انواع روش‌های تولید محتوا چیست؟

هر کسب و کاری که داشته باشید، مشتریان‌تان آنلاین هستند. شما باید تمام تلاش خود را به کار ببندید تا از طریق کانال‌های متفاوت و فرم‌های مختلف محتوا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. تا کنون به این فکر کرده‌‌اید که چند نوع محتوا وجود دارد؟ ساده بگوییم؛ خیلی! محتوا می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد، از پست‌های فیسبوک دوست‌تان گرفته تا نوشته‌های بلاگ یک سایت تخصصی. شیوه‌های تولید محتوا نیز به تناسب انواع آن گسترده است. این حجم از تنوع و گستردگی می‌تواند نویسندگان یا حتی متقاضیان تولید محتوا را سردرگم کند. به همین دلیل، تصمیم داریم در این مطلب به بررسی انواع محتوا و بهترین روش‌های تولید محتوا بپردازیم.

انواع روش‌های تولید محتوا چیست؟

جذب مخاطب با تولید محتوا

هدف اصلی محتوا دسترسی به افراد و جذب حداکثر تعداد مخاطبان است. هر شخصی می‌تواند به صورت بالقوه مخاطب و مشتری شما باشد. گروه‌های مختلف جامعه، مخاطبان کسب و کار شما را تشکیل می‌دهند. بدیهی است که گروه‌های مختلف نیازها و انتظارات متفاوتی دارند. تنها از طریق دقت به- این نیازها است که می‌توانید توجه آن‌ها را به خود معطوف کنید. این تفاوت‌های فردی یکی از عوامل اساسی پدید آمدن شکل‌های مختلف محتوا است.
بسته به نوع فعالیتی که دارید ممکن است به یک یا چند نوع محتوا نیاز پیدا کنید. بیایید اساسی‌ترین انواع محتوا را با یکدیگر بررسی کنیم.1

  •  محتوای متنی: زمانی‌که درباره محتوا صحبت می‌کنیم، محتوای متنی نخستین چیزی است که به ذهن می‌آید. مطلبی که اکنون می‌خوانید نمونه‌ای از یک محتوای متنی است. همه‌ی وب‌سایت‌های امروزی برای افزایش مخاطب و بهبود نمره سئوی خود از محتوای متنی استفاده می‌کنند.
  •  محتوای تصویری: محتوای تصویری، در صورتی که به خوبی تولید شود، می‌تواند کسب و کارتان را متحول کند. با توجه به گسترش و اهمیت شبکه‌های اجتماعی، این نوع محتوا روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  •  محتوای صوتی: ممکن است درباره این نوع محتوا کمتر شنیده باشید. تولید محتوای صوتی در چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی متداول‌ترین انواع محتوای صوتی به شمار می‌آیند. اگر به دنبال فرم جدید و پربازده‌ای از محتوا می‌گردید، تولید محتوای صوتی را امتحان کنید.

دسته‌بندی بالا بسیار کلی است و انواع محتوا را به صورت کلی به شما معرفی می‌کند. هر یک از این گروه‌ها را می‌توان به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع روش‌های تولید محتوا چیست؟

کدام نوع محتوا بهتر است؟

اجازه بدهید پیش از اینکه به سراغ بررسی شکل‌های مختلف محتوا برویم، به یک سوال متداول پاسخ دهیم. بسیاری از افراد از ما می‌پرسند کدام فرم از محتوا بهتر است؟ پاسخی ثابت و قطعی برای این سؤال وجود ندارد؛ چرا که شرایط هر شخص با دیگری متفاوت است. انتخاب یک یا چند مورد از انواع محتوا به نوع فعالیت شما و مخاطبان هدف‌تان بستگی دارد. برای مثال، اگر بخش عمده مخاطبان شما را نوجوانان تشکیل می‌دهند، بهتر است بر تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید.
تصمیم‌گیری درباره استراتژی تولید محتوا دشوار و زمان‌بر است. این احتمال نیز وجود دارد که برخی از فاکتورهای تعیین‌کننده را فراموش کنید و تصمیم اشتباهی بگیرید. بهترین راهکار برای تعیین استراتژی تولید محتوا و تصمیم‌گیری درباره روش تولید محتوا، این است که با یک متخصص مشورت کنید. برای دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان خبره ما در یک محتوا تماس برقرار کنید. فاصله شما با موفقیت تنها به اندازه یک تماس تلفنی است.

انواع روش‌های تولید محتوا چیست؟

انواع محتوا و روش‌های تولید آن

بگذارید بدون هیچ مقدمه‌ای به سراغ انواع محتوا و روش‌های تولید آن برویم و این کار را با اصلی‌ترین نوع محتوا یعنی محتوای متنی آغاز کنیم.

  • بلاگ‌نویسی

تولید محتوا برای بلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مختلف، متداول‌ترین شکل تولید محتوای متنی است. دلیل محبوبیت این نوع محتوا این است که محتوای بلاگ‌ها به سادگی در گوگل یافت می‌شوند، به سئوی سایت کمک می‌کنند، برای مخاطب مفید هستند، کم‌هزینه و پربازده اند. برای نوشتن این نوع محتوا بهتر است از متخصصان کمک بگیرید؛ زیرا تولید محتوای سئو شده ساده نیست.

  • تصاویر و عکس‌ها

تولید محتوای تصویری تقریباً در همه‌جا کاربرد دارد. معرفی محصولات سایت فروش، درک بهتر محتوای متنی، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و ... بدون استفاده از تصاویر مناسب ممکن نیست. عکس‌ها تأثیر بسیاری در جذب مخاطب دارند. برای تولید محتوای تصویری می‌توانید از عکس‌های انحصاری خودتان یا طراحی‌های گرافیکی استفاده کنید.

  • اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ یکی دیگر از انواع محتوا به شمار می‌آید که در گروه محتوای تصویری قرار می‌گیرد. اگر زمینه فعالیت شما آموزش، تحلیل، مشاوره و مانند آن است، این نوع محتوا برای شما عالی است. در تولید اینفوگرافیک‌ها از ترکیب تصاویر و المان‌های گرافیکی با داده‌ها و اطلاعات مختلف استفاده می‌شود. جذابیت این نوع محتوا برای مخاطبان زیاد است؛ بنابراین احتمال اشتراک‌گذاری آن بالا است و مخاطبان زیادی را به سمت شما هدایت می‌کند.

  • ویدئوها

ویدئوهایی که با هدف جذب مخاطب تولید می‌شوند، اغلب کوتاه اند و به توضیح محصول و خدمات شرکت‌ها می‌پردازند. استفاده از این نوع محتوا برای شبکه‌های اجتماعی ایده‌آل است. یکی از موفق‌ترین شیوه‌های تولید محتوای ویدئویی این است ماهیتی آموزنده یا طنز به ویدئوهای خود اضافه کنید. علاوه بر این، می‌توانید از قابلیت ویدئوهای لایو شبکه‌های اجتماعی به نفع خودتان و کسب و کارتان بهره ببرید.

  • رپرتاژ آگهی

اگر می‌خواهید با تولید محتوای خوب برای کسب و کارتان تبلیغ کنید و بین انواع محتوا سردرگم شده‌اید، پیشنهاد ما رپرتاژ آگهی است. رپرتاژها زیرمجموعه محتواهای متنی به شمار می‌آیند و از بهترین ابزارهای تبلیغ اند. شما نمی‌توانید کسب و کار موفقی را بیابید که از رپرتاژ آگهی استفاده نکند. روش‌های خاصی برای تولید رپرتاژ آگهی وجود دارد. به دلیل حساسیت موضوع و اهمیت بالای تبلیغات، بهتر است تولید رپرتاژ آگهی را به کارشناسان یک محتوا بسپارید تا با بهترین کیفیت ممکن به انجام برسد.

  • پادکست

نوبتی هم که باشد، نوبت یکی از داغ‌ترین انواع محتوا است. اگر ده سال پیش از افراد می‌پرسیدید پادکست چیست، نمی‌توانستند جوابی به شما بدهند. تولید پادکست در سال‌های گذشته رواج پیدا کرده و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. اگر به نمودار رشد این محتوای صوتی در سال‌های اخیر نگاه کنید، به سرعت متوجه می‌شوید که تولید پادکست فرصتی طلایی برای شما و کسب و کارتان است.
انواع مختلف محتوا بسیار بیشتر از گنجایش این مقاله اند. ما نمی‌توانیم همه انواع محتوا را در این‌جا بررسی کنیم؛ اما می‌توانیم یک نکته کلیدی را با شما در میان بگذاریم. یک روش تضمین شده برای تولید محتوا وجود دارد؛ تولید محتوای خود را به یک محتوا بسپارید. تجربه و تخصص ما ضامن موفقیت شماست، همچنین اگر می خواهید بدانید UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر چیست و به چه کاری می‌آید، یک محتوا مطلب مفیدی در این باره منتشر کرده است تا شما آگاه شوید. با یک محتوا هر آنچه را که از تولید محتوا باید بدانید شرح داده شده است.

نوشتن دیدگاه