چگونه یک محتوای تبلیغاتی حرفه‌ای بنویسیم؟

اگر می‌خواهید تجارت خود را به‌ صورت آنلاین توسعه دهید به یک چیز بیش از همه احتیاج دارید: ترافیک سایت. برای بیشتر کسب‌ و کارها سریع‌ترین راه افزایش تعداد بازدیدکنندگان و ترافیک، تبلیغات است.
تبلیغات دیجیتال، بازی تغییرات کوچک است. کوچک‌ترین مسائل می‌توانند باعث پیشرفت چشمگیر یا عقبگرد کامل شما شوند. به همین دلیل لازم است راه و روش تبلیغ‌نویسی حرفه‌ای را یاد بگیرید تا بیشترین میزان سودآوری را برای خودتان رقم بزنید.
ما در این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه یک محتوای تبلیغاتی حرفه‌ای بنویسید.

تبلیغات چیست؟

براساس تعریف ویکی‌پدیا تبلیغ یک فرم صوتی یا تصویری از ارتباطات بازاریابی است که برای عرضه و فروش محصولات، خدمات یا ایده‌ها حمایت مالی فراهم می‌کند.
فرهنگ لغت تجاری تبلیغات را اینگونه تعریف می‌کند: ایجاد ارتباطات عمومی، غیر شخصی و غیر رایگان به منظور ترویج کالاها، خدمات، ایده‌ها، سازمان‌ها، افراد و اماکن از طریق ابزارهایی مانند پست، تلفن، چاپ، رادیو، تلوزیون و اینترنت.
تبلیغات انواع مختلفی دارد که هر کدام در مواقع خاص کارکرد خود را دارند. اما آن‌چه ما امروز به آن می‌پردازیم، شکل خاصی از تبلیغات یعنی تبلیغات آنلاین است.

تبلیغات چیست

نحوه نوشتن یک محتوای تبلیغاتی 

برای بسیاری از بازاریابان محتوایی تازه‌کار، نوشتن محتوای تبلیغاتی کاری به‌شدت پیچیده به‌نظر می‌رسد. این در حالی است که تبلیغات‌نویسی چندان کار دشواری نیست و اتفاقاً از آن‌چه فکر می‌کنید آسان‌تر است.
این مراحل را قدم به قدم طی کنید و یک محتوای تبلیغاتی حرفه‌ای بنویسید.

  1. برای محصول و شرکت خود تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید.

تجزیه و تحلیل SWOT چهارچوبی برای ارزیابی موقعیت رقابتی یک شرکت و توسعه‌ی استراتژی تبلیغاتی براساس نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت‌هاست. قبل از این که برای نوشتن تبلیغات اقدام کنید لازم است حتماً این بررسی را انجام داده و شرکت خود و محصولی که می‌خواهید تبلیغ کنید را از نظر این ۴ مؤلفه بررسی کنید.
در ابتدا باید با تحلیل نقاط قوت و ضعف شرکت و محصول‌تان شروع کنید. چه چیزی آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند؟ ارزش‌های اصلی شما که مبارزات تبلیغاتی بر اساس آن‌ها پایه‌ریزی می‌شوند کدام‌اند؟
نقاط قوت شما می‌تواند رابطه‌ی خوب‌تان با مشتری‌ها، توانایی‌ها، منابع مالی، سطح تعهد کارمندان و ... باشد. نکته‌ی مهم در تجزیه و تحلیل SWOT این است که بدانید کمپین تبلیغاتی خود را بر چه مبنایی راه می‌اندازید.
بعد از آن نوبت به بررسی نقاط ضعف و تلاش برای پوشاندن آن‌ها می‌رسد.
در آخر با بررسی دقیق تهدیدها و فرصت‌های احتمالی این مسیر، می‌توانید با دید بهتری برای نوشتن محتوای تبلیغاتی خود اقدام کنید.

  1. اهداف اصلی خود را مشخص کنید.

هدف شما از نوشتن محتوای تبلیغاتی چیست؟ می‌خواهید به کجا برسید؟ انتظار دارید چه نتیجه‌ای بگیرید؟ آیا اهداف شما عملی هستند یا بیش از حد بلند پروازانه و دست‌ نیافتنی‌اند؟
در این مرحله خوب است لیستی از سوالات این‌ چنینی آماده کنید و صادقانه به آن‌ها پاسخ دهید. بر این اساس می‌توانید به مرحله‌ی بعدی بروید و تحقیقات را شروع کنید.

  1. درباره‌ی بازار، وضع رقابت و مخاطبان خود تحقیق کنید.

بدون انجام دادن بعضی تحقیقات مهم درباره‌ی عوامل مهم و تعیین‌کننده در بازاریابی، نمی‌توانید خود را برای نوشتن محتوای تبلیغاتی آماده کنید. برای مثال مهم است که بازار کار خود را بشناسید و الگوی رفتاری آن نسبت به تبلیغات را به دست آورید. درباره‌ چگونگی تغییر اوضاع در چندماه گذشته و آن‌چه متخصصان برای آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی می‌کنند مطالعه کنید.
لازم است موقعیت خود و رقبای‌تان در بازار را بدانید. باید بدانید رقبا چگونه محصولات خود را تبلیغ می‌کنند و سعی کنید شبیه آن‌ها نباشید و کپی نکنید. شما باید بتوانید چیز جدیدی به بازار ارائه کنید؛ چیزی خارج از چهارچوب‌های رایج؛ چیزی که باعث شود مخاطبان شما به مشتریان‌تان تبدیل شوند.
به این منظور لازم است مشتریان خود را بشناسید و روی شخصیت کلی آن‌ها مطالعه کنید. باید بدانید که این تبلیغ دقیقاً چه کسانی را هدف قرار می‌دهد. آن‌ها از چه طبقه‌ای هستند؟ شغل‌شان چیست؟ چه روحیات و خصویات اخلاقی‌ای دارند؟ وضعیت اجتماعی‌شان به چه صورت است؟ رفتارهای آنلاین‌شان را می‌دانید؟ آن‌ها چگونه خرید می‌کنند؟

  1. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

شاید این مرحله به نوعی تکمیل‌کننده‌ی مرحله‌ی قبل باشد. اما آن‌قدر مهم است که باید تحت عنوان یک مبحث مجزا مورد بررسی قرار بگیرد.
به عنوان یک محتوانویس تبلیغاتی باید بدانید چه کسی احتمال خرید محصول یا استفاده از خدمات شما را دارد. پاسخ به این سوال گامی مهم در تولید محتوای تبلیغاتی است. اگر می‌خواهید تبلیغی بنویسید که نتیجه‌ی خوبی بدهد، باید بدانید تبلیغ را دقیقاً برای چه کسی می‌نویسید.
به‌عنوان مثال اگر تبلیغی برای یک برند لباس نوزادان می‌نویسید واضح است که مخاطبان هدف شما والدین و احتمالاً اطرافیان نوزادان هستند. مسلم است که شما کاری با بچه‌ها و نوجوانان ندارید. بنابراین متن تبلیغاتی شما باید بیش از هر چیزی روی این گروه هدف تمرکز و نظر آن‌ها را جلب کند.
برای شناسایی دقیق مخاطبان خود این سوالات را از خوتان بپرسید:

  • گروه مخاطب من چه کسانی هستند؟
  • وضعیت اجتماعی مشتریان من چیست؟
  • متأهل هستند یا مجرد؟
  • وضع مالی مخاطبان من چطور است؟
  • آیا آن‌ها از طبقه‌ای خاص هستند؟
  • پیرند یا جوان؟
  • سطح تحصیلات‌شان چقدر است؟
  • کجا زندگی می‌کنند؟
  • سلیقه‌شان چیست؟
  • دوست دارند چه چیزهایی بشنوند؟ و ...

این لیست می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد. هرچه دقیق‌تر از خودتان سوال کنید، احتمال موفقیت‌تان بیشتر می‌شود.

  1. کانال تبلیغاتی خود را انتخاب کنید.

در این مرحله براساس تحقیقاتی که انجام داده‌اید باید بهترین کانال ممکن برای انتشار تبلیغ خودتان را پیدا کنید.
برای مثال اگر مخاطبان هدف شما اهل شبکه‌های اجتماعی هستند بهتر است تبلیغ را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی بنویسید. حالا اگر قرار است از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پلتفرم تبلیغاتی استفاده کنید، باید ببینید مخاطبان شما بیشتر برای کدام پلتفرم وقت می‌گذارند؟ فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، توئیتر... کدام؟ شاید لازم باشد همزمان در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها هم تبلیغ کنید.
پس باید کانال‌های تبلیغاتی خود را پیدا کنید و بر اساس آن‌ها تبلیغ بنویسید.

  1. ایده‌پردازی کنید.

وقت آن رسیده تا با تیم تولید محتوای خود همفکری کنید و به ایده‌ای جذاب و نو برای تبلیغات خود برسید.
چه تبلیغی برای برند و محصول شما مفیدتر است؟ لحن متن تبلیغاتی شما باید چگونه باشد؟ موضوع تبلیغ چیست و چطور باید به آن پرداخت؟
همه این‌ها را بررسی کنید و به ایده‌ی واحدی برای نوشتن محتوای تبلیغاتی خود برسید.

  1. محتوای تبلیغاتی خود را بنویسید.

همه‌ آن‌چه تا کنون گفته شد برای رسیدن به این مرحله بود. در این مرحله محتوای مورد نظر خود را بر اساس تحقیقاتی که کرده‌اید، براساس مخاطبان هدف‌تان و براساس بهترین کانال تبلیغاتی ممکن بنویسید.
ممکن است بخواهید یک بنر درست کنید، یک بروشور، یک پوستر تبلیغاتی یا یک متن ساده. فرقی نمی‌کند. در این مرحله باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بهترین و دقیق‌ترین محتوای تبلیغاتی را تولید کنید.
استفاده از لحن مناسب، زبان خوب و اصول نگارشی برای محتوای متنی و استفاده از طراحی‌های گرافیکی زیبا و باسلیقه و گویا برای محتوای تصویری در این مرحله بسیار مهم است.

  1. محتوای تبلیغاتی خود را منتشر کنید.

هنگامی که محتوا نوشته و طرح‌ها آماده شدند، وقت آن می‌رسد تا محتوا از طریق کانال‌های تبلیغاتی که قبلاً مشخص کردیم منتشر شده و در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند.

منابع:

  1. 4 تاکتیک ساده اما قدرتمند برای نوشتن تبلیغاتی جذاب
  2. روند ایجاد تبلیغات در 9 مرحله ساده
نوشتن دیدگاه