در تولید محتوای وب سایت چه کار کنیم که مخاطب محتوا را بخواند؟

چندین سال پیش که وبلاگ‌نویسی خیلی رواج پیدا کرده بود، من هم یک وبلاگ راه انداختم و شروع کردن به پست کردن روزانه‌ی مطالبی که می‌نوشتم. بعد از مدتی شوروحرارتم برای نوشتن فروکش کرد و دیگر انگیزه‌ی سابق را نداشتم. چرا؟ چون احساس می‌کردم دارم با خودم حرف می‌زنم. کسی وبلاگ من را نمی‌خواند. یادم می‌آید که هر روز سراغ وبلاگ‌های معروف می‌رفتم تا ببینم دلیل این‌که آن‌ها بازدیدکننده دارند و من ندارم چیست. اما به جوابی نرسیدم. آن زمان گذشت و من دیگر چیزی در وبلاگم ننوشتم.

حالا که تولید محتوا و بلاگ‌نویسی به یکی از قدرتمندترین ابزارهای کار صاحبان کسب‌وکارها تبدیل شده، یک بار دیگر دغدغه‌ی آن سال‌ها در ذهنم شکل گرفته؛ به‌خصوص که نویسنده‌های زیادی این سوال را از من می‌پرسند که:
در تولید محتوای وب سایت چه کار کنیم که مخاطب محتوا را بخواند؟
امروز می‌خواهم به این سؤال سال‌های دور خودم و دغدغه‌ی اصلی محتوانویسان جواب بدهم. حاضرید؟

چرا به محتوای وب‌سایت نیاز داریم؟

طبق آمار HubSpot، بلاگ‌نویسی سومین شکل پرطرفدار تولید محتوا در سال ۲۰۲۰ بوده. رتبه‌های اول و دوم در این رده‌بندی در اختیار محتوای ویدئویی و اینفوگرافیک است. این یعنی هم مخاطب‌ها و هم نویسنده‌های بزرگ دنیا این شکل از تولید محتوا را بسیار دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند.
همین حالا که من مشغول نوشتن این مطلب هستم چیزی حدود ۶۰۰ میلیون بلاگ فعال در سطح وب وجود دارد. بر اساس گزارش HubSpot طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تعداد بلاگ‌نویسان فعال ایالات متحده از ۲۲ میلیون به ۳۲ میلیون نفر رسیده.
همه‌ی این آمار و ارقام نشان می‌دهد که بلاگ‌نویسی آن‌قدر مهم است که نباید از تأثیر آن در تولید محتوا غافل شد. اگر نه چرا این همه نویسنده مشغول نوشتن محتوا برای وب‌سایت‌ها هستند؟ چرا همه‌ی برندهای مطرح دنیا بلاگ‌نویسی را در اولویت استراتژی‌های بازاریابی خود قرار داده‌اند؟
این را مطمئن باشید که بدون داشتن یک وب‌سایت فعال و حرفه‌ای نمی‌توانید آن‌طور که باید و شاید خود را به بازار معرفی کنید و چرخ‌های اقتصادی کسب‌وکارتان را بگردانید.

چطور کاری کنیم تا مخاطب محتوای وب‌سایت‌مان را بخواند؟

برویم سراغ اصل مطلب. بیایید ببینیم برای این‌که مخاطب را نسبت به خواندن محتوای‌مان ترغیب کنیم باید چه کار کنیم. می‌خواهم در این قسمت تکنیک‌هایی را به شما یاد بدهم که اگر چندین سال پیش آن‌ها را بلد بودم، وبلاگ‌نویسی را رها نمی‌کردم و شاید آن وبلاگ هنوز هم کار می‌کرد.

  1. محتوای باکیفیت و عالی تولید کنید.

شاید ده سال پیش نوشتن محتوای خوب کارساز بود و شما را به مقصودتان می‌رساند. اما این روزها... نه! «خوب» کافی نیست. شما برای جلب نظر مخاطبان‌تان نه به محتوای خوب که به محتوای «عالی» نیاز دارید. محتوای عالی محتوایی است که نمونه‌اش در سایت رقیب‌های‌تان وجود نداشته باشد، صحیح و سلامت نوشته شده باشد، زبان خوبی داشته باشد، اطلاعات مفید و کاربردی به خواننده بدهد و به بهبود کیفیت زندگی مخاطب کمک کند.

  1. همان‌قدر که برای نوشتن مقاله وقت می‌گذارید، به بازاریابی محتوای‌تان هم بپردازید.

فکر نکنید که وقتی پستی را در سایت‌تان منتشر می‌کنید کار تمام شده. مخاطب محتوای شما را نمی‌خواند مگر این‌که بداند که شما چنین محتوایی را نوشته‌اید. خوب بگذارید یک راز مهم را با شما در میان بگذارم:
بعد از نوشتن هر محتوا و انتشار آن در سایت، باید وجود آن را از طریق حداقل سه پلتفرم دیگر به مخاطبان‌تان اطلاع دهید تا مطمئن شوید که همه از آن خبردار شده‌اند:

  • فیسبوک
  • توئیتر
  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • ایمیل
  • پیام کوتاه
  • کانال تلگرام و ...

بسته به این‌که مخاطبان شما در چه پلتفرمی فعال‌ترند می‌توانید یکی از موارد بالا یا پلتفرم‌های دیگری را انتخاب کنید و از طریق حداقل سه مورد از این موارد، انتشار مطلب جدید خود را به اطلاع آن‌ها برسانید.

  1. همین حالا لیستی از ایمیل‌های مخاطبان‌تان درست کنید.

ایمیل مارکتینگ و ارسال خبرنامه برای مشترکان سایتْ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای اطلاع‌رسانی باید انجام دهید. این لیست ایمیل یک گنجینه است که شما را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان‌تان وصل می‌کند. پس درنگ نکنید و لیست ایمیل‌تان را همین حالا ایجاد کنید.

  لیستی از ایمیل‌های مخاطبان‌تان درست کنید.

  1. محتوا را از لحاظ اصول سئو بهینه کنید.

من متخصص سئو نیستم اما دانستن یک سری اصول پایه و اساسی سئو به من کمک می‌کند تا محتوای بهتری بنویسم و رتبه‌ی بهتری را در گوگل به دست بیاورم. حداقلش این است که برای نوشتن عنوان و زیرعنوان مطالبی که می‌خواهم بنویسم به دردسر نمی‌افتم و می‌توانم تا حدی گلیم خودم را از آب بیرون بکشم.
نکات ساده‌ای هست که اگر آن‌ها را رعایت کنید، حداقل نیمی از مسیر بهینه‌سازی محتوای‌تان را بدون نیاز به کارشناس سئو رفته‌اید. مثلاً:

  • پیدا کردن کلمات کلیدی
  • ایجاد عنوان‌ها و زیرعنوان‌های ساده و حاوی کلمات کلیدی
  • استفاده از محتوای تصویری مخصوصاً اینفوگرافیک در متن محتوا
  • نوشتن محتوای ساختارمند
  • استفاده از اعداد و بولت‌پوینت برای راحت شدن فرایند مطالعه‌ی محتوا
  • نوشتن محتوای قابل اسکن کردن
  1. از امکانات نویسنده‌ی مهمان استفاده کنید.

منظور از امکانات نویسنده‌ی مهمان چیست؟ ساده است. دو راه دارید:

  • به عنوان نویسنده‌ی مهمان در سایت‌های مطرح محتوا بنویسید.
  • از نویسندگان پرمخاطب دعوت کنید تا برای سایت شما مطلب بنویسند.

وقتی نویسنده‌ای مطلبش را در سایت دیگری منتشر می‌کند، احتمال این‌که مخاطبان آن سایت به مخاطبانش اضافه شوند بالا می‌رود. از طرفی اگر از یک نویسنده‌ی معروف دعوت کنید تا مطلبش را در سایت شما منتشر کند، آن نویسنده لینک مطلبی را که در سایت شما منتشر شده در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. درنتیجه مخاطبان آن نویسنده به سایت شما می‌آیند. حالا فرصت خوبی است تا این افراد را به دایره‌ی مخاطبان خود اضافه کنید.

  1. به سایت‌ها و مطالب مرتبط لینک بدهید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید لینک‌سازی است. بخش بزرگی از دایره‌ی ارتباطات شما ارتباطات حرفه‌ای با رقبا و همکاران‌تان است. فکر نکنید که لینک دادن به سایت‌های دیگران مخاطبان شما را به سایت‌های دیگران می‌برد و آن‌ها را از شما غافل می‌کند. این ارتباطات حرفه‌ای به نفع شماست و به افزایش بازدید وب‌سایت شما کمک می‌کند.

  1. از تکنیک استوری‌تلینگ یا داستان‌سرایی استفاده کنید.

یادتان نرود که مخاطب‌های شما انسان‌هایی باهوش و عاطفه هستند. پس مثل ربات نباشید و کاری کنید تا شما را باور کنند. استوری تلینگ به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تجربیات شخصی خودتان در رابطه با موضوعی که درباره‌ی آن می‌نویسید، توجه مخاطب را در بالاترین سطح ممکن درگیر کنید.
استوری‌تلینگ باعث می‌شود تا همذات‌پنداری را در خواننده برانگیزید و این احساس را به او القا کنید که پشت کلماتی که می‌خواند یک انسان با تمام ویژگی‌های انسانی و ضعف‌ها و قوت‌هایش نشسته؛ نه یک ماشین بی‌روح که فقط به فکر بالا بردن بازدید مطلبش است.

  1. از داده‌های دقیق و معتبر آماری در محتوا استفاده کنید.

یکی از چیزهایی که لازم است در رابطه با مخاطب بدانید این است که مردم عاشق آمار و ارقام هستند. این آمار و ارقام دقیق و معتبر باعث می‌شوند تا مخاطب بیش از پیش به شما اعتماد کند و برای گرفتن سؤال‌هایش به سراغ شما بیاید.
داده‌های آماری بخش منطقی ذهن انسان را درگیر می‌کنند و تأثیر به‌سزایی در اعتمادسازی و باورپذیری محتوای شما دارد.
استفاده از داده‌های دقیق و معتبر آماری

خوب! این‌ها مهم‌ترین چیزهایی بودند که من چند سال پیش نمی‌دانستم و امروز هم خیلی از محتوانویس‌ها هنوز نمی‌دانند. به همین دلیل است که بسیاری از نویسنده‌ها و بازاریاب‌های محتوایی از بازدید کم سایت‌شان شکایت می‌کنند و فکر می‌کنند بلاگ‌نویسی در ایران مثل کشورهای دیگر جا نیفتاده. اشتباه نکنید. ابداً این‌طور نیست. فقط کافی است کمی بیشتر تلاش کنید و راه‌وروش این کار را یاد بگیرید تا مخاطب محتوای شما را بخواند و ترافیک سایت‌تان را بالا ببرد. برای کسب اطلاعات بیشتر هم می‌توانید کارخانه تولید محتوا یک محتوا را از طریق وب‌سایت و شبکه‌های احتماعی دنبال کنید تا اطلاعات به‌روز را در لحظه بخوانید.

منابع:

نوشتن دیدگاه