یادگیری ماشینی چگونه تولید محتوا را تغییر می‌دهد؟

اهمیت و تأثیر تولید و بازاریابی محتوا دیگر موضوع جدیدی نیست. چیزی که تازگی دارد نگرش ما به این مقوله‌ها و دغدغه‌هایی است که نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنیم. اصلی‌ترین دغدغه‌ی محتوانویسان این است که چگونه خود را به ‌روز نگه دارند و همواره برای مخاطب‌های‌شان محتوایی با ارزش تولید کنند.
اگرچه انجام منظم این کار به هزینه، انرژی و زمان زیادی نیاز دارد، اما دنیای دیجیتالی امروز به کمک متخصصان تولید محتوا آمده و با کمک تکنولوژی به نام یادگیری ماشینی کمی آن را آسان کرده.
یادگیری ماشینی یکی از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی است که صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند؛ صنایعی مانند خودروسازی (تولید اتوموبیل‌های خودران)، تبلیغات (شناسایی تبلیغات ناشناس و مشکوک)، امور مالی و ...
اما یکی از جذاب‌ترین حوزه‌هایی که یادگیری ماشینی برآن تأثیر گذاشته و اکنون بخشی از آن است تولید و بازاریابی محتواست. در این مطلب می‌خواهیم به تأثیر یادگیری ماشینی در تحول تولید محتوا بپردازیم.

یادگیری ماشینی یعنی چه؟

یادگیری ماشینی یکی از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی است که در آن الگوریتم‌های کامپیوتری برنامه‌ریزی شده‌اند تا ماشین‌ها بتوانند بر اساس مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ، خود آن‌چه را که لازم است بیاموزند.
این سیستم‌های خودران و خودآموز اقدامات را براساس داده‌ها و الگوهای تاریخی تنظیم می‌کنند، تغییر می‌دهند و هرچه اطلاعات مهم‌تر و حیاتی‌تری را جمع‌آوری می‌کنند، دقیق‌تر می‌شوند.
یادگیری ماشینی داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند، افق انتظار و دیدگاه می‌سازد و به ایجاد یک استراتژی محتوایی شخصی‌شده کمک می‌کند. این به این معناست که بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا شانس بیشتری برای تولید محتوای ارزشمند، مؤثر و شخصی‌شده دارند.
یادگیری ماشینی از تولید محتوا هم فراتر می‌رود و بازاریابان را قادر می‌سازد تا با استفاده از ابزارهای گوناگون این تکنولوژی، استراتژی‌های رقیب‌های‌شان را هم تجزیه‌وتحلیل کنند تا بتوانند به بهترین روش برای تعامل و ارتباط با مشتری دست یابند.

 یادگیری ماشینی برای تولید محتوا

یادگیری ماشینی چه تأثیری بر تولید محتوا دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم این فناوری صنایع زیادی را متحول کرده و بر آن‌ها تأثیر گذاشته. تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان گفت این حوزه یکی از بخش‌هایی است که یادگیری ماشینی بیشترین تأثیر را بر آن داشته است.

  1. افزایش بهره‌وری

متخصصان دیجیتال مارکتینگ برای افزایش بهره‌وری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند.
کارهای روتین و خسته‌کننده‌ای مانند آنالیز عنوان‌ها و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی کارهایی هستند که به کمک یادگیری ماشینی به راحتی و در کمترین زمان انجام می‌شوند.
در نتیجه شما می‌توانید کارهای پیش پا افتاده را به ماشین‌ها بسپارید و زمان و انرژی بیشتری را برای نوشتن محتوای باکیفیت صرف کنید.
ابزارهای بازاریابی محتوا که براساس اصول یادگیری ماشینی کار می‌کنند به بهینه‌سازی، مدیریت، تولید و ویراستاری محتوای شما کمک می‌کنند تا بتوانید فعالیت‌های بازاریابی خود را به ساده‌ترین شکل ممکن پیش ببرید.

  1. تولید محتوای هدفمند و شخصی شده

با استفاده از استراتژی‌های سنتی بازاریابی محتوا، تولید محتوای شخصی شده و متناسب با جمعیت زیادی از مخاطبان، کاری غیر ممکن به نظر می‌رسد. این روزها شخصی‌سازی محتوا برای مخاطب یکی از داغ‌ترین بحث‌هاست. یادگیری ماشینی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بسیار دقیقی را از مخاطبان خود گردآوری کنید.
براساس تعامل کاربر با محتوا الگوریتم های یادگیری ماشینی می‌توانند نوع موضوعات مورد علاقه‌ی کاربر را پیش‌بینی کنند. بنابراین به کمک این فناوری می‌توانید نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنید و راه حل‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها ارائه کنید.
الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مخاطبان را بر اساس رفتارشان، به گروه‌هایی دسته‌بندی و عکس‌العمل این گروه‌ها را به رویدادهای خاص پیش‌بینی می‌کنند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا برای هر مرحله از سفر خریدارتان محتوای شخصی‌سازی شده تولید کنید.

  1. به پیدا کردن محتوای مناسب کمک می کند.

برای نوشتن محتوای عمیق و ارزشمند فهمیدن هدف جست‌وجوی مخاطبان عنصری اساسی است. هوش مصنوعی داده‌های مهمی مانند موضوعات پرطرفدار و جست‌وجوهای محبوب را در موتورهای جست‌وجو جمع‌آوری می‌کند و به شما می‌گوید مخاطب به چه چیزی نیاز دارد.
یکی از کارهای مهمی که یادگیری ماشینی برای تولیدکنندگان محتوا می‌کند این است که به آن‌ها می‌گوید چه محتوایی برای مخاطبان‌شان مناسب است تا با تولید آن به اهداف تجاری خود برسند. این تکنوبوژی به محتوانویسان می‌گوید کدام موضوعات پتانسیل بیشتری برای بازنشر و اشتراک‌گذاری دارند. درنتیجه تعامل شما با خوانندگان بالاتر می‌رود.

  1. ردیابی داده‌ها

یکی از فاکتورهای موفقیت در بازاریابی محتوا جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نتایج است. این عاملی است که استراتژی بازاریابی شما را تقویت می‌کند.
یادگیری ماشینی در این مورد هم به کمک استراتژیست‌های محتوا آمده تا با بررسی و تحلیل سریع داده‌ها و نتایج به آن‌ها کمک کند تا بهترین استراتژی بازاریابی را برای کسب‌وکار خود طراحی کنند.

  1. کاهش هزینه

استراتژی بازاریابی محتوا همیشه باید مبتنی بر تجزیه و تحلیل باشد نه حدس و گمان؛ زیرا نوشتن مقاله‌ای که هیچ کس علاقه‌ای به خواندن آن ندارد صرفاً اتلاف وقت است. با استفاده از یادگیری ماشینی نیازی به استخدام نیرویی که کار تحلیل را به عهده بگیرد ندارید. بنابراین بودجه‌ی شما می‌تواند صرف کارهای مهم‌تری شود.
یادگیری ماشینی می‌تواند دستورالعمل هایی را برای ایجاد یک استراتژی داده‌محور ارائه دهد و به ایده پردازی محتوای خوب کمک کند. از آن‌جا که کامپیوترها می‌توانند کارهای تکراری را با سرعت و کارآیی بسیار خوبی انجام دهند، این امر هم از نظر وقت و هم از نظر هزینه برای شما صرفه جویی می‌کند.

  1. ایجاد سیستم پیشنهادی مرتبط

فکر می‌کنید چرا دوستان نزدیک یا اعضای خانواده‌ی شما همیشه هدیه‌های بهتری برای‌تان می‌گیرند؟ این افراد شما را به خوبی می‌شناسند. بنابراین آن‌ها مثلاً می‌دانند که شما کتاب‌های شعر را دوست دارید. به این ترتیب اگر بخواهند برای‌تان هدیه‌ی تولد بگیرند سراغ قفسه‌ی کتاب‌های علمی تخیلی نمی‌روند. یا برای مثال می‌دانند که شما عاشق غذاهای سنتی هستید و از فست‌فود خوش‌تان نمی‌آید. به همین دلیل وقتی می‌خواهند شما را به شام دعوت کنند، قرار را در یک رستوران سنتی می‌گذارند نه در پیتزافروشی.
سیستم پیشنهادی هم به همین شکل عمل می‌کند. یادگیری ماشینی به شما کمک می‌کند تا موضوعات مورد علاقه‌ی مخاطب‌های خود را پیدا کنید و بر اساس این موضوع‌ها مطالب پیشنهادی را برای او به نمایش درآورید؛ درست مانند دوستی نزدیک یا عضوی از خانواده که او را می‌شناسد و مطابق میل او رفتار می‌کند.

نتیجه‌گیری در خصوص یادگیری ماشینی و تولید محتوا

دنیای امروز ما دنیای ماشین‌هاست. امروزه هوش مصنوعی و ماشین‌ها به کمک انسان می‌آیند تا کارها را در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل پیش ببرد. تولید محتوا هم مانند هر حوزه‌ی دیگری از مزایای بی‌شمار هوش مصنوعی استفاده می‌کند و روزبه‌روز پیشرفته‌تر و بهینه‌تر می‌شود.
یادگیری ماشینی دستیاری پرسرعت، کم‌هزینه و بسیار دقیق برای تولیدکنندگان محتواست تا بتوانند کارهای خود را با نهایت دقت و با فراغ بال انجام دهند و به جای تمرکز بر کارهای روتین و کسالت‌بار، خلاقیت خود را در تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند به کار ببرند.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از جمله رشته‌هایی هستند که اگر بدانید چگونه و در چه زمانی از آن‌ها استفاده کنید، به سلاحی قدرتمند مجهز می‌شوید که شما را قادر می‌سازد تا بازار تولید محتوا را در دست بگیرید.

منابع:

چگونه یادگیری ماشینی در حال تغییر در بازاریابی محتوا است

بازاریابی یادگیری ماشین

نوشتن دیدگاه