انواع محتوا | محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر چیست؟

این روزها روش‌های تبلیغاتی آن‌قدر متنوع و گسترده شده‌اند که گاهی بازاریابان کارکشته را هم به اشتباه می‌اندازند. محتواهای تبلیغاتی از آگهی‌های چاپ شده در روزنامه‌ها و مجله‌ها شروع شدند و روزبه‌روز سروشکل متفاوت‌تری به خود گرفتند.

همان‌طور که با پیشرفت دانش و تکنولوژی اینترنت جای پای خود را در تعامل‌های روزمره‌ی انسان باز کرد، شیوه‌های تبلیغاتی هم از مطبوعات چاپی به سطح وب منتقل شدند. محتوای حمایت‌شده یا اسپانسردار یکی از انواع تبلیغات است که امروزه طرفداران زیادی در بین بازاریاب‌ها پیدا کرده؛ روشی که تعامل میان برندها را به واسطه‌ی ایجاد ارتباط بین درخواست‌کننده‌ی تبلیغ و منتشرکننده‌ی آن بالا می‌برد و پیوندهای محکم و سازنده‌ای را بین آن‌ها شکل می‌دهد.
خب بیایید ببینیم محتوای حمایت شده یا اسپانسردار چیست و چگونه به کسب‌وکار ما کمک می‌کند.

تعریف محتوای حمایت شده یا اسپانسردار

محتوای حمایت شده یکی از انواع تبلیغ است. در این نوع از تبلیغ هزینه‌ی تولید و توزیع محتوا توسط یک شرکت یا برند که قصد تبلیغ خود را دارد پرداخت می‌شود. اما این محتوا نه توسط سفارش دهنده، بلکه توسط برند، شرکت یا اینفلوئنسری تولید می‌شود که قرار است محتوا را از طریق رسانه‌ی خود منتشر کند.
نکته‌ی جالب ماجرا این است که در این نوع از تبلیغات شرکت‌ها به سراغ هر برند یا اینفلوئنسری نمی‌روند. حقیقت این است که در محتوای حمایت شده قرار است یک ارتباط دوسویه میان سفارش دهنده‌ی محتوا و منتشرکننده‌ی آن شکل بگیرد؛ یعنی برند سفارش دهنده با پرداخت هزینه از رسانه‌ی توزیع‌کننده حمایت می‌کند و رسانه‌ی منتشرکننده‌ی محتوا هم شرکت سفارش‌دهنده را در معرض دید مخاطبانش قرار می‌دهد.
تفاوت اصلی این روش با تبلیغات سنتی پولی دیگر این است که دو شرکت (یا برند یا ...) مبدأ و مقصد در این نوع تبلیغ به هم مرتبطند؛ یعنی هر دو در یک حوزه‌ی تخصصی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل وقتی رسانه‌ی منتشرکننده اسمی از شرکت یا برند مبدأ می‌آورد توی ذوق مخاطب نمی‌خورد و بیشتر وقت‌ها مخاطب اصلاً متوجه نمی‌شود که مورد هدف تبلیغات قرار گرفته. در محتوای حمایت شده مخاطب به جای این‌که فکر کند تبلیغ دیده، باید احساس کند که چیزی آموخته.
محتوای اسپانسر شده چیست

چگونه محتوای حمایت شده را از تبلیغات سنتی‌تر تشخیص بدهیم؟

با وجود تفاوتی که در بالا به آن اشاره کردیم، هنوز افراد بسیاری هستند که تفاوت این دو نوع تبلیغ را به درستی درک نکرده‌اند. خوب اشکالی ندارد. من می‌خواهم یک بار برای همیشه این ابهام را برای‌تان برطرف کنم.
بگذارید از تبلیغات سنتی شروع کنم.
در این نوع از تبلیغات شرکت یا برندی که قصد تبلیغ کردن کالا یا خدمت خود را دارد، محتوا یا سرمقاله‌ای را تولید می‌کند. بعد این شرکت یا برند تصمیم می‌گیرد که محتوایش را به دست یک ناشر یا یک وب‌سایت برساند. رسانه‌ی مقصد با دریافت هزینه‌ای وب‌سایت یا شبکه‌ی اجتماعی خود را در اختیار برند سفارش دهنده قرار می‌دهد و محتوای او را منتشر می‌کند.
خوب واضح است که وقتی کسی به جز نویسندگان همیشگی یک وب‌سایت مطلبی را می‌نویسد، آن مطلب با سایر مطالب سایت متفاوت است؛ چه به لحاظ مضمون محتوا، چه به لحاظ لحن و صدا، چه به لحاظ نحوه‌ی صورتبندی و چه از هر نظر دیگر. همین نکته باعث می‌شود تا در بیشتر مواقع محتوای اینگونه تبلیغات در بین مطالب دیگر وب‌سایت ناشر مثل وصله‌ی ناجور به‌نظر بیاید.
حالا برویم سراغ محتوای حمایت شده.
در این نوع از تبلیغات شرکت یا برند اولیه خودش دست به تولید محتوا نمی‌زند. این نام تجاری صفرتاصد تولید محتوای حمایت شده را به رسانه‌ای که قرار است تبلیغ در آن منتشر شود می‌سپارد و در ازای تولید و توزیع آن محتوا هزینه‌ای را به آن پرداخت می‌کند. (یا به اصطلاح از رسانه‌ی مورد نظر حمایت مالی می‌کند.)
حالا وقتی محتوا منتشر شد، مخاطب مطلبی را با همان لحن مورد انتظار و آشنای وب‌سایت مقصد می‌بیند؛ صدایی آشنا که مخاطب آن وب‌سایت یا شبکه‌ی اجتماعی به آن اعتماد دارد. این صدای آشنا اما این بار حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و چیز جدیدتری را به مخاطب یاد می‌دهد. بنابراین اعتماد مخاطب بیش از پیش جلب می‌شود و همین اعتماد کارایی محتوای حمایت شده را نسبت به نوع سنتی آن بالاتر می‌برد.
چگونه محتوای حمایت شده را از تبلیغات سنتی‌تر تشخیص بدهیم؟

محتوای حمایت شده یا اسپانسردار چه مزایایی دارد؟

یادتان هست که گفتم محتوای حمایت شده یک ارتباط دوسویه و مؤثر است؟ همین باعث می‌شود تا این ارتباط برای هر دو طرف منافعی را به همراه داشته باشد. بیایید ببینیم ماجرا از چه قرار است.

  1. برندسازی

وقتی محتوای خوب و باکیفیتی توسط یک رسانه منتشر می‌شود، نه تنها مخاطبان آن رسانه با سفارش دهنده‌ی تبلیغ آشنا می‌شوند و به برندینگ آن کمک می‌کنند، بلکه همین کیفیت و اصالت به برندسازی سایت ناشر هم کمک می‌کند.
به این ترتیب هرچند که تأثیر این محتوا در برندینگ شرکت سفارش دهنده‌ی محتوا بیشتر است، اما نمی‌توانیم منکر تأثیر آن در برند سازی شرکت ناشر شویم.

  1. ارتباط

همین نفس برقراری ارتباط میان دو برند و تبدیل شدن‌شان به شریک تجاری بزرگ‌ترین مزیت این تبلیغ است. چنین محتوایی پیوندهای قدرتمند حرفه‌ای را میان شرکت‌های مختلف برقرار می‌کند. این ارتباطات در آینده‌ی تجاری برندها و شرکت‌ها بسیار مهم هستند.
از طرف دیگر با برقراری ارتباط میان دو شرکت یا نام تجاری، مخاطبان آن‌ها هم به یکدیگر متصل می‌شوند و درنتیجه دایره‌ی جامعه‌ی هدف هر دو شرکت گسترده‌تر می‌شود.

  1. اعتمادسازی

اعتمادسازی کلید موفقیت برندها برای پیشرفت در دنیای کسب‌وکارهای نوین است. تا وقتی مخاطبان شما به شما اعتماد نداشته باشند، نمی‌توانید روی فروش و رونق اقتصادی خود حسابی باز کنید. محتوای حمایت شده به واسطه‌ی ارائه‌ی اطلاعات مفید و به خاطر داشتن ارزش افزوده برای هر دو شرکت مبدأ و مقصد تبلیغ، منجر به اعتمادسازی می‌شود و مخاطبان را در جبهه‌ی شما نگه می‌دارد.

  1. افزایش ترافیک

این مورد خیلی بدیهی است. محتوای خوب برای منتشرکننده‌اش ترافیک بیشتر می‌آورد. از طرفی وقتی در همین محتوا به نام شرکت یا برند سفارش‌دهنده اشاره و لینک سایت مورد نظر در آن قرار داده شده، مخاطبان با کلیک روی لینک به سایت سفارش دهنده هدایت می‌شوند. نتیجه؟ ترافیک سایت سفارش‌دهنده‌ی محتوا هم افزایش پیدا می‌کند.

  1. افزایش تعداد مشتریان

طبیعی است که وقتی مخاطب محتوای خوبی را می‌بیند و به آن اعتماد می‌کند، برای خرید کردن از صاحب محتوا ترغیب می‌شود. این مزیت هم مانند سایر مزایای محتوای حمایت شده برای هر دو سایت مبدأ و مقصد وجود دارد.
این محتوا باعث می‌شود تا تعداد مشتریان هر دو سایت به طرز چشمگیری بیشتر شود.

  1. تعامل و گفت‌وگو

اگر گفت‌وگو و تعامل‌های انسانی را از دنیای امروز حذف کنیم چه چیزی از آن باقی می‌ماند؟ باور کنید هیچ! این مسئله‌ی حیاتی در دنیای کسب‌وکار هم صادق است. تولید محتوای حمایت شده درهای گفت‌وگوهای تجاری را میان برندهای مختلف و مخاطبان‌شان باز می‌کند. نتیجه‌ی این گفت‌وگوها چیست؟ پویایی و نشاط.
این پویایی هم به نوبه‌ی خود منجر به چرخیدن چرخ‌های اقتصادی و رونق کسب‌وکارها در میان‌مدت و بلندمدت می‌شود.

منابع:

نوشتن دیدگاه