نقش محتوای تصویری در عملکرد بازاریابی محتوایی

نگاهی به محیط پیرامون خود بیندازید. از کوچه و خیابان گرفته تا فضای وب، دنیا با سرعت سرسام‌آوری رو به بصری شدن پیش می‌رود. با نگاهی به آمار عجیب اشتراک عکس در فضای اینترنت (بیش از ۳ میلیارد تصویر در روز) می‌توان فهمید که چرا شرکت‌های بزرگ و برندهای موفق بخشی از توان و انرژی سازمانی خود را صرف تولید محتوای تصویری می‌کنند.

محتوای تصویری یکی از موتورهای محرکه‌ی سیستم‌های تجاری است که نقش بسیار مهمی را در عملکرد بازاریابی محتوایی شرکت‌ها بازی می‌کند. امروز می‌خواهیم به این اهمیت و نقش اساسی بپردازیم و تأثیر محتوای تصویری را بر بازاریابی محتوایی بررسی کنیم.

آیا محتوای متنی برای موفقیت کافی است؟

محتوای متنی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین محتواهایی است که بازاریابان در استراتژی‌های محتوایی خود از آن استفاده می‌کنند. بدون محتوای متنی هیچ پلتفرمی نمی‌تواند در زمینه‌ی تولید محتوا حرفی برای گفتن داشته باشد.
اما متن به تنهایی می‌تواند بار یک استراتژی سنگین محتوایی را به دوش بکشد؟ متخصصان بازاریابی دیجیتال معتقدند که در دنیای بصری امروز، کلمات برای اهداف بلندپروازانه‌ی تجاری شما کافی نیستند. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کمپین‌های تجاری و معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی بدون وجود محتوای تصویری چیزی برای ارائه به مخاطبان خود ندارند.
جلب نظر مخاطب یکی از اساسی‌ترین چالش‌های بازاریابان محتوایی است و این کار بدون تکیه بر حافظه‌ی بصری و استفاده از تصاویر ممکن نیست. اگر می‌خواهید نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کنید باید پا از مرز کلمات فراتر بگذارید و از نهایت پتانسیل‌های یک محتوای خوب بهره ببرید.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که چیزی حدودی ۶۵٪ از مردم، یادگیرنده‌های بصری هستند. شگفت‌انگیز است! این یعنی بیش از نیمی از جامعه‌ی مخاطبان شما برای درک بهتر، هضم درست و به خاطر سپردن مطالب به محتوای تصویری نیاز دارند.
محتوای تصویری

چرا محتوای تصویری در بازاریابی محتوایی مهم است؟

برای این‌که اهمیت این موضوع به‌خوبی برای‌مان روشن شود خوب است نگاهی به نتایج بررسی‌ها و اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متخصصان این حوزه بیندازیم.

  1. آمار دروغ نمی‌گوید. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی Visual Teaching Alliance:
  • چشم‌ها می‌توانند ۳۶هزار پیام تصویری را در هر ساعت پردازش کنند.
  • احساس یک تصویر در زمانی کمتر از یک‌دهم ثانیه در مخاطب شکل می‌گیرد.
  •  ۹۰٪ از اطلاعاتی که به مغز منتقل می‌شوند بصری هستند.
  • داده‌های تصویری ۶۰هزار بار سریع‌تر از داده‌های متنی توسط مغز پردازش می‌شوند.
  1. محتوای تصویری واکنش‌های بهتر و سریع‌تری را در مخاطب ایجاد می‌کند.

تصاویر محرک‌های بهتر و قوی‌تری برای مغز انسان هستند. این نوع از محتوا سریع‌تر و بهتر از محتوای متنی توسط مغز انسان پردازش می‌شود و واکنش‌های سریع‌تر و قدرتمندتری را در او برمی‌انگیزد. محققان معتقدند که از لحاظ علمی محرک‌های دیداری و واکنش‌های احساسی مانند تعجب، شادی، خشم، رضایت و ... در مغز انسان با یکدیگر پیوند دارند.

  1. محتوای تصویری به افزایش تعامل شما با مخاطب کمک می‌کند.

یک عکس به اندازه‌ی هزار کلمه حرف برای گفتن دارد. بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش تولید محتوای تصویری به شما کمک می‌کند تا روزانه چندین هزار کلمه صرفه‌جویی کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی، به شما کمک می‌کند تا در زمان کوتاه‌تری حرف‌های بیشتری را به مخاطبان‌تان بزنید؛ آن هم به نحوی تأثیرگذارتر و ماندگارتر.
همین امر باعث می‌شود تا محتوای تصویری به تعامل بیشتر مخاطب با برند شما کمک کند. وقتی مخاطب با یک نگاه جان کلام شما را درک می‌کند، اشتیاق بیشتری برای بازنشر مطالب شما پیدا می‌کند، برای نظر دادن به شما مشتاق‌تر می‌شود و نهایتاً ارتباط مؤثرتری را با شما برقرار خواهد کرد.

تکنیک‌های استفاده از محتوای تصویری در استراتژی بازاریابی محتوایی

انواع مختلفی از محتواهای تصویری وجود دارد. این محتواها در شرایط مختلف کارکردهای متفاوتی دارند و به شکل‌های مختلفی به کیفیت استراتژی بازاریابی شما کمک می‌کنند. بیایید ببینیم مهم‌ترین تکنیک‌های استفاده از محتوای تصویری در استراتژی بازاریابی محتوایی کدامند.

  1. برای هرپست وب‌سایت خود یک تصویر اصلی درنظر بگیرید.

یکی از نکات مهم در رابطه با بارگذاری مطالب در وب‌سایت این است که هر پست باید یک تصویر اصلی اختصاصی داشته باشد که مطلب با آن شروع شود. این تصویر باید با متنی که نوشته‌اید مطابقت داشته باشد تا بتواند توجه‌ها را به نحو مؤثری به سمت مطلب شما جلب کند. تصویر ابتدایی هر پست جذابیت بصری کار شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود تا مخاطب نسبت به مطلب شما کنجکاو و مشتاق شود.
یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با این تصاویر این است که باید با متن‌های جایگزین مناسب همراه باشند تا در صورت بازنشدن تصویر به هر دلیلی، مخاطب بتواند متوجه موضوع آن شود.

  1. از تصاویر مختلف استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام تولید محتوا باید به آن توجه کنید تنوع است. تنوع لازمه‌ی دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است. بنابراین هنگام تولید محتوای تصویری هم به تنوع عناصر بصری استفاده شده در مطلب خود توجه کنید.
انواع مختلفی از محتوای تصویری وجود دارد که هرکدام در مواقع لزوم به کار شما می‌آیند و مطالب شما را هیجان‌انگیزتر و خواندنی‌تر می‌کنند. مانند:

  • چارت‌ها و نمودارهای سازمانی
  • عکس محصولات
  • اینفوگرافیک‌ها
  • کارتون‌ها
  • میم‌ها
  • اسکرین‌شات‌ها
  • تصاویر از پیش آماده شده
  • تصویرسازی‌ها و طرح‌های مختلف گرافیکی

این محتواها علاوه بر این که مطالب شما را از یکنواختی درمی‌آورند، مخاطب را هیجان‌زده می‌کنند و پتانسیل مطالب را برای بازنشر توسط او بالا می‌برند. همین امر به افزایش بازدیدهای صفحات و درنتیجه افزایش ترافیک وب‌سایت شما کمک می‌کنند.

  1. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی بستری فوق‌العاده برای اشتراک‌گذاری محتوای تصویری هستند. پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و پینترست طوری طراحی شده‌اند تا با نهایت تمرکز بر محتوای تصویری، نیازهای بصری مخاطبان را برآورده کنند.
از آن‌جایی که کاربران این شبکه‌های اجتماعی عاشق تصاویر هستند، این شبکه‌ها بهترین مکان برای پرداختن به محتوای تصویری و بروز خلاقیت در این زمینه است.
شاید زمانی عده‌ای از مردم ارتباط چندان خوبی با قهوه و مشتقات آن نداشتند. اما وقتی پای برندی مثل استارباکس به اینستاگرام باز شد، تأثیر این حضور مؤثر بلافاصله در زندگی روزانه‌ی مردم امریکا به چشم آمد؛ تعداد قهوه‌خورها به‌طرز چشمگیری زیاد شد و فروش محصولات قهوه بالاتر از چیزی رفت که استراتژیست‌های استارباکس فکرش را می‌کردند.

سخن آخر برای تولید محتوای تصویری:

استفاده از محتوای تصویری و سرمایه‌گذاری بر آن به عنوان بخشی مهم از استراتژی محتوا باعث می‌شود تا مخاطبان بیش از پیش درباره‌ی شما حرف بزنند. محتوای تصویری با تکیه بر روان‌شناسی مخاطب هدف و تأثیر بر عمیق‌ترین لایه‌های ذهنی و احساسی او کاری می‌کند تا بیش از پیش به مشتریان‌تان نزدیک شوید و ارتباطی قوی و صمیمانه با آن‌ها برقرار کنید. هنگامی که مخاطب با محتوای شما درگیر شد و احساس کرد که می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، در راه رسیدن شما به اهداف‌تان قدم برمی‌دارد و خود به عاملی برای رشد و ترقی برند شما تبدیل می‌شود.

منابع:

نوشتن دیدگاه