تولید محتوای سایت

وب‌سایت شما بهترین کارمند شماست؛ کارمندی که به‌طور شبانه‌روزی برای‌تان کار می‌کند و دائماً در حال ارتباط با مشتریان قدیمی و جذب مشتری‌های جدید است.
با این ‌حال اغلب کسب‌وکارها انرژی خود را بیشتر صرف افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت‌شان می‌کنند و کمتر به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توان این بازدیدکنندگان گذرا را به مشتریان وفادار تبدیل کرد.
سرمایه‌گذاری در تولید محتوای وب‌سایت یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید برای رونق کسب‌وکارتان بگیرید. اما چگونه می‌توان به‌طور مؤثر برای سایت تولید محتوا کرد؟ با ما در کارخانه تولید محتوا یک محتوا همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

محتوا برای سایت

محتوا آهن‌ربای سایت شماست؛ ابزاری که کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود برسید. چه بخواهید یک وب‌سایت جدید راه‌اندازی کنید، و چه در صدد بهبود کیفیت سایت فعلی‌تان باشید، تولید محتوای باکیفیت و خلاقانه کلید موفقیت شماست.
محتوای سایت هرچیزی است مخاطب می‌تواند در سایت شما ببیند. اگرچه محتوا می‌تواند به هر نوعی (متنی، تصویری، ویدئویی یا صوتی) در وب‌سایت شما بارگذاری شود، اما غالباً وقتی صحبت از محتوای سایت می‌شود، منظور محتواهای متنی است.
محتوای وب عامل ایجاد ترافیک سایت شماست. ایجاد محتوای جذاب و سازماندهی مطلوب آن از رازهای موفقیت کسب‌وکارهای پررونق است. محتوای خوب و بهینه شده با اصول سئوی متن، کلید راه یافتن سایت شما به جمع صفحات برتر گوگل و افزایش ترافیک ارگانیک است.
اما کار محتوا به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ مخاطب محتوای خوب را از محتوای دست چندم و بی‌فایده تشخیص می‌دهد. یک محتوای خوب نه تنها پای مخاطب را به سایت شما باز می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا او شما را به چشم یک متخصص کاربلد ببیند، به شما اعتماد کند و شما را به‌عنوان مرجع پاسخ‌گویی به سوالات و مشکلاتش انتخاب کند.

نحوه تولید محتوا برای سایت

1. گزاره‌ی ارزشی خود را آماده کنید

گزاره‌ی ارزشی پیامی صریح درباره‌ی ارزش برند شماست. وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود، به‌دنبال این نیست که بداند شما چه‌چیزی برای گفتن دارید. او می‌خواهد جواب سوال‌های خودش را پیدا کند. با ورود کاربر به یک وب‌سایت، چنین سوال‌هایی ذهنش را مشغول می‌کند:

  • این وب‌سایت چه‌چیزی ارائه می‌کند؟
  • این وب‌سایت چگونه می‌تواند مشکل من را حل کند؟
  • این وب‌سایت چه مزایایی برای من دارد؟

این سوال‌ها اغلب در سطح ناخودآگاه مخاطب مطرح می‌شوند اما شما به‌عنوان صاحب یک سایت باید آگاهانه جوابی برای آن‌ها آماده کرده باشید. شما باید به خواننده نشان بدهید که چه تعهداتی نسبت به او خواهید داشت.
قبل از شروع تولید محتوای سایت به طرحی کلی نیاز دارید که این موارد را به‌طور واضح پوشش دهد:

  • پاراگرافی که پیشنهادهای شما را برای خواننده به‌طور خلاصه دربر داشته باشد.
  • لیستی از مزیت‌هایی که پیشنهادهای شما برای مخاطب دارد.
  • توضیح درباره‌ی اینکه این پیشنهادها چه‌طور به خواننده سود می‌رسانند.

2. محتواهای قبلی سایت‌تان را بررسی کنید

قبل از این‌که به سراغ تولید محتوای جدید بروید، محتواهای قبلی را کنترل کنید. ایرادهای این محتواها را پیدا کرده و برطرف‌شان کنید. بعضی از این محتواها باید از نو نوشته شوند. یک بررسی کلی به شما این امکان را می‌دهد که قبل از تولید محتوای جدید، آن‌چه دارید را بهتر کنید. این کار ضمناً تصویر روشنی از آن‌چه در سایت شما کم است و باید تولید شود در اختیارتان می‌گذارد.

3. تک‌تک مخاطب‌های‌تان را هدف بگیرید

بیشتر نویسندگان محتوا به‌جای اینکه فکر کنند که مخاطب دنبال چه‌چیزی می‌گردد، به این فکر می‌کنند که خودشان می‌خواهند چه بگویند. این نکته را فراموش نکنید که تولید محتوا برای این نیست که داشته‌هایتان را به رخ مخاطب بکشید. درعوض ما برای این محتوا تولید می‌کنیم که نیازهای کاربران‌مان را برطرف کنیم. بنابراین لازم است محتوا براساس نیازهای تک‌تک مخاطب‌ها تولید شود.
پرسونای مخاطب‌های‌تان را تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید دقیقاً با چه آدم‌هایی طرف حسابید و بتوانید براساس شخصیت و انتظارهای آن‌ها عمل کنید. به‌این‌ترتیب محتوای شما طیفی از آدم‌های مشخص را مورد هدف قرار می‌دهد و با زبان خودشان با آن‌ها صحبت می‌کند. در این صورت این محتوا می‌تواند به سوال‌های آن‌ها پاسخ دهد، اطلاعات‌شان را بالا ببرد و مشکل‌های‌شان را حل کند.
به یاد داشته باشید که شما بیش از یک مخاطب دارید و محتوای شما باید طیفی از مخاطب‌ها را راضی نگه دارد.

4. برای هریک از مراحل قیف بازاریابی محتوای خاصی تولید کنید

محتوای شما قرار است مخاطب‌ها در طول قیف بازاریابی از مخاطبان رهگذر به مشتری‌های ثابت و وفادار تبدیل کند. بنابراین لازم است برای هر یک از سطح‌های قیف بازاریابی خود محتوایی مجزا تولید کنید.
سایت شما باید طیف گسترده‌ای از محتوا را در اختیار مخاطب قرار دهد.
برای مثال وب‌سایت شما ابزار بسیار خوبی برای برای آگاهی بخشی به مخاطب، آموزش و پاسخ به سوال‌های مشتری‌هاست. اما از طرف دیگر برای سرمایه‌گذاران یا شرکت‌هایی که می‌خواهند شما را ارزیابی کنند تا با شما قرارداد کاری ببندند لازم است محتوای مجزایی تولید کنید. محتواهایی مانند موردکاوی یا توصیه‌نامه‌ی مشتری‌های قدیمی برای این منظور به شما کمک می‌کنند.

5. تولید محتواهای ضروری را فراموش نکنید

علاوه بر محتواهای روزانه‌ای که تولید می‌کنید، وب‌سایت شما باید حاوی یک سری از محتواهای ضرروی باشد که برای هر سایتی لازم است.
برای مثال علاوه بر محتواهای آموزشی که برای مخاطبان‌تان تولید می‌کتید، لازم است قسمتی را به افرادی اختصاص دهید که به دنبال کار در شرکت‌هایی مانند شما می‌گردند.
در ادامه به برخی از محتواهای ضرروی که باید در صفحه‌ی شما وجود داشته باشند اشاره می‌کنیم:

  • پست‌های تخصصی که شما را به‌عنوان رهبر فکری معرفی می‌کنند
  • محتواهای پولی (مثل بعضی جزوه‌های تخصصی آموزشی یا کتاب‌های الکترونیکی)
  • اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات
  • موردکاوی‌ها و توصیه‌نامه‌های مشتریان ثابت
  • نمونه‌کارها
  • قسمت «درباره‌ی ما»
  • معرفی اعضای شرکت
  • بخش استخدام
  • سوالات متداول
  • آرشیو تصاویر و فیلم‌ها

6. از زبان مناسب استفاده کنید

توجه به زبان مخاطب یکی از اصول تولید محتواست. از به‌کار بردن کلمات بسیار تخصصی در همه‌ی محتواها خودداری کنید. درعوض سعی کنید ساده و قابل فهم بنویسید.
البته زبان محتوای شما به فراخور محتوایی که تولید می‌کنید تغییر می‌کند. برای مثال زبان محتواهای تخصصی یا مقالات علمی باید رسمی باشد. درحالی که زبان محتواهای عمومی که برای مخاطب عام تولید می‌کنید باید بیشتر دوستانه و محاوره‌ای باشد.
باز هم تأکید می‌کنیم که محتوا مربوط به شما نیست، بلکه مربوط به مخاطبی است که برای رفع نیارهایش به شما مراجعه کرده.

7. یک تقویم محتوا تدوین کنید

هنگامی که نوع محتوای خود را پیدا کردید، باید به این فکر کنید که می‌خواهید محتوا را در چه تاریخی در سایت‌تان بارگذاری کنید. سازماندهی زمانی کار، یکی از اصول گرداندن یک سایت موفق و حرفه‌ای است.
تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا روند پیشرفت محتوا را در هر مرحله به‌طور مجزا کنترل کرده و از بی‌نظمی جلوگیری کنید.
تقویم محتوا برنامه‌ی انتشار محتوای شما را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه در اختیار تیم تولید محتوا قرار می‌دهد تا همه‌چیز طبق زمان‌بندی و در وقت تعیین شده انجام شود و به دست مخاطب برسد.

8. تیم تولید محتوا را تشکیل دهید

افراد متخصص و متعهد را به کار بگیرید. در دنیای بازاریابی امروز تولید محتوا رمز توفیق یا شکست کسب‌وکارهاست. برای انجام دادن کاری تا این حد تخصصی، لازم است با افراد متخصص و با وجدان کاری بالا همکاری کنید.
بسته به امکانات و فعالیت شرکت، تیم تولید محتوا از اعضای مختلفی تشکیل می‌شود. اما لزوم وجود یک نویسنده، گرافیست و کارشناس سئو برای شروع این فرایند قطعی است. در شرایط ایده‌آل شخصی به‌عنوان استراتژیست محتوا و شخصی هم به‌عنوان مدیر تولید محتوا کار تدوین راهبردهای کلی این فرایند و نظارت و بر روند تیم را برعهده می‌گیرند.

9. تولید محتوا را آغاز کنید

وقتی کار بین اعضای تیم تقسیم شد، فرایند تولید محتوا آغاز می‌شود.
این فرایند برای یک وب‌سایت غالباً نوشتن محتواهای متنی است که نویسنده‌ی تیم، مسئولیت آن را به عهده دارد. این محتوا پس از نوشته شدن مورد بازبینی و ویرایش قرار می‌گیرد و نسخه‌ی ویرایش شده‌ی آن برای بهینه‌سازی با اصول سئوی متن مجدداً بررسی می‌شود.
محتوایی که دقیق و بدون غلط نوشته شده و توسط کارشناس سئو مورد بررسی قرار گرفته، بعد از اضافه شدن تصاویر یا ویدئو (در صورت لزوم) برای انتشار در سایت آماده است.

10. محتوا را روی سایت بارگذاری کنید و منتظر بازخورد مخاطب‌های‌تان باشید

این را به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که محتوایی بی‌نقص است. خودارزیابی یکی از اصول کار حرفه‌ای و لازمه‌ی پیشرفت است.
بعد از این‌که محتوا را در سایت منتشر کردید باید منتظر بمانید تا ببینید مخاطب چه‌طور به آن پاسخ می‌دهد. واکنش مخاطب را با نتیجه‌ای که انتظار داشتید مقایسه کنید و ببینید چه‌قدر با هم فاصله دارند.
اندازه‌گیری این فاصله به شما کمک می‌کند متوجه نواقص کارتان شده و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید.

 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که محتوای سایت، خوراک اصلی کسب‌وکار شما برای ارتباط و تعامل با دنیای تجارت است. پس اگر قصد دارید در صحنه‌ی رقابت بمانید، برای ایجاد یک سایت پربار و جذاب یا بالا بردن کیفیت سایتی که دارید لحظه‌ای درنگ نکنید و همین حالا دست‌به‌کار شوید.

منابع:

  1. 10 مرحله برای ایجاد محتوای عالی وبسایت
  2. 10 مرحله برای ایجاد محتوای جذاب در سایت
  3. محتوای وب
  4. محتوای وبسایت
  5. راهنمای مبتدیان برای استراتژی محتوا وبسایت : 10 نکته ای که باید بدانید
نوشتن دیدگاه