محتوای تعاملی چیست؟ روشهای تولید محتوای تعاملی را با هم ببینیم

دنیای بدون تعامل را مجسم کنید؛ دنیایی خالی از ارتباطات و پر از آدم‌های منزوی. چه کسی می‌تواند در چنین دنیایی زندگی کند و دوام بیاورد؟
انسان موجودی اجتماعی است که هویت و بودنش به تعامل و ارتباط با دیگران وابسته است. حالا اگر همین انسان اجتماعی بخواهد کسب‌وکاری را راه بیندازد چه؟ چه چیزی این کسب‌وکار را حفظ می‌کند؟ من می‌گویم تعامل. اگر تعاملی نباشد، خرید و فروشی هم نیست.
همین مسئله در رابطه با بازاریابی هم صدق می‌کند. تعامل این‌جا هم عنصری ضروری است. امروزه با حاکمیت بازاریابی محتوایی بر فضای آنلاین، این تعامل شکل تازه‌ای به خود گرفته. بازاریاب‌های محتوایی با تولید محتوای تعاملی این ارتباط انسانی میان مخاطب و برند را ایجاد و حفظ می‌کنند تا چرخ‌های کسب‌وکارها از حرکت نایستند.
خوب بیایید ببینیم محتوای تعاملی چیست و به چه روش‌هایی می‌توان آن را تولید کرد.

محتوای تعاملی یعنی چه؟

برای مدت‌های مدید بازاریابان محتوا با تکیه بر یکی از اصول روان‌شناسی، معتقد بودند که مخاطب در ارتباط با مارک تجاری حافظه‌ی کوتاهی دارد. بر مبنای همین اصل قانون ۸ ثانیه توسط بازاریابان ارائه شد. این افراد معتقد بودند که دامنه‌ی توجه انسان ۸ ثانیه است. پس اگر می‌خواهید خود را در ذهن مخاطب تثبیت کنید تنها ۸ ثانیه فرصت دارید.
خوب من یک سؤال مهم دارم. اگر دامنه‌ی توجه ما واقعا ۸ ثانیه است، پس چطور نتفلیکس به یکی از پرطرفدارترین و پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها تبدیل شده؟ حقیقت این است که قانون ۸ ثانیه امروزه آن‌قدرها کارایی ندارد. راز موفقیت نتفلیکس با آن سریال‌ها و فیلم‌های بلندش چیزی پیچیده‌تر از یک قانون ساده است: محتوای تعاملی.
محتوای تعاملی هر شکلی از محتواست که مخاطب را به اقدام تشویق می‌کند. محتوای تعاملی کاری می‌کند که مخاطب منفعل نباشد و فعالانه با محتوا (به‌طور کلی با برند) درگیر شود.
محتوای تعاملی چیه؟

بگذارید موضوع را کمی ساده‌تر عنوان کنم. فرض کنیم شما مشغول مطالعه‌ی محتوایی در رابطه با محیط زیست (مثلاً آثار مخرب رها کردن پلاستیک‌ها در طبیعت) هستید. محتوا آن‌قدر جالب است که شما ثانیه‌به‌ثانیه بیشتر با آن درگیر می‌شوید و دوست دارید بیشتر و بیشتر بدانید. در انتهای محتوا به قسمتی می‌رسید که نویسنده از شما خواسته تا از تجربیات خودتان در رابط با این موضوع بنویسید. شما آن‌قدر از خواندن این مطلب به وجد آمده‌اید که بی‌درنگ دست به کیبورد می‌شوید و شروع می‌کنید به تعریف کردن تجربه یا خاطره‌ی خودتان از این موضوع.
می‌بینید؟ این یک نمونه از محتوای تعاملی است. محتوایی که شما را وادار کرده به جای نشستن و خواندن صرف، عضلات‌تان را تکان دهید و دست به کاری فیزیکی بزنید. محتوای تعاملی محتوایی است که به هر صورت ممکن کاری می‌کند تا مخاطبش با او وارد مشارکت فعال شود.
این مشارکت می‌تواند بازنشر محتوا توسط مخاطب باشد یا گذاشتن کامنت برای مطلب یا کلیک روی لینک‌ها و پیمایش در صفحات مرتبط... و در ایده‌آل‌ترین شکل آن، خرید از برند تولیدکننده‌ی محتوا.

محتوای تعاملی برای افزایش نرخ تبدیل

روش‌های تولید محتوای تعاملی

خوب وقت آن رسیده تا ببینیم به چه محتواهایی محتوای تعاملی می‌گویند. بعضی از این محتواها را احتمالاً از قبل می‌شناسید و برخی دیگر را برای اولین بار قرار است بشناسید. تولید این محتواها به شما کمک می‌کند تا تعامل و مشارکت مخاطبان‌تان را به بیشترین میزان ممکن برسانید.

  1. مسابقه

مسابقه‌ها یکی از جذاب‌ترین انواع محتوا برای مخاطبند. یکی از روش‌های درگیر کردن فعال مخاطب با محتوا طراحی مسابقه‌ها و کوئیزهای جذاب است. مخاطب به سؤالات مسابقه‌ی شما پاسخ می‌دهد و بازی مفرح و هیجان‌انگیزی را با شما شروع می‌کند. این تازه ابتدای کار است. اگر مسابقه‌ی شما برنده و بازنده‌ای هم داشته باشد، هیجان از این هم بیشتر می‌شود.
به محض این‌که نتایج مسابقه را اعلام کنید و به برندگان‌تان جایزه بدهید می‌بینید که این محتوای تعاملی چه تأثیر بی‌نظیری بر پویایی برند شما گذاشته. هربار مخاطبان بیشتری وارد بازی شما می‌شوند و به این ترتیب مشارکت فعال روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

  1. ارزیابی

ارزیابی هم یکی از بهترین انواع محتوای تعاملی است. ارزیابی اساتید در پایان هر ترم دانشگاه را یادتان هست؟ این نوعی محتوای تعاملی است که دانشجو را وادار به تعامل می‌کند. چنین محتوایی علاوه بر برانگیختن واکنش مخاطب به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را از منظر مخاطبان‌تان ببینید.
کجای کار را اشتباه رفته‌اید؟ چه نقصی در فرایندهای تولید و فروش شما وجود دارد؟ بازخورد مخاطب نسبت به عملکرد پرسنل شما چگونه است؟ همه‌ی این‌ها با یک فرم ارزیابی ساده قابل فهمیدن است.
به کمک نتایج ارزیابی‌ها می‌توانید نیازهای مخاطبان خود را شناسایی کنید و برای تولید محتوا ایده بگیرید. این روش حتی به شما کمک می‌کند که عملکرد خود را نسبت به رقبا بسنجید و در جهت پیشرفت کارتان قدم بردارید.

  1. چالش‌ها

با گسترش نفوذ اینترنت و افزایش محبوبیت فضاهای مجازی، چالش‌ها به یکی از محبوب‌ترین محتواهای تعاملی تبدیل شدند. شما کدام چالش را به یاد دارید؟ در کدام‌یک از این چالش‌ها شرکت کرده‌اید؟ یکی از معروف‌ترین چالش‌هایی که یادم می‌آید چالش سطل یخ است. سطل یخ یکی از معروف‌ترین چالش‌های انسان‌دوستانه بود که افراد زیادی را در سطح وب با خود درگیر کرد.
این چالش‌ها به‌طرز چشمگیری سطح مشارکت فعال را در سایت و شبکه‌های اجتماعی شما بالا می‌برند.

  1. گالری

محتوای بصری شاه‌کلید موفقیت شماست. داشتن یک گالری باسلیقه از تصاویر جذاب می‌تواند مشارکت مخاطبان شما را به طرز غیر قابل باوری بالا ببرد. همین که مخاطب وارد گالری شما شود و تصاویر موجود را ورق بزند بهترین اقدام است.
بنابراین خوب است یک مجموعه‌ی زیبا و باسلیقه از تصاویر محصولات یا خدمات خود گردآوری کنید و در دسترس مخاطبان قرار دهید.

  1. اینفوگرافیک

قرار دادن اینفوگرافیک در متن محتوا روشی عالی برای بالا بردن تعامل مخاطب است. مردم عاشق اینفوگرافیک‌ها هستند. همین که مخاطب شما یک اینفوگرافیک جذاب را در محتوای شما ببیند، توجهش بیش از پیش جلب شده و احتمالاً آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

  1. نظرسنجی

گاهی با یک نظرسنجی ساده می‌توانید جواب سوالات زیادی را در رابطه با فعالیت محتوایی‌تان به دست آورید. مثلاً می‌توانید یک استوری نظرسنجی در اینستاگرام خود بگذارید و از مخاطبان‌تان بپرسید که دوست دارند بیشتر درباره‌ی چه مطالبی بدانند. یک پست نظرسنجی ساده به شما کمک می‌کند تا از مخاطبان‌تان ایده بگیرید و آن را در راستای بهبود کار خود به کار ببرید.

  1. پرسش و پاسخ

یک پست کامل را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید. احتمالاً بسیاری از مخاطبان شما سؤالاتی دارند که منتظرند از شما بپرسند. با این روش بستری را برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها فراهم می‌کنید و به آن‌ها نشان می‌دهید که برای‌شان ارزش قائلید.
پست‌های پرسش و پاسخ علاوه بر افزایش میزان تعامل، فرصت خوبی هستند برای این‌که اعتبار خود را در میان مخاطبان‌تان افزایش دهید. وقتی مخاطبان شما ببینند که با آغوش باز پذیرای سؤالات‌شان هستید و آگاهانه به آن‌ها جواب می‌دهید شما را به عنوان فرد/برندی مطلع، با دانش و باسواد می‌شناسند و بیش از پیش روی شما حساب باز می‌کنند.

یک محتوا، کارخانه تولید محتوا شماست. کافی است با ما تماس بگیرید تا دربارۀ نحوۀ انجام پروژه و هزینه‌های آن با هم گفت‌وگو کنیم.

منابع:

نوشتن دیدگاه

چرا به محتوای تعاملی نیاز داریم؟
محتوای تعاملی روشی مدرن در بازاریابی محتوایی است که به شما کمک می‌کند تا با استفاه از قدرت نقور کلام و محبوبیت نویسندگان دیگر، برای برتد خودتان بازاریابی کنید و به مخاطبان افراد دیگری هم شناسانده شوید. به همین دلیل است که محتوای تعاملی بسیار توصیه می‌شود.
آیا تولید محتوای تعاملی در بهبود سئو سایت ما نقش دارد؟
بله کاملاً. یکی از زوش‌های رایج دیده شدن محتوا و گرفتن ورودی در میان بزرگ‌ترین نویسندگان دنیا، تولید محتوای تعاملی است که در بازه‌های زمانی مشخصی به بهبود سئو سایت هم کمک می‌کند.