سطح بندی محتوا چیست؟ تولید محتوا در سطوح متفاوت

سطح بندی محتوا به سطح هر محتوا در سلسله مراتب یک نام تجاری اشاره دارد. سطوح بالاتر بیشتر در تجربه اصلی برند شما ریشه دارند، در حالی که سطوح پایین تر از نظر استراتژی، برندینگ یا عملکرد از آاز سطوح بالاتر پشتیبانی می کنند. شما می توانید برای درک بهتر ارتباط محتواهایی که برای نام تجاری تان تولید می کنید، از سطح بندی محتوا استفاده کنید.

تفاوت سطح بندی محتوا با انواع محتوا

بسیاری از بازاریاب ها انواع محتوا و سطح بندی محتوا را مترادف هم می دانند. در حالی که این دو به کل با هم متفاوت هستند. انواع مختلف محتوا تنها بخشی از یک پازل بزرگتر هستند. همه ما می دانیم که وقتی صحبت از محتوا می شود درباره چه چیزی صحبت می کنیم. انواع محتوا استراتژی به حساب نمی آیند، بلکه تنها می توانند از طریق راهکارهای تخصصی یا ترکیبی از استراتژی شما پشتیبانی کنند.
همانطور که گفتیم محتواها همانند اجزای پازل با یکدیگر در ارتباطند. در واقع هر سطح محتوایی دارای سطوح زیرمجموعه خود است که از آن پشتیبانی می کند، آن را برای ما می شکافد و تحلیلش می کند.

تفاوت سطح بندی محتوا با انواع محتوا

سطح بندی محتوا

سطح بندی محتوا ممکن است برای برندهای مختلف متفاوت باشد. با این حال محتواها به ۱۱ سطح کلی تقسیم می شوند:

  • محتوای هسته (core content)
    محتوای هسته قطعه ای از مطالب است که برای برند شما ضروری است. این سطح از بالاترین سطوح محتوای در تجربه اصلی کسب‌و‌کارها است. محتوای هسته برای کسب‌و‌کار، نقش هوتی و منحصر به فرد آن را دارد. محتوای اصلی یک سیستم بهم پیوسته است که کل ساختار پیام رسانی برند شما را برای برقراری ارتباط با ارزش تجاری و پشتیبانی از اهداف تجاری متحد می کند.
    این سطح همانطور که از اسمش مشخص است، هسته اصلی محتوا است؛ در واقع کسب‌و‌کار بدون این محتوا، وجود خارجی ندارد! محتوای اصلی مهم‌ترین مطالب است و همچنین درونی‌ترین آن‌هاست. معنای محتوای هسته برای برند شما را مشخص کنید تا استراتژیست های محتوا، سازندگان و ویراستاران در یک راستا قرار بگیرند .
    محتوای هسته یک سیستم بهم پیوسته است که کل ساختار پیام رسانی برند شما را متحد می کند؛ پیام رسانی ارزش تجارت را بیان می کند و از اهداف تجاری پشتیبانی می کند.
    حتما دلیلی وجود دارد که محتوای هسته بالاترین سطح محتوا را در ارتباط بین سلسله مراتب برند دارد. محتوای هسته قلب مرکز نام تجاری شما است. این محتوا مانند عضله برای بدن است. این سطح از ارتباطات همان چیزی است که محتوای هسته را بسیار اساسی می کند.
    محتوای اصلی مستقیماً با اهداف شغلی شما گره خورده است. این محتوا باید با انتقال واضح ارزش برند شما از ابتکارات شما پشتیبانی کند.
    این محتوا به تیم ها کمک می کند تا روی آنچه بیشترین اهمیت را دارد متمرکز شوند زیرا آن‌ها درک می کنند موفقیت برای نام تجاری آن‌ها چیست.
    محتوای هسته قلب مرکز نام تجاری شما است.
  • محتوای عمودی (vertical content)
    محتوای عمودی که مورد توجه یک تجارت خاص قرار می گیرد. محتواهای عمودی دارای موضوعات اصلی در سلسله مراتب بالای سلسله مراتب نام تجاری کسب‌و‌کار هستند. محتوای عمودی شامل ایجاد پیام های بسیار مرتبط با مخاطبان مورد نظر شما است. محتواهای عمودی به جای ایجاد شبکه گسترده ، اهداف و نیازهای خاص را در بازارهای ویژه برطرف می کند.
  • محتوای قطبی (hub content)
    محتوای قطبی مجموعه ای سازمان یافته از محتوا است. این حجم از محتوا ریشه عمیق در تجربه نام تجاری، برند و تجربه کاربر دارد. محتوای قطبی برای مخاطبان شما یک مکان منبع هستند ، محلی برای پیمایش برای یافتن اطلاعات ارزشمند شما.
    شما با این محتوا می توانید هزاران محتوای شگفت انگیز تولید کنید. بیش از 90 درصد بازاریابی برای کسب و کار خود را از طریق این برند می توانید انجام دهید.
    نحوه سازماندهی و ارائه محتوای شگفت انگیز خود را به عنوان یک نقطه تمایز تجاری است.
  • محتوای امتیازی (franchise content)
    محتوای امتیازی محتوایی است که پیرامون یک مضمون، موضوع یا داستان خاص ساخته شده است، یا توسط نویسنده ای به خصوص تولید شده است. امتیازات مربوط به این محتوا در بخش متوسط و بالای سلسله مراتب قرار دارد و به عنوان سبک تجاری و پیام منحصر به فرد کسب‌و‌کار در اختیار شما قرار می گیرد. محتوای امتیاز منبعی مداوم برای بازاریابی محتوا است که به ایجاد مخاطبان وفادار در طول زمان متناهی می شود.
    محتوای امتیاز چهارمین سطح محتوایی در سلسله مراتب بازاریابی محتوا است و به اشکال مختلف وجود دارد. سطح این محتوا فقط یک استراتژی محتوا نیست، بلکه درجه ای از ارتباط با تجربه برند شماست. درک نحوه عملکرد کل سلسله مراتب محتوا به شما کمک می کند تا نیازهای خود را در اولویت قرار دهید و دید محتوای بیشتر خود را مقیاس بندی کنید.
  • محتوای پویشی (campaign content)
    یک محتوای پویشی یک محتوای با هدف است. در یک دوره زمانی مشخص، یک محتوای پویشی ممکن است چند محتوای مترادف با تفاوت‌های ریز باشند که برای تبلیغات از آن استفاده می شود.
    هر سطر از این محتوا نشان دهنده درجه ای از ارتباط با نام تجاری شما توسط مخاطب است. به همین دلیل است که این محتوا می تواند خارج از هسته اصلی یک برند به فعالیت خود ادامه دهند.
  • محتوای ستونی (pillar content)
    فکر می کنید پیلار کانتنت (Pillar Content) یا محتوای ستونی چیست؟ محتوای ستونی یک سری مطالب متمرکز بر یک موضوع خاص است. محتوای ستونی شامل محتواهایی مانند صفحات راهنما یا گزارش‌ها هستند. این نوع محتوا شباهت هایی با محتئای قطبی دارد، با این تفاوت که محتوای ستونی فقط می تواند در رابطه با یک موضو باشد در حالی‌که محتوای قطبی می تواند شامل محتوای ستونی با موضوعات مختلف باشد.
  • محتوای نردبانی (ladder content)
    محتواهای نردبانی محتواهایی هستند که با گذشت زمان کامل‌تر و بروز رسانی می شوند. این محتوا به مرور زمان به محتوای 3000 کلمه‌ای یا حتی بیشتر تبدیل شود.
  • محتوای آسمان‌خراش (skyscraper content)
    محتوای آسمان خراش یک روش ایجاد محتوا برای ساخت بک لینک با کیفیت بالا است. محتوای آسمان خراش صفحات همیشه سبز با فرم طولانی هستند که طول آن‌ها به طور تقریبی 1500 کلمه یا بیشتر است. این محتوا یک مقاله معتبر یا موضوعی جذاب را برای شما فراهم می کند که باعث ایجاد ترافیک، بهبود رتبه گوگل و بک لینک می شود.
    استفاده از اینفوگرافیک ها در محتوای آسمان خراش امکان موفقت آن را بیشتر می‌کند.
  • محتوای بنیادین (foundational content)
    این محتوا در واقع برای پشتیبانی و حمایت از دیگر سطوح محتوا نوشته می شود.
    به همین دلیل است که این محتوا واقعا حکم اساسی در محتواها را دارد، زیرا شاید خودش به چشم نیاید ولی بنیان‌های برند را تقویت می کند
  • محتوای سرمایه‌ای (asset content)
    یک محتوا با ارزش بالا است که از انواع مختلف محتوای تجاری پشتیبانی می کند. محتوای سرمایه ای دارای اهداف متفاوت است و خود بخود دارای ارزش هستند یا ارزش را ایجاد می کنند.
  • محتوای جزئی (elements content)
    اگر محتواها را یک خانه در نظر بگیریم، محتوای جزئی را می توان به آجر خانه تشبیه کرد.
    عکس، ویدیو، نمودار و ... و موارد دیگر محتواهای جزئی هستند که باعث جذابیت یک محتوا برای مخاطب می شود و توجه آن را جلب می کند.

سخن آخر
شما با یادگیری انواع سطح بندی محتواها و کاربرد هرکدام از آن می توانید در جای ممکن بهترین استفاده را به نفع برند خود از آن ببرید و یک مطلب بی عیب و نقص و جذاب برای مخاطب‌های خود تولید. در این صورت است که می توانید آن‌ها را به مخاطبان یا مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

منبع:
https://www.clearvoice.com/blog/how-to-define-content-levels-brand-experience/

 

نوشتن دیدگاه