آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات سئو

سئوی یک وبسایت به عنوان یک حرفه تخصصی اصول و قواعد خاص خود را دارد. اصطلاحات رایجی در بحث سئو به کار می روند که هر کدام نقش تعیین کننده ای در بهبود عملکرد وبسایت و محتوای آن دارند. برخی از این اصطلاحات به ظاهر سایت و برخی دیگر به پشت پرده وبسایت مربوط می شوند. در هر حال، بی توجهی به هر کدام از این موارد می تواند در کسب رتبه برتر در صفحه نتایج تاثیر بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر بعضی مفاهیم عملکردی نظیر سئو کلاه سیاه نیز وجود دارند. آشنایی با این اصطلاحات از اهمیت فراوانی برخوردار هستند تا خواسته یا ناخواسته به تنبیه گوگل دچار نشویم. در این مقاله با تیم محتوایی ما در یک محتوا همراه باشید چراکه قصد داریم به بعضی از این اصطلاحات هدفمند و مفید اشاره کنیم.

 

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات سئو

کلیات سئو

سئوی یک وبسایت به معنای بهینه سازی آن وبسایت برای موتورهای جستجو است. در واقع، یک وبسایت شامل محتواهای متنی و غیرمتنی زیادی است که باید بهینه سازی شوند. این مساله کمک می کند تا در موقع جستجوی یک مطلب مرتبط با محتوای وبسایت، گوگل آن را در صفحات نتایج خود نشان دهد. هر چه بهینه سازی محتوا یک وبسایت حرفه ای تر و با کیفیت تر باشد، رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل بالاتر خواهد بود. تمامی این فرایند را سئوی یک وبسایت می نامند. این که یک کاربر چقدر زمان در یک سایت صرف کند، نشان می دهد که محتوای آن سایت چقدر مفید است. این موضوع یکی از اصلی ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی وبسایت ها به شمار می آید. بیش از 70 درصد کاربران در هنگام جستجوی کلمات کلیدی یا مفاهیم کلیدی مختلف تنها به همان وبسایت هایی که در صفحه اول نمایش داده می شوند، بسنده می کنند. یعنی اصلی ترین هدف سئوی یک وبسایت باید قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باشد؛ این کار نیاز به حرفه، تخصص و صبوری زیادی دارد. در هر حال، سئو بسیار بیشتر از تبلیغات ایمیلی و مانند آن نتیجه می دهد. زیرا وقتی محتوای یک وبسایت برای استفاده کاربران بهینه سازی گردد، هر بار جستجو می تواند آن وبسایت را در لیست انتخاب کاربر قرار دهد. این یعنی نوعی تبلیغ پیوسته که محدود به زمان نشده و می تواند تا مدت ها یک کالا یا خدمات را معرفی نماید.

کلیات سئو

اصطلاحات رایج و پرکاربرد سئو

در دانش سئو از مفاهیم و اصطلاحات زیادی استفاده می شود. هر یک از اقداماتی که باید در سئوی یک وبسایت مورد توجه قرار گیرد، با یک دستور و یا مفهوم تعریف می گردد. در این قسمت به تعداد محدودی از مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • محتوا پادشاه است (Content is King)
    وقتی قرار است یک وبسایت در دسترس عموم قرار گیرد، باید ابزاری برای مانور دادن در یک موضوع داشته باشد. این ابزار همان محتوا است. در اصل، محتوایی که در یک وبسایت قرار می گیرد، با بهینه سازی و عبور از فیلترهای سئو می تواند راه را برای دیده شدن سایت توسط کاربر هموار سازد.
  • عملیات EAT گوگل (Expertise, Authority, Trust)
    اصلی ترین گام در سئوی یک وب سایت حفظ کیفیت و صداقت در تولید محتوا است. همچنین محتوا باید با دقت و با رعایت اصول استاندارد نگارشی تهیه شود. گوگل در سال های اخیر با استفاده از الگوریتم های قوی و هوش مصنوعی توانسته است محتوای بی کیفیت و خوب را از یکدیگر تفکیک کند. از این رو، رتبه بندی سایت ها بر اساس معیارهای این الگوریتم ها، سختگیرانه تر انجام می گیرد.
  • کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
    استفاده از کلمات کلیدی طولانی می تواند قدرت محتوا را بالا ببرد. با اینکه تعداد جستجوی این نوع عبارات کمتر از کلمات کلیدی کوتاه است، با این حال، مستقیم به نیاز کاربر اشاره می کنند. به همین دلیل، از نظر گوگل هم ارزشمندتر به نظر می رسند.

اصطلاحات رایج و پرکاربرد سئو

  • عبارت کلیدی با نام برند (Branded Keyword)
    برای تهیه یک محتوا مخصوصا محتوای متنی لازم است از بین کلمات و عبارات محبوب در بین کاربران، پربیننده ترین را جستجو کنیم. حال اگر عبارت کلیدی مورد نظر را به طور خاص همراه با یک نام شناخته شده جستجو کنیم، آن را یک کلمه کلیدی با نام برند می نامند. برای مثال، "قیمت کفش" یک عبارت کلیدی و "قیمت کفش در دیجی کالا" یک عبارت کلیدی با نام برند به حساب می آید.
  • سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
    سئوی کلاه سیاه روشی کلاهبردارانه برای جذب بازدید بیشتر از یک وبسایت است. در گذشته افراد با ایجاد محتواهای بی کیفیت با چگالی بالایی از کلمات کلیدی، کاربران را به وبسایت های خود می کشاندند. در حالی که آن محتواها یا به موضوع سایت بی ربط بودند و یا هیچ مطلب مفیدی به کاربر انتقال نمی دادند؛ این روش جذب کاربر را سئوی کلاه سیاه می نامند. امروزه با گسترش الگوریتم های گوگل، این مساله تقریبا منتفی شده و در صورت اقدام به این کار، گوگل بر روی سایت جرایم سنگینی اعمال خواهد کرد.
  • متن جایگزین تصویر (Alt Text)
    حتما تاکنون با این مشکل مواجه شده اید که تصاویر در یک صفحه اینترنتی باز نشوند. این مشکل معمولا به دلیل سرعت نامناسب اینترنت رخ می دهد، اما می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. برای اینکه گوگل در بحث جستجوی عبارت کلیدی به مشکل برنخورد، در بحث سئوی یک وبسایت یک عبارت توصیف کننده برای تصویر استفاده می شود. این عبارت در ظاهر سایت نشان داده نمی شود، اما در صورت باز نشدن تصویر دیده می شود که به آن متن جایگزین تصویر یا alt Text گویند.

شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با مفاهیم و اصطلاحات سئو با کارشناسان ما در سایت یک محتوا در ارتباط باشید و در صورت لزوم مشاوره رایگان دریافت کنید.

نوشتن دیدگاه