌شود؟ آیا محتوای تصویری برای این موضوع مناسب‌تر است یا صوتی ویدئویی یا متنی؟ کدامیک از انواع محتوا به موضوع شما جذابیت بیشتری می‌دهد و به حماسی شدن آن کمک می‌کند؟

  1. از عنوان و زیرعنوان‌های جذاب استفاده کنید.

عنوان و زیرعنوان مطلب شما یکی از آن عنصرهای حیاتی است که باعث می‌شود نظر مخاطب در ابتدا به محتوای شما جلب شود. هنگام تولید محتوای حماسی باید در انتخاب عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها بسیار دقت کنید. عنوان‌های جذاب باعث می‌شوند تا مخاطب نسبت به پیگیری محتوای شما علاقه‌مند شود و بخواهد احساسش را با دیگران هم در میان بگذارد.

  1. موضوع مورد نظر را مرحله به مرحله برای مخاطب باز کنید.

محتوای حماسی محتوایی است که کار مخاطبش را ساده می‌کند. پس هنگام نوشتن چنین محتوایی دقت کنید که چگونه اطلاعات را در اختیار خواننده قرار می‌دهید!
موضوع محتوای شما باید مرحله به مرحله برای مخاطبان‌تان باز شود و آن‌ها را به نرمی با خود همراه کند. این کار باعث می‌شود تا مخاطب دچار کسالت و سردرگمی نشود و به راحتی با محتوای شما ارتباط برقرار کند.

  1. از کلی‌گویی پرهیز کنید.

محتوای حماسی محتوایی ویژه است؛ محتوایی که قرار است مهم‌ترین مسائل مخاطبانش را به ساده‌ترین شکل حل کند. پس هنگام تولید چنین محتوایی از کلی‌گویی به شدت پرهیز کنید و سعی کنید با ارائه‌ی هرچه بیشتر جزئیات مفید و کاربردی، بیشترین کمک را به مخاطب خود بکنید.

  1. جذاب‌ترین قسمت محتوا را در ابتدای آن قرار دهید.

نویسنده‌های مطرح و موفق اصطلاحی به نام قلاب انداختن دارند. قلاب انداختن همان کاری است که ماهیگیران انجام می‌دهند. محتوای شما قلاب است و طعمه چیزی است که در ابتدا مخاطب را به سمت قلاب شما جلب می‌کند.
برای این‌که قلاب بیندازید و مخاطب را جلب کنید باید جذاب‌ترین قسمت محتوا را در ابتدای آن بگذارید تا مخاطب نسبت به محتوای شما کنجکاو شود و دلش بخواهد آن را پیگیری کند.

  1. احساسات مخاطب را تحریک کنید.

محتوای حماسی حول محور احساسات مخاطبان می‌گردد. وقتی بتوانید احساسات مخاطب را به نحوی مطلوب و مؤثر برانگیزید، می‌توانید با آن‌ها وارد تعاملی جدی و عمیق شوید.
محتوای حماسی طوری احساسات مخاطبانش را برمی‌انگیزد که راهی به جز خواندن یا دیدن محتوا و به اشتراک گذاشتن آن با دوستان و اطرافیان‌شان نداشته باشند.

 

منابع:

نوشتن دیدگاه