شغل تولید محتوا | انتظار ما از کارشناس تولید محتوا چیست؟

با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، دنیا هرروز با تغییرات جدیدتری مواجه می‌شود. امروزه با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت به‌عنوان یکی از ملزومات زندگی مدرن، مناسبات کاری و مشاغل هم دست‌خوش تغییر شده‌اند. شغل‌های اینترنتی جدیدی به‌وجود آمده که قبلاً وجود خارجی نداشتند و مشاغل بسیاری هم حیطه‌ی فعالیت خود را تا دنیای سایبری گسترش داده‌اند.
حتماً نام «کارشناس تولید محتوا» زیاد به گوش‌تان خورده. این یکی از همین شغل‌های اینترنتی پرطرفدار این روز‌هاست.
بیایید ببینیم برای شغل تولید محتوا یک کارشناس محتوا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

ویژگی‌های شخصیتی و فردی که ما از یک کارشناس محتوا انتظار داریم

• می‌تواند کارها را به‌صورت چندجانبه مدیریت کند

دستورالعمل اجرایی کارفرما برای تولید محتوا، توقع و نیاز مشتری و نظر و خلاقیت فردی تولیدکننده‌ی محتوا باید درکنار هم و به‌صورت اسکلتی یک‌دست و خوش‌ساخت شکل بگیرند.
تولیدکننده‌ی محتوا باید بتواند تناسب و توازن میان این‌سه را به‌خوبی برقرار کرده و کلیت یک‌پارچه‌ای را بسازد.

• کنجکاو و پرسش‌گر است

برای خلق محتوای نو و ارزشمند لازم است درباره‌ی جهان اطراف‌تان کنجکاو باشید. روحیه‌ی پرسش‌گری و جست‌وجو باعث می‌شود تا شما نسبت به همکاران‌تان متمایز شوید و از آن‌ها پیشی بگیرید.

• صبور است

تولید محتوا یک پروسه‌ی چندمرحله‌ای زمان‌بر است. هریک از مراحل این پروسه نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارند تا به بهترین شکل انجام شوند. پس اگر می‌خواهید معمولی نباشید، باید تمرین صبر و ممارست کنید.

• خلاق است

خلاقیت اصلی‌ترین سرمایه‌ی تولیدکنندگان محتواست. تولیدکننده‌ی محتوایی که خلاق نباشد به‌ناچار دست به تقلید و پا جای دیگران گذاشتن می‌زند. محتوای کپی شده، دست‌چندم و به‌دور از خلاقیت یک‌تنه مانع پیشرفت و موفقیت می‌شود.

ویژگی‌های عمومی یک کارشناس محتوا 

• اهل مطالعه‌ی مستمر و همه‌جانبه است
مطالعه عادت تولیدکننده‌ی محتوای موفق است. نویسنده‌ی حرفه‌ای هرروز درباره‌ی حیطه‌ی کاری‌اش مطالعه می‌کند و دانش خود را بالا می‌برد. هیچ‌چیز مانند ساکن ماندن و درجازدن مانع پیشرفت در این کار نیست.
• به‌روز است
بهترین تولیدکنندگان محتوا اینترنت را برای پیدا کردن ‌اخبار و رویدادهای تجاری قورت می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا ذهنیت روشن‌تر و عمیق‌تری نسبت به وقایع پیرامون پیدا کنند.
پس برای این‌که بتوانید محتوای خوبی تولید کنید لازم است بدانید در دنیای کسب‌وکار شما چه می‌گذرد. یک روش خوب، استفاده از خبرخوان‌هایی مانند Feedly است. شما با ثبت حوزه‌های علاقه‌مندی‌تان در این سرویس‌ها می‌توانید روزانه از مهم‌ترین اخبار این حوزه‌ها باخبر شوید.
• به‌دنبال ارتقای مهارت‌های خود است
هرچه‌قدر هم که در کارتان حرفه‌ای باشید، افرادی از راه می‌رسند که از شما بهترند. لازمه‌ی پیشرفت در این شغل، خودآزمایی و ارتقاء مداوم مهارت‌هاست.
• روزانه و به‌طور منظم می‌نویسد
خوب نوشتن نتیجه‌ی استمرار است. درست مانند ماهیچه‌ای که اگر از آن استفاده نشود ضعیف می‌شود و تحلیل می‌رود، اگر مداوم و مستمر ننویسید، به‌مرور مهارت‌تان را از دست می‌دهید.
• کمی روان‌شناسی می‌داند و سعی می‌کند مخاطبانش را بشناسد
یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی همه‌ی تولیدکنندگان موفق محتوا این است که مخاطبان خود را خوب می شناسند.
خوانندگان و بینندگان خود را بررسی کنید:
آن‌ها چه‌کسانی هستند؟
چه چیزی می‌خواهند که هنوز به آن‌ها نداده‌اید؟
چه مشکلاتی دارند که می توانید برای‌شان حل کنید؟
• در نوشتن لحن منحصربه‌فرد خودش را دارد
یک نویسنده‌ی موفق محتوا لحن و صدای خاص خوش را دارد. همان‌طور که طرز قلم‌زدن یک نقاش بزرگ امضای کار اوست، نویسنده‌ی یک برند تجاری هم باید لحن و صدای ویژه‌ی برندش را ایجاد کند تا از دیگران متمایز شود.

مهارت‌های مورد انتظار از کارشناس تولید محتوا چیست؟

با نگاهی به آگهی‌های استخدام داخلی و خارجی شرکت‌های معتبر، چند مهارت مهم به چشم می‌آید که در همه‌ی آگهی‌ها مشترک است. از طرف دیگر وب‌سایت‌های حوزه‌ی کسب‌وکار هم لیستی مشابه از مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل ارائه داده‌اند.
تولیدکننده‌ی محتوا مثل آچارفرانسه است. شخصی با مهارت‌های متفرقه که تقریباً از هرچیزی سررشته‌ای دارد و می‌تواند بیشترین میزان کار با کیفیت را با کمترین نیاز به دیگران انجام دهد.
بیایید نگاهی به مهارت‌های مورد نیاز شغل تولید محتوا بیندازیم:
• آشنایی با اصول نویسندگی و کپی‌رایتینگ
قدرتمندترین ابزار یک کارشناس تولید محتوا قلم اوست. تولیدکننده‌ی محتوا باید زبان را به‌خوبی بشناسد، اصول نویسندگی را به‌طور حرفه‌ای بداند و تجربه‌ی کافی داشته باشد. علاوه بر این، نویسنده باید به کپی‌رایتینگ مسلط باشد. تولیدکننده‌ی محتوا باید بتواند داده‌های به‌دست‌آمده از منابع مختلف را به‌شیوه‌ای خلاقانه کنار هم بگذارد و با بیانی منحصربه‌فرد و درخور مخاطب، محتوای جدیدی را خلق کند.
نویسنده‌ی خوش‌قریحه طوری می‌نویسد که خواننده را میخکوب کند و نگذارد مخاطب دچار و ملال و خستگی شود.
• آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا
پس از نوشتن محتوا، نوبت آن می‌رسد تا مطلب روی پلتفرم‌های موجود خصوصاً سایت‌ها منتشر شود. این هم یکی از وظایف تولیدکننده‌ی محتواست. کارشناس تولید محتوا باید بتواند مطلبی را که نوشته منتشر کند. این کار با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نظیر وردپرس (WordPress) انجام می‌شود. پس آشنایی با این سیستم‌ها از ملزومات کاری این شغل است.
• آشنایی با اصول ویراستاری
هوش مخاطبان‌تان را دست‌کم نگیرید. غلط‌های املایی، نگارشی، زبانی و جمله‌های نامفهوم از چشم خواننده نهان نمی‌مانند.
نویسنده علاوه بر داشتن مهارت در صحیح‌نویسی، باید توان ویرایش دقیق متن خود را هم داشته باشد.
• آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی
از آن‌جایی که تولید محتوا انواع مختلفی مانند تولید محتوای متنی، تصویری و صوتی دارد، بهتر است تولیدکننده‌ی محتوا بتواند فراتر از تولید محتوای متنی عمل کند.
آشنایی با فتوشاپ و نرم‌افزارهای تدوین صدا و تصویر لازمه‌ی تولید کار اصولی و حرفه‌ای است.
آشنایی با فتوشاپ از نیازهای یک کارشناس تولید محتوا
• آشنایی با مجموعه‌ی آفیس
بدون آفیس هیچ‌کاری از دست‌تان برنمی‌آید. تسلط به نرم‌افزارهای آفیس (مخصوصاً ورد، اکسل و پاورپوینت) لازمه‌ی بی‌چون‌وچرای این شغل است.
• آشنایی با اصول بهینه‌سازی سئو
هر متنی که شما می‌نویسید توسط موتورهای جست‌وجو تحلیل می‌شود. کارفرما از شما انتظار دارد تا متن‌تان صفحات او را به جمع جست‌وجوهای برتر گوگل بیاورد. بنابراین رعایت به‌کارگیری کلمات کلیدی در جای مناسب، تیترهای درست و دقت در تولید بهینه‌ی محتوا از لحاظ اصول سئو، از وظایف شماست.
یک کارشناس تولید محتوا باید با سئو آشنایی داشته باشد
• توان جست‌وجوی حرفه‌ای و آشنایی با شبکه‌های اجتماعی
وقتی از ویژگی‌های شخصیتی یک تولیدکننده‌ی محتوا حرف می‌زدیم، گفتیم که لازمه‌ی این کار کنجکاوی و پرسش‌گری است. امروزه وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از بهترین منابع دریافت اخبار و اتفاقات جهان‌اند. یک تولیدکننده‌ی محتوای خوب از دنیا عقب نمی‌ماند. او همواره به‌دنبال شکار موضوعات و حوادث جدید به‌منظور نوشتن از آن‌هاست. وب‌گردی و شبکه‌های اجتماعی شما را به‌روز نگه می‌دارند.
توانایی سرچ و آشنا با شبکه های اجتماعی
• تسلط به حداقل دو زبان زنده‌ی دنیا
هرچه به زبان‌های بیشتری مسلط باشید، به منابع بیشتر و غنی‌تری دسترسی خواهید داشت. باتوجه به این‌که زبان انگلیسی زبان علم و زبانی بین‌المللی است، تسلط به زبان انگلیسی از حداقل بایدهای شغلی شماست.
• آشنایی با استراتژی محتوا
برای این‌که محتوای خوبی تولید کنید لازم است بتوانید به اطلاعات به‌روزشده دسترسی پیدا کنید، نقشه‌ی راه‌تان را تنظیم کرده و رقبای‌تان را هم آنالیز کنید. تحلیل استراتژی رقیب و بررسی نقاط ضعف و قوت او این امکان را به شما می‌دهد تا محتوای بهتر و ارزشمندتری تولید کنید.
آشنایی با استراتژی محتوا به چشم کارفرمایان، یک مزیت بسیار متمایزکننده استخدام کارشناس تولید محتوا است.

اگر به کار تولید محتوا در منزل علاقه دارید و می‌خواهید مسیر حرفه‌ای تولید محتوا راشروع کنید، همین حالا به تیم یک محتوا بپیوندید.

نوشتن دیدگاه