برون‌سپاری تولید محتوا چیست؟ راهکارهای برون‌سپاری محتوا

برون‌سپاری یعنی چه؟ برون‌سپاری تولید محتوا چیست؟ همان‌طور که از نام این واژه پیداست، برون‌سپاری به معنای سپردن یک وظیفه یا کار به جایی بیرون از شرکت شماست. بسیاری از شرکت‌ها و برندها که توان و زیرساخت‌های مناسب را برای تولید محتوا در درون سازمان‌شان ندارند، این کار را به متخصصانی بیرون از شرکت خود می‌سپارند تا این بخش مهم از کسب‌وکارشان را مدیریت کنند.
اما تولید محتوا کاری نیست که بتوان برون‌سپاری آن را سرسری انجام داد. برای این‌که بدانید برون‌سپاری تولید محتوا چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد مطلب امروز را دنبال کنید.

برون‌سپاری تولید محتوا به چه معناست؟

این یک حقیقت غیر قابل انکار است که تولید محتوا کاری پیچیده و زمان‌بر و نیازمند تخصص است. از این رو هر کسی توان انجام آن را به بهترین شکل ممکن ندارد. بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا برای افزایش کیفیت محتوا و بهبود سئوی وب‌سایت‌های خود، از تیم‌های مستقل تولید محتوا کمک می‌گیرند.
اگر شرکت شما هم به هر دلیلی توان تولید محتوای باکیفیت و بهینه را ندارید باید از منابعی بیرون از سازمان خود استفاده کنید، تولید محتوا را به متخصصانی خارج از شرکت‌تان و کسانی که کار تولید محتوا در منزل انجام می‌دهند بسپارید. برای این کار می‌توانید با شرکت‌های متخصص در زمینه‌ی تولید محتوا یا همان آژانس‌های بازاریابی محتوایی قرارداد ببندید یا این‌که با نویسندگان و تولیدکنندگان مستقل یا همان فری‌لنسرها همکاری کنید.
این آژانس‌ها و افراد تمامی مراحل تولید، بهینه‌سازی و انتشار محتوای شما را بر عهده می‌گیرند به شما تعهد می‌دهند تا کسب‌وکارتان را بهبود بخشند.

چگونه تولید محتوا را برون‌سپاری کنیم؟

برای این‌که بهترین آژانس یا نویسنده‌ی مستقل محتوا را پیدا و کار تولید محتوای خود را با خیال راحت برون‌سپاری کنید باید در چهارچوبی مشخص گام بردارید و با دقت و بررسی همه‌جانبه دست به انتخاب بزنید. بیایید ببینیم چه راهکارهایی برای این کار وجود دارد و چگونه باید آن را انجام داد.

  1. نیازها و بودجه‌ی خود را ارزیابی کنید.

روش‌های زیادی برای پیدا کردن آژانس بازاریابی محتوا یا فری‌لنسری که تولید محتوای شما را به عده بگیرد وجود دارد. بر اساس خدماتی که این شرکت‌ها و افراد ارائه می‌کنند، محدوده‌ی قیمت هم متفاوت خواهد بود. اما شما چگونه باید بهترین گزینه را انتخاب کنید؟
بسته به خدماتی که نیاز دارید، سرعت ارائه‌ی خدماتی که مد نظرتان است، مهارت نویسندگان و شرکت و فاکتورهای دیگر می‌توانید از میان گزینه‌های موجود بهترین و به‌صرفه‌ترین را انتخاب کنید.
با تعیین بودجه شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های زیادی را که بالاتر بودجه‌ی شما هستند در همان ابتدا کنار بگذارید و در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید.
بعد از تعیین بودجه نوبت به خدمات مورد نظر شما می‌رسد. زمانی را به فکر کردن درباره‌ی این موضوع اختصاص دهید و به این فکر کنید که هدف‌تان از تولید محتوا چیست و چه افق انتظاری را برای خود ترسیم می‌کنید.
با دانستن نیازهای بازاریابی، اهداف تجاری و بودجه‌ی مورد نظر می‌توانید بهترین شرکت یا فرد را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید و به مرحله‌ی بعدی بروید.

  1. فرد یا شرکت مورد نظر را آزمایش کنید.

برای این‌که بدانید آیا گزینه‌ی مناسبی را انتخاب کرده‌اید یا خیر خوب است به جای اکتفا کردن به نمونه‌کارهای شرکت یا نویسنده‌ی مورد نظر، یک پروژه را به صورت آزمایشی انجام دهید و آن را تحت نظر بگیرید.

  • موضوعی چالش‌برانگیز پیدا کنید که نویسنده مجبور شود خلاقیت و مهارتش را نشان دهد.
  • جدول زمان‌بندی دقیقی ایجاد کنید.
  • روی مبلغ پرداختی با نویسنده توافق کنید.
  • ایده‌ها و خواسته‌های‌تان را با نویسنده در میان بگذارید.
  • کیفیت کار نویسنده را با معیارهای خود بسنجید.
  • درمورد همکاری با شخص یا شرکت مورد نظر تصمیم بگیرید.
  • دستمزد نویسنده را پرداخت کنید. (چه او را استخدام کردید و چه مایل به همکاری نبودید.)

این کار به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های مورد نظر خود را در شرایط واقعی بررسی کنید و بتوانید با خیال راحت کارتان را به آن‌ها بسپارید.

  1. حرکت مشتری را در قیف بازاریابی در نظر داشته باشید.

درست است که کسی که قرارست برای شما محتوا تولید کند باید این موارد را در نظر بگیرد، اما هیچ کس مثل خود شما نمی‌تواند دیدگاه درستی نسبت به مشتریان شما داشته باشد. بنابراین خوب است نسبت به بعضی مسائل ابتدایی آگاهی داشته باشید تا بتوانید بر روند تولید محتوای‌تان به درستی نظارت کنید.
اگر از همه‌جا بی‌خبر باشید و همه‌چیز را به آژانس بازاریابی یا نویسنده‌ای که استخدام کرده‌اید بسپارید، نمی‌توانید دیدگاه تحلیلی درستی نسبت به روند تولید محتوا داشته باشید و کیفیت کار نویسنده را ارزیابی کنید.
در این مرحله لازم است بدانید برای هریک از مراحل قیف بازاریابی خود به چه محتوایی نیاز دارید تا بتوانید آن را به نویسنده سفارش دهید.

  1. منابع و امکانات لازم را در اختیار نویسنده قرار دهید.

خوب است لیستی از منابع قابل اعتماد در حوزه‌ی صنعت خود به دست بیاورید و در اختیار نویسنده قرار دهید. به این ترتیب نویسنده‌ی شما هنگام تولید محتوا به سراغ منابعی می‌رود که مورد تأیید شماست. یا مثلاً می‌توانید به نویسنده بگویید که با چه لحن و سبکی برای برند شما محتوا تولید کند.
به‌طور کلی بهتر است تنها نظاره‌گر نباشید و چهارچوب‌های مشخص و منظمی را برای نویسنده تعیین کنید تا در قالب آن‌ها به تولید محتوا برای شما بپردازد. همان‌طور که بارها گفته‌ایم هیچ‌کس مثل شما نمی‌تواند زیروبم تجارت‌تان را بشناسد. پس بهترین فرد برای اولویت‌بندی، طرح چشم‌انداز، شناسایی مخاطب، تعیین چهارچوب و مواردی از این دست شمایید.
سعی کنید ارتباط خود را با نویسنده حفظ کنید و دائماً با یکدیگر تبادل نظر داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید به زبان و درکی مشترک از یکدیگر برسید و تولید محتوای برون‌سپاری شده را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.
چگونه تولید محتوا را برون‌سپاری کنیم؟

برون‌سپاری تولید محتوا چه مزایا و معایبی دارد؟

در این قسمت می‌خواهیم برون‌سپاری را از منظر مزایا و معایب بررسی کنیم تا بتوانید بهترین تصمیم را درباره‌ آن بگیرید.

مزایای برون‌سپاری تولید محتوا:

  • امکان استفاده از مهارت‌ها و تخصص‌های نویسندگان متبحر و باسابقه

وقتی تولید محتوای خود را برون‌سپاری می‌کنید درواقع از تخصص نویسندگانی استفاده می‌کنید که سال‌هاست مشغول این کارند و نوشتن محتوا را از شما بهتر بلدند.

  • هم‌اندیشی و هم‌افزایی فکری

همیشه دو مغز از یک مغز بهتر کار می‌کنند. استفاده از دیدگاه شخصی خارج از محیط کاری شما مثل استفاده کردن از یک مغز دیگر و مجهز شدن به دیدگاهی تازه است.

  • تولید محتوا به‌طور مؤثر

اصولاً نویسندگان حرفه‌ای نسبت به تولید محتوای مؤثر و باکیفیت حساس‌تر از نویسندگان داخلی شرکت‌ها هستند. به این دلیل استخدام یک حرفه‌ای کیفیت فرایند تولید محتوای شما را تضمین می‌کند.

  • وضوح و بهره‌وری بالای محتوا

از آن‌جایی که نویسندگان حرفه‌ای خارج از فضای کاری شما هستند و با اطلاعات و اصطلاحات تخصصی و پیچیده‌ی صنعت شما غریبه‌اند، هنگام تولید محتوا از آسان‌ترین معادل‌های آن اصطلاحات استفاده می‌کنند. بنابرین محتوای شما برای مخاطب عام واضح‌تر و قابل فهم‌تر می‌شود و بهره‌وری آن افزایش می‌یابد.

معایب برون‌سپاری تولید محتوا:

  • دشواری پیدا کردن نویسنده

پیدا کردن و انتخاب نویسنده یا آژانس محتوایی مناسب که محتوای باکیفیتی را برای شما تولید کند می‌تواند کاری پالش برانگیز و گاهی دشوار باشد.

  • عدم آگاهی نویسنده نسبت به صنعت شما

یکی از معایب یا بهتر است بگوییم چالش‌های برون‌سپاری تولید محتوا این است که نویسندگان عموماً دانشی درباره‌ی صنعت شما ندارند. بنابراین ممکن است منابع نامعتبری را برای تولید محتوا انتخاب کنند یا مخاطبان شما را به درستی نشناسند.
اما جای نگرانی نیست. راه حل این مشکل را بالاتر برای‌تان توضیح دادیم. اگر کمی اطلاعات‌تان را دربار‌ی تولید و بازاریابی محتوا بالا ببرید، چهارچوب مشخصی را تعریف کنید و دائماً با نویسنده در تعامل باشید می‌توانید او را هدایت کنید تا بهترین محتوا را برای شما تولید کند. ما در کارخانه تولید محتوا یک محتوا در کنار شما هستیم تا بهترین محتوا را در سایت و شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید.

منابع:

  1. دلایل استفاده شرکت های بزرگ از برون سپاری محتوا
  2. چرا باید محتوا را برون سپاری کرد (و چگونه باید این کار را انجام داد)
  3. بهتر است محتوا را برون سپاری کنید یا خودتان آن را در شرکت بنویسید؟
نوشتن دیدگاه